I del 5 av Husdrömmar 2021 får vi följa Daniel och Jeanette som bygger en arkitektritad minimalistisk lada som smälter in i den stora naturtomten utanför Göteborg. Huset är utformat med så få kvadratmeter som möjligt med compact living i åtanke. Det är härligt att se ett så välprojekterat husbygge där det mesta går som på räls.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Bygger lada för compact living
 
45 minuter husbygge, 15 minuter grishusbygge :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
ergonomen och 12 till
  • Laddar…
Någon som vet vilken fönsterlev. som kan leverera fönster med som det ser ut synlig ek på insidan?
 
  • Gilla
mattssons
  • Laddar…
M maxiq skrev:
45 minuter husbygge, 15 minuter grishusbygge :rolleyes:
med skivorna på insidan!
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
1 1881 skrev:
med skivorna på insidan!
Annars hade grisarna gnagt sönder reglarna
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Stämmer det verkligen att själva huset kostade nästan 40tkr/m2 trots standard och delvis eget arbete?
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stämmer det verkligen att själva huset kostade nästan 40tkr/m2 trots standard och delvis eget arbete?
Reagerade på samma sak. Visserligen arkitektritad men ändå. Vad kan arkitekten kostat?
 
  • Gilla
Martin1979
  • Laddar…
T
Man fick se mer av grishusbygget än av husbygget...
 
  • Gilla
ami39
  • Laddar…
T
Tror dom att man kollar på HUSdrömmar för att lära känna familjerna mer än att lära känna huset!?
 
  • Gilla
Gotlänningen och 6 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Reagerade på samma sak. Visserligen arkitektritad men ändå. Vad kan arkitekten kostat?
Känns som korslimmat trä i den här tillämpningen var dyrare än regelstomme, utan någon vinst. Sen en del markarbete på det.
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
Lada? Jag tycker det inte ser ut som en lada. En lada är en enkel byggnad för hö, grödor mm.
 
  • Gilla
Wagner och 2 till
  • Laddar…
”Man behöver inte större!”,, nja det tror jag nog att man hade velat ha. I alla fall på vissa ställen. Och kan någon förklara varför man lägger trä på taket? Är det för att man vill! klättra upp och underhålla det stup i kvarten?
Annars så blev det väl.. rätt så bra...
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Inredningen är inte i min smak, men det är ju olika. Däremot känns det väldigt kortsynt att pressa kvadraten på det här sättet. För inga pengar alls i sammanhanget hade barnens rum kunnat göras dubbelt så stora, skönt när de drar hem vänner och partners om 5-10 år... Också en bra investering om man i framtiden av någon anledning skulle behöva sälja.
 
  • Gilla
GreenYoda och 8 till
  • Laddar…
Ja, jag reagerade också på att huset var väldigt dyrt. Om man nu ville spara pengar (och därför bygger litet) varför inte välja en husleverantör som bygger traditionella hus och får etörre för samma peng? Vad är vinsten med byggsättet?
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Zinkadus Zinkadus skrev:
”Man behöver inte större!”,, nja det tror jag nog att man hade velat ha. I alla fall på vissa ställen. Och kan någon förklara varför man lägger trä på taket? Är det för att man vill! klättra upp och underhålla det stup i kvarten?
Annars så blev det väl.. rätt så bra...
För att allt skulle vara i trä av någon outgrundlig anledning? Jag funderade även på om det inte kunde varit rimligt med A-takstolar istället. Då kunde det funnits möjlighet till eventuell inredd vind om någon i framtiden velat det, eller öppnat upp för mer rymd i kök/vardagsrum.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.