Klaugust Klaugust skrev:
Markera allt, ta fram skalverktyget (S tror jag), dra lite i något av de diagonala hörnen - spelar ingen roll hur mycket. Utan att röra nått annat skriver du bara rakt upp och ned 0,1 på tangentbordet och trycker enter. Då gör du allt 10% stort.

alternativt kan du ta måttbandsverktyget, mäta cirkeln som är 1300 cm och skriva in 130 på tangentbordet istället och trycka enter.

Tror det funkar så som jag beskrivit det, sitter inte vid en dator nu och brukar inte skala om saker särskilt ofta. Hoppas det hjälper!
Funka klockrent, stort tack!
 
Smidigaste sättet att "såga av" en befintlig planka med vinkel? Alltså tex en takregel(som lutar nedåt) som ska få ett vertikalt avslut. Måste väl finns en smidig funktion för det som jag inte hittar där man vinklar ändytan?
 
Jag brukar använda line-verktygen för att dra en linje där snittet ska gå och sedan använda push-verktygen för att göra tjockleken till 0 på den delen som ska tas bort. Finns säkert fler sätt.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Jag brukar använda line-verktygen för att dra en linje där snittet ska gå och sedan använda push-verktygen för att göra tjockleken till 0 på den delen som ska tas bort. Finns säkert fler sätt.
Så gör jag med. Är man lite förtänksam så har man gjort takstolarna som komponenter så behöver man bara ändra på ett ställe i modellen.
 
Jag förstår inte exakt hur ni menar. Hur gör jag en push som vrider ytan och inte bara pushar rakt?
 
Dra ett streck i rätt vinkel där du vill att takstolen ska sluta, pusha triangeln som bildas, klart.

3D-modell av en takstol med markerat snitt i rätt vinkel mot en virtuell blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av en takstol med markerat streck för att visa vinkelavskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av takstol med uppmarkerad vinkel för kapning enligt bygginstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av en träbjälke med markerad rät vinkel för avkapning och texten "Offset begränsat".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital skiss av en takstol med markerad vinkel för beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Ahaaa pusha åt det hållet...smart!!
 
Ja, det där är ett kanon knep!
Sådär jag alltid när jag behöver "klippa" av något. Känns som det mest använda verktyget är just push (P), lär er kortkommandorna för dom verktygen också för då kommer antalet klickande på råttan minska drastiskt!
 
Nu har även jag förstått mig på det här med sketchup... Någorlunda!

Men det är en bit jag inte riktigt blivit klok på.
Har ritat upp hela bottenvåningen med allt vad där hör och vill nu lägga på ett tak med ryggåstak.

Hur gör jag detta på lättaste sätt? :thinking:
 
J Jarlsgård skrev:
Men det är en bit jag inte riktigt blivit klok på.
Har ritat upp hela bottenvåningen med allt vad där hör och vill nu lägga på ett tak med ryggåstak. :thinking:
Beror lite på hur detaljerad ritning du vill ha.
"Enklaste" skulle jag säga är att göra så här:

Skapa en block lika stort som taket, både i höjd, längd och bredd
3D-modell av ett enkelt blockformat tak i designprogram, markerat för redigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dra streck på kortsidan för att visa takets profil
3D-ritning av ett enkelt hus med markerad takprofil klar för att skapas som komponent
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använd push-verktyget för att ta bort de oönskade bitarna så att du får kvar triangeln som blir ditt tak.
3D-ritning av en enkel hustakskomponent i ett CAD-program.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett enkelt tak i ett ritprogram med markerade profiler och komponentgränser.

Avsluta med att markera hela taket, och tryck G för att skapa en komponent av det, annars limmas det lätt ihop med resten av ritningen när du för ihop det med huskroppen.
 
Redigerat:
FemTummar FemTummar skrev:
Beror lite på hur detaljerad ritning du vill ha.
"Enklaste" skulle jag säga är att göra så här:

Skapa en block lika stort som taket, både i höjd, längd och bredd
[bild]

Dra streck på kortsidan för att visa takets profil
[media]
Använd push-verktyget för att ta bort de oönskade bitarna så att du får kvar triangeln som blir ditt tak.
[bild]
Och sedan bara lägga blocket uppe på resterande del då? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Och sedan bara lägga blocket uppe på resterande del då? :)
Ja, för enklast möjliga ritning.
 
Redigerat:
FemTummar FemTummar skrev:
Ja, för enklast möjliga ritning.
Din variant med att göra det till en grupp/komponent av det funkade fint.
Lyckades även bygga ihop det med ryggåstak som lutar mindre än yttre taket + takfönster :)
 
Kan man i gratis sketchup online ändra färg på en struktur? Dvs, välja en trästruktur från biblioteket och sedan "måla" den i annan färg än default? Tycker det borde gå men det är kanske låst och begränsat i gratisversionen?
 
Varför ser mina utskrifter så "kladdiga" ut? I sketch ser det OK ut men när jag sparar ritningen som PDF flyter linjer och liknande ihop. Se nedan... något tipps?

Skiss av ett hus med suddiga linjer, där linjer och fönster verkar flyta ihop, i en PDF-ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av ett tvåvåningshus med synliga otydliga linjer och "kladdiga" detaljer, vilket indikerar ett problem med utskriftskvaliteten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.