30 512 läst · 138 svar
31k läst
138 svar
Koppla in generator vid el-brist och rullande avstängningar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 324 inlägg
Jo jag vet att Svenska politiker har en intelligens i nivå med dagisbarn men jag förutsätter att det även finns sunt folk som sätter spärrar för extrema elavgifter och långvariga strömavbrott. Marknaden vill ju sälja el, inte bryta den från konsumenterna.
Nej det skrev jag inte. Jag skrev att bortkoppling av PEN gäller vid ett visst specifikt fall som är långt ifrån det normala. Normalt kopplar man inte bort nån PEN från nätet. Sprid inte dina felaktiga tolkningar, utan fråga först, detta om du har ett intresse av att sprida korrekt information inom detta område...TT4F skrev:
Nja, jag klagade inte på politiker, läs gärna hela texten i AB's artikel om Svenska kraftnäts rapport jag länkade till ovan.Bo.Siltberg skrev:
Ett kort klipp ur den:
”...Ett annat raderat stycke visar vidden av vilka konsekvenser ett fel kan få:
”Återställningen kan ta flera dygn, eller i värsta fall veckor. Beroende av typen av fel som inträffar påverkar det tidsperspektivet. Detta ökar risken för långvariga fel”.
Ett klipp till ur den:
”...att Svenska kraftnät inte har vidtagit de åtgärder som myndigheten lovat, bland annat i en skrivelse till Energimarknadsinspektionen för drygt sex månader sedan.
– I skrivelsen till inspektionen står det att vi har åsidosatt hela Sveriges elberedskap och totalförsvar i flera år. Vi saknar beredskap för att förhindra en elkris och vi har inte förmågan att starta Sverige igen på ett snabbt sätt om det skulle slockna, säger en källa med insyn.
Får inte skriva om ”scenario 2”
Ledningen vill enligt Aftonbladets källor dölja hur allvarlig situationen är och vad som händer om en störning inträffar. Exempel på störning kan vara en brand i ett ställverk eller att en större transformator går sönder.
– Det tar två-tre år att byta en sådan. Vi har ingen reparationsberedskap, speciellt inte under pågående pandemi.
Myndighet. Från SVK:s hemsida: "Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, hållbart och kostnadseffektivt – i dag och i framtiden." https://www.svk.se/P Peken skrev:
Jag har följt upp samtalet med ett bekräfatnde mail + sparat inspelat samtal. Inte fått någon återkoppling från nätagaren alls efter det. Jag anser saken utagerad för min del.P P-son83 skrev:
Medlem
· Jönköpings
· 25 inlägg
Även om det är oetiskt olagligt ochallt annat så är det bättre med en förklaring av vad som är farligt, varför än att lågbegåvat kalla folk för idioter när de försöker vara kreativa.TT4F skrev:När det varit minus 10 grader i en vecka och man inte har någon el så låter McGyver som en bra lösning.
Och det är nu man måste lära sig, inte när nätet varit nere i en vecka.
Men jag håller med dig om att det inte är en lösning för en normal fredagsmys med familjen om elen är borta i 2 timmar och det är 18 grader varmt ute. Försöker bara lära mig
Om man bryter alla inkommande ledningar till huset när man ska köra reservkraft ( fulkraft ) är det inte längre fara för tredje part. det räcker inte med att plocka huvudsäkringarna. Om man struntar i lagliga vägen så är det smidigast med en 4 polig huvudbrytare. På " insidan" av denna kan man ha ett uttag som man kan koppla in elverket på. Man ska aldrig starta elverket när last är påkopplad.
en del elverk kräver jordspett, andra jordar ner sig utan. Har testat en hel del elverk som både löser säkringar vid överbelastning, löser jordfelsbrytare vid krypströmmar osv. Fungerar mycket bra i de lite seriösare elverken. Är dock inte fel att ha ett spett inkopplat.
Har man dessa punkter på det klara så är det bara handhavandet som är det farliga. Dvs om man glömmer slå av huvudbrytare samt att glömma koppla ur elverket vid nätdrift.
Om man tex glömmer slå av huvudbrytaren när man slår igång elverket kommer det 1 riskera ev personal som lagar nätet den korta stunden tills elverket inte orkar driva stadens elnät. Har elverket jordfelsbrytare så sticker den direkt pga att pen är ansluten .
1 gör rätt.
2 om man ska göra fullösningar är det bättre att man gör dom så säkra och smidiga det går i stället för att prova sig fram.
ha en bra dag
Medlem
· Jönköpings
· 25 inlägg
Håller med dig men det ska till tillstånd mm och det är det som folk tycker är jobbigt. Dessutom "dyra". Det finns flera säkra sätt men bara ett som är rätt. Bättre illustrera med fungeranade alternativa metoder än att folk som aldrig kommer köpa en reservkraftbrytare testar sig sig fram.T Taxture skrev:
Jag har ingen reservkraftbrytare än men om den dagen kommer att det blir ett längre strömavbrott kommer jag lösa problemet så att jag får ström, om jag inte satt dit en reservkraftbrytare innan dess. Det går lösa det säkert men självklart inget jag rekommenderar.
Trevlig söndag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 324 inlägg
De lösningar som beskrevs i tråden var inte oetiska, de var idiotiskt farliga. Förklaringen hittar du i #115O Olle Johanson skrev:
Nej, du kan inte bryta PEN i en sådan brytare. Det vore ett allvarligt fel.O Olle Johanson skrev:
Jag hoppas du skrev fel här och menar ett intag. Ett intag kräver en reservkraftsomkopplare.O Olle Johanson skrev:
Elverket kräver inget jordspett. Det är anläggningen som kan kräva ett jordspett. Jordspettet ska alltså kopplas till anläggningen, inte till elverket (verket ska jordas ifrån anläggningen). Om man inte bryter bort PEN från nätet så är jordspett, ett godkänt sådant, ett krav. Man kan även se det som ett krav för att driva den egna anläggningen och den består av hela eller större delen av huset, annars får man helt enkelt inget TN-system.O Olle Johanson skrev:
Endast om verket och anläggningen är TN-S i sin helhet så kan man använda elverkets jordfelsskydd och ansluta jordspettet dit, men sådana anläggningar är sällsynta.
Tråden har inte tagit upp de ställningstaganden man behöver göra för att ansluta ett TN-S-verk till en TN-C-anläggning. Här kan det gå fel så att man plötsligt får en PEN-ledaren i stickkontakter och brytare. Om elverket har uttag måste det fungera både standalone och anslutet till anläggningen. Med fungera menar jag fungerade jordfelsskydd och inga PEN-ledaren i stickkontakter etc.
Har du testat kortslutning? Det går inte att säga att någonting fungerar förrän man provat vad som händer vid fel. Man behöver ett riktigt rejält elverk för att lösa normala säkringar i en bostad vid kortslutning.O Olle Johanson skrev:
Just det...tror du nätägaren uppskattat denna "korta" stöt? Kan du verkligen räkna med att det finns en "stad" som belastar? Jag tror att de kommer att plombera dina mätarsäkringar, efter att de skruvat ur säkringarna.O Olle Johanson skrev:
Varför i hela världen skulle man investera i ett gäng "huvudbrytare" när det finns ändamålsenliga och säkra produkter.
Tänk efter noga nu och försök se bilden av hur detta går till i praktiken. Börja med hur verkets egna jordfelsskydd kommer in i bilden, dvs om det öht finns med i bilden. Fundera på skillnaden mellan TN-C och TN-S och hur verket ansluts i dessa fall.O Olle Johanson skrev:
Även din huvudbrytarlösning kräver tillstånd. Så länge du har någon form av koppling till nätet (via PEN) så vill nätägaren veta att du har ett godkänt reservkraftssystem.O Olle Johanson skrev:
Ja, men du kommer ju inte med något som ens är i närheten av rätt här.O Olle Johanson skrev:
Jag råder dig att låta bli, kontakta en elfirma istället.O Olle Johanson skrev:
Ja lyssna på expertisen. El ska man inte leka med.
Om det blir långvarigt elavbrott varför måste ni tvångsmässigt koppla in elaggregatet i husets nät.
2st 20 meter skarvsladdar från Jula kostar 398:- och räcker för att driva det nödvändigaste via stickpropp.
Har ni inte värmepanna för direkt vedeldning eller hemfixad förugn av något sorts kamin till olje-pelletspannan så är ni ändå ordentligt rökta som jag ser det.
Värmepumpar med känslig elektronik är ändå inte lämpliga att drivas med ett separat elaggregat.
Om det blir långvarigt elavbrott varför måste ni tvångsmässigt koppla in elaggregatet i husets nät.
2st 20 meter skarvsladdar från Jula kostar 398:- och räcker för att driva det nödvändigaste via stickpropp.
Har ni inte värmepanna för direkt vedeldning eller hemfixad förugn av något sorts kamin till olje-pelletspannan så är ni ändå ordentligt rökta som jag ser det.
Värmepumpar med känslig elektronik är ändå inte lämpliga att drivas med ett separat elaggregat.
Grannen har inte bergvärme (3-fas) utan en vanlig luft-luft värmepump (en-fas) som är koppplad till ett vanligt vägguttag som jag fattat det.
Han varken öppen spis eller annan panna som stöd, men har mycket enkare att koppla in extern matning av värmepumpen då det bara är att koppla in den i en vanlig förlängningssladd till elverket?
Fråga: Hur många fritidsbatterier behöver man för att driva en luft-luft något dygn så att det är kanske 12 grader inomhus en elfattig vinterdag eller tre?
Tror pumpen drar ca 1kw, blir ca 83 ampere i tolv volt, blir det då ca 24 fina fritidbatterier per dygn i batteribanken som man behöver för att driva den?
Fritidsbatterier tål större urladdning jämfört med bilbatterier, eller det kanske finns andra bättre sorter?
Går man i tankarna att gå mot sollceller så kan ett första steg vara att bygga lite batteribank som man laddar från vanliga nätet så länge, och då nyttjar den som reservkraft vid elbrist. Sen kan man köpa solceller om 5 år när de sjunkit yttligare i pris och kanske har högre verkningsgrad. Bara en tanke...
Han varken öppen spis eller annan panna som stöd, men har mycket enkare att koppla in extern matning av värmepumpen då det bara är att koppla in den i en vanlig förlängningssladd till elverket?
Fråga: Hur många fritidsbatterier behöver man för att driva en luft-luft något dygn så att det är kanske 12 grader inomhus en elfattig vinterdag eller tre?
Tror pumpen drar ca 1kw, blir ca 83 ampere i tolv volt, blir det då ca 24 fina fritidbatterier per dygn i batteribanken som man behöver för att driva den?
Fritidsbatterier tål större urladdning jämfört med bilbatterier, eller det kanske finns andra bättre sorter?
Går man i tankarna att gå mot sollceller så kan ett första steg vara att bygga lite batteribank som man laddar från vanliga nätet så länge, och då nyttjar den som reservkraft vid elbrist. Sen kan man köpa solceller om 5 år när de sjunkit yttligare i pris och kanske har högre verkningsgrad. Bara en tanke...
Medlem
· Jönköpings
· 25 inlägg
Beroende på storlek på fritidsbatteri så kan du generalisera och säga att du får ca 0,8-1 kWh på ett batteri. Trefas inverter är en dyr historia.P Peken skrev:Grannen har inte bergvärme (3-fas) utan en vanlig luft-luft värmepump (en-fas) som är koppplad till ett vanligt vägguttag som jag fattat det.
Är förbrukningen i genomsnitt 1kwh blir det ca ett dygn.
Trefas elverk av bra sort funkar utmärkt. Viktigt är att det är minst en tredjedel högre effekt på generatorn än vad pumpen drar. Elverk som ligger på gränsen av dess kapacitet är inget bra till elektronik.
Ska du satsa på ( konsument)batteri är förmodligen agm de mest tåliga. Det ihop med en generator som man drar igång några timmar per dygn, kombinerat med solceller kan nog funka.
Medlem
· Jönköpings
· 25 inlägg
Vi har haft tillgång till fastighet som skulle rivas. Där har vi expremenderat med larm, el och brandsydd.Bo.Siltberg skrev:De lösningar som beskrevs i tråden var inte oetiska, de var idiotiskt farliga. Förklaringen hittar du i #115
Nej, du kan inte bryta PEN i en sådan brytare. Det vore ett allvarligt fel.
Jag hoppas du skrev fel här och menar ett intag. Ett intag kräver en reservkraftsomkopplare.
Elverket kräver inget jordspett. Det är anläggningen som kan kräva ett jordspett. Jordspettet ska alltså kopplas till anläggningen, inte till elverket (verket ska jordas ifrån anläggningen). Om man inte bryter bort PEN från nätet så är jordspett, ett godkänt sådant, ett krav. Man kan även se det som ett krav för att driva den egna anläggningen och den består av hela eller större delen av huset, annars får man helt enkelt inget TN-system.
Endast om verket och anläggningen är TN-S i sin helhet så kan man använda elverkets jordfelsskydd och ansluta jordspettet dit, men sådana anläggningar är sällsynta.
Tråden har inte tagit upp de ställningstaganden man behöver göra för att ansluta ett TN-S-verk till en TN-C-anläggning. Här kan det gå fel så att man plötsligt får en PEN-ledaren i stickkontakter och brytare. Om elverket har uttag måste det fungera både standalone och anslutet till anläggningen. Med fungera menar jag fungerade jordfelsskydd och inga PEN-ledaren i stickkontakter etc.
Har du testat kortslutning? Det går inte att säga att någonting fungerar förrän man provat vad som händer vid fel. Man behöver ett riktigt rejält elverk för att lösa normala säkringar i en bostad vid kortslutning.
Just det...tror du nätägaren uppskattat denna "korta" stöt? Kan du verkligen räkna med att det finns en "stad" som belastar? Jag tror att de kommer att plombera dina mätarsäkringar, efter att de skruvat ur säkringarna.
Varför i hela världen skulle man investera i ett gäng "huvudbrytare" när det finns ändamålsenliga och säkra produkter.
Tänk efter noga nu och försök se bilden av hur detta går till i praktiken. Börja med hur verkets egna jordfelsskydd kommer in i bilden, dvs om det öht finns med i bilden. Fundera på skillnaden mellan TN-C och TN-S och hur verket ansluts i dessa fall.
Även din huvudbrytarlösning kräver tillstånd. Så länge du har någon form av koppling till nätet (via PEN) så vill nätägaren veta att du har ett godkänt reservkraftssystem.
Ja, men du kommer ju inte med något som ens är i närheten av rätt här.
Jag råder dig att låta bli, kontakta en elfirma istället.
När det gäller el så fungerar det utmärkt att ha en 4 pol huvudbrytare som bryter elnätet utåt. direkt efter den ett uttag paralellkopplat som går till elverk. dock kan inte jorden till elverket vara ansluten,. Här är elnätet ersatt med elverk. Om man testat lite andra elverk än billiga kinaverk är det heller inga problem att köra känslig elektronik. Vi har testat medicinsk utrustning, datorer, tv mm. Problemet är när man lastar nära begränsningarna.
Jag förespråkar inte att man ska koppla in elverk med ett uttag och hane hane kabel. Man får alla säkerhetsfunktioner om man själv vet att man kopplat rätt så klart. En behörig elektriker har varit med vid tester av dessa saker eftersom att hans kunskaper gällande elverk var minimala
Reservkraft brytare är att föredra och ska anslutas av behörig men om nöden kräver det så funkar detta sättet, aven om det är oetiskt.
Vi har även testat att lägga på en konstlast som simulerar att man glömt koppla bort elnätet vid strömavbrott.
Det resulteradei att elverket direkt tappade motorvarvet och säkringar löste i samma stund. Hade nån tekniker varit ute på elnätet och glömt jorda ner ledningen han jobbade med så hade det varit farligt för honom i ca 0,5 sekunder och det är givetvis oacceptabelt. Därför är reservkraftbrytare och godkänd installation det enda rätta men inte det enda fungernade.
Ha en bra dag
Varför fortsätter du skriva en msssa dumheter i tråden? Du verkar vara helt av banan eltekniskt sett och inget fel i det om du nu inte trollar. Du kan ju försöka tänka efter lite innan du skriver om du nu vill tillföra något man kan ha nytta av i frågan.O Olle Johanson skrev:Vi har haft tillgång till fastighet som skulle rivas. Där har vi expremenderat med larm, el och brandsydd.
När det gäller el så fungerar det utmärkt att ha en 4 pol huvudbrytare som bryter elnätet utåt. direkt efter den ett uttag paralellkopplat som går till elverk. dock kan inte jorden till elverket vara ansluten,. Här är elnätet ersatt med elverk. Om man testat lite andra elverk än billiga kinaverk är det heller inga problem att köra känslig elektronik. Vi har testat medicinsk utrustning, datorer, tv mm. Problemet är när man lastar nära begränsningarna.
Jag förespråkar inte att man ska koppla in elverk med ett uttag och hane hane kabel. Man får alla säkerhetsfunktioner om man själv vet att man kopplat rätt så klart. En behörig elektriker har varit med vid tester av dessa saker eftersom att hans kunskaper gällande elverk var minimala
Reservkraft brytare är att föredra och ska anslutas av behörig men om nöden kräver det så funkar detta sättet, aven om det är oetiskt.
Vi har även testat att lägga på en konstlast som simulerar att man glömt koppla bort elnätet vid strömavbrott.
Det resulteradei att elverket direkt tappade motorvarvet och säkringar löste i samma stund. Hade nån tekniker varit ute på elnätet och glömt jorda ner ledningen han jobbade med så hade det varit farligt för honom i ca 0,5 sekunder och det är givetvis oacceptabelt. Därför är reservkraftbrytare och godkänd installation det enda rätta men inte det enda fungernade.
Ha en bra dag
Hm, en luftvärmepump startar väl ganska direkt?
Den bergvärmepump jag har tror jag väntar en stund innan den börjar värma, och sedan när det uppstår värmebehov igen så väntar den ca 1.5 timme innan den startar igen, allt för att undvika täta starter som förkortar livslängden på kompressorn. Då känns det inte klockrent att ha ett elverk snurrande i 1.5 timme i onödan lite så där ibland...
Om det är för stort spann (dvs tar för lång tid att komma upp till måltemperatur) så drar bergvärmepumpen igång en elpatron (tillskott), som jag tror är på 2kW? Hursomhelst så känns det som att om man använder elverk för värmen så skall man komma ihåg att stänga av elpatronen, om det nu går. Annars börjar det likna lite direktverkande el?
Den bergvärmepump jag har tror jag väntar en stund innan den börjar värma, och sedan när det uppstår värmebehov igen så väntar den ca 1.5 timme innan den startar igen, allt för att undvika täta starter som förkortar livslängden på kompressorn. Då känns det inte klockrent att ha ett elverk snurrande i 1.5 timme i onödan lite så där ibland...
Om det är för stort spann (dvs tar för lång tid att komma upp till måltemperatur) så drar bergvärmepumpen igång en elpatron (tillskott), som jag tror är på 2kW? Hursomhelst så känns det som att om man använder elverk för värmen så skall man komma ihåg att stänga av elpatronen, om det nu går. Annars börjar det likna lite direktverkande el?
Är inte detta en sammanblandning av två olika saker? Det förekommer att värmesystem har en tillslagsfördröjning på ett par timmar vid spänningspåslag. Detta är för att avlasta elnätet när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott. Kompressorn skall väl inte ha för många tillslag heller. Men 1,5 timmar som minsta stilleståndstid verkar inte praktiskt.P Peken skrev:Den bergvärmepump jag har tror jag väntar en stund innan den börjar värma, och sedan när det uppstår värmebehov igen så väntar den ca 1.5 timme innan den startar igen, allt för att undvika täta starter som förkortar livslängden på kompressorn. Då känns det inte klockrent att ha ett elverk snurrande i 1.5 timme i onödan lite så där ibland...
Hur tänker du dig att använda elverket om du inte kan låta värmepumpen gå i sin cykel? Skall du dra igång det och köra värmepumpen en stund och sedan stänga av? Och däremellan klara belysning med batterilösningar? Hur som helst är inte drift av värmepump med hjälp av portabel generator en klockren lösning någonsin. Det är och förblir en dålig nödlösning att ta till vid de sällsynta tillfällen då ett strömavbrott varar i flera timmar när det är kallt och man inte har någon eldstad.