Hej alla,

I år tänkte jag vara "tidig" ute och köpa 2-3 luftluft system.
Mitt behov är framförallt kyla men så klart kan jag dra nytta av värmen också under vintertid.

Jag har ca 150kvm på 2 våningar. Min tanke är att installera:
Alternativ1:
  • 2 ute delar och 2 inne delar (vån1 + vån2) +
  • 1 inne del för arbetsrummet där det genereras massa värme
Eller Alternativ2:
  • 3 ute delar med 3 inne delar (vån1 + vån2) + 1 för arbetsrummet
Jag var så säker på att skaffa Mitsubishi Hero 2 serien men ingen verkar ha passande ute del för Alt1.
Sen fick jag denna kalkyl som verkar vettig och ger bäst effekt med Alt2.

90+60 kvm (över och undervåning)
Man räknar c.a 70 w / kvm i kylläge och 700 w / kvm fönster.
Säg att ni har 4st vanliga tvåglasfönster som är c.a 2 kvm / styck.
150x70 = 10,500 (10,5 kw) + 700x4 = 2,800 (2,8 kW)
10,500 + 2,800 = 13,300kW (13,3kW)
De flesta rekommenderar att man ska ha enkla system (alltså 1 ute och 1 inne del) för att ha bästa effekt . Håller ni med?

Jag har valt några kandidater från
Mitsubishi: 1xHero 2.0 LN25 + 2x Hero 2.0 LN50
Daikin: 1xCaldo XRH 30 + 2xCaldo XRH 40

De andra märken har jag dålig koll på (tar såååå långt att läsa och hitta bästa från olika tillverkare).
Ett av bolagen jag pratar med vill att jag ska köpa Gree som han säger är bäst men har inte alls hört talas om de i AC sammanhang men ni kanske vet mer.

Jag vill ha bästa produkten som finns om jag ska vara ärlig. Brukar inte snåla på sånt här. Vill ha bekymmerfri drift så långt det går så jag vill satsa på bästa produkten ute på marknaden.

Vilken märke / produkt / alternativ hade ni valt ? Tar gärna emot alla förslag och tips.
 
Jag svarar på frågan i rubriken:

- Det är inte Gree
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag svarar på frågan i rubriken:

- Det är inte Gree
Du menar man inte ska välja Gree? får i så fall hålla med.
Jag är mest inne på de märken som säljs mest på marknaden men tog med det ifall ifall.
 
Kört LG tidigare ifall du vill ha ett till märke och kika på, 8 år inget krångel, följer gärna tråden då jag också ska köpa luftvärmepump nu snart inför sommaren till nya kåken (främst för A/C)

Något jag kan ta med mig är kylan sprids bra, jag hade ett sutteräng radhus 1 1/2 plan 82 kvm FTX vent och hade bara en inne del i ena övre sovrummet, men var dörrarna bara öppna var det inte mycket varmare i något annat rum och undervåningen kunde rent av bli lite väl kall
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
H hahnson skrev:
Kört LG tidigare ifall du vill ha ett till märke och kika på, 8 år inget krångel, följer gärna tråden då jag också ska köpa luftvärmepump nu snart inför sommaren till nya kåken (främst för A/C)

Något jag kan ta med mig är kylan sprids bra, jag hade ett sutteräng radhus 1 1/2 plan 82 kvm FTX vent och hade bara en inne del i ena övre sovrummet, men var dörrarna bara öppna var det inte mycket varmare i något annat rum och undervåningen kunde rent av bli lite väl kall
Får jag fråga vilken modell? Det är ett djungel med alla modeller :)
 
Tror jag får svara en gång till:

-Det är inte LG

I all välmening :rofl:(y)(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
H
Köp Mitsubishi så blir du nöjd.
Daikin har ingen support så undvik dom
 
  • Gilla
RickardAvara och 4 till
  • Laddar…
Daikin behöver man ingen support om det var en kompetent kyltekniker.... ;)
 
A
klart att du skall köpa Mitsubishi
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Spontant skulle jag säga att Panasonic, Mitsubishi och Daikin är bra val alla 3, Gree pumpar brukar vi få med en på köpet av våran grossist ibland när de har kampanjer om vi köper en hel pall av det vi annars monterar... Det talar sitt tydliga språk om kvalitén, men täckningsgraden är ju givetvis grym om man har mage att ta listpris från kunden :D

Något som alltid är viktigt är att få en bra relation till företaget du ska handla av, kolla med de lokala firmor som finns och begär offerter på de fabrikat som dem jobbar med och välj de du får bäst förtroende för. Service, support och bra kontakt är mycket värt där!

Daikin har tappat oerhört på sin support sen Johan Berggren (Daikin guru) slutade där och gick över till Panasonic. Men viktigast är att kunskapen finns i det företag som du väljer att handla av. Om de kan sina Daikin produkter så behöver inte Daikin support vara på topp för att du ska få den hjälp som du ev behöver längre fram.

Hoppas att du hittar något du blir nöjd med, håller du dig till de fabrikat och modeller du funderat på så är jag övertygad om att det kommer bli bra, bortsett från Gree då givetvis.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 1 till
  • Laddar…
H
I InsidersUnited skrev:
Daikin behöver man ingen support om det var en kompetent kyltekniker.... ;)
Men du behöver reservdelar oavsett :surprised::love:
 
R reza666 skrev:
Får jag fråga vilken modell? Det är ett djungel med alla modeller :)
Jodå det är enkelt komma ihåg första delen av namnet, Libero :), men sen om det var en 7a eller 8a plus/inte plus minns jag inte och kvittot är kvar i huspärmen

Haft väldigt bra erfarenhet av LGs produkter överlag, hade även tvättmaskin samt lite annat från dem tidigare som TV apparater, mobiler mm och aldrig haft problem med någon produkt
 
Krokben
Säger som flera; Mitsubishi. Jag är såklart partisk, men flera installatörer jag pratat med har sagt att Mitsubishi-ägare brukar vara nöjdast.

Sen det där med flera utedelar så kan jag säga att jag har en vän som installerade någon Daikin med tre innedelar och en utedel. Tydligen räcker effekten sällan till, är det under 5 grader kallt så får han stå och skyffla ved i kombipannan som en lokförare för att hålla tempen. Tanken med flera innedelar förstår jag, och gillar tanken, men att ha fler innedelar kopplad till ett aggregat som är på typ 6kw är inte perfekt så länge du inte bor i ett tätt nybygge. Nu rörde sig det främst om att kyla på sommaren vad jag förstod det, men det är ju i praktiken samma princip med värme/kyla.

Så jag skulle säga, kör hellre fler värmepumpar med egna utedelar till varje innedel.
 
  • Gilla
Tomohm och 4 till
  • Laddar…
har en Lg prestige plus, 4 år och nöjd. köpte en mitsubishi hero 2 till källaren i höstas men tycker ändå att min Lg levererar bättre.

mitsubishi har mer finesser än Lg om man gillar sånt
 
Stort tack alla.

Även om jag tror det finns många bra alternativ så tror jag ändå jag väljer mellan dessa paket just nu:

Daikin: 2st XRH40 (49k kr) + 1st XRH30 (eller kanske Caldo II R)
Mitsubishi: 2st LN50 + 1st LN20

Kollar en del på deras produktblad och av det lilla jag kan se (om jag fokuserar på kyla) så ser Daikin bättre ut på papper.
Mitsubishi LN50 har Kyleffekt på 1,4 - 5,8 medan Daikin XRH40 har Kyleffekt 0,7-5,1

Hjärtat säger Mitsubishi men alla säljare jag pratat med rekommenderar Daikin just nu.
Jag värderar supporten enormt mycket själv men i det här fallet så är det nog företaget som sköter det mesta antar jag. Som ni säger så är det viktig att hitta någon leverantör som man känner förtroende för.
Tycker 20grader har riktigt trevlig support nu inför köp men det är ju inte de själva som installerar så jag ska kolla några lokala firmor som du rekommenderade @Nixon90

Tror säkert alla dessa japanska märken är egentligen väldigt bra (säkert även Koreanska LG/Samsung) så det är lite detaljer och vad firmor kan leverera. Några hade inte alls Mitsubishi hemma och trodde inte ens de kunde få in.
Ska gräva lite mer så uppdaterar jag er.
Ni får gärna tipsa mer, är inte helt hundra ännu ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.