6 024 läst · 21 svar
6k läst
21 svar
Hjälp inkoppling brytare dubbeltrapp och 1/pol trapp
Provar och se om ni har några förslag innan jag tar hit en elektriker, har öppnat o kikat innanför doslocken men ser inte att de har skarvat tändtrådarna nånstans. Tacksam för input. Som ni ser i videon funkar inte brytarna oberoende av varandra. Testade att montera dit en ny 1/pol trapp schneider för att utesluta defekt brytare, dubbeltrappen är också ny, har vart såhär sen vi flyttade in i huset vad jag minns. Huset är från -73
Kan ta en bild imorgon på den schneider brytaren 1/pol jag satte in , men jag kopplade in fasen den bruna på l sen varsin grön på andra sidan, likadant som det ser ut på bilden, uppe i lampan har jag för mig att det var en blå kabel inkopplat på nollan samt en brun på fasen
T Tompafix skrev:
T Tompafix skrev:
funka kanon när jag bytte plats på de gröna kablarna i dubbeltrappbrytaren, stort tack TompafixT Tompafix skrev:
Redigerat:
Skifta de gröna på dubbeltrappen borde väl inte göra nån skillnad, eller...?
Båda gröna (mellantrådar) sitter ut från högra knappen, svart är fas eller tändtråd.
Skifta mellantrådar med varandra blir samma koppling som innan.
Men bra om det löste problemet så klart!
Båda gröna (mellantrådar) sitter ut från högra knappen, svart är fas eller tändtråd.
Skifta mellantrådar med varandra blir samma koppling som innan.
Men bra om det löste problemet så klart!
Har tyvärr kraftigt begränsade kunskaper inom området, därför jag sökte om råd här för att se om de gick att få råd , men det funkade klockrent direkt när jag skiftade plats på de gröna kablarna, svart är fasen den ligger på alla kopplingar på L, dem gröna torde vara tändtrådar och dem vita mellantrådar, jag testade faktiskt innan att byta plats på de vita utan någon skillnad efter de gav jag upp o sökte hjälp här , Tompafix verkar ha stenkollFredrikR skrev:
Hyfsad koll, gick elektriker en gång i tiden Både de gröna och vita är så kallade mellantrådar De vita är till den andra trappbrytaren som bryter en annan lampa. Skulle tro att de båda bruna är tändtrådar och den svarta är fas. Vid trappkoppling ska mellantrådarna byta position på strömbrytarna.
När du skriver byta position, menar du mellantrådarna (grön och grön) ska byta plats med varann, för det gör verkligen ingen skillnad i funktion eller missförstår vi varandra? Funktionen blir samma i både A och B alt. nedan.T Tompafix skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med i resterande av ovanstående, och läste som du, el.
Jag vet att det inte borde göra någon skillnad, men har stött på detta problem i äldre hus och inte bara en gång och då har det alltid funkat med att byta plats på mellantrådarna.FredrikR skrev:
Men nu satte du griller i huvudet. Detta måste listas ut vad det beror på.
Det gör definitivt inte skillnad. Och du säger dig vara utbildad och ha koll?
Däremot ser enkelbrytaren på bilden ut att vara felkopplad. Det kan ju även vara så att färgerna inte är vad vi tror.
Däremot ser enkelbrytaren på bilden ut att vara felkopplad. Det kan ju även vara så att färgerna inte är vad vi tror.