17 121 läst · 70 svar
17k läst
70 svar
Laddbox hemma Plug in hybrid
Hej fsnF fsn skrev:Hade du bemödat dig att läsa tråden från början så hade du noterat att jag också sagt att det kanske inte är det lämpligaste att ladda 16A kontinueligt under lång tid, nu har väl förvisso kabeln ofta en termovakt men det är ändå inte lämpligt, värmen kan uppstå på annat ställe. Är du elektriker eller har elkompetens så är det inte svårt att förstå att det naturligtvis är 16A då det, som jag skrev är 3,7kW. Oavsett vad du tycker om det så poängterar jag igen att det är inget du kan göra åt det, den bilen kommer att fortsätta ladda med 1-fas och inte med 3 faser oavsett vilket.
Jag har läst hela tråden.
Jag vet att "16A vid enfas innebär 3,7kW" men den kunskapen klarlägger inte tydligt; om det finns laddkablar med en typ 2 kontakt i ena änden och en Schuko hane i den andra änden avsedd för 16A laddning levererad i samband med köp av elbil?
Jag har använt elektrisk motorvärmare (och kupevärmare) i snart 50 år och flera gånger varit med om varma Schuko kontaktdon både i vägg, och på kabel. Både hos mig själv och hos andra. Då handlar det sällan om att strömmen är uppe i 10 A eller tider, längre än två timmar
Även om man har temperaturövervakning så löser det inte problemet att Schuko kontaktdon inte är avsett för 16 A billaddning. Jag vill ju inte avbryta elbilsladdning i onödan. Jag tror de flesta ha en laddkabel som fungerar.
Eftersom man inte kan byta kontakt från Schuko kontaktdon till annat kontaktdon på en medlevererad kabel så är det naturligtvis en viktig fråga för alla som köper elbil.
Jag skrev tidigare att jag själv (ännu) inte har elbil och därmed inte vet vilka möjligheter en elbilsköpare har att välja laddare (enfas, trefas) och typ av kontaktdon på laddkabel som man avser att använda vid laddning hemma.
Däremot har flera frågat mig om råd hur de skall göra med elbilsladdning hemma. Skall jag kunna svara på ett bra sätt valde jag att ställa en fråga till dig och andra här som hade erfarenhet av elbilsköp.
Eftersom laddaren är på 3,7kW så är naturligtvis sen medlevererade kabeln avsedd för det. Laddhstigheten anpassas inte för att man ansluter kabeln med Schuko.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Jag har läst hela tråden.
Jag vet att "16A vid enfas innebär 3,7kW" men den kunskapen klarlägger inte tydligt; om det finns laddkablar med en typ 2 kontakt i ena änden och en Schuko hane i den andra änden avsedd för 16A laddning levererad i samband med köp av elbil?
Jag har använt elektrisk motorvärmare (och kupevärmare) i snart 50 år och flera gånger varit med om varma Schuko kontaktdon både i vägg, och på kabel. Både hos mig själv och hos andra. Då handlar det sällan om att strömmen är uppe i 10 A eller tider, längre än två timmar
Även om man har temperaturövervakning så löser det inte problemet att Schuko kontaktdon inte är avsett för 16 A billaddning. Jag vill ju inte avbryta elbilsladdning i onödan. Jag tror de flesta ha en laddkabel som fungerar.
Eftersom man inte kan byta kontakt från Schuko kontaktdon till annat kontaktdon på en medlevererad kabel så är det naturligtvis en viktig fråga för alla som köper elbil.
Jag skrev tidigare att jag själv (ännu) inte har elbil och därmed inte vet vilka möjligheter en elbilsköpare har att välja laddare (enfas, trefas) och typ av kontaktdon på laddkabel som man avser att använda vid laddning hemma.
Däremot har flera frågat mig om råd hur de skall göra med elbilsladdning hemma. Skall jag kunna svara på ett bra sätt valde jag att ställa en fråga till dig och andra här som hade erfarenhet av elbilsköp.
Du är med på att laddaren sitter i bilen och inte externt? Vad jag vet så finns det ingen bil där du kan välja om den skall levereras med 1-fas eller 3-fas laddare. Alla laddhybrider är så vitt jag vet 1-fas 3,7kW.
Vidare, alla bilar levereras med en ”Schuko” kabel för ”hemma laddning” samt en kabel med tex Typ2-Typ2 för laddning på stan eller på laddbox.
varför frågar dom dig om du inte vet nåt om elbilar och varför vet du inte vad du skall svara? Det naturliga svaret borde vara att du inte vet nåt om det om det är det som är fallet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 570 inlägg
Nja, den Audi-hybrid jag tidigare hade levererades med utbytbar hankontakt, jag hade dels schuko, dels en trefashandske (CEE). Den laddade dock alltid bara på en fas oavsett.F fsn skrev:
Så det är ju ingen naturlag att det är schuko, det är bara oerhört vanligt eftersom att det är de uttagen som är vanligast.
nej, det är ju bara en kontakt. Däremot det faktum att laddaren sitter i bilen och är vad den är verkar vara ett mysterium för många. Läser man en bit upp så var det en som fick med en laddare på 3-fas 22kW och 16A (hur det nu gick till, det måste vara med egenproducerat tillskott). Bara det att det inte är en laddare utan en laddbox, alltså i praktiken en avancerad laddkabel....Nötegårdsgubben skrev:
Hej fsnF fsn skrev:Eftersom laddaren är på 3,7kW så är naturligtvis sen medlevererade kabeln avsedd för det. Laddhstigheten anpassas inte för att man ansluter kabeln med Schuko.
Du är med på att laddaren sitter i bilen och inte externt? Vad jag vet så finns det ingen bil där du kan välja om den skall levereras med 1-fas eller 3-fas laddare. Alla laddhybrider är så vitt jag vet 1-fas 3,7kW.
Vidare, alla bilar levereras med en ”Schuko” kabel för ”hemma laddning” samt en kabel med tex Typ2-Typ2 för laddning på stan eller på laddbox.
varför frågar dom dig om du inte vet nåt om elbilar och varför vet du inte vad du skall svara? Det naturliga svaret borde vara att du inte vet nåt om det om det är det som är fallet?
Tack för ett bra svar på mina frågor.
Du skriver ” varför frågar dom dig om du inte vet nåt om elbilar och varför vet du inte vad du skall svara? Det naturliga svaret borde vara att du inte vet nåt om det om det är det som är fallet?”
Med min bakgrund faller det sig naturligt att jag får frågor om det mesta som handlar om elkraft.
Men, eftersom jag inte kan allt eller har erfarenhet på alla elkraftområden, så skäms jag inte att fråga andra.
jag tycker absolut att man skall investera i en 3-fas laddbox på minst 16A med möjlighet till lastbegränsning. Då är man skapligt förberedd för de bilar som finns nu och man laddar både 1-fas mellan 1,4 och 3,7kW och 3-fas upp till 11kW. Då fulladdat man dagens laddhybrider (som är upp till ca 12kWh) på under 4h och man laddar en fet elbil med 80kWh på kanske i bästa fall 9h. Allt naturligtvis beroende på huvudsäkringar på fastigheten och hur mycket laddningen lastbegränsas.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Tack för ett bra svar på mina frågor.
Du skriver ” varför frågar dom dig om du inte vet nåt om elbilar och varför vet du inte vad du skall svara? Det naturliga svaret borde vara att du inte vet nåt om det om det är det som är fallet?”
Med min bakgrund faller det sig naturligt att jag får frågor om det mesta som handlar om elkraft.
Men, eftersom jag inte kan allt eller har erfarenhet på alla elkraftområden, så skäms jag inte att fråga andra.
Hej fsnF fsn skrev:ag tycker absolut att man skall investera i en 3-fas laddbox på minst 16A med möjlighet till lastbegränsning. Då är man skapligt förberedd för de bilar som finns nu och man laddar både 1-fas mellan 1,4 och 3,7kW och 3-fas upp till 11kW. Då fulladdat man dagens laddhybrider (som är upp till ca 12kWh) på under 4h och man laddar en fet elbil med 80kWh på kanske i bästa fall 9h. Allt naturligtvis beroende på huvudsäkringar på fastigheten och hur mycket laddningen lastbegränsas
Det låter som en bra investering i ”en 3-fas laddbox på minst 16A med möjlighet till lastbegränsning” med tanke på framtida elbilköp.
Men det löser inte frågan för den som köpt en bil med 16 A enfasladdare inbyggd i bilen och t.ex. har 16 A huvudsäkringar.
Det är hur dessa bäst skall ladda sin elbil som jag försöker titta på.
Har du t.ex. 16 A huvudsäkring så innebär lastbegränsning att du undviker att en huvudsäkring löser ut men du fördelar inte enfasladdarens strömbehov på mer än en fas. Vill du ladda bilen med 16 A kan ingenting mer lasta den fasen.
Jag har i ett tidigare inlägg #33 beskrivit hur man med en transformator kan fördela enfasbelastningen på 16 A på två faser och att strömmen blir då 9,2 A på dessa två faser. Då har du (16–9,2) A = 6,8 A kvar på två faser och 16 A på den tredje fasen till övriga huset.
Det är möjligt att jag skulle kunna klara mig med en sådan lösning. Att då både kunna ladda bilen och värma mitt hus, med bergvärmepump, ned mot – 30 grader, utan att behöva öka mina huvudsäkringar från 16 A. 20 A kostar ca 2000 kr extra per år.
Det är kanske många som gärna skulle vilja behålla sitt 16 A abonnemang och ändå ladda bilen med 16 A enfasladdare. Den laddare de får med i den bil de har köpt eller tänker köpa nu.
M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Det låter som en bra investering i ”en 3-fas laddbox på minst 16A med möjlighet till lastbegränsning” med tanke på framtida elbilköp.
Men det löser inte frågan för den som köpt en bil med 16 A enfasladdare inbyggd i bilen och t.ex. har 16 A huvudsäkringar.
Det är hur dessa bäst skall ladda sin elbil som jag försöker titta på.
Har du t.ex. 16 A huvudsäkring så innebär lastbegränsning att du undviker att en huvudsäkring löser ut men du fördelar inte enfasladdarens strömbehov på mer än en fas. Vill du ladda bilen med 16 A kan ingenting mer lasta den fasen.
Jag har i ett tidigare inlägg #33 beskrivit hur man med en transformator kan fördela enfasbelastningen på 16 A på två faser och att strömmen blir då 9,2 A på dessa två faser. Då har du (16–9,2) A = 6,8 A kvar på två faser och 16 A på den tredje fasen till övriga huset.
Det är möjligt att jag skulle kunna klara mig med en sådan lösning. Att då både kunna ladda bilen och värma mitt hus, med bergvärmepump, ned mot – 30 grader, utan att behöva öka mina huvudsäkringar från 16 A. 20 A kostar ca 2000 kr extra per år.
Det är kanske många som gärna skulle vilja behålla sitt 16 A abonnemang och ändå ladda bilen med 16 A enfasladdare. Den laddare de får med i den bil de har köpt eller tänker köpa nu.
Så vitt jag vet finns det inga laddboxar som har det du beskriver inbyggt. Och vad jag vet (och det är svagt med tanke på vad en laddbox faktiskt kostar och hur lite hårdvara man får för pengarna) finn det inte heller nån laddbox som mäter förbrukningen på respektive fas och kopplar över laddningen till den minst belastade fasen. Mn får helt enkelt i projekteringen titta på vilken fas man bedömmer som minst belastad.
jag vet inte vad du har för bergvärmepump men jag har separat mätare på min 3-fas bergvärme och den TOTALA effekten över 3-faser är 2900W. Det finns alltså bra många Amps kvar upp till 16A. Om jag inte minns fel så laddar en elbil enligt standarden ner till 1,4kW (ca 6A) som lägsta gräns så man kan ändå ha 10A förbrukning och fortfarande ha laddning.
Du vet väl själv vad du förbrukar och när men jag tror du ser problem som inte finns.
Jo, det finns sådana laddare. Flera olika faktiskt. Nedan är bara första bästa googleträff.F fsn skrev:Så vitt jag vet finns det inga laddboxar som har det du beskriver inbyggt. Och vad jag vet (och det är svagt med tanke på vad en laddbox faktiskt kostar och hur lite hårdvara man får för pengarna) finn det inte heller nån laddbox som mäter förbrukningen på respektive fas och kopplar över laddningen till den minst belastade fasen. Mn får helt enkelt i projekteringen titta på vilken fas man bedömmer som minst belastad.
jag vet inte vad du har för bergvärmepump men jag har separat mätare på min 3-fas bergvärme och den TOTALA effekten över 3-faser är 2900W. Det finns alltså bra många Amps kvar upp till 16A. Om jag inte minns fel så laddar en elbil enligt standarden ner till 1,4kW (ca 6A) som lägsta gräns så man kan ändå ha 10A förbrukning och fortfarande ha laddning.
Du vet väl själv vad du förbrukar och när men jag tror du ser problem som inte finns.
https://www.evsolution.se/produkt/accelev-laddbox-6kw-2-fas-16a-fast-kabel-typ-1/
därV vectrex skrev:
Ja, se där. Billigt var det dock inte, där finns ju exakt det efterfrågade. köra via två faser skulle vara käckt på den Zappi jag har med solcellsstöd, då skulle man väl i princip kunna ladda 12kW på en fas en solig dag.
Hej fsnF fsn skrev:jag vet inte vad du har för bergvärmepump men jag har separat mätare på min 3-fas bergvärme och den TOTALA effekten över 3-faser är 2900W. Det finns alltså bra många Amps kvar upp till 16A. Om jag inte minns fel så laddar en elbil enligt standarden ner till 1,4kW (ca 6A) som lägsta gräns så man kan ändå ha 10A förbrukning och fortfarande ha laddning.
Jag har en IVT X15 och behöver ca 13 kW, från bergvärmepumpen, när det är -34 grader (dimensionerande temperatur, DUT) där jag bor, så jag behöver en 7–8 A trefasigt, för uppvärmning, när det är som kallast. Men jag klarar mig med 16 A säkringar och planerar att försöka undvika att behöva säkra upp om jag en dag skaffar en elbil.
Följer du debatten om elförsörjningen idag så ser du att det rimligen går mot någon form av effekttaxor gällande elkraft i framtiden (inte bara betala för elenergi). Man önskar jämnare last i elnätet och vill undvika de höga effektlaster som bl.a. uppkommer vid hög kyla.
Du skrev ”jag tror du ser problem som inte finns”. Det uttrycket har jag hört ofta.
När jag installerade en IVT X15 våren 2006 , var det de som påpekade att ”jag tror du ser problem som inte finns” när jag ville köpa en bergvärmepump, som inte behöver någon elpatron (som elspets) och därmed kostar mindre i drift (mindre huvudsäkringar) och har låg toppeffekt vid hög kyla. Värmepumpen har dessutom inga startströmmat som vid direktstart av kompressor, och kommer troligtvis att hålla länge genom en jämn drift.
.
F fsn skrev:
Hej fsn
Det lät minst dubbelt så mycket som jag tänkt mig.
Men jag har ju, å andra sidan, inte köpt min elbil än....
Nästan alla nya rena elbilar har inbyggd trefasladdare. Det är väl några asiatiska märken som inte har det men resten har det. Gissningsvis kommer de som inte har det idag få det i framtiden.
Jag ser det inte som ett större problem att jag inte kan maxa laddningen när det är som kallast på vintern. Om det några få dagar per år tar 12h istället för 5 timmar att ladda min elbil fullt från nästan tomt tror jag är rätt enkelt att leva med.
För övrigt så har folk utan elbil ett "mindset" som är kopplat till fossilbilar. Man laddar först när batteriet börjar blit tomt. För de allra flesta så laddar man betydligt oftare än så och en normal laddning hemma handlar kanske om att fylla batteriet från 60%-80% SOC. Om det tar 40 minuter eller 4h spelar oftast ingen större roll.
Jag ser det inte som ett större problem att jag inte kan maxa laddningen när det är som kallast på vintern. Om det några få dagar per år tar 12h istället för 5 timmar att ladda min elbil fullt från nästan tomt tror jag är rätt enkelt att leva med.
För övrigt så har folk utan elbil ett "mindset" som är kopplat till fossilbilar. Man laddar först när batteriet börjar blit tomt. För de allra flesta så laddar man betydligt oftare än så och en normal laddning hemma handlar kanske om att fylla batteriet från 60%-80% SOC. Om det tar 40 minuter eller 4h spelar oftast ingen större roll.
Det finns ett mantra som man skall upprepa för sig själv samma dag som man köper en elbil eller en laddhybrid:
- ABC (Always Be Charging)
Batteriet skall alltid laddas för eventuella framtida behov.
Hart man ett stort batteri så klarar man sig kanske till vardags med att ladda över natten.
Jag byggde min egen laddbox, det enda den gör är att den talar om för bilen hur mycket laddström som finns tillgängligt (6A, 10A eller 16A, jag lade dessutom till noll som ett inställbart läge). Genom att ha WiFi på boxen så har jag också möjlighet att styra laddströmmen utifrån externa parametrar, exempelvis belastning på inkommande fas(er). Jag har dock inte orkat räkna ut hur jag skall styra detta utifrån hur mycket överlast säkringarna tål, så vad jag istället gör är att jag ställer den på noll ampere när jag stoppar i sladden när jag kommer hem, sedan aktiveras 16A kl ett på natten så att den är nyladdad på morgonen.
- ABC (Always Be Charging)
Batteriet skall alltid laddas för eventuella framtida behov.
Hart man ett stort batteri så klarar man sig kanske till vardags med att ladda över natten.
Jag byggde min egen laddbox, det enda den gör är att den talar om för bilen hur mycket laddström som finns tillgängligt (6A, 10A eller 16A, jag lade dessutom till noll som ett inställbart läge). Genom att ha WiFi på boxen så har jag också möjlighet att styra laddströmmen utifrån externa parametrar, exempelvis belastning på inkommande fas(er). Jag har dock inte orkat räkna ut hur jag skall styra detta utifrån hur mycket överlast säkringarna tål, så vad jag istället gör är att jag ställer den på noll ampere när jag stoppar i sladden när jag kommer hem, sedan aktiveras 16A kl ett på natten så att den är nyladdad på morgonen.
Håller med till 112,5%V vectrex skrev:Nästan alla nya rena elbilar har inbyggd trefasladdare. Det är väl några asiatiska märken som inte har det men resten har det. Gissningsvis kommer de som inte har det idag få det i framtiden.
Jag ser det inte som ett större problem att jag inte kan maxa laddningen när det är som kallast på vintern. Om det några få dagar per år tar 12h istället för 5 timmar att ladda min elbil fullt från nästan tomt tror jag är rätt enkelt att leva med.
För övrigt så har folk utan elbil ett "mindset" som är kopplat till fossilbilar. Man laddar först när batteriet börjar blit tomt. För de allra flesta så laddar man betydligt oftare än så och en normal laddning hemma handlar kanske om att fylla batteriet från 60%-80% SOC. Om det tar 40 minuter eller 4h spelar oftast ingen större roll.