A
K Kane skrev:
Så med samma retorik och procentsiffror på hur många som har alkoholproblem så borde alkoholförsäljning förbjudas i Sverige?
Kanske det? Skulle själv vara ok med det.
Rökningen är väl på god väg ditåt snart?

A
useless useless skrev:
Så här ser det ut när jag betalar med Klarna. Vad är problemet!

[bild]
Att det näst sista och det tredje sista betalningsalternativet finns. Precis det är det stora problemet!

Det borde vara förbjudet att ha dem med.

Möjligtvis om man kan ringa in och få anstånd enstaka gång och då något villkor.
Men att pådyvla kunder dessa alternativ klarar för många inte att hantera tyvärr.

useless useless skrev:
Så här ser det ut när jag betalar med Klarna. Vad är problemet!

[bild]
R Rkarlsson skrev:
Läser jag käpprättåthelvete fel på kronkalles statistik när det står att 2020 var 3,8% av vuxna befolkningen skuldsatta. Det är stor skillnad mot 7% Lite skärpning om jag läst rätt tack.
Kollade upp igen.

Redigerat:
A
R Rkarlsson skrev:
Läser jag käpprättåthelvete fel på kronkalles statistik när det står att 2020 var 3,8% av vuxna befolkningen skuldsatta. Det är stor skillnad mot 7% Lite skärpning om jag läst rätt tack.
Kollade igen. Skall vara 7% av den vuxna befolkningen i normal arbetsför ålder 20-65.

Nästan alla andra länder i EU är det bostadslånen som är folks skulder och vart så i Sverige också. Men de senaste 10 åren har konsumtionslånen ökat allra mest i Sverige, alltså totalt onödiga privatlån, snabblån, krediter och andra lån utan säkerhet för att några inte har tålamod att planera, spara och lägga undan i förväg, utan som ett barn vill haaaaa med en gång.
PS. alltså OFTAST

Problemet är att alla som sköter sig är de som sedan får betala för kalaset

Redigerat:
Magnus Filip skrev:
De som klarar sig från konkurser och skuldsanering är de som betalar för dem inkl. alla andra kostnader i samhället som följer med i dess fotspår.
Det räcker för mig.
Du har en väldigt intressant syn på mänskligheten. Vi straffar 80% ,av befolkningen för det 20% misslyckas med.
Är det verkligen rättvist?

A
B Byggdjuret skrev:
Du har en väldigt intressant syn på mänskligheten. Vi straffar 80% ,av befolkningen för det 20% misslyckas med.
Är det verkligen rättvist?
Är det rättvist att de 80% folket tvingas betala för kalaset när minoriteten kursar och får skuldsanering?

Med den lättvindighet om krediter straffar vi oss själva.

Magnus Filip skrev:
Kollade igen. Skall vara 7% av den vuxna befolkningen i normal arbetsför ålder 20-65.

Nästan alla andra länder i EU är det bostadslånen som är folks skulder och vart så i Sverige också. Men de senaste 10 åren har konsumtionslånen ökat allra mest i Sverige, alltså totalt onödiga privatlån, snabblån, krediter och andra lån utan säkerhet för att några inte har tålamod att planera, spara och lägga undan i förväg, utan som ett barn vill haaaaa med en gång.
PS. alltså OFTAST

Problemet är att alla som sköter sig är de som sedan får betala för kalaset
Varför är alla andra blancolån onödiga?
Hur vet du det?
Men jag är övertygad om att det finns en sak som håller med mig om när det gäller lån... när man inte ska låna pengar och det är för att resa.
Sen kom jag en sak till vi har liknande syn på det är sms lån. Det är något som jag misstänker att det oftast är de där 20% som använder. Vi andra gör det inte.
Sen gillar jag inte att förbjuda något.
Där vore det intressant att veta hur många de skickar till kronis. Troligtvis fler än klarna i förhållande till antal kunder

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, du är naturligtvis måttstocken.

(Det var du som skrev att du var nöjd eftersom de flesta, dvs >50%, inte hade några problem, så var det inte några problem)
Förklaring tack var kommer 50% ifrån

Magnus Filip skrev:
Är det rättvist att de 80% folket tvingas betala för kalaset när minoriteten kursar och får skuldsanering?

Med den lättvindighet om krediter straffar vi oss själva.
Är det mer rättvist att förbjuda krediter för hela befolkningen för något 20% misslyckas med
Vi borde förbjuda folk från att skaffa barn.
Det finns så många barn som drabbas av dåliga föräldrar?

Men å andra sidan. Vi borde förbjuda byggahus.
Mer än 50% tycker att jag har fel.

• Haha
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
A
B Byggdjuret skrev:
Är det mer rättvist att förbjuda krediter för hela befolkningen för något 20% misslyckas med
Vi borde förbjuda folk från att skaffa barn.
Det finns så många barn som drabbas av dåliga föräldrar?

Men å andra sidan. Vi borde förbjuda byggahus.
Mer än 50% tycker att jag har fel.
??
Det är redan uppsäkrat av de sociala myndigheterna de omhändertar barn som har dåliga föräldrar.

Tycker inte krediter skall förbjudas. Hur skall man annars kunna köpa ett hus? Läs mina inlägg!

Magnus Filip skrev:
Att det näst sista och det tredje sista betalningsalternativet finns. Precis det är det stora problemet!

Det borde vara förbjudet att ha dem med.
Ok. jag börjar förstå vilken världsbild du har - Förbjud alla lån och krediter och betala allt kontant.

A
useless useless skrev:
Ok. jag börjar förstå vilken världsbild du har - Förbjud alla lån och krediter och betala allt kontant.
Helt fel.

Magnus Filip skrev:
??
Det är redan uppsäkrat av de sociala myndigheterna de omhändertar barn som har dåliga föräldrar.

Tycker inte krediter skall förbjudas. Hur skall man annars kunna köpa ett hus? Läs mina inlägg!
Okej, jag skulle varit tydligare. Jag pratar inte om bolån.
Eftersom soc finns så kan folk få fortsätta ...
Men vi har skuldsanering så då borde folk få fortsätta leva på kredit

A
B Byggdjuret skrev:
Okej, jag skulle varit tydligare. Jag pratar inte om bolån.
Eftersom soc finns så kan folk få fortsätta ...
Men vi har skuldsanering så då borde folk få fortsätta leva på kredit
Och du gillar att vara med och bekosta skuldsanering förstår jag?

Eftersom det är en kredit man tar när man handlar på faktura borde det så klart vara krav på att ta kreditupplysning innan man ger krediten om man vill ta ut förseningsavgifter och ränta.

Och om jag handlar aktier på kredit så måste jag innan det bevisa för banken att jag vet vad jag gör. Det borde man behöva göra innan man får ta en kredit hos Klarna också. Typ:

Du håller på att öppna en kredit på 5000 kronor hos Klarna. Om du inte betalar räkningen på 3 månader, hur mycket pengar är du då skyldig (inget flervalsalternativ; måste läsa genom villkor och prislista för att lista ut det)?

Kan du hamna hos kronofogden om du sparat pengar och betalar med konto istället för att öppna en kredit hos Klarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.