Fishdoc Fishdoc skrev:
Väldigt konstigt tycker jag. De verkar ha fullt upp såsom jag uppfattade det.
Jag jämför bara med vad det tar mig att fixa detta, ink köpa material. Och jag jobbar långsamt med saker som kan spruta vatten....

Känner du dig osäker på kalkylen, ta in en offert till, det är det enda sättet att vara säker på vad marknadspriset är. Eftersom du inte vill göra jobbet själv spelar det ju ingen roll att du kan köpa materialet för en tusing, du behöver bara se till att inte betala för mycket för tjänsten.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag jämför bara med vad det tar mig att fixa detta, ink köpa material. Och jag jobbar långsamt med saker som kan spruta vatten....

Känner du dig osäker på kalkylen, ta in en offert till, det är det enda sättet att vara säker på vad marknadspriset är. Eftersom du inte vill göra jobbet själv spelar det ju ingen roll att du kan köpa materialet för en tusing, du behöver bara se till att inte betala för mycket för tjänsten.
Absolut. Min initiala fråga gällde ju egentligen hur bråttom det var med detta. Vet ju inte riktigt hur länge det har sett ut så.

Staffans2000
useless useless skrev:
3500 låter onekligen dyrt, men 450:- som Staffan föreslog verkar å andra sidan orimligt billigt. Jag gissar att rörmokaren byter mer än bara den skadade rörbiten?
550kr totalt, skrev jag. Då menade jag var materialet egentligen kostar. Att rörläggaren lägger på lite, har jag inget problem med. Men 700%, är inte lite. Även om vi dubblar den summan, är det fortfarande lurendrejeri.

Varför skall mer än den defekta raka slumpen bytas. Är även de andra rören behäftade med fabrikationsfel? Och vattenlåset?

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
550kr totalt, skrev jag. Då menade jag var materialet egentligen kostar. Att rörläggaren lägger på lite, har jag inget problem med. Men 700%, är inte lite. Även om vi dubblar den summan, är det fortfarande lurendrejeri.

Varför skall mer än den defekta raka slumpen bytas. Är även de andra rören behäftade med fabrikationsfel? Och vattenlåset?

Staffan
Kan bara svara för vattenlåsen, men de är slitna och att de bytas har jag inga problem med. Men det är sånt jag egentligen skulle kunna våga ge mig på själv. Blir ju inte översvämning direkt om man tabbar lite..

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fishdoc Fishdoc skrev:
Väldigt konstigt tycker jag. De verkar ha fullt upp såsom jag uppfattade det.
Tar han i från tårna, och du nappar, vinner han Jackpotten. Nappar du inte. Ja, då går han till nästa och då blir det vinst då också. Om än inte lika stor.

Staffan

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Det där är dags att byta ut. Inget lappande och lagande, då är det snart hål lite längre bort istället.

ta alltid in två offerter, men är det i Stockholmsområdet så låter inte priset orimligt.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tar han i från tårna, och du nappar, vinner han Jackpotten. Nappar du inte. Ja, då går han till nästa och då blir det vinst då också. Om än inte lika stor.

Staffan
Möjligt. Min kompis sa att de var relativt billiga, men deras samarbete har varit inom byggbranschen, B2B så att säga. Förra gången tog de ca 3400:- för att installera köksblandare (den gamla satt benhårt, jag fick hjälpa till att dra loss den) och diskmaskin och blandare till bidé, men då var materialkostnaden enbart ett par ballofix-ventiler och lite kopplingar, resten hade jag redan köpt själv. Så det var mest jobbet som tog ca 3h.

jag tror inte det är en por utan att det helt enkelt har droppat från kopplingen ovan och blivit avlagringar PÅ röret.

Exostor Exostor skrev:
Det där är dags att byta ut. Inget lappande och lagande, då är det snart hål lite längre bort istället.

ta alltid in två offerter, men är det i Stockholmsområdet så låter inte priset orimligt.
Det är inte Stockholm. Allt handlar inte om Stockholm. :crysmile:

Skämt åsido. Det är i Skåne.

Redigerat:
Nu har jag varit duktig och plåtat med makro. Så här ser två av de tre skadorna ut.

Makrofoto av korrosionsskador med blågrön patina på metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makrobild av skador med rost och korrosion på en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MultiMan
Jag hade bytt röret, men tycker också offerten låter väldigt hög.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Låter som du fått listpriserna från Ahlsell. :D

• Ledsen
Fishdoc
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade bytt röret, men tycker också offerten låter väldigt hög.
Ja.. nästan samma pris på att byta ett rör som att få nytt papptak på garage+uterum.

Fishdoc Fishdoc skrev:
Det är inte Stockholm. Allt handlar inte om Stockholm. :crysmile:

Skämt åsido. Det är i Skåne.
Halva priset då. Här i Västergötland hade jag fått ge max 3000:- totalt.

Exostor Exostor skrev:
Halva priset då. Här i Västergötland hade jag fått ge max 3000:- totalt.
Galet. !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.