Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett enkelt jobb, med utanpåliggande kabel och uttag, från närmaste uttag skulle antagligen ta ca 4-5 timmar + en 1500 i material. Dvs ca 4-5 papp. Hade det varit en mer "normal" lägenhet med vanliga golvlister så hade det varit mer typ 4 timmar, denna känns som 5-6 timmar ...

Men då räcker tiden inte till för någon finess i kabelförläggningen, utan det blir bara typ rakt över allt på det minst fula stället, och man bör åtminstone förvänta sig att det ska vara rakt och någorlunda snyggt på det sättet, för de pengarna.

Men då har du inte alls fått det du beställt, långt ifrån. Ska man börja krångla med att få till en riktigt snygg installation, som närmar sig det du beställt springer det iväg.
Jag anser att avdraget måste bli bortåt 10.000:- för att vara intressant för dig att ta.
instämmer i den här bedömningen.
 
hertigen17 hertigen17 skrev:
Man får oftas det man betalar för.
Jag förstår inte varför folk envisas med den här kommentaren på Byggahus.

Nog för att jag inte läst vartenda tråd på forumet, men det är ytterst sällan som det är "billiga öststatarna" som vart och ställt till.

Nej, det handlar gång på gång om att man betalt (minst) normalhöga arbetskostnader, höga materialpåslag, och fått hem en bunt klåpare som inte bryr sig det minsta om vad dom levererar.


(Och självklart, inte ALLA hantverkare. Inte ens dom flesta)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 30 till
  • Laddar…
Tragiskt. Du verkar ha mer pengar att hålla inne med vite osv så räkna över allt och ta in en offert på elen och målning och håll sedan inne det. Så länge det är rimligt och du känner att du har skäl för det så är det ju upp till företaget att stämma dig på pengarna, och det är rätt kostsamt om man dessutom riskerar att förlora.
KTL och KKL är väldigt starta :)
 
P peroande skrev:
Sidan du länkar till stödjer snarare Mikael_L:s beskrivning än din. Där framgår att det måste finnas en auktoriserad person och att den personen står för kunskapsspridning inom företaget. Det står uttryckligen att ansvaret vilar på företagsledningen. Dvs den auktoriserade är bara ett stöd.
Är inte skillnaden att tidigare krävde förordningen att ansvarig, med behörigheten, var anställd i företaget, medan den nya skrivningen att auktoriserad skall vara "knuten till" innebär att ett förfarande med konsult/inhyrning går att göra inom förordningens skrivning.

Det nya synsättet gör också att en auktoriserad person kan ansvara på flera företag, något som kanske kan vara rimligt för en företagsgrupp (säg att samma ägare driver el + vvs + kyl - verksamhet mer eller mindre som en firma, men formellt som tre olika bolag). Förut krävdes det 3 elbehöriga, var och en anställd i respektive bolag, nu räcker det med en, som tar ansvar för eljobben för alla gubbarna, genom att vvs och kyl-bolagen hyr in hans kompetens från el-bolaget.
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Soltorp40 skrev:
Är inte skillnaden att tidigare krävde förordningen att ansvarig, med behörigheten, var anställd i företaget, medan den nya skrivningen att auktoriserad skall vara "knuten till" innebär att ett förfarande med konsult/inhyrning går att göra inom förordningens skrivning.

Det nya synsättet gör också att en auktoriserad person kan ansvara på flera företag, något som kanske kan vara rimligt för en företagsgrupp (säg att samma ägare driver el + vvs + kyl - verksamhet mer eller mindre som en firma, men formellt som tre olika bolag). Förut krävdes det 3 elbehöriga, var och en anställd i respektive bolag, nu räcker det med en, som tar ansvar för eljobben för alla gubbarna, genom att vvs och kyl-bolagen hyr in hans kompetens från el-bolaget.
Ja det är också en skillnad mot innan nya lagen. Det är mycket att ta upp ifall vi ska gå in på alla skillnader, jag tog bara upp det om ansvaret, framförallt att det finns en stor missuppfattning om att det skulle vara den behörige/auktoriserade som skulle ha något ansvar för att installationen är korrekt. Så har det aldrig varit (möjligen för mycket länge sedan, mer än 50år. 1984 föll en dom om att den behörige inte hade ansvar för felkopplingen, utan bara den som gjorde felet, jag kan ge en länk till domen för de som är intresserade, men jag har lagt upp det i forumet tidigare).
Så ansvaret har varit att bedöma om den som gör jobbet kan tillräckligt mycket. Och numera är det oklart vad ansvaret ens är.

Men däremot är det för den typiska lilla elfirman inte så stor skillnad, ja troligen aningens större ansvar numera. Iom att den auktoriserade ofta även är firmans ägare, så får den personen ansvaret i knät genom att vara företagsledning också.
 
T Tsdoesds skrev:
instämmer i den här bedömningen.
En skicklig elinstallatör med stilkänsla kanske kan dra in utanpåliggande ledning (vertikalt) i garderoberna, och komma ut med bara en kort bit synlig till vägguttagen. Med lite bra borrning brukar man kunna få ut en ledning "under" ett vägguttag - inte genom uttagets kant utan ur väggen en bit under. Ledning brukar kunna huggas in i panelernas listverk, så att inte kabeln sticker ut alls mycket där.


Eller går det att öppna väggen bakom garderoben så att man kan få in slang till en senildosa bakom uttaget (det beror ju helt på hur väggen är uppbyggd, om det är modernt med reglar och skiva, eller gammal vägg med stående 1" bräder + vassmatta + puts + panel ...

Är det möjligt att lägga in ledning bakom taklist fram till någon dosa?

Är det kanske så högt i tak, och så små rum, att ingen människa skulle se och tänka på en vanlig enkel utanpåliggande ledning mot taklisten?

Jag förstår Din sura känsla, men när livet går vidare tror jag inte Du i längden kommer att reta Dig på en elledning i hallen. Håller med i skrivningen att det är surt att få en Skoda när man beställt och förväntas betala för en Audi. Om man själv har höga kvalitetskrav på det arbete man utför åt andra är det väldigt surt att utsättas för motsatsen. Man vill inte ha Skodan ens om prislappen sänks till REA-nivå för Skodor.

Kanske är läxan som Du, och vi andra tack vara Din godhet att skriva om detta på forumet, kan lära oss att värdet av en ständig övervakning under hela byggprocessen inte kan underskattas nuförtiden. En ansvarig besiktningsman/beställarombud/inspektör som närmast dagligen är och håller leverantören i örat, eftersom man som kund idag (uppenbarligen) inte kan lita på att ens en leverantör som ser bra ut på referenserna har kunnigt folk varken för att göra jobbet, eller för att styra det. "Förtroende är bra, kontroll är bättre" som det sägs i en gammal ramsa från grannlandet i söder. Redan i kontraktet måste skrivas in att en sådan funktion kommer att finnas på bygget, liksom det måste regleras lika mycket om tider som om utförande, material etc.

Dagens bygg-sväng, speciellt kanske i "överhettade" områden är omstöpt. Förr anlitade man hantverkare, som svarade med sin yrkesstolthet för varje moment. Idag får man "byggnadsarbetare" som är stöpta i miljonprogrammets formar, där volym går före allt annat, och där kunden får lära sig att hålla till godo med det som bjuds eller låta någon annan ta den nybyggda lägenheten med sina plastkarmar, enhetsmått, fyllbitar och latexfogar där det inte passar...

Dessutom har vi idag öppnat för att Europa genom EU skall utjämnas, och för oss i Sverige som tidigare haft en standard över medelnivån innebär det standardsänkning. Men vad gör det - pilsnern blir ju billigare och hela kontinenten blir "jämlik". Vi har "alla" valt detta i omröstning, så ingen får klaga.

Dock har Sverige inte utjämnat beskattning - här ligger vi väldigt högt över medel - och vår regering talar om att skatteuttaget behöver öka ännu mer. Därför lockas både slutkunder och företag att hyra in arbetskraft från andra länder till lägre kostnad. Killar som "ligger ute" och får bra betalt på sin hemmaskala, med skatt till och förmåner från sitt hemland blir det ett fyndpris för oss. Effekten är att vi som köpare här får levererat något helt annat än vad man kunde få förr. På lång sikt jämnar allt ut sig, våra bostäder kommer (ner till) medelkvalitet, säg ungefär "standard Slovakien", lönerna jämnas ut och alla blir nöjda eftersom ingen har bättre än någon annan i hela Europa (?) När vi som upplevt bättre dagar dör undan blir våra barn kvar, och de vet inget annat än den nya, lägre, standarden, så de kommer inte att klaga eftersom ingen kan vara avundsjuk om alla har det lika (dåligt).

När vi på detta sätt har tagit bort yrkesstoltheten från byggarna, och anställt en gubbe till som hela tiden övervakar att de andra gör rätt, då blir sluträkningen ungefär lika stor som förr, kvaliteten sämre, allt tar längre tid för att varje jobb funkar som en yrkesskola, MEN: Vi har en man till i jobb - seger !!


(Varning för viss ironi delar av texten på slutet...)
 
  • Gilla
  • Älska
dala_leon och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men du skriver att firman varit dålig. Då gäller det att hugga till med tillräckligt låg kompensation så de inte vill komma och åtgärda själva.
Vad blir det ekonomi i det? Anlita någon annan till en betydligt högre kostnad?
 
B Bernt_Karlsson skrev:
Vad blir det ekonomi i det? Anlita någon annan till en betydligt högre kostnad?
I ärlighetens namn så hade det varit värt det, bara för att slippa ha med dem att göra.

...men just nu vill de ersätta mig med 1000 kr vilket jag tycker är ett hån.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
E
B brf1911 skrev:
I ärlighetens namn så hade det varit värt det, bara för att slippa ha med dem att göra.

...men just nu vill de ersätta mig med 1000 kr vilket jag tycker är ett hån.
Reality check?
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Han (ägaren) menar nu på att om jag gör ett avdrag i storleken på den offerten jag får av en annan elektriker, så kommer han att kräva mig pengar på de "extraarbeten" de utfört. Han hänvisar till de garderober de "byggt" (IKEA-garderober; PAX, PLATSA och BESTÅ). De höjde garderoberna och skåpen och löste täcksidor på dem i MDF, men målade inte MDF:en utan det fick vi glatt göra själva...

Han hävdar alltså att garderoberna och skåpen inte finns med i kontraktet. Är jag galen eller kan någon hjälpa mig att tyda om detta finns med?

Tvisten gäller alltså garderoberna i sovrum 1, garderoberna i sovrum 3 samt garderober och väggskåp i hallen.

Kontrakt:
Skärmdump av en uppdragsbeskrivning med fokus på texten "Samt enligt uppdragsbeskrivning v2.0" markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utdrag ur dokumentet "Uppdragsbeskrivning 2.0:
Två ritningar som jämför en bostadsplan före och efter renovering, med nya garderober markerade i sovrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en byggdokumentation som visar instruktioner för anpassning av IKEA-garderober med MDF-täcksidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av ett rum med ventilationskanaler nära taket, markerade med grönt och gult, och en textutdrag bredvid som beskriver arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B brf1911 skrev:
Verkligheten är värre än du beskriver.

Företaget (A) vi anlitat har ingen elbehörighet. De anlitar en underentreprenör för alla elarbeten. Före kontraktaskrivningen fick vi av företag A ett behörighetsbevis från företag B. Efter att arbetet var färdigt, fick vi emellertid ett elintyg från företag C (också behörigt enligt elsäkerhetsverket), eftersom "företag B var fullbokade". Emellertid blev vi misstänksamma på huruvida elektrikern på plats över huvudtaget var anställd i företag C. Därför bad vi om ett anställningsbevis på att elektrikern som var här är anställd i företag C. Vi har tjatat och tjatat men inte fått något. "Det kommer" har det sagts i 4 månader.

Till slut kontaktade vi elsäkerhetsverket. Då visade det sig att företag C har 0 anställda, så den enda som är behörig att utföra eljobb är alltså ägaren av företag C själv, som aldrig ens satt sin fot här, men som skrovit under på att han utfört allt arbete.

...och det finns inget jag kan göra åt detta.
Och ändå undrar folk varför vissa drar lite ful-el själva... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
Hej!

I samband med en totalrenovering, drogs elen om och frästes in. Nu är hela renoveringen klar, och när jag skulle leta efter eluttag i ett specifikt område så saknades alla...

Tråkigt när jag gjort en detaljerad ritning med placeringarna. De som saknas är de fyra rödmarkerade eluttagen till höger i bild.
[bild]

Det är synd att alla fyra var i samma område (hall och klädkammare) så det blir ju svårt att dra grenuttag själv om man vill ha en golvlampa eller liknande där.

Företaget jag anlitat för totalentreprenaden menar att det är omöjligt att göra något åt saken nu när allt är färdigt. De har frågat mig vad jag kan tänka mig för avdrag på fakturan för avsaknaden.

Vad är en rimlig peng för missen?
Ingenting är omöjligt. Firman är bara ute efter att komma undan så billigt som möjligt.
Jag skulle kräva att få uttagen installerade. Om de vägrar ringa en annan firma och få pris på det och sedan begära det priset +10-20%
 
Snygg renovering! (synd på alla klåpare bara)

Jag hade fräst in ROT-dosor i väggpanelen och sedan lossat golvlisterna och dragit kablar (EKK) utan slang där.
Måste kanske knacka ur lite från väggen för att få plats med dem men under garderoberna borde det finnas plats.

-En duktig målare snyggar sedan till allt så det inte syns!
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
- Både el- & vvs-jobb utfördes av obehöriga. Intygen skrevs sedan på av ett företag/en person som aldrig har varit på plats och inte har har några anställda.

- Elektriker #1 har noll koll på elsäkerhet och menar att man måste ha IP44 i hela badrummet.

- Elektriker #2 drar kablar tätt intill imkanal och murstock till vår kakelugn. När vi yttrar vår oro, så frågar de oss om vad vi vill att de ska göra. De litar alltså inte på sina kunskaper, utan frågar lekmän som oss. Medans vi undersöker saken närmare försöker de lösa problemet genom att stoppa överblivnga/söndersmulade gipsskivor mellan elkablarna och intilliggande rör. Senare framkommer det att det inte ens behövs någon extra isolering. Det visar tydligt på elektrikernas bristande kompetens och att de mest gissar.

- Lampknapparna i hallen är felkopplade men elektrikerna menar att det inte går att lösa. Trots flera försök att förklara att det går att lösa menar de att det är omöjligt. Vi kontaktar en riktig elektriker som löser det på cirka 2min (precis som vi trodde när vi läste kopplingsschemat).


- Noll planering/framförhållning

- I början av projektet frågar vi dem när köksstommarna bör levereras. I samråd planerar vi in leveransen cirka 3 veckor framåt. Dagen innan leverans frågar vi dem vart saker och ting ska ställas, och då vill de att vi bokar om denna leverans till 5 veckor senare (vilket så klart är omöjligt). Det går så klart inte.

- Allt för ofta hör de av sig och säger tex “vi behöver X eller Y NU!” (vi bodde 5 mil därifrån under renoveringen), och när man sen gör allt i sin makt för att få fram X eller Y, så står sakerna sedan ändå i flera dagar/veckor innan de används. Det ska tilläggas att vi var väldigt tydliga att vi inte kommer kunna vara på plats hela tiden då vi själva har heltidsjobb, och att det kommer behövas åtminstone 2-3 dagars framförhållning.


- de säger att de alltid tar betalt efter att hela jobbet är klart. Vi väljer att ändå skriva med det i kontraktet + ett 30 dagars-betalningsvillkor. Endast 4 veckor in på projektet skickar de, helt utan förvarning, ut en faktura. 250 000kr med sista betalningsdag om 2 arbetsdagar. Fakturan är dessutom daterad till ett tidigare datum än när vi fick den på mail. Vi blev så klart väldigt upprörda, men likväl gör de om samma sak några veckor senare.


- Försenade med mer än dubbla tiden och ingen större motivation att bli klar för att kunden ska bli nöjd.


- Försöker ta extra betalt vart de än kan (trots fast pris)

- Några timmar efter påskrivet kontrakt hör de av sig och menar att nätverksuttaginte ingår i det offererade priset. Det kommer tillkomma en kostnad på 25 000kr menar de. Vi vägrar godkänna detta och några timmar senare ringer de tillbaka och menar “att det har löst sig”. Antingen har de alltså bjudit oss på 25 000kr bara sådär, eller (mer troligt) så försökte de i början av projektet känna av hur pass mycket de kan lura oss under resten av renoveringen.


  • Flertalet gånger gör de missbedömningar angående var det klarar av. Extra material/tidsåtgång tycker de att kunden ska betala för.

- Vid flera tillfällen försvinner det material, verktyg etc som de antingen har slängt, eller bara tagit med sig hem. En borrmall tar de tex med sig hem för att sedan debitera oss över 1000 kr.


- de säger att vi bara behöver höra av oss ifall något är fel, så kommer de och åtgärdar. Allt för ofta blir svaret “det går inte” eller “det är för sent”.


- Ska enligt kontrakt göra om vår ventilation (pga ändrad planlösning) och ansvara för att denna blir godkänd. När det väl är dags har de ingen kompetens och frågar istället oss hur vi vill göra. Förmodligen för att senare kunna skylla på oss om det blir fel. Det slutar med att ägarna på företaget själv installerar spaltventiler. När de sedan ska justera sprickor på fasaden, så används inomhusfärg. Vi påtalar att detta inte är okej. Det blir väldigt tydligt att de antingen inte har koll alternativt inte bryr sig om slutresultat.


- Väggar i hela lägenheten fick spacklas/målas 2-3 gånger pga bristfällig kvalitet. Elkablar, reglar, ojämnheter syns tydligt men de menar att det antingen “ska vara så” eller att “det inte går att fixa”. Ojämnheterna beror enligt dem, hur orimligt det än är, på den dåliga färgen vi har köpt. Någon dag senare, när de ska göra om, köper de in exakt samma färg.


- Golv ska nåtas, slipas och behandlas. Resultatet blir inte tillfredställande. När vi reklamerar även detta menar golvkillen att man borde ha fräst ur fogarna men att det inte ingick i det offererade priset. Enligt honom borde vi haft koll på att det behövdes. När de sedan gör om gör de på samma sätt (utan att fräsa) och resultatet blir så klart det samma. Tredje gången gilt, så gör de rätt från början och vi kan till slut (7 veckor efter deadline) även flytta in i dessa rum.


- 106 kvm ska renoveras och för detta anlitar de endast en kompetent snickare. Förutom att denna jobbar svart, så är hantverkaren endast på plats 2h/dag.


- Efter slutbesiktning får de en lång lista på saker som ska åtgärdas. Det ska enligt dem ta 2 veckor att åtgärda allt. 7 veckor senare finns det fortfarande saker som inte är åtgärdade.


- Vår bänkskiva levererades efter slutbesiktning. Enligt dem skulle de montera den på några timmar. Mer än en vecka efter leverans har de fortfarande inte monterat allt.


- Enligt kontrakt ska de stå för grundmaterial. Vi dubbelkollar om grundfärg ingår. Det gjorde det (muntligt). När det väl kommer till kritan så ingår grundfärg inte.


- När saker och ting inte blir som de ska, ska vi tydligen ha gett hantverkarna tillstånd att göra så. Tex att toaletten hamnade helt fel och vi helt plötsligt inte kunde få plats med tvättmaskin i badrummet. De menar: “VVS:arn har sagt att ni ville ha tvättmaskinen där”. Dessutom menar de: “det finns små tvättmaskiner som får plats”.


- Trots att vi ifrågasatte planen flera gånger fixades golvet halvvägs in i renoveringen. Då sågades, slipades och arbetades med diverse maskiner. Allt sådant som inte är bra för ett nyslipat och nybehandlat golv. Samma gäller väggarna. En dag mitt under renoveringen hade de helt plötsligt målat alla väggar. Damm, sågspån etc gjorde sitt till slutresultatet.


- Vid två tillfällen påträffade vi en av hantverkarna sovandes på arbetsplatsen.


- Badrummen var de rummen som blev klara först. Efter att de bara varit färdiga i någon dag, såg det som på en sunkig toalett på en vägkrog. Urinstänk på båda toalett och golv.


- Städning är inte deras starka sida. Färgstänk och spackel på golv, element och nymålade väggar/garderobsdörrar. De lovar att städa efter att ha åtgärdat felen från slutbesiktningen. En hantverkare dammsög och torkade omotiverat av några ytor i maximalt en timme. Resultatet blev därefter. Det krävdes ungefär 4 försök tills det blev bra. Vi var tvungna att bo i detta byggdamm under tiden eftersom de inte höll sig till deadline.


- För att spara tid och pengar låter de bli att utföra vissa delar av renoveringen, och detta utan att ens fråga. Tex:

- ljudisolering mellan sovrum och kök (eftersom det enligt dem inte behövs)

- Underarbete sovrumstaken (eftersom det enligt dem inte behövs)

- Bredspackla och måla klädkammaren (eftersom man enligt dem inte kommer vara där inne så ofta, så det kommer inte synas)


Renoveringen, som nu två månader senare fortfarande inte är klar, gjorde att vi sköt upp vår inflytt med 3 veckor. För detta hade vi i kontraktet avtalat förseningsvite. När förseningsvitet skulle betalas ut, vägrar de detta. De menar på att tiden dragit ut pga att de utfört "extraarbeten" och refererar till moment som finns med i kontraktet.


  • 8 veckor efter deadline ska de åtgärda en rad brister. Tisdag kl 17:00 ska de komma hit. Kl 16:34 skickar de ett sms och säger att det inte blir något och att de ska komma dagen efter. De kommer inte dagen efter heller. Men nästa måndag ska de göra ett nytt försök. En hantverkare är här i 50min och fixar 1½/10 brister. Sen går hantverkaren igen. Han hade så klart varken med sig rätt material eller verktyg. När jag ringer dem säger de att de kommer tillbaka "en annan gång" men att de egentligen känner sig klara och inte vill åtgärda fler saker.
Alltså jag har bara börjat men kan fortsätta rabbla upp exempel om det behövs?
Synd att sådana här skojare förstör ryktet för riktiga hantverkare. Folk börjar tro att alla är sådär.
 
Trist situation, lider med dig...

Firman har antagligen varit med om samma sak flera gånger innan så de är vana.
De kommer ALLTID att ha ett nytt bra inövat argument till alla förslag du kommer med.

Är inte första gången för dem men tyvärr för dig...

Varje gång du viker ner dig kan du inte backa tillbaka på viket, nya argument från firman mer nedvik från dig, det kommer att fortsätta tills 100000 blivit en tummetott...

Som sagt, lider med dig...
Kanske kan du hitta någon bra erfaren utomstående stötteperson som kan hjälpa dig att inte vika ner för mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.