Pellegnillot71
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart den inte gör. Skatten går nästan inte alls till dylika saker. Den kommunala skatten tas främst in för skola och omsorg. Även sociala frågor drar en del.
Förlåt att jag säger det men jag tycker du är dum i huvudet!

Mikael_L
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Men om du tar och studerar en kommunal budget så kommer du upptäcka att han har rätt.

Pellegnillot71
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men om du tar och studerar en kommunal budget så kommer du upptäcka att han har rätt.
Fast det innebör ju inte att jag *tralala* går och gör en massa dumma saker som kommunen får stå för. Skulle alla göra det så skulle skatterna visst behöva bli högre. Se på försäkringspremierna. Är det inte mer en regel än undantag att lägger på prylar så att självrisken täcks?

Mikael_L

edit:
Om du har tänkt kritisera Claes inlägg så bör du väl kritisera just det, inte skriva något annat själv för att sen kunna kritisera.
Fast det innebör ju inte att jag *tralala* går och gör en massa dumma saker som kommunen får stå för. Skulle alla göra det så skulle skatterna visst behöva bli högre. Se på försäkringspremierna. Är det inte mer en regel än undantag att lägger på prylar så att självrisken täcks?

Pellegnillot71
Mikael_L Mikael_L skrev:

edit:
Om du har tänkt kritisera Claes inlägg så bör du väl kritisera just det, inte skriva något annat själv för att sen kunna kritisera.
Även om merparten av skatten går till vissa saker så innebär det väl inte att kommunen kan strunta i andra saker eller hur? Alltså lägger de pengar även på saker som att forsla bort bilar. Och då tycker jag att det är fel att man uppmanar till att göra så att kommunen står med kostnaden. Sen vad de har budgeterat för eller inte det är väl totalt oväsentligt. Pengarna går ju till det som de behövs till. Och räcker de inte till, ja, då höjer man skatten. Var det verkligen så krångligt?

Claes Sörmland
De känslan kan ibland uppstå när man ställs inför det faktum att världen inte är som man tycker att den borde vara. Men du förstår säkert när du tänker igenom detta lite längre att hur det förhåller sig med den kommunala budgeten inte har något att göra med om jag är dum i huvudet eller ej.

• Gilla
antett och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Även om merparten av skatten går till vissa saker så innebär det väl inte att kommunen kan strunta i andra saker eller hur? Alltså lägger de pengar även på saker som att forsla bort bilar. Och då tycker jag att det är fel att man uppmanar till att göra så att kommunen står med kostnaden. Sen vad de har budgeterat för eller inte det är väl totalt oväsentligt. Pengarna går ju till det som de behövs till. Och räcker de inte till, ja, då höjer man skatten. Var det verkligen så krångligt?
Men återigen. Varför skulle Claes Sörmland vara dum i huvudet för att 80% av kommunens budget går till skola och omsorg,
Eller är han dum i huvudet för att han berättar det? Är det detta som störde dig?

Märkligt sätt att resonera tycker jag. Bara för att du betalar skatt så har rätt att dumpa dina problem på kommunen. Du tror inte att skatten påverkas av att alla tänker som dig?
VA. Jag trodde den påverkades av politiker som vill köpa en massa hus för xxx antal miljoner som de ändå tänkte riva för xxx antal miljoner och inte pga att de får boka en bärgare för en bil.

HERREJÖSSES: EKONOMIN RASAR FÖR ATT KOMMUNEN FÅR BÄRGA EN BIL
Ring lyxfällan.

R Rem skrev:
Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.

En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:

Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.

Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.

Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...

Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.

Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.

Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?

Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.
Nej den första bilen tillhör konkursboet så den är deras problem. Den andra bilen kan du plocka bort skyltarna på och putta ut i gatan så blir det kommunens problem. Ställ den på en betalparkering annars så får vaktbolaget ta hand om den

P xxxscrabblexxx skrev:
Den andra bilen kan du plocka bort skyltarna på och putta ut i gatan så blir det kommunens problem. Ställ den på en betalparkering annars så får vaktbolaget ta hand om den
Varför besvära sig med att plocka bort skyltarna?

Har inte orkat läsa hela tråden men jag hade ett liknande problem som i ursprungsfrågan, några hantverkare jag hade lämnade en gammal skitbil med körförbud och registrerad på målvakt i skogen på andra sidan vägen mot min tomt(som är privat mark men inte min mark)

Polisen gjorde inte mycket, de snitslade den bara för att markera att de hade varit där.

Kommunen hade nån slags process för att hantera den typen av ärenden men det gick inte direkt snabbt. Tillslut blev jag trött på att vänta och ringde upp nån vägansvarig på kommunen och fick i samband med det direktnummer till den bärgare som brukade genomföra uppdragen. Sen tog det inte lång tid förrän bilen var borta.

Jag var också rädd för att behöva ta kostnaden men det dök aldrig upp någon räkning och jag har inte heller hört att markägaren ska ha fått betala något.

N nilsmag skrev:
Har inte orkat läsa hela tråden men jag hade ett liknande problem som i ursprungsfrågan, några hantverkare jag hade lämnade en gammal skitbil med körförbud och registrerad på målvakt i skogen på andra sidan vägen mot min tomt(som är privat mark men inte min mark)

Polisen gjorde inte mycket, de snitslade den bara för att markera att de hade varit där.

Kommunen hade nån slags process för att hantera den typen av ärenden men det gick inte direkt snabbt. Tillslut blev jag trött på att vänta och ringde upp nån vägansvarig på kommunen och fick i samband med det direktnummer till den bärgare som brukade genomföra uppdragen. Sen tog det inte lång tid förrän bilen var borta.

Jag var också rädd för att behöva ta kostnaden men det dök aldrig upp någon räkning och jag har inte heller hört att markägaren ska ha fått betala något.
om den bilen hade läckt ut nåt på din grannes mark så hade troligtvist han fåt stå för saneringen så man ska passa sig innan man gör nåt som kan stå grannen dyrt

M maria01 skrev:
om den bilen hade läckt ut nåt på din grannes mark så hade troligtvist han fåt stå för saneringen så man ska passa sig innan man gör nåt som kan stå grannen dyrt
Det var ju grannens bil...?
Det är väl bra om den står på rätt ställe och läcker

S Sir Duke skrev:
Det var ju grannens bil...?
Det är väl bra om den står på rätt ställe och läcker
läs igen

P xxxscrabblexxx skrev:
Nej den första bilen tillhör konkursboet så den är deras problem. Den andra bilen kan du plocka bort skyltarna på och putta ut i gatan så blir det kommunens problem. Ställ den på en betalparkering annars så får vaktbolaget ta hand om den
Snyggt att uppmana till brottslig handling. Att skruva av skyltarna på en bil man inte äger är egenmäktigt förfarande och straffbart.

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.