96 771 läst · 827 svar
97k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Men skit bra om Fredrik Sjödin kan reda ut detta, för det är hans kollega Rolf Källkvist som berättar :J Johan456 skrev:Jepp, så ser det ut eftersom vi är med i EU vilket har sin för- och nackdelar. Vi måste erkänna andra länders kompetenser och det gäller såklart åt båda hållen. @Fredrik Sjödin har ju jobbat på Elsäkerhetsverket och kan kanske bringa klarhet i detta. Inte kan jag tro att man ger ut auktorisation utan att kontrollera vederbörandes praktik- och utbildning. Men förmodligen räcker det att ha någon form av auktorisation i ett annat EU-land för att få en motsvarande här i Sverige.
Kunskapsmässigt görs ingen som helst prövning. Det handlar bara en överföring av behörighet, de har ju tillstånd i ett annat land."
Rolf Källkvist, inspektör på Elsäkerhetsverket.
NEJ, tråden handlar om ifall en elektriker får koppla in något som någon annan monterat. Den är inte begränsat till olagligheten med att dra VP-rör själv. Men jag har förstått att du inte ens läst trådens rubrik och dessutom vikarierar du såsom ett självspelande piano.T Takläggare skrev:
Vad behövs inte? Tråden?T Takläggare skrev:
Även i Sverige får man dra kabel direkt i vägg (ej EKRK-typ dock), man får förägga den löst i regelstomme, eller mura/putsa/gjuta in.T Takläggare skrev:– I Sverige använder vi oftast vp-rör och FK i rören. Så gör man inte i Polen. Där drar man kabel direkt i väggen. Därmed är det inte omdragbart, om kunden inte särskilt beställer det. Men det behöver inte vara sämre elsäkerhet, så länge man använder dubbelisolerad kabel, har rätt dimension och avsäkrar rätt. Däremot är det ju förstås mer opraktiskt, men det är inte en elsäkerhetsfråga.
Det har gjort i alla tider, främst hittar du ingjutna huvudledningar i hus från alla tider. Gruppledningar har inte varit lika vanligt att mura/putsa in, men det är bara tradition, i Sverige har vi trähus i Polen stenhus.
Jag förlägger ibland kabel "under puts", inte så ofta, men ibland blir det bästa alternativet.
Redigerat:
Jag kan ge ett litet tips såhär i förbifarten, det är nog ingen bra idé att du bygger din sanning och världsbild ifrån vad Håkan Svanström säger. Ta det som ett tips i all välmening!T Takläggare skrev:Det är fullt lagligt i Sverige, så här säger elektriker från Sverige om dragningen.
Jag ser mängder av allvarliga fel som är gjorde av utländska elyrkesmän. Och det är ju inte så konstigt. Hur ska de kunna följa svensk elstandard när de inte kan svenska? Reglerna finns ju bara på svenska, säger Håkan Svanström
på Svanströms El och VVS och fortsätter:
– Jag påtalade det här för Elsäkerhetsverket redan för ett och ett halvt år sedan. Enligt min åsikt är de bakbundna i den här frågan eftersom det handlar om EU:s regler om fri rörlighet. Det här är mer av ett politiskt problem.
– Det är också en fråga som det finns ett visst tabu kring. Det är så lätt att sätta rasiststämpel på någon.
Har jag förstått ditt resonemang rätt:T Takläggare skrev:
"I polen använder man inte elrör, därför så är elrör inte elmateriel i sverige om polska elektriker drar el i elrör som jag har förlagt."
I så fall kan jag informera dig om att du har fel.
Suck, har fortfarande vare sig med trådens ämne att göra, och andras olagligheter gör inte en sak laglig. Så många som kör för fort måste ju bara betyda att det inte är olagligt att köra för fort, eller hur menar du.T Takläggare skrev:Varför tror du det?
Det dräller av folk som gör elinstallationer fast de inte borde göra det. Jag ser en ökning av bristfälliga elinstallationer gjorda av utländska företag, men om de har behörighet eller inte vet jag inte när jag gör mina utredningar.
– Just nu är många byggföretag från Litauen och Spanien aktiva i Sverige. Jag får ofta höra av kunden att det är byggaren som även dragit elen. Många av de spanska elanläggningar som jag sett hör till värsta exemplen när det gäller bristande elsäkerhet.
Men Michael Steen understryker att det samtidigt är viktigt att inte dra generella slutsatser och peka ut någon nationalitet.
– Det finns många utländska elinstallatörer som är otroligt kunniga. Men samtidigt är de utländska standarderna ofta minst sagt annorlunda. Exempelvis är det på sina håll tillåtet att gjuta in kablarna direkt i bjälklagen.
Vi får inte reda på om det funnits behörighet eller inte, bara att det inte finns någon att ställa till svars. Det största problemet är att folk vänder på kepsen och tror att de är elektriker.
– Och jag tror att det här problemet kommer att öka nu när ROT-avdraget sänkts, säger Stefan Gimmerhorn, arbetsledare på Ce-Ce El.
Äh, förlåt, glömde ju att du är full, och jag bett dig att inte skriva här något mer på några dagar. Förlåt!
Har läst mycekt i den här tråden och funderat kring det du skrivit kring provning och dokumentation, men det du hänvisar till tycker jag inte stämmer med ditt påstående. Punkten 2 avhandlar ju elektrisk utrustning - inte anläggningar, eller?L lars80 skrev:Förbud
43 § Tillsynsmyndigheten får
1. förbjuda användning av en elektrisk anläggning som är i ett sådant skick eller används på ett sådant sätt att fara för person eller egendom kan uppstå,
2. förbjuda tillhandahållande eller användning av elektrisk utrustning som är i ett sådant skick eller används på ett sådant sätt att fara för person eller egendom kan uppstå eller som inte är kontrollerad, provad, besiktigad eller dokumenterad enligt gällande föreskrifter, och
3. helt eller delvis förbjuda tillhandahållande av elinstallationstjänster som inte uppfyller kraven i denna lag eller föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, om ett föreläggande enligt 41 § inte följts och det finns skäl att befara att det medför fara för elsäkerheten.
Jag tycker bestämt att det står precis som jag hävdat att utan provning eller dokumentation så är anläggningen olaglig, gör du en annan tolkning?
Japp, de får ta de inom EU harmoniserade reglerna hit, jag får göra samma sak, det är även tillåtet för mig att åka till Polen och mura in VP-rör med FK i. Även om de kommer skaka på huvudet åt mig ..."Die dummen Schweden" .. fast på Polska. Ja fast det kommer fungera lika bra i Tyskland också, ty de tyska elektrikerna jobbar väldigt lika de Polska, vi i Sverige är de i Europa som gör de mest märkliga sakerna - faktiskt.T Takläggare skrev:
Den kan ju fortfarande vara kontrollerad, dokumenterad osv enligt gällande föreskrifter... Finns mig veterligen inget krav på att en elbesiktningsman skall vara auktoriserad eller lyda under något EKP.L lars80 skrev:
/Andreas
Ja, jag ska rätta. Läs punkt 1 och koppla till SS Elinstallationsreglerna 134.2 så blir det bättre.D Dublin skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Såhär funkar det:J Johan456 skrev:Jepp, så ser det ut eftersom vi är med i EU vilket har sin för- och nackdelar. Vi måste erkänna andra länders kompetenser och det gäller såklart åt båda hållen. @Fredrik Sjödin har ju jobbat på Elsäkerhetsverket och kan kanske bringa klarhet i detta. Inte kan jag tro att man ger ut auktorisation utan att kontrollera vederbörandes praktik- och utbildning. Men förmodligen räcker det att ha någon form av auktorisation i ett annat EU-land för att få en motsvarande här i Sverige.
I Sverige krävs en svensk auktorisation, registrering i elsäkerhetsverkets register över elinstallationsföretag och ett upprättat egenkontrollprogram.
Ett utländskt företag som vill utföra elinstallationsarbeten i Sverige och har någon som har en utländsk auktorisation ska registrera sig som ett elinstallationsföretag. Hen som har den auktorisationen ska ansöka om en svensk sådan. Elsäkerhetsverket prövar då bara dokumentationen som styrker den utländska auktorisationen. Finns giltig dokumentation får hen en auktorisation.
Det är alltså helt korrekt det som Rolf beskriver.
Elinstallationsreglerna, det står ju där! Den om någon bör du känna till.Mikael_L skrev:
Edit: Ja, det är första kapitlet. Handlar om kontroll före drifttagning.