Har du gjort en mockup för att få en uppfattning av avstånden? Du ser ut att ha allt som behövs.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
S Senior skrev:
Har du gjort en mockup för att få en uppfattning av avstånden? Du ser ut att ha allt som behövs.
S Senior skrev:
Har du gjort en mockup för att få en uppfattning av avstånden? Du ser ut att ha allt som behövs.
Eh.. En mockup har jag kanske inte gjort, vad är det?.. :thinking:
Jag googlade på det och kom fram till att det har jag inte.
Ritningen från Ikea håller en något oklar bild av monteringen av ön men när jag provat mig fram i verkligheten så känns 120 som ett bra mått men 135 lite långt. Detta får dock duga för att inte under några villkor få det för trångt framför ugnen så att man även med en både stor och bred bakvagn kan böja sig ner och titta in i ugnen samt lyfta i och ur plåten utan att riskera att störta in i den likt häxan i Hans och Greta.
 
Kök under renovering med blå skåp och en felmåttad bänkskiva intill en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksö i pågående installation med skiva några mm för kort, vilket skapar en oönskad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte allt för illa ut om jag får säga det själv men..
Kök under renovering med blå skåp och en felmätt arbetsbänk som skapar gap vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Jag kanske skulle ha ställt den något närmare hörnet, så att den linjerade med hörnet till vänster istället för med spisen oavsett häxan i Hans och Greta.

2. Den måttbeställda skivan från Ikea är inte 1880 mm lång utan 1877 ca.
Etikett på måttbeställd köksskiva, high-gloss vit, angivna mått 1880x900 mm faktiskt 1877 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar en längd kortare än 1880 mm på en bordsskiva, indikerande ett mätningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta gör att ett eländigt trappsteg som inte går att dölja uppstår i ena kanten.
Kök med måttbeställd bänkskiva som visar en liten storleksskillnad vid kanten nära väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säljaren som vi talade med när köket beställdes klargjorde dessutom att dessa skulle hellre vara 1-3 mm för lång än för kort för att slippa sådana kanter(dvs hellre ett överhäng)
 
Tumstock placerad över vita skivor för att mäta bredden, visar 90 cm bredvid en sprucken kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även bredden på skivan är något litet smalare än vad sidorna är. Det är struket mått på skivorna till vänster där milimeterstocken börjar.
Små saker kan tyckas men mycket tydligt när skuggorna faller på och skräp börjar samlas..
 
  • Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Går det att reklamera, eller räknas det som en för liten differens för reklamering?
 
1 16386 skrev:
Går det att reklamera, eller räknas det som en för liten differens för reklamering?
Det borde absolut gå att reklamera. Det ser ju tyvärr förjävligt ut :/
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade absolut försökt att reklamera den skivan.
Det ser som sagt inte klokt ut.

Och det kostar ju inget att försöka. Skivor som måttbeställt och sen inte håller måtten är ju inte ok.
Menar. I ett kök är det ju många gånger milimeterpassning på skivor. Så klarar man inte av att leverera det som leverantör är det illa
 
Jag kommer att försöka reklamera det här imorgon. Jag har filat och haft mig med slipklots för att minska ner alla små mellanrum i stommarna men det är fortfarande för mycket som kvarstår..
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Om måttet är fel mot vad som står i beställningen så får du en ny skiva, inga problem där. Frugan jobbar på Ikea. ;)

Vår bänkskiva var för lång, istället för en ny så valde vi att själva kapa av den, vi fick betalt en ny fintandad klinga till sågen, och vi fick en standard lös bänkskiva för att få den där remsan man kan klistra på när man kapat. Inea är bra att ha att göra med när man har rätt.
 
  • Gilla
Lindsten83 och 1 till
  • Laddar…
Jag har under veckan reklamerat skivan och det kommer att komma en ny skiva som förutom att vara i rätt längd även ska vara 2mm bredare för att täcka upp för att den ena sidoskivan var för bred. Vi räknar med att det inte kommer att märkas lika mycket om det blir ett två millimeters överhäng på den andra sidan där skivan var rätt mått.

..Och ni har rätt, IKEA är mycket bra att ha att göra med i reklamationsärenden!
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 5 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har under veckan reklamerat skivan och det kommer att komma en ny skiva som förutom att vara i rätt längd även ska vara 2mm bredare för att täcka upp för att den ena sidoskivan var för bred. Vi räknar med att det inte kommer att märkas lika mycket om det blir ett två millimeters överhäng på den andra sidan där skivan var rätt mått.

..Och ni har rätt, IKEA är mycket bra att ha att göra med i reklamationsärenden!
Kul att det löste sig. Jag har förståelse för att saker kan gå fel eller exv teknik gå sönder.
Det viktiga blir då hur bra man hanterar returen :)

Ikea har jag bara gott att säga om.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Testade lite fönsterbyten tidigare! Det var faktiskt inte så avancerat! :D
Utsikt från ett öppet fönsterutrymme utan fönster med synligt träramverk och en vinterträdgård utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nytt fönster med märkningen WISTI står lutat mot en vägg under en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerat fönster i en vägg med avskalad tapet, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerat fönster i vägg med rymdmönstrad tapet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 1 till
  • Laddar…
Hur går det?
Ryggskott?
Har Pitborna varit dryga med dig?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jag har följt sköldpaddan motto och skyndat långsamt så vilket ögonblick som helst kommer jag att krypa förbi den sovande haren likt en långtradare som åter igen passerar Svensson med sin 740 på en rastplats! :D

Nej, jag har fullt upp med köksdetaljer som inte riktigt vill hålla måttet, senast var det bänkskiva med diskhon som har blivit kapad 5mm för kort och därför måste returneras och ersättas. Inget problem förutom att det tar en infernaliskt tid att invänta nya grejer.
Även stugan tar sin tid så här års då den bara är åtkomlig för transporter av byggmaterial på vintern! :D

Jag ska uppdatera med mera bilder framåt nästa helg, för nu får ni nöja er med en påskbild från fjällsjön närmast stugan!
Solig vinterdag vid en fjällsjö med snötäckta berg och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathias12 och 5 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har följt sköldpaddan motto och skyndat långsamt så vilket ögonblick som helst kommer jag att krypa förbi den sovande haren likt en långtradare som åter igen passerar Svensson med sin 740 på en rastplats! :D
[bild]
Huvudsaken att du lever och har hälsan. Det är ok att ibland pausa och foka på annat som händer i livet. Tex den magiska vårvintern i Norrbotten :)
Dnar tkan väl du med härja med tomtröjning med ;)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.