Har lidit av dåligt pulver i tappvattnet samt läckage i kopplingen mellan stål och koppar på matarledningen. Började lite trevande för en vecka sedan och satte kombihammaren i betongen för ett byte. Resulterade i att kopplingen nämnd ovan började läcka ännu mer!

Pumpen står i 'källaren' under huset vaktad av en koloni med läskiga jättespindlar. *burr*

Källaren har till största del tegelväggar med puts.

Var ruskigt lurigt att hitta igenom taket upp till pannrummet. Stålröret gick inte rakt... Efter lite mer bilning lyckades jag hitta två gamla kopparrör som tjänat som dieselmatning till oljepannan! Borrade upp hålet till 40mm och lyckades få igenom ett 32mm PEM som jag dragit hela vägen från pumpen.

Efter alla kopplingar pressats skickade jag ned brorsan att sätta i strömsladden till pumpen. Stod som en fontän ur ett kopparrör jag råkat borra sönder (som jag trodde jag kopplat på stålrören). Suck. Klämde på en G15 som fick ett lock med packning. Får duga, jag är törstig!

Kan en av bilderna visa orsaken till det darriga flödet? :thinking:


Blev jäkligt blöt isolering. Slutar antagligen med rivning av pannrummet, bah.
 
  • En igentäppt änden på ett rör med synlig rost och ackumulerat sediment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installationer i ett pannrum med blandade rör i koppar och plast, en vattenkran och synliga skador på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade rör och blöt isolering efter renoveringsarbete i ett pannrum med tegelgolv och putsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Satt första lagret skivor på några väggar. Varför finns det inte OSB som är 3,6 meter så man slipper skarva så mycket?

Vägg med OSB-skivor runt fönster och dörr, stegar och arbetsmaterial syns inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhus byggarbetsplats med OSB-skivor monterade på väggarna omkring ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Påbörjat projekt tvättstuga. Rummet har använts till vedförråd i hundra år och aldrig städats så första 20 rullebörarna var mest gammalt bös innan jag kom ner till gruset.
En skottkärra i ett dammigt rum med grusgolv och stenväggar, tidig fas i renovering av tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt, orenoverat källarrum med tegelväggar, synliga rör och en skottkärra, före rensning för att bli tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengöring av ett gammalt rum med stenväggar och ett grusgolv, visa en spade, en sopborste och en rullebör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggnad av en gammal tvättstuga med stenmurar och grovt golv, material utspritt, före rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Satt första lagret skivor på några väggar. Varför finns det inte OSB som är 3,6 meter så man slipper skarva så mycket?

[bild]

[bild]
Ställ en skiva, lägg en skiva, då blir det nära 3.6m ;)
 
  • Gilla
mickearos
  • Laddar…
Uppgraderat köksfläkten till LED-armaturer.
Hide-a-lite multi 1202 och drivdon från Kjell o co.

Räknar med en ROI runt år 2098 eller så...
Torskrygg till middag.
 
  • Nyinstallerad LED-armatur i köksfläkt över spishäll med matlagningsingredienser och maträtt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
LoweW
Satte gles i taket för första gången i mitt liv. Takstolarna diffade +-50mm så jag passade på att jämna ut det också.

En fördel med små hus är att man inte hinner tröttna på något momenten innan det är dags att gå vidare till nästa :D
 
  • Nyinstallade gles i ett tak i ett pågående renoveringsprojekt av ett litet hus med synliga takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Dottern fick lite ny tapet
 
  • Renoverat rum med nymonterad ljusgrå tapet, trägolv och hängande geometrisk taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Källartrappans räcke känns lite osäkert. Dels är det lågt och dels tycker barnen att det är alldeles för roligt att klättra på.
Gammalt lågt räcke vid källartrappa som skall renoveras för högre säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att göra något åt det.

Börjar i verkstan:
Bearbetning av metallkomponent i verkstad med bänkborrmaskin för att konstruera ett säkrare räcke till en källartrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan svetsa nytt staket med stående pinnar för att minska klättervänligheten.
Omonterat metallräcke med stående pinnar stillastående vid en källartrappa utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapade sedan bort den gamla överliggaren för att fästa den i det nya staketet, lite högre upp.

Provmontering:
Ej monterat svart staket med vertikala pinnar och återanvänt överliggare framför källartrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska det in på målning innan montering. Den gamla mittpinnen ska bort och längden på det iskarvade röret till vänster ska justeras innan hela räcket svetsas på plats.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 16 till
  • Laddar…
Operation förstärkning av golvbjälklag fortsätter. Några timmar till så... Ska plocka bort de två radiatorerna innan jag tar nästa fack.
 
  • Renoveringsarbete med förstärkta golvbjälkar och avlägsnade väggpaneler i ett rum under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med förstärkning av golvbjälklag med verktyg och avlägsnade radiatorer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Alulister. Pilligt :crysmile:
 
  • Installation av alulister på en trappa, verktyg syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alt: Inredning med vita räcken och alulister på laminatgolv, dammsugare i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Den platsbyggda tv-bänken skall väck!
Tyvärr var den murad innan plattläggning... En murad tv-bänk med svart bänkskiva framför en träklädd vägg och kaklat golv med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vägg där en murad TV-bänk tagits bort, synliga rör och kablar med saknade plattor på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
S
BengtH BengtH skrev:
Den platsbyggda tv-bänken skall väck!
Tyvärr var den murad innan plattläggning...[bild] [bild]
Tv i bastun?
 
S sinuslinus skrev:
Tv i bastun?
Aldrig i livet !! :crysmile:
TV på granitskiva uppburen av tempopräliminärt stöd av frigolitblock och träbitar, med klocka på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Börja göra en halvvägg till trappen.

Påbörjad halvvägg vid trappan, verktygslåda och vattenpass ovanpå, hund nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Fick äntligen tummen ur och köpte rullgardiner till vårt sovrum, som fram till november i fjol var ett allrum och helt saknade mörkläggning. 3 fönster. Kanonnöjda, nu slipper vi vakna kl 6 på helgen. :crysmile: Sovrumsfönster med nya rullgardiner, gardiner, krukväxter och tänd bordslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Givetvis barnsäkert med 3 kids i hemmet. Rullgardin i sovrum med kedjedetalj och barnsäkerhetskrok monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.