B
13th Marine 13th Marine skrev:
Förr i tiden, när det var annorlunda, fick man 1500kr för att skrota en bil.
2007 skrotades skrotningspremien ;) och i ett sista ryck fick de som skrotade bilar tillverkade 1989 eller tidigare 4000kr tills pengarna var slut.
Och det gick snabbt att få slut på de pengarna. 4000-kronorsrallyt skulle börja något visst datum, kommer inte exakt ihåg vilket det var. I vanlig ordning hade jag i min bilsamling någon bil som var mogen för skroten men hade inte lust/tid/möjlighet att hänga på första da'n. Det blev lång näsa för min del, innan första dagen var slut var nämligen pengarna slut.
 
A Alexn72 skrev:
Isåfall skulle det fungera så här för dig.
En person kastar in en ölburk på din tomt. Du går ut för att konfrontera personen men denna är långt bort och skriker något du inte hör. På reg numret på ölburken får du reda på att det är person x som äger burken. Du säger det till grannen som sett det hela att denna ska nu åka i soptunnan.
Din granne som även är åklagare berättar för dig att om du gör det så kommer du få problem. När du sen ringer polisen så säger dem samma sak.
Du kontaktar då person x. Som svarar något om pengar till cigg.
Du har nu en ölburk som är olaglig att kasta. Olaglig att flytta och den ligger på din tomt.
Hade den bara legat 3meter åt andra hållet så hade den legat på kommunen mark och varit borta innan fredagsmyset.
Snygg historia men jag vet inte vad du vill säga med det.
Om man flyttar bilen till kommunens mark då löser man sitt eget problem på allmänhetens bekostnad. Förnekar du detta enkla sammanhanget?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Snygg historia men jag vet inte vad du vill säga med det.
Om man flyttar bilen till kommunens mark då löser man sitt eget problem på allmänhetens bekostnad. Förnekar du detta enkla sammanhanget?
Vi kommer inte längre. Tack för mig.
 
P
I ikeo skrev:
hmm du menar typ som den dropdown prylen på sidan som heter "Prislista för åtgärder"
:D
Jag tycker att webben var bättre på 1990-talet.
 
harry73
P pmd skrev:
:D
Jag tycker att webben var bättre på 1990-talet.
Början av 90-talet?
 
T tergo skrev:
finns fortfarande bilskrotare som betalar för bilen , jag fick själv 1200 när jag skrotade min för 3 år sen
Beror lite vad det är för bil.
Min Mazda var dussinvara ;)
 
B Blazermannen skrev:
Och det gick snabbt att få slut på de pengarna. 4000-kronorsrallyt skulle börja något visst datum, kommer inte exakt ihåg vilket det var. I vanlig ordning hade jag i min bilsamling någon bil som var mogen för skroten men hade inte lust/tid/möjlighet att hänga på första da'n. Det blev lång näsa för min del, innan första dagen var slut var nämligen pengarna slut.
Ja så var det ju, var väl rätt lång kö på skrotarna, och Sverige dammsögs på billiga bilar att skrota.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Beror lite vad det är för bil.
Min Mazda var dussinvara ;)
mazda 626 99:a
 
T tergo skrev:
mazda 626 99:a
Är bara att gratulera.
Min var en 323F -91a.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är bara att gratulera.
Min var en 323F -91a.
kan nämna att att jag lämnade den till billeberga bilskrot
 
harry73 harry73 skrev:
Början av 90-talet?
Mosaic släpptes 93 och det var såvitt jag vet den första webbläsaren, så början av 90 talet låter rimligt :)
Iofs var väl gopher vanligast då
 
Mikael_L
Ursäkta OT.
Lynx kom väl 1992. Men den är dock rent textbaserad, ändock en webläsare.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Passa dig så den inte har skulder bara.
R Rem skrev:
Har redan pratat med konkursförvaltaren och hon verkade inte så intresserad för det var ett halvår sedan, MEN ...

nu kom jag på en annan idé, hon styr ju bolaget, så hon borde kunna skriva över den på mig och sen kan jag skänka bort den.

Detta måste jag kolla!
R Rem skrev:
Har redan pratat med konkursförvaltaren och hon verkade inte så intresserad för det var ett halvår sedan, MEN ...

nu kom jag på en annan idé, hon styr ju bolaget, så hon borde kunna skriva över den på mig och sen kan jag skänka bort den.

Detta måste jag kolla!
Det där med skulderna är oerhört viktigt. Tar du över bilen blir du skattskyldig på den t ex. Stor risk att skatten inte är betald på minst ett år ju. Jag hade INTE velat ha den överskriven till mig själv Speciellt inte om det är ”suspekta” fd ägare.
 
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Det där med skulderna är oerhört viktigt. Tar du över bilen blir du skattskyldig på den t ex. Stor risk att skatten inte är betald på minst ett år ju. Jag hade INTE velat ha den överskriven till mig själv Speciellt inte om det är ”suspekta” fd ägare.
Det är inget som KFM kommer att driva in.
Det kan bli aktuellt om man vill ställa på den igen och då endast skulder för skatten, alltså inte P-böter osv.
 
R Rem skrev:
Bra tanke, fast det borde ju hon veta i så fall.
Ja men hon jobbar för gäldenären så de kan hon kanske råkar glömma.. tror ju inte hon gjort så men kolla själv med myndigheterna.. va inte dum. Är ju säkert massa obetald försäkringsskit o sånt.. blir snabbt massiva pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.