Så är läget; jag och sambon har letat hus länge och har äntligen hittat en husvariant vi gillar. Problemet är att dom endast bygger i trä medan jag och sambon vill ha ett stenhus.
Jag har en släkting som byggde ett eget stenhus efter egen ritning (med hjälp av diverse släktingar med erfarenhet) och då kommer min fråga; hur juridiskt fel är det att utgå från en husleverantörs ritning för att bygga ett eget hus i sten? Finns det något juridiskt hinder förutom att det är lite moraliskt fel?
Jag har en släkting som byggde ett eget stenhus efter egen ritning (med hjälp av diverse släktingar med erfarenhet) och då kommer min fråga; hur juridiskt fel är det att utgå från en husleverantörs ritning för att bygga ett eget hus i sten? Finns det något juridiskt hinder förutom att det är lite moraliskt fel?
Fast har verkligen en planlösning verkshöjd?
Kompletta ritningar, absolut, men här handlar det väl om att helt byta ut materialet vilket torde innebära omdesign av typ allt vilket ändå kräver nya ritningar.
Prata med en arkitekt som kan göra A- och K-ritningar till er. Den arkitekten kommer säkert veta om den kan planka någon annans planlösning eller inte.
Kompletta ritningar, absolut, men här handlar det väl om att helt byta ut materialet vilket torde innebära omdesign av typ allt vilket ändå kräver nya ritningar.
Prata med en arkitekt som kan göra A- och K-ritningar till er. Den arkitekten kommer säkert veta om den kan planka någon annans planlösning eller inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 774 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
När började planera för nybygge 2007 var vi och tittade på villorna på Husknuten i Gbg, och jag skaffade och läste tillverkarnas huskataloger.
Bland andra uppskattade jag denna planlösning, Ekonomen 114:
Men lite ändringar tyckte vi behövdes, och tillsammans med vår byggingenjör/arkitekt (en släkting) slutade vi med denna planlösning:
Och efter några år tillkom även en farstukvist:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men lite ändringar tyckte vi behövdes, och tillsammans med vår byggingenjör/arkitekt (en släkting) slutade vi med denna planlösning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 774 inlägg
Eftersom det inte finns några jurister i forumet (så vitt jag vet) lär man nog inte få något definitivt svar här. Det finns ju däremot en advokat på sidan https://www.byggahus.se/juridik/alla_fragor
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Men visst är en advokat jurist!BirgitS skrev:
Från https://www.advokatsamfundet.se/Att-bli-advokat/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 774 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Aneby hus antar jag då med tanke på namnet? Fortsatte ni med dom eller byggde ni lösvirke?KnockOnWood skrev:När började planera för nybygge 2007 var vi och tittade på villorna på Husknuten i Gbg, och jag skaffade och läste tillverkarnas huskataloger.
[bild]
[bild]
[bild]
Jag är ju väldigt nöjd med planlösningen som sådan men visst går det att moddelera med om det är det som krävs.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Planlösningen är nog inga problem om man ändrar lite med du behöver ju fler ritbpnigar än så för att bygga.F Festlund skrev:Så är läget; jag och sambon har letat hus länge och har äntligen hittat en husvariant vi gillar. Problemet är att dom endast bygger i trä medan jag och sambon vill ha ett stenhus.
Det finns nog inga hustillverkare som lämnar ut ritningarna gratis. De flesta tar betalt typ 50000 och sen dras detta av när huset är beställt. Anledningen var att människor använde husföretagen för att göra ritningen gratis och sen tog "spekulanterna" ritningen och byggde i lösvirke. Det tar ju rätt lång tid att rita upp huset och hustillverkarna tröttnade på att jobba gratis.
Många kommer säga nej till att kopiera hus.F Festlund skrev:Så är läget; jag och sambon har letat hus länge och har äntligen hittat en husvariant vi gillar. Problemet är att dom endast bygger i trä medan jag och sambon vill ha ett stenhus.
Men kika in på hur kustvillan gör, dom erbjuder att du kan kopiera vilket hus som helst, även på deras hemsida.
Och sedan bygga den till er, med andra ord så är det möjligt.
Utgå från vilken husmodell som helst och ändra som Ni vill. På hemsidan hittar Ni några exempel på vad våra kunder har skapat genom åren. Men låt inte oss eller någon annan begränsa era behov. Fria former gäller både invändigt och utvändigt.
https://kampanj.bonniernewslocal.se...ygga-vilken-husmodell-du-vill-till-fast-pris/
Intressant affärsidé om inte annat. Då är jag väl inte helt ute och cyklar i gråområden. Jag har kontakt med en bygghandel som också (mot avgift) färdigställa alla ritningar och materialberäkningar som behövs mot en egen skiss/hustanke.T Takläggare skrev:Många kommer säga nej till att kopiera hus.
Men kika in på hur kustvillan gör, dom erbjuder att du kan kopiera vilket hus som helst, även på deras hemsida.
Och sedan bygga den till er, med andra ord så är det möjligt.
Utgå från vilken husmodell som helst och ändra som Ni vill. På hemsidan hittar Ni några exempel på vad våra kunder har skapat genom åren. Men låt inte oss eller någon annan begränsa era behov. Fria former gäller både invändigt och utvändigt.
[länk]
Frågan är ju egentligen hur ”fel” det är.