Tjenare!

Ska påbörja renovering av hallen så därför behöver jag demontera ACn. Jag har kommit så pass långt att jag förstår att den sitter på någon slags skena som man kan ska kunna typ haka av den på. Men jag har inte riktigt hittat läget. Sen sitter ju både strömmen och de två rören kvar.
Har aldrig pillat på sådant så är tacksam för hjälp hur jag demontera den både rätt och helt så den kan återmonteras igen.
AC-enhet som är delvis demonterad på en trävägg ovanför en hallbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh

Om du vill plocka bort den helt och hållet kommer det läcka köldmedie när du lossar rören. För att få det gjort behöver du anlita en kyltekniker både vid demontering och återmontering. Det går att göra själv, men det får man av miljöskäl inte göra numera och dessutom krävs dyr utrustning (bl.a. manometerställ och vacuumsug.)

Finns det inget sätt för dig att klara renoveringen utan att bryta kylkretsen? (kanske att skjuta ut rören/slangarna en bit ur väggen så man kommer åt ändå?)

P proffsrik skrev:
Om du vill plocka bort den helt och hållet kommer det läcka köldmedie när du lossar rören. För att få det gjort behöver du anlita en kyltekniker både vid demontering och återmontering. Det går att göra själv, men det får man av miljöskäl inte göra numera och dessutom krävs dyr utrustning (bl.a. manometerställ och vacuumsug.)

Finns det inget sätt för dig att klara renoveringen utan att bryta kylkretsen? (kanske att skjuta ut rören/slangarna en bit ur väggen så man kommer åt ändå?)
Panelen på.väggen ska bort, tapeten ska bort. Ny filt på ska på. Det blir tufft om jag inte kan ta bort den. Resultatet kommer inte bli önskvärt

Du får anlita en tekniker som suger ur system, sedan kan du eller tekniker plocka bort innerdelen.
Och Nej, man öppnar inte och bara släpper ut.

A
MarcusRask MarcusRask skrev:
Panelen på.väggen ska bort, tapeten ska bort. Ny filt på ska på. Det blir tufft om jag inte kan ta bort den. Resultatet kommer inte bli önskvärt
det är så att om du vill använda den igen utan att fylla på ny dyr gas så tar du dit en kyltekniker innan du gör mer
och sätt tillbaks kåpan innan den kommer.

electroluxaren skrev:
det är så att om du vill använda den igen utan att fylla på ny dyr gas så tar du dit en kyltekniker innan du gör mer
och sätt tillbaks kåpan innan den kommer.
Den är från 90-talet så där finns inga garantier kvar på den. För att va ärlig funkar den inte ens

Varför ska den återmonteras som du skrev om den inte ens funkar :cool:

C Comfort Thomas skrev:
Varför ska den återmonteras som du skrev om den inte ens funkar :cool:
Tänkte ge den en service för mitt hus är fruktansvärt varmt så den behövs faktiskt... :crysmile: Men renoveringen av hallen hann före. Men har hittat en kyltekniker som ska komma hit med rätt grejer och demontera och återmontera den. Han kanske kan serva den också :D

K
Om den är så gammmal kanske det är läge att byta ut den ist

K Krille_90_ skrev:
Om den är så gammmal kanske det är läge att byta ut den ist
Fast om den funkar och bara behöver en knuff så varför byta den. Men det får vi se när den ska demonteras om det är lönt

K
Fast om den funkar och bara behöver en knuff så varför byta den. Men det får vi se när den ska demonteras om det är lönt
Du sa nyss att den inte funkar?

K Krille_90_ skrev:
Du sa nyss att den inte funkar?
Alltså, efter service, dvs

Börja felsöka och laga blir nog samma pris som att sätta dit en ny modern och effektivare.

• Gilla
Krux
  • Laddar…
K
service sen plus suga ut och sedan fylla på gas blir dyrt och så gamla pumpar är ju inte värda så mycket . Lär antagligen vara bäst att byta ut den mot en ny. Bara ett tips till dig men kolla du vad kylteknikern säger

A
ett ypperligt tillfälle att byta ut denna mot en ny och effektivare. det blir marginellt dyrare mot en service som kanske ändå inte hjälper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.