richardtenggren
Inget jag gjort personligen, men jag jobbar på ett stort konsultkontor i vår stad, där vi har ett brett spektrum av ingenjörer.
Nyligen så renoverades kontoret och kort efter det byggdes en trapp in med dörr och glaspartier, troligen på grund av brandsäkerhet.

Jag gissar att det här gjordes på uppdrag av hyresvärden, men det blev sådär för nu har man fått sätta varningstejp på karmens övre del då folk över 180 behöver ducka för att inte slå i huvudet på vägen ner.
Så synd att ingen rådfrågade någon av de drygt 200 ingenjörerna, gärna byggarna, innan liksom ;)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Meme med texten "Engineer: 'Build this just like the blueprint shows'. The Blueprint:" och en bild på fysiskt omöjlig LEGO-konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man frågar inte ingenjörer eftersom detta är en typisk ingenjörsgrej ;):p

• Gilla
  • Älska
Huzzbutt och 11 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
[bild]

LPP....

(Löses på plats)

• Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Violina Violina skrev:
[bild]

Uppenbarligen går det ju inte bättre när ni blåbyxor försöker själva heller ;)

• Haha
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Uppenbarligen går det ju inte bättre när ni blåbyxor försöker själva heller ;)
Jag har byggt konstruktioner med mått 6x4x1 meter med 1 mm precision både vad det gäller måttavvikelse, vinkelavvikelse och planhet, något som egentligen är att betrakta som omöjligt, men varit absolut nödvändigt pga ingenjörer som helt saknat verklighetsförankring..

Så kom inte och försök "slå mig på fingrarna" med vad "vi blåbyxor" klarar och inte klarar av på egen hand..

Ps. Har dessutom varit med om att en ingenjör tyckte det var för jobbigt att göra en pappmall vi skulle ha att kapa efter vid "extrem-gering" av ett vkr-rör.. grejen var att vi bad om pappmallen ANDRA gången vi skulle gera en uppsättning rör, första gången ritsade jag upp vinklarna med hjälp av gradskiva, skjutmått och talmeter och kapade sedan med vinkelslip.. så för svårt för en ingenjör att göra en pappmall i datorn, men inga problem för en svetsare att rita upp för hand och kapa med vinkelslip... ds

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Men det är väl ändå lite överkurs att ritsa med ett skjutfält? ;):crysmile:

mexitegel mexitegel skrev:
Men det är väl ändå lite överkurs att ritsa med ett skjutfält? ;):crysmile:
Autocorrect, men jag har redigerat :geek:

Får väl "skylla" på att jag inte har glasögonen på mig :rofl:

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
richardtenggren
Violina Violina skrev:
Jag har byggt konstruktioner med mått 6x4x1 meter med 1 mm precision både vad det gäller måttavvikelse, vinkelavvikelse och planhet, något som egentligen är att betrakta som omöjligt, men varit absolut nödvändigt pga ingenjörer som helt saknat verklighetsförankring...
Vill du ha en klapp på axeln? :)

Blir dock nyfiken hur ni mätte upp konstruktionen?
En lärare sa en gång gällande mätning att det enda vi kan säga med säkerhet, är att det finns ett mätfel ;)

Redigerat:
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vill du ha en klapp på axeln? :)

Blir dock nyfiken hur ni mätte upp konstruktionen?
En lärare sa en gång gällande mätning att det enda vi kan säga med säkerhet, är att det finns ett mätfel ;)
Om du menar konstruktioner vi bygger med 1 mm precision?

Rätskiva/pianotråd/maskinpass/laser/lodsnöre/annat.. hur man mäter beror ju på vilken typ av mått man mäter.. Sen kommer ju alltid eldprovet när konstruktionen ska installeras/användas eftersom det oftast är först då som alla ingenjörernas mått- och toleransmissar märks..

Sen säger jag inte att jag är absolut ofelbar, skillnaden är den att jag får rätta till mina misstag själv, därför är incitamenten för mig att inte göra fel betydligt större.

• Gilla
sinclairhacker och 4 till
  • Laddar…
Något byggsvängen borde ta efter...:rolleyes:

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Ibland är inte hjärnan med :crysmile:

• Kapsåg med upplyftad sågklinga och synlig märkning på tantalskyddet, fokus på verktyget.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 13 till
  • Laddar…
Det är väl bara att vända på stickproppen?

• Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 8 till
  • Laddar…
Träbit felplacerad vid kapning med kapsåg, ej i linje med sågens röda markering för snitt.
Skapa konto

Suck. :)

• Haha
  • Gilla
Martin.M och 18 till
  • Laddar…
whork whork skrev:
[bild]

Exakt det där har jag också provat.

whork whork skrev:
[bild]

det gick visst bättre än när jag fick in stålmåttbandet i bandsågen. Det slutade med en hultafors talmeter mindre och ett bandsågsblad att byta.

• Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.