Språkfrågan är i rubriken, men ett köptips är också trevligt. Det jag vill ha är en tillräckligt pålitlig rak tingest av stål som jag kan använda för att kontrollera och kalibrera maskiner med. Antingen en bred linjal på en meter eller så, eller ett smalt rätblock, eller kanske ännu hellre ett vattenpass i stål som är garanterat rakt.

Jag kan inget om just det här, men hade det varit en vinkel hade jag nog inte velat betala för 00-precision, utan 1 eller 2 hade räckt för mig. Mycket möjligt att det finns liknande sätt att klassa rakhet för min önskade pinne.
 
Rätskiva?
 
Hur långt ska det vara?

Maskinpass brukar man ju använda för att justera in svarvar och fräsar...
 
S Screew skrev:
Är det något sådant du letar efter?
[länk]
Där har vi den. Med DIN-klassning och allt. En meter sån borde vara vad jag vill ha för att justera en hyvel.

Två spännande saker. Dels att man kan få den med personligt tryck mot en okänd extrakostnad. Läser man närmare om trycket så tål de bl a 60 graders tvätt och passar för alla tyger. Jag tror jag avstår. En annan är att tvärsnittet anges i mm, medan längden är 0,5 eller 1 eller valfritt annat hel- eller halvtal utan enhet. Jag trodde tyskarna var mer noga.

Någon som handlat från Esska eller vet om de är på riktigt?
 
  • Haha
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Det verkar inte vara helt lätt att hitta särskilt många alternativ. OTD hade tidigare riktigt bra, gedigna och DIN klassade linjaler från Primat eller Disella men tyvärr verkar de inte finnas kvar i sortimentet.
B.l.a. jag köpte en 1000 mm lång, 50 mm bred och 10 mm tjock DIN 874/1 klassad linjal som då (2015) kostade runt en tusenlapp.

Fine Tools har några alternativ som kanske kan vara av intresse:
https://www.fine-tools.com/straightedge.html
 
Hep Hep skrev:
Någon som handlat från Esska eller vet om de är på riktigt?
Handlade där nån gång ca 2011-2013 och då gick det bra.

Den tyska sidan på samma produkt ser korrekt ut. Längden är i meter. Där kan man också få en tremetersvariant för fyrsiffrigt belopp i euro, om man vill.
 
Flera bra tips som jag tackar för. Nu ska jag bara välja om jag vill ha en pinne från Kanada eller Tyskland.

Men vad heter den då? Är det en linjal, trots att den inte har några siffror? Är det så enkelt?
 
S
Hep Hep skrev:
Flera bra tips som jag tackar för. Nu ska jag bara välja om jag vill ha en pinne från Kanada eller Tyskland.

Men vad heter den då? Är det en linjal, trots att den inte har några siffror? Är det så enkelt?
Jag tror att det är så enkelt, jag hittar inget annat namn iallafall
 
Ja, det heter linjal.

Skulle kunna funka med en bit kilstål kanske?
 
Maskinlinjal har jag sett det kallas.

Köp inte en linjal av extruderat aluminium. Det skall vara bearbetat stål om det skall hålla precisionen.
 
  • Gilla
Gordonsetter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.