Med tanke på deras yrken, så är det för mig ofattbart att de inte har planerat in ett arbetsrum där de kan sitta ostörda. Ännu mer aktuellt i dessa tider än när de planerade huset. Lär inte bli lätt att sälja i framtiden gissar jag.
 
  • Gilla
ami39 och 2 till
  • Laddar…
Hall? Två barn, två kompisar, mamma/pappas skor och kläder.
Vart ska allt det vara?

Annars för att sluta vara så negativ - vi har också litet vardagsrum, och trivs bra med det. Det är sjysst med fönster mot naturen, köket. Känns smart att ändå ha den långsmala lösningen på huset med tanke att det huset som fanns mitt i naturen, ändå hade grannar.

Men... faller tillbaka bara på det faktum 4.7 miljoner.... och när det arkitektritade skimret lagt sig kommer en möjlig köpare tänka -
"jaha här har man förlängt ett litet torp med extra sovrum och tvättstugan gjorde de pyttesmå sovrum av"
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Mja, i detta avsnittet blev det mycket diskussioner här hemma det kan jag säga. Vi har själv två små barn, och fascineras av denna familjs sätt att tänka och utmana invanda normer. Pyttesmå barnrum, obefintliga sociala ytor, ingen tv i vardagsrummet? Under barnens 5-6 första år kommer de antagligen inte att vilja leka själva på sina rum utan vill vara där vi vuxna är, dvs ofta i vardagsrummet, eller på sommaren ute i trädgården. Jag såg inget rum i huset som var stort nog åt hela familjen, eller i alla fall två barn och en vuxen. Och allt eftersom att barnen blir större kommer de antagligen att vilja ta hem kompisar samtidigt som vi andra är hemma, och den vanligaste lösningen är att man antingen viger övervåningen åt barnen eller att barnen får ha kompisarna på sina 10-15 m2 stora rum. Inget av detta fanns i huset. Vi blev helt enkelt inte kloka på hur de har tänktnatt lösa detta, givet hur huset ser ut, och med den planlösning de har? Jag gissar att det där "gästrummet" kommer att tas i bruk för det ena av barnen, och att man bygger ett gästhus någonstans på tomten, om de ofta får besök som sover över. Då får barnen i alla fall 10 m2 varderas.

Huset verkade väldigt dyrt, kanske var det stommen som kostade. Då ingick inte ens ett garage. Om jag hade fått göra någon som helst förbättring hade jag nog breddat huset någon meter, och tagit bort utbyggnaden för att få en renare form, alternativt gjort ett L-format hus för att få en mysig vinkel. Den där utbuktningen som fanns nu med två smårum kändes bara märklig. Det var mycket trä där inne, varför inte ha ett betonggolv för att få lite "balans"? Trä och sten går väldigt bra ihop tycker jag, men det är ju inte jag som ska bo där :)

Som vanligt har man jättemånga frågor kring huset, och det är så synd att man inte lägger nån extra minut på att gå igenom saker som uppvärmning etc.

Gällande grishusets byggnation... tja om jag hade varit tvungen att bygga något och samtidigt hålla koll på en sprallig ettåring, då hade det nog blivit ungefär likadant. Det är kul att ha med sig barnen i bygget, men ibland blir det ändå bäst av att få bygga i fred, så att man kan koncentrera sig på vad man gör... och låter någon annan hålla koll på att den lille inte skadar sig på byggarbetsplatsen. En liten spik på marken kan lätt ätas upp vid ett obevakat ögonblick.

/S
 
  • Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på hur vattensjuk tomten var så undrar man ju hur dom hanterade strandskyddet.

Är det bara jag som funderar på grundläggningen? Övriga hus i närheten låg ju mycket högre och tidigt i programmet sa dom att ytvatten/dagvatten från de andra tomterna rann in på deras tomt. Har man endast gjort en platta på mark? Jag hade nog velat ha några plintar eller pålar för att inte oroa mig för att huset börjar glida iväg efter några år med mycket regn...

Även om dom rättade till marknivåerna tycker jag aldrig att det blev helt bra. Trist att ingen projektör hade kunnat fixa det till dom innan bygget startade. Dom hade ju en klar vision om hur dom ville ha det och marknivåerna borde vara rätt lätt att visualisera på förhand.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Blir lite nyfiken på korslimmat trä, kräver väl fortfarande isolering på insidan? och ett lager panel? vad tycker ni om Termowood. Nån som har erfarenhet om av att lämna gran furu obehandlat? Skall bygga hus snart och vid 50 räcker det med 30års livslängd!
 
Funderar själv lite på det här med att många vill ha furu som ytskickt.

Visst det är snyggt nu, men furu gulnar väl? Får rysningar när jag tänker på 70-talshus med gulnade furupaneler :)
 
  • Gilla
Thex och 3 till
  • Laddar…
Är ju hur enkelt som helst att fixa lite mera yta till barnen i framtiden. Ett barn får gästrummet och av de andra två små gör man ett stort rum. Är väl sådant som Byggahusare fixar lätt.;)
Och i vanliga rum brukar det finnas garderobsväggar som tar bort en del utrymme och gör att det inte kan möbleras framför, så även med 8 kvm försvinner kanske 1-2 kvm vilket inte gör så himla stor skillnad mot de 5 kvm då all lagring finns i hallen.
Vad som gäller om 10 år vet man aldrig, har man fått flera barn, andra värderingar var man vill bo, fortfarande gifta, etc, Runt en storstad och med 7000 kvm tomt även om den är "lite fuktig" så finns det säkert också köpare om man vill sälja.
Ett hus i grannområdet som byggdes i mindre format av barnfamilj och blev ifrågasatt, men efter x år flyttar barnfamiljen och in flyttar ett äldre par som det passar perfekt för och ville ha ett mindre enplans, dessutom var förälder till de som byggde.
Så det kan finna många bakomliggande orsaker till saker som görs men från början saknar förklaring.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
Är det nån som kan förklara väggarna för mig?

Denna typ av väggar har jag inte sett förut så jag blev nyfiken. :) Jag tyckte det såg ut att vara ca 2 dm tjocka massiva träväggar. Kan det stämma?

Jag såg inte heller någon isolering nånstans. Ligger den inuti väggarna? Det kanske inte visades (eller så missade jag det), men den borde ju vara fäst på utsidan av väggarna för att behålla träet synligt på insidan.

Det verkade ju gå oerhört snabbt och enkelt att få upp huset och dra all el och rör med denna typen av väggar, men hur är det med brandsäkerhet och vattensäkerhet?
 
"Vi gör en mindre justering. Jag tänkte det. Vi sätter skivorna på utsidan. Det blir snyggare tycker jag nog. Jeanette höll med för övrigt." Ha Ha skön snubbe!
 
  • Gilla
  • Haha
Joellernej och 14 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ett hus i grannområdet som byggdes i mindre format av barnfamilj och blev ifrågasatt, men efter x år flyttar barnfamiljen och in flyttar ett äldre par som det passar perfekt för och ville ha ett mindre enplans, dessutom var förälder till de som byggde.
Så det kan finna många bakomliggande orsaker till saker som görs men från början saknar förklaring.;)
Jag tycker du har en bra poäng där, men jag tycker att problemet med Husdrömmar i allmänhet att det är för mycket fokus på familjens relationer och samspel, och alldeles för lite på själva byggandet och motiveringen. För mig hade det varit mer intressant att veta mer hur de resonerade kring deras (för mig) konstiga beslut, för det kan ge mig själv nya perspektiv som jag kan ha nytta av.

Och jag vill se mer byggtekniskt! Inte grävarens reaktion på leran, snickarens spikpistol i närbild, och liknande som de brukar fokusera på. Berätta istället mer om materialval, faktiska problem och lösningar (annat än "det blev försenat" och "det blev dyrare" som är normen).
 
  • Gilla
Plastpaseyy och 6 till
  • Laddar…
M maxiq skrev:
Annars hade grisarna gnagt sönder reglarna
Gjorde han inte om?!
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
I del 5 av Husdrömmar 2021 får vi följa Daniel och Jeanette som bygger en arkitektritad minimalistisk lada som smälter in i den stora naturtomten utanför Göteborg. Huset är utformat med så få kvadratmeter som möjligt med compact living i åtanke. Det är härligt att se ett så välprojekterat husbygge där det mesta går som på räls.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Bygger lada för compact living
Tycker ide’n är bra. MEN de kommer ångra att de inte byggde större, när barnen växer och vill ha mer utrymme. För min del är det alldeles för mycket trä, det passar i ett fritidshus, men att leva med det jämt tror jag att man tröttnar.Utsidan med tjäran var jättefin. såg ingen teve i v-rummet, däremot i gästrummet...?
 
Valloxen Valloxen skrev:
Gjorde han inte om?!
Jo han sa att han skulle göra det men det visades inte. Då hade väl programmet fått förlängas. Jag hade slagit på nya skivor på utsidan och låtit de andra sitta kvar.
 
  • Gilla
Istid
  • Laddar…
Reyhn Reyhn skrev:
Är det nån som kan förklara väggarna för mig?

Denna typ av väggar har jag inte sett förut så jag blev nyfiken. :) Jag tyckte det såg ut att vara ca 2 dm tjocka massiva träväggar. Kan det stämma?

Jag såg inte heller någon isolering nånstans. Ligger den inuti väggarna? Det kanske inte visades (eller så missade jag det), men den borde ju vara fäst på utsidan av väggarna för att behålla träet synligt på insidan.

Det verkade ju gå oerhört snabbt och enkelt att få upp huset och dra all el och rör med denna typen av väggar, men hur är det med brandsäkerhet och vattensäkerhet?
Lite som timmerhus men men korslimmat trä. Man bygger in en tröghet i konstruktionen avseende värme. Man isolerar på utsidan.
 
  • Gilla
Reyhn
  • Laddar…
Med reservation för att inte ha sett programmet ännu vill jag komma med några tips för andra med compact living/minimalism drömmar. Jag tycker de gör helt rätt i att inte bygga överstort. På byggahus kan man få intrycket är att det normala är att bygga 200+ "för att det ändå inte kostar så mycket med några m2 extra". Vi bor 2 vuxna och tre barn på ett 2planshus på 150m2. Då har alla barn ett varsitt rum som alla är kring 10 m2. Denna storlek får nog ses som ett minimum om man vill kunna få plats med säng, skrivbord, garderob och nån hylla och samtidigt ha nånstans att leka på på golvet. Klart små barn 1-3 år leker kanske helst i vardagsrummet men 3 och uppåt gör det också på sina rum. Sen när barnen kommer uppåt 8 år och uppåt vill de kanske sitta och spela tvspel med några kompisar och då är det bra med ett extra allrum eller rymligt barnrum.

Det andra är förvaring. Nu kanske de smäller upp ett garage men bor man i villa och har barn kommer man alltid komma till den punkt då man äger en massa grejer som inte vill bo ute i kallförråd, och inte passar i en garderob. Kort sagt man behöver ett förråd. Här snålas det nästan jämnt och tittar man på nybyggnadsprojekt av exploatörer är förrådet alltid underprioriterat eller icke existerande. Jag hade kunnat bygga ett liknande hus som deras men hade velat ha större barnrum och ett extra rum för hemmaarbete. Samt ett inbyggt varmförråd.

Jag gillar annars utförandet med mycket trä och tjära samt det utskjutande taket. Hade dock skippat faltaket och istället lagt kanske röda pannor och kostat på mig en rejäl solanläggning direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.