M mrmlz skrev:
Snyggt ställ! Behöver lösa viktförvaringen jag med men blir alltid snål när jag ser priserna.. Och sen är jag inte helt säker på vad jag vill ha ens! ... Man kanske borde köpa en svets istället? :)
Det tycker jag absolut du ska göra! Själv kan jag nog vara riktigt snål, så här köps inte om man kan göra själv :D
 
Haggärde Haggärde skrev:
Ja det drar ju iväg för riktiga bumpers tyvärr!
Centrumrör är skarvmuffar från elbutik.se. En skarv för 7 kr räcker till 2-4 bumpers. Gjutformen är en plåtremsa och en plywoodskiva som jag hade över. Det bästA skulle va om man hade en hink som var nog stor men jag ville ha exakt 45 cm som riktiga vikter så då fick det bli en gjutform. 5kg och 2,5 kg har jag gjutit i en hink. Som armering slängde jag i några gängstänger men du kan nog använda det mesta.
Vilken skarvmuff beställde du? Det fanns några olika alternativ på hemsidan.
 
Här är vårat gym, ska väl ta och fixa till gipsväggarna och sätta osb där med är tanken. Men får se när jag fixar det.

Flrst ska taket läggas om och göras ordentligt

 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Tegenfeldt och 6 till
  • Laddar…
Whiteboard i gym med träningspass antecknat, viktskivor och kritburk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sak jag faktiskt insett är att en liten whiteboard tavla är ett riktigt bra tillbehör i gymmet. Motiverande att skriva upp passet. Samtidigt känslan av att vara ansvarig mot sig själv att genomföra allt.
 
  • Gilla
llehs och 2 till
  • Laddar…
Det här med hemmagym på övervåningen. Är det ngt som folk har? Har svetsat några burar och bänkar i mina dagar men inget fick följa med till nya huset nämligen. Och i garaget har man ju snickeri så det går ju tyvärr bort.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det här med hemmagym på övervåningen. Är det ngt som folk har? Har svetsat några burar och bänkar i mina dagar men inget fick följa med till nya huset nämligen. Och i garaget har man ju snickeri så det går ju tyvärr bort.
betongplan? Sure! Träreglar, weeeeeell. När vi köpte vårt hus frågade jag besiktningsmannen detsamma. Han ansåg att så länge man kunde ställa all utrustning över flera bjälkar kunde det gå, men för att vara säker anlita någon som är bra på att räkna på hållbarhet. Vårt golv sviktar redan utan ett gym så det kändes inte så hållbart :)

(Och man får nog räkna med att färgen i taket under spricker en del)
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det här med hemmagym på övervåningen. Är det ngt som folk har? Har svetsat några burar och bänkar i mina dagar men inget fick följa med till nya huset nämligen. Och i garaget har man ju snickeri så det går ju tyvärr bort.
Är man bara "normal-stark" så är det ju inga problem att ha gymmet på övervåningen. Om du tex. kör squats och lägger upp 100 kg på stången så är det ju bara samma sak som att du kramar en annan person. Hur ofta när du kramar din fru eller kompis är du orolig för att golvet ska ge vika under dig? Det är ju inte heller särskilt ovanligt att man hamnar i gruppkramar (tänk när favoritlaget vinner) och 4 personer kramar varandra. Då har man ju samlat 300-400 kg på en punkt beroende på hur tunga kompisar man har. Om golvet skulle rasa av det så skulle vi läsa om fruktansvärda olyckor efter varje fotbolls-VM.

Du kan alltså lugnt köra bänkpress på upp mot 200kg utan att det är någon fara. Men tyngdlyftning där du släpper din 200kg stång från huvudhöjd kanske är något som du bör undvika.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Börjar bli färdig i förrådet.
 
  • Person sittande på träningsbänk i nyrenoverat förråd omvandlat till gym med vikter och träningsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nilsbygger och 4 till
  • Laddar…
N noordh skrev:
Börjar bli färdig i förrådet.
Är squatstången bra? Och vilken är det, går själv i tankarna att investera i en..
 
JonasOl JonasOl skrev:
Är squatstången bra? Och vilken är det, går själv i tankarna att investera i en..
Har faktiskt inte använt den än, är en kompis stång som är hemma på lån bara. Känns dock robust. Är från Strength shop om jag minns rätt, ligger på 1500:- ca. Dom har generellt vettiga prylar sett till priserna.
 
  • Gilla
JonasOl
  • Laddar…
N noordh skrev:
Börjar bli färdig i förrådet.
Ser fint ut! Vad är golvmåtten för ditt utrymme? Har själv funderingar på att avgränsa en del i garaget och tänkt avvara runt 2x3 meter, kanske lite mer.

Gött mos!
 
M morris_tms skrev:
Ser fint ut! Vad är golvmåtten för ditt utrymme? Har själv funderingar på att avgränsa en del i garaget och tänkt avvara runt 2x3 meter, kanske lite mer.

Gött mos!
Plattformen är 2,2x2,4

Har 2,5m brett i förrådet, 7m djupt. Är bara en innervägg i garaget. Fick ha ställningen på tvären dock, blir snålt med plats för att sätta på vikskivorna annars. Stången är ju 2,2.

Ett klassiskt lyftarflak är väl 2 eller 2,5x3.
2m djup funkar, men med lite extra djup kan man marklyfta utan att flytta bänken.
 
  • Gilla
morris_tms
  • Laddar…
N noordh skrev:
Plattformen är 2,2x2,4

Har 2,5m brett i förrådet, 7m djupt. Är bara en innervägg i garaget. Fick ha ställningen på tvären dock, blir snålt med plats för att sätta på vikskivorna annars. Stången är ju 2,2.

Ett klassiskt lyftarflak är väl 2 eller 2,5x3.
2m djup funkar, men med lite extra djup kan man marklyfta utan att flytta bänken.
Tack för svaret.
Gör man utrymmet lite större kan man ju alltid minska med hyllor/skåp om det är för stort. ;)

Mos e gött
 
Experimenterar med en ljuddämpad plattform. 45-reglar på OSB. 36 mm bonded foam 200 kg/m3 under 9 mm gymgolvsmatta. Vi får se vad familjen säger när jag sätter igång :).
Hemmagym med ljuddämpande plattform bestående av OSB och bonded foam under svart gymgolvsmatta, skivstång och vikter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.