N NorraS skrev:
kan nog ha att göra med att de inte vill tvätta massa svarta pengar (generellt sett, avser inte dig) Allt över 10000 måste du ju ha med dokumentation på vart du fått dem.
Enkelt löst. Betala flera gånger :p Det är så dumt så det inte är klokt faktiskt. Jag bytte bank helt och hållet trots jag la fram ett handskrivet kvitto (som man ju gör privat till privat) på en båt.
Han var så jävla oförskämd på banken när jag skulle sätta in dem så jag löste de lån jag hade och flyttade illa kvickt, nåja det var lite annat inblandat.
Fick kommentaren : Visst är de skönt och slippa lånet. Svaret : Ja och er. :D
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
B bauhausanställd skrev:
Som anställd på Bauhaus finns sedan senhösten ny policy vad gäller truckkörning. Truck får endast frambringas före klockan 10.00 på förmiddagen.
Detta beror delvis på risken som frambringandet av en truck innebär. Vid truckkörning måste samtliga som vistas inom området där trucken frambringas ha godkänd säkerhetsutrustning, vilket inte är att vänta av gemena man som vistas i varuhuset. Det har även skett en incident som sedan ökat säkerheten kring både när truck får köras, samt hur stapling av gods får ske i varuhhuset. Incidenten slutade med att en person fick sätta livet till efter att en pall vält över personen. Detta skedde i Tyskland, men åtgärder av satts in för samtliga Bauhaus varuhus.
Jag är ny användare på forumet, även om jag ibland i min anställning hämtat en del tips, tankar och idéer från just det här forumet för att hjälpa mina kunder.

Så snart jag läst klart tråden kommer jag ge min bild av Bauhaus, på gott och ont. Ni är därefter välkomna att ställa frågor även om jag inser att tråden är väldigt innaktiv, eller rent ut sagt död. Jag kommer bortse från samtliga inlägg som är direkta påhopp, eller såsom många inlägg jag redan läst, och hålla mig saklig till frågan i sig, men mitt syfte är att skapa en förståelse utifrån mitt eget perspektiv som anställd. Det är utifrån dig som läsare att bilda dig en uppfattning om vad jag tycker och tänker, och jag ämnar vara neutral mot Bauhaus som min arbetsgivare, företag och anställda i sig.
Hur kom de fram till endast före kl 10? Vad gör ni om det är mycket folk innan kl 10 får ni köra då? Känns ju helt sanslöst.
Jag kör truck, samlas det för mycket folk i lokalen jag kör in och ut pallar i så stannar jag tills folk har avlägsnat sig från området, de utan skyddsskor ber jag gå utanför mitt körområde. Nu kör jag dessutom ganska tung truck för att köra även inomhus.
 
B bauhausanställd skrev:
Prissättning
Jag har varit med om enstaka fall där prissättningen på en skylt har varit annorlunda mot vad som finns i systemet. Varje gång det har påpekats för mig har jag tagit upp det gentemot kassapersonal att vi är skyldiga att följa den prissättningen som är uppsatt. De gånger jag varit med om det gäller det utgångna kampanjer. I enlighet med konsumentköplagen är vi som näringsidkare skyldiga att följa den prissättning vi anger.
Stöter ni någonsin på det, oavsett det är hos oss på Bauhaus eller andra näringsidkare, ta en bild på skylten på plats i varuhuset/butiken, hänvisa därefter till avtalslagen.

Du är inte skyldig som konsument/målsägande att ange paragraf, eller ens avsnitt (för dig som nyfiken på lagen finner du info här: [länk] ) §6, Prissättningen är ett anbud, vilket antas av dig som köpare/konsument. Förändring sker i kassan, antingen när du påtalar det om du ser att priset är annorlunda på en skärm, eller på kvittot i efterhand. Om dröjer för länge att påpeka det (vad som enligt lagen anses vara "inom rimlig tid" kallas för tyst accept, och regleras enligt första kapitlet i avtalslagen, har du accepterat köpet enligt prisändringen, näringsidkaren är därför inte skyldig att ändra priset till din fördel.)

Är du missnöjd kan du alltid pröva lyckan via reklamationsavdelningen eller Allmäna reklamationsnämnden, eller i värsta fall pröva ärendet i tingsrätten. Värt att nämna är att reklamationsavdelningen för kedjan du drar ärendet mot avger sin mening i ärendet och att 'Allmäna reklamationsnämn' lämnar ett förslag på hur ärendet bör lösas, och är alltså inte bindande). Jag rekommenderar inte att pröva ärendet i tingsrätt såvida det inte är en större summa pengar som avgörs. Att pröva ärendet i tingsrätten är kostsamt, och leder i många fall att parterna betalar sina egna rättegångskostnader. Vid mer utdragna/kostsamma förhandlingar kan förlorande part dömas att bekosta målsägandes kostnader i rättegången. Notera även att avsnittet jag nämnt nu gällande reklamationer, ARN och tingsrätt är främst en fingervisning och upp till eget bevåg att avgöra om det är rimligt, samt värt tid och ork att lägga energi på. Min egen jämförelse är som att glömma en påse att ta med till mataffären. Jag betalar hellre 7 kr, och svär över det på väg ut, snarare än att trilskas i kassan och sabba resten av min egen dag.
Problemet här verkar vara att när någon hos Bauhaus ändrar på en icke digital prisskylt så verkar det ofta inte åtföljas av en korrekt justering i datasystemet.
Så kunderna får gång på gång stå först i långa kassaköer och försöka övertyga oförstående kassörskor/er om att priset inte blivit som det stod på skylten 100m in i varuhuset.
Och om man då står på sig så verkar de sällan kunna ringa till någon och fråga utan ofta käbblar de emot för att till sist själv gå för att kontrollera och därmed stoppa hela kassskön i 5 minuter.
Det finns nog fler än en som i det läget drar sig för att säga något när det blev lite dyrare än man tänkt sig. Därav misstanken om medvetet affärskoncept.
Men om alla bara kom ihåg att ta en bild på skylten när man plockade något så....
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
optimum
Jag ger mig katten på att vissa här kommer gnälla om följande inträffar.

Kl 14:00 (då truckar ska stå still.)

Kund säger
-Kan du inte lyfta ned den där pallen till mig som står på tredje våningen
Anställd svarar
-Nej vi får inte köra truck i butiken efter kl 10:00, så är våra regler för säkerheten. Om du kan komma tillbaka imorgon så ser jag till att pallen finns nedlyft.

Då går kunden hem och loggar in på Byggahus och vräker ur sig sin frustration.

"Bauhaus är ett skitställe som inte lyssnar på kunderna"

Jag själv gillar Bauhaus mycket och ser bara ett fel, att det är för långt till närmsta varuhus och skulle bli överlycklig om de öppnade i vårt område också.:heart: Bra sortiment och bra priser och aldrig blivit fel bemött.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
A
Mina erfarenheter är blandade. En period var det dock extremt. 20-åringar som fnittrade som tonåringar när jag frågade om råd kring olika jordsorter samt att det krävdes 3 personer för att förstå vad ett fälgkors är för något och var de fanns. Frågade man om VVS och någon från Färg gick förbi ryckte de bara på axlarna.

Men med det sagt så är det ofta jag får mycket bra hjälp och fast den som råkar passera jobbar på en annan avdelning så försöker de hjälpa till. Kanske bara hade otur eller så ändrades nåt.
 
M
Men lite lustigt ändå. På tex. Ica har frugan i princip aldrig betalat för mycket för en vara, hon har stenkoll på allt ifrån literpriset på mjölk till saffran. Och då snackar vi om en affär där man snittar 130-150 produkter/vecka. När man går till Bauhaus och ska köpa 1(!) produkt, som dessutom är med i ett kampanjblad, så är priset felaktigt när man kommer till kassan. På Elgiganten kör man samma grej, ”oj, har vi missat prisändra den i systemet”...mm jo tjena, ni kör en drive med reklamblad och ”missar” prisändra:mad:

Jag har inte stött på problemet hos konkurrenter som Byggmax, Hornbach m.fl. Då finns bara 2 möjligheter, antingen har man problem med internkommunikation på företaget eller så står det i den inoficiella affärsplanen.
Kul med alla ursäkter, att man ska vända sig till olika kunddiskar osv. för hjälp. Personligen lägger jag fortsättningsvis inte 1 minut av min tid på att övertyga en affärsidkare om att denna har fel prissättning mot nätet/reklamblad. Det blir en principsak och jag gör som Obama, släpper produkten där jag står och och åker någon annanstans.

Tänk om vi hade tillämpat samma på företaget där jag arbetar.
-Oj, detta priset för att göra min husgrund var lite dyrare än vad vi kom överens om.
-Jo men nu var Adam 2.0 uppsagd så du fick ersättningskillen Gustav 3.6 istället, har du synpunkter så får du ringa vår support så kanske dom kan erbjuda dig 3% rabatt på fönstermontaget med Karl 2.4 istället.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
M
B bauhausanställd skrev:
Jag har sett din frustration flera gånger tidigare i tråden. Vi har under en lång period implementerat digitala prislappar för lagerplatserna. Jag är själv medveten om att det är en bit kvar till perfektion, men vi gör vad vi kan.
Det främsta problemet vi har i dagsläget är produkter som säljs ut, om de exempelvis är utgående sortiment och därför kraftigt rabatterade (vilket sällan, om ens någonsin är angivet att de är utgående). Däremot brukar de numer ligga på en särskild hylla/avdelning för utförsäljning och ligger då blandat som äpplen och päron med diverse artiklar (att jämföra med IKEAs second hand hörna, fast mindre utbud.)

Jag är förstående av att du aldrig ämnar besöka Bauhaus igen, jag bryr mig inte om att försöka övertala dig till det, men jag hoppas du förstår att jag är villig att göra allt JAG kan för att förbättra vår service och information till andra kunder, så de inte råkar ut för samma situation som du gjort.
Har du din arbetsgivarens tillstånd att som anställd föra dess talan på forumet? Dom flesta större företag har en uppförandekod som är väldigt restriktiva med hur man agerar på sociala medier då man kan göra större skada än nytta för varumärket.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Bauhaus åker man endast till om man vet vad man ska ha och helst vet var det ligger. Snabbt in och ut!

I Örebro är kassapersonalen dessutom väldigt opfroffsiga många av dem. Ointresserade, arroganta, ibland rentav otrevliga. Främst unga småtjejer...

Tackar vet jag Krauta!
 
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
optimum
M Markarbetaren skrev:
Men lite lustigt ändå. På tex. Ica har frugan i princip aldrig betalat för mycket för en vara, hon har stenkoll på allt ifrån literpriset på mjölk till saffran. Och då snackar vi om en affär där man snittar 130-150 produkter/vecka. När man går till Bauhaus och ska köpa 1(!) produkt, som dessutom är med i ett kampanjblad, så är priset felaktigt när man kommer till kassan. På Elgiganten kör man samma grej, ”oj, har vi missat prisändra den i systemet”...mm jo tjena, ni kör en drive med reklamblad och ”missar” prisändra:mad:

Jag har inte stött på problemet hos konkurrenter som Byggmax, Hornbach m.fl. Då finns bara 2 möjligheter, antingen har man problem med internkommunikation på företaget eller så står det i den inoficiella affärsplanen.
Kul med alla ursäkter, att man ska vända sig till olika kunddiskar osv. för hjälp. Personligen lägger jag fortsättningsvis inte 1 minut av min tid på att övertyga en affärsidkare om att denna har fel prissättning mot nätet/reklamblad. Det blir en principsak och jag gör som Obama, släpper produkten där jag står och och åker någon annanstans.

Tänk om vi hade tillämpat samma på företaget där jag arbetar.
-Oj, detta priset för att göra min husgrund var lite dyrare än vad vi kom överens om.
-Jo men nu var Adam 2.0 uppsagd så du fick ersättningskillen Gustav 3.6 istället, har du synpunkter så får du ringa vår support så kanske dom kan erbjuda dig 3% rabatt på fönstermontaget med Karl 2.4 istället.
Jag har en enkel lösning på ditt problem.
Byt butik. Så brukar jag göra om jag inte är nöjd och man känner att det inte är någon större chans att man kan förändra butiken.
Jag är fullt övertygad om att oavsett vad vi skriver här så förändrar det knappast upplägget på Bauhaus.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
K
Jag tycker Bauhaus har ett väldigt bra och stort sortiment men i min lokala butik är det så extremt stor okunskap och rent av rekomenderar fel produkter så jag använder numera en mindre bygghandel där kunskap och mer hjälpsamhet finns. Är inte så ofta jag behöver hjälp och råd men när jag väl behöver det vill jag prata med någon som kan något om det och Bauhaus trots många medarbetare varit inblandade har aldrig rett ut det tyvärr.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Problemet här verkar vara att när någon hos Bauhaus ändrar på en icke digital prisskylt så verkar det ofta inte åtföljas av en korrekt justering i datasystemet.
Så kunderna får gång på gång stå först i långa kassaköer och försöka övertyga oförstående kassörskor/er om att priset inte blivit som det stod på skylten 100m in i varuhuset.
Och om man då står på sig så verkar de sällan kunna ringa till någon och fråga utan ofta käbblar de emot för att till sist själv gå för att kontrollera och därmed stoppa hela kassskön i 5 minuter.
Det finns nog fler än en som i det läget drar sig för att säga något när det blev lite dyrare än man tänkt sig. Därav misstanken om medvetet affärskoncept.
Men om alla bara kom ihåg att ta en bild på skylten när man plockade något så....
En sådan upplevelse var jag med om. Hade lastat bil och släp med kakel o klinker. I kassan stämmer inte priset med skylt på hyllan. Efter jag överbevisat med foto på hyllkanten. Och personal gått bort o dubbelkollat. Då tar parodin nästa vända. Istället för att korrigera slutsaldo, så måste personalen gå in i systemet och korrigera varje scannad artikel för sig. Ett ansenligt antal kollin jag packat.
Att inte växande kön efter mig i drive in gjorde myteri är ett under. Hade det inte varit för att bil o släp var packad, hade jag lämnat butiken direkt.
Intressant upplevelse.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag ger mig katten på att vissa här kommer gnälla om följande inträffar.

Kl 14:00 (då truckar ska stå still.)

Kund säger
-Kan du inte lyfta ned den där pallen till mig som står på tredje våningen
Anställd svarar
-Nej vi får inte köra truck i butiken efter kl 10:00, så är våra regler för säkerheten. Om du kan komma tillbaka imorgon så ser jag till att pallen finns nedlyft.

Då går kunden hem och loggar in på Byggahus och vräker ur sig sin frustration.

"Bauhaus är ett skitställe som inte lyssnar på kunderna"

Jag själv gillar Bauhaus mycket och ser bara ett fel, att det är för långt till närmsta varuhus och skulle bli överlycklig om de öppnade i vårt område också.:heart: Bra sortiment och bra priser och aldrig blivit fel bemött.
Det är väl ganska enkelt löst. Bauhaus kan ju skriva det på sin hemsida för det första att de inte kör truck efter den tiden. Visst är det bara nån lätt låda på högsta hyllplan så kör personalen ändå med sina liftar.
Problemet i sig är att kunden kanske tar ledigt för att inhandla material men kan inte köpa något för de inte fått informationen innan de kör dit.
Jag själv har 6 mil till närmsta, och planerar ju inköp om jag endast ska dit.

Det är ju ändå ganska långt till alla varuhusen om du inte bor i en stad nära.

Sen suger ju såklart deras lager på kakel och klinkers i Helsingborg ;) De hade såklart gott om hemma på det som kostade över 1000kr kvm.

Så det kan ju bauhausanställd lägga fram att de inte lyfter ner pallar efter kl 10.
 
B-byggaren skrev:
Mina erfarenheter är blandade. En period var det dock extremt. 20-åringar som fnittrade som tonåringar när jag frågade om råd kring olika jordsorter samt att det krävdes 3 personer för att förstå vad ett fälgkors är för något och var de fanns. Frågade man om VVS och någon från Färg gick förbi ryckte de bara på axlarna.

Men med det sagt så är det ofta jag får mycket bra hjälp och fast den som råkar passera jobbar på en annan avdelning så försöker de hjälpa till. Kanske bara hade otur eller så ändrades nåt.
Då ska du prova jemfix i vår stad ;)
De har personal som är kaxiga och tycker att min fars inköpslista var katastrof, butiksanställde var väl ca 22-23 år, far har jobbat med murning i hela sitt liv. Fast jag ser den kedjan som någon form av extremlågbudgetkedja som man kan köpa nån stolpe ibland, lite trädgårdsredskap ibland.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Jag har raderat flera inlägg från en bauhausanställd här och stängt av denne.

Om Bauhaus känner sig felaktigt anklagade så får man maila ett svar till support@byggahus.se, så publicerar vi det efter granskning. Vårt forum är bara för konsumenter.

/Moderator
 
  • Gilla
anojak och 7 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Bauhaus åker man endast till om man vet vad man ska ha och helst vet var det ligger. Snabbt in och ut!

I Örebro är kassapersonalen dessutom väldigt opfroffsiga många av dem. Ointresserade, arroganta, ibland rentav otrevliga. Främst unga småtjejer...

Tackar vet jag Krauta!
Håller helt med dig! Skulle ha lite färg en gång och väntade på personal vid färgdisken.. efter 15minuter och ett antal anställda som inte visste hur man gjorde så ställde jag mina övriga saker på disken och åkte till K-rauta istället..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.