42 623 läst · 86 svar
43k läst
86 svar
Köpa billig minigrävare ?
Jag Ska Även gräva ner lps brunn 2.5 meters djup
Även lägga dricksvatten slang och avlopps slang från lps pump till kommuns ledning en sträcka på 400 m och en meters djup
Även lägga dricksvatten slang och avlopps slang från lps pump till kommuns ledning en sträcka på 400 m och en meters djup
Det är lättare att köra en lite större. Trodde tvärt om när jag gick från 5,5ton till 1ton. Ack så fel jag hade, kändes som jag skulle välta och allt skakade.
Köp absolut en begagnad på minst tre ton, gärna gummiband och om inte rototilt så iaf en extra funktion(oklart vad rätt benämning är, men du vill iaf kunna vinkla skopan).
Min kompis:
Köp absolut en begagnad på minst tre ton, gärna gummiband och om inte rototilt så iaf en extra funktion(oklart vad rätt benämning är, men du vill iaf kunna vinkla skopan).
Min kompis:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken storlek man köper beror ju också på vilket behov och vilka möjligheter man har till transport. För mig skulle det vara rätt viktigt att kunna flytta maskinen själv och då är jag fast vid 2,5t som mest. Annars behövs en helt annan infrastruktur för transporterna.
Nu har jag bara hyrt småmaskiner men min erfarenhet är att det är stor skillnad på 1.6 ton och 2 tons maskin. Jag har själv funderat på att köpa istället för att hyra, samt att ta in någon med en större maskin för själva schaktningen. Att det inte har blivit ett inköp beror framförallt att jag inte har haft kapitalet till en maskin löst.
Ofta kan det löna sig att hyra in någon som kör en större maskin, bättre kapacitet och de är snabbare (bättre maskinister).
Skulle jag köpt en maskin skulle jag satsat på att åtminstone ha tiltfäste så att alla skopor kan tiltas, ovärderligt när man ska få tag kring en större sten och likande. Med en rotortilt så ökar möjligheterna ännu mer, men den kostar därefter.
Jag hade inte köpt mindre än 2 ton, det är dessutom vad man kan få på en 3500kg bilsläp om man ska förflytta den.
1 tons maskin är bara för att man inte orkar gräva med spade.
Fundera på om du inte ska hyra in någon för att göra det jobbet istället? Har du otur med större sten får du slita bra med en 2 tonnare.
Ofta kan det löna sig att hyra in någon som kör en större maskin, bättre kapacitet och de är snabbare (bättre maskinister).
Skulle jag köpt en maskin skulle jag satsat på att åtminstone ha tiltfäste så att alla skopor kan tiltas, ovärderligt när man ska få tag kring en större sten och likande. Med en rotortilt så ökar möjligheterna ännu mer, men den kostar därefter.
Jag hade inte köpt mindre än 2 ton, det är dessutom vad man kan få på en 3500kg bilsläp om man ska förflytta den.
Med en 2 tons maskin är det inga problem att gräva ner en LPS-tunna, har själv gjort det.T Trelleborgbyggaren skrev:
Fundera på om du inte ska hyra in någon för att göra det jobbet istället? Har du otur med större sten får du slita bra med en 2 tonnare.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 117 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 117 inlägg
Köpte mig en 1,7 tons maskin när vi flyttade till huset.
Hade velat haft större maskin, men kompromiss med att jag kan flytta den på släpkärra så blev det så.
jag har använt min maskin otroligt mycket.
Nu har jag inte rototilt.
Skulle vilja ha en hydraulisk planerskopa.
annars har jag grip, ripper som jag byggt själv, planerings balk hydralisk tilt på, smal skopa, grävskopa och planerings skopa.
tatt ned träd och lyft undan.
Lyft bort Sten och dragit stubbar.
säkert lagt ut 6-700 kubik fyll 100 kubik grus.
jag var och såg på nya kina maskiner när vi skulle köpa men valde hellre en beg känd maskin.
Ångrar mig inte.
Hade velat haft större maskin, men kompromiss med att jag kan flytta den på släpkärra så blev det så.
jag har använt min maskin otroligt mycket.
Nu har jag inte rototilt.
Skulle vilja ha en hydraulisk planerskopa.
annars har jag grip, ripper som jag byggt själv, planerings balk hydralisk tilt på, smal skopa, grävskopa och planerings skopa.
tatt ned träd och lyft undan.
Lyft bort Sten och dragit stubbar.
säkert lagt ut 6-700 kubik fyll 100 kubik grus.
jag var och såg på nya kina maskiner när vi skulle köpa men valde hellre en beg känd maskin.
Ångrar mig inte.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 117 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 117 inlägg
tilt fäste är bara bra om man gräver lätt.N NoOne2k skrev:Nu har jag bara hyrt småmaskiner men min erfarenhet är att det är stor skillnad på 1.6 ton och 2 tons maskin. Jag har själv funderat på att köpa istället för att hyra, samt att ta in någon med en större maskin för själva schaktningen. Att det inte har blivit ett inköp beror framförallt att jag inte har haft kapitalet till en maskin löst.
Med en 2 tons maskin är det inga problem att gräva ner en LPS-tunna, har själv gjort det.
För en oerfaren som bryter lite i Sten så slits fästet hårt.
Bättre med tilt på planerskopan för fin grävningen.
Sen har man inget som slits i leder när man är k Sten med grävskopa eller ripper.
Skulle man hyra sig en slaghammarr till grävaren är det döden för ett tilt fäste
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 117 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 117 inlägg
kan inte tro att du ger 500000 för en sån.hlph skrev:
De är billigare.
Vi fick dock kanon pris på jobbet men vi gav 289000 med släp + moms.
snabbt sök på blocket
https://www.blocket.se/annons/flera platser/paketpris___sunward_swe20f___249_900kr/94241597
250000 plus moms. 2 ton maskin med skopor.
216000 plus moms för bara maskin
Dock kanske inte Volvo kvalite
Haha, ja svängbom så klart. Läste @mackan_kal :s inlägg och fick hjärnsläpprichardtenggren skrev:Tyvärr är ju rotortilt rätt dyrt, men oerhört smidigt
Jag antar att ni menar svängbar bom(bomsväng?), stickan är den delen man sätter skopan på, finns dock teleskopiska stickor.
Jag har tillgång till en 2,5 tons som jag använde vid vår dränering, anslutning av kommunalt VA och vår utbyggnad.
Problemet med den var väl sticklängden, då vi behövde ner rätt djupt vid dräneringen, men speciellt med LTA-brunnen. Vi fick gräva ner oss för att komma tillräckligt djupt med brunnen.
Jag hade nog satsat på en 3,5 ton typ
Andrahandsvärdet beror ju på att marknaden blir bra mycket mindre då dom flesta grävare säljs till företag och en företagare ser nog till att maskinen har ce märke och intyg.vcx skrev:Tack för tipset, naturligtvis köper jag en modell med CE-intyg. Med det sagt så förstår jag inte hur Arbetsmiljöverket är relevant för mig som privatperson.
När det kommer till andrahandsvärdet så ser jag inte hur jag kan förlora speciellt mycket pengar när likadana maskiner säljs för dubbla priset av svenska importörer. Och är folk villiga att betala nästan 100 kkr för en entonnare så borde det gå att kränga en begagnad 2,5-tonnare för samma peng.
Arbetsmiljöverket är relevant för dig när du säljer maskinen och står som importör, då är det du som är ansvarig för att maskinen uppfyller standard enligt CE-märkningens intyg. M.a.o så kan du bli ansvarig för arbetsmiljöproblem som uppstår på din importerade maskin efter att du har sålt den till Bennys gräv och last. Inte lika kul när Benny tappat skopan i huvudet på spadgubben och ditt ce-intyg granskas.
Jag tror inte att man kan jämföra de maskinerna med en Volvo. Listpriset enligt tidningen ATL är 550000 kr, (om man vill ha en eldriven kostar den 800000 kr). Jag har aldrig köpt någon grävmaskin, jag förmodar att man får en heldel rabatter men det tillkommer säkert en del "nödvändiga" tillbehör också. Så en halv miljon + moms är nog inte helt felH Hallerudsbo skrev:kan inte tro att du ger 500000 för en sån.
De är billigare.
Vi fick dock kanon pris på jobbet men vi gav 289000 med släp + moms.
snabbt sök på blocket
[länk] platser/paketpris___sunward_swe20f___249_900kr/94241597
250000 plus moms. 2 ton maskin med skopor.
216000 plus moms för bara maskin
Dock kanske inte Volvo kvalite