Dags för lite uppdateringar igen (men tyvärr inga bilder på själva bygget denna gången)!! Det har gått lite segt den sista veckan. Främst för att jag behövde lägga lite tid på andra projekt och självklart familjen. Men en bit till på vägen har vi kommit, t ex så har hela vänstra sidan fått plywood på sig. Jobbar snart vidare med resten, lovar!! :p

Ett par andra saker har dock hänt som inte finns på bild ännu t ex;

* Elektriker bokad för tråddragning/flytt av eldosa med inkommande el. Plannering av golvvärme (Ebeco Kit 500)

* Offerter på väg in för plattsättning. Jag vet att vi skrev att vi skulle göra allt utom el själva och det hade vi kunnat också men nu blev det så att vi kände att för att få den bästa slutfinishen på allt jobb vi gjort är det bäst att låta dem som jobbar med det få göra det. Synd att lägga så mycket pengar på resten och inte bli nöjd för det sista man gjort. Sen hade jag ändå fått köpa/hyra verktyg för att göra snygga gerningar, håltagningar osv (plus större spill på plattor :rolleyes:), så helt gratis hade det inte blivit att göra det själv heller. Vi får se var offerterna hamnar på men det lutar åt 25-30 tusen för själva plattsättningen.

* Hörnavloppet bytt mot ett linjeavlopp. Detta är ett ämne i sig som förtjänar ett eget inlägg så det får nog bli så!
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Linjeavlopp istället för höravlopp, hur kommer sig det? Fallet helge, fallet!

Så enkelt är det. Det är betydligt lättare att få till ett bra fall med ett linjeavlopp som tar upp hela duschutrymmets bredd (125cm). Speciellt om man har valt att ha storformatskakel. Det går i princip inte att få ett bra fall mot ett hörn om man inte gör kuvertskärningar i plattorna om man vill ha större format eftersom, ehhh, plattorna går ju inte böja. Jag hade en idé om ett detta från början men trodde att jag skulle ha en så pass stor yta (150x170cm) på mig att få till ett vettigt fall att det skulle gå ändå. Men den som hängt med i svängarna vet att ytan nu är nere på 125x170cm och då är det inte lika lätt längre. Så mina alternativ var:

#1 Hörnavlopp, fall i två riktningar. Storformat med kuvertskärningar.

#2 Hörnavlopp, fall i två riktningar. Mosaik istället för storformat.

#3 Linjeavlopp, fall i en riktning. Storformat utan kuvertskärningar

Nu var det ju så dumt att jag redan köpt på mig en hörnbrunn på blackfriday rean eftersom det var ju så vi tänkte från början... så vad gör man när man inte längre kan skicka tillbaka sakerna man köpt? Man lägger ut en annons (jodå, det gjorde jag) eller så börjar man fundera på om det går att konvertera en hörnbrunn till ett linjebrunn såklart! Och det kunde man!

De flesta företag har i sin produktflora modulariserat delar av sina ingående delar, helt enkelt för att fördela kostnader och förenkla internhantering mm mfl osv. Inget konstigt där, men det som slog mig sedan var att man i leverantörsledet inte verkar ha koll på prissättningen. Jag återkommer till det, tillbaka till avloppen. Det visar sig att alla Purus väggnära brunnar har samma avloppshus, och att det bara är den synliga ramen som skiljer dem åt. Och ett avloppshus har jag ju redan. Som jag köpte billigt tillsammans med en ram som jag inte längre vill använda. Och ramen till linjeavloppen går att köpa separat! Underbart! Blir det inte mycket dyrare då då? Eftersom man måste köpa två ramar? Nja, faktiskt inte.

Hörnavloppet kostar i dagsläget ~4500:- komplett och linjeavloppet kostar ~ 5700:- dock utan golvsil. Ramen som jag nu behöver köpa kostar ~1300:- vilket innebär att jag summan blir 5800:- för ett linjeavlopp, men då har jag ju även ramen till hörnavloppet. Lägg då till att jag bara betalade 3800:- på rean så har jag betalt 5100:- för möjligheten att kunna välja båda lösningarna. Även om jag inte gjort det hade det ju ändå inte varit dyrare att konvertera brunnstyp. Tur att jag inte gjort slag i saken och bytt till t ex Unidrain, det hade blivit dyrt!

Linjeavloppet blir av den största modellen, dvs 1200mm. Då är det ju lika bra att göra duschutrymmet 1200mm också för att slippa en skärning på 5cm för en extra platta så att så fick det bli. Så nu är alltså duschutrymmet 120x170cm, det gäller att vara med!
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
För just Linjeavlopp, eller väggnära brunnar i allmänhet, finns det i princip bara två alternativ som uppfyller kraven för den Svenska marknaden; Unidrain & Purus. Jag tänkte därför ge mina tankar på varför jag valde den ena före den andra och övergripande skillnader på de båda systemen. Först kan man ju börja med att säga att båda har ungefär samma prissättning och ligger i det lite dyrare intervaller för just golvbrunnar, eller sk "Designbrunnar" som det brukar heta.

Unidrain
* Modulkoncept där du har stor valfrihet att komponera din egen lösning. Det finns t ex en bra konfigurator på deras hemsida som ger dig de RSK-nr du behöver för att kunna köpa rätt delar. Tyvärr har inte alla web-shoppar hela sortimentet så vissa lösningar kan vara svåra att få ta på.
* Rostfri uppsamlare som skruvas mot vägg. Mycket praktisk lösning som bl a undviker problem med ojämna golv (speciellt som om man som i mitt fall måste bila i plattan för att avloppet skall få plats). Den finns även i en öppen eller hörn version som känns väldigt "fuktsäker" i en hörn installation. Det är alltså en helt tät gavel som sätt i hörnet på badrummet. Tätskiktet på väggarna överlappar sedan snyggt uppsamlarens bak & sidogavel på ett säkert sätt. Uppsamlaren är unik för Unidrain och återfinns inte på t ex Purus brunnar.
* Golvets tätskikt appliceras mot den rostfria uppsamlaren, dock utan klämring eller brunnsmanschett vilket jag personligen tycker verkar lite vanskligt. Man kan säga att den säkerhet man får av en tät hörnuppsamlare går förlorad mot att tätskiktet inte mekaniskt sitter fast, som med t ex en klämring. Jag tror att Unidrains lösning ställer högre krav på montaget eftersom den inte kan inspekteras vid ett senare tillfälle och väljer man en bred brunn så har man en stor yta där tätskiktet måste sitta perfekt. Dock är lösningen godkänd och med rätt montering säkert inte kommer ge några som helst problem... :rolleyes:
* Smaken är som baken men det verkar finnas ett större utbud av material och ytor på deras silar är hos Purus. Jag tror att Unidrain var först på marknaden så det är kanske logiskt att man kommit lite längre.

Purus Line
* Även Purus har ett modulbaserat tänk men man går inte riktigt lika långt som Unidrain. T ex så har man ingen uppsamlare som går att få i olika konfigruationer. Man väljer i princip bara avloppshus & bredd på brunnen. Utöver finish såklart.
* Avloppshuset höjdjusteras med stöd/fötter som skall stå plant på golvet. Det är ett koncept som lämpar sig väl när det gäller nyproduktion eftersom man då redan har tagit hänsyn till plattans höjd och det färdiga golvet och kan med enkelhet gjuta in brunnen på den höjd den skall vara. Det ser sig därför ut som att Purus riktar sig mer mot just nyproduktion än mot t ex renoveringar som Unidrains lösning verkar bättre anpassad för, i alla fall när det kommer till placering av brunnen.
* Purus har behållit deras traditionella och beprövade klämringskoncept även på sina väggnära brunnar och låter tätskiktet ta hand om tätning istället för att blanda en uppsamlare som på Unidrain. Man får en mindre öppning i tätskiktet som dessutom är inspekterbart på samma sätt som en traditionell golvbrunnsmodell med klämring. Att man även ska montera en brunnsmanschett får väl också ses som ett plus. Jag tror detta är en väldigt viktig faktor för de flesta.
* När väl brunnen är på plats limmas ramen mot tätskitet och som därför bara fungerar som uppsamlare och inte en del i själva tätskiktet, som då sitter under. Ramens placering har man lite justeringsmån beroende på hur tjocka plattor man valt, så att öppningen mot brunnshålet är i linjerar.

I slutändan valde jag Purus Line främst pga deras tätningslösning som känns mer robust, speciellt för en lekman. Jag förstår att man kan tänka sig att välja en annan lösning om man skall låta någon annan ta hand om montaget och därmed förlitar sig på att de vet hur man gör, men sån är inte jag. Sen tror jag Purus är mindre "fancy" mot t ex Unidrain om du frågar de flesta golvbrunnsspekulanterna där ute, men då är det så.

Kan nämna att jag även kommer ge mig på ett försök att göra en "osynlig" sil istället för de rostfria standardlösningarna som finns till. Det innebär en tur till plåtslagaren för en bit rostfritt som en platta ska monteras och höjdjusteras mot. Funkar det inte får jag köpa en standardlösning!

Hoppas att någon har nytta av mina tankar! (y):)
 
  • Gilla
Saax och 3 till
  • Laddar…
Nu var det ett tag sedan jag skrev igen... verkligheten med jobb och småbarn börjar hinna ikapp. Det framgick säkert inte tidigare men i början av projektet var jag pappaledig och hade både tid och ork att både planera & genomföra. Nu har jag jobbat i tre veckor och man märker verkligen hur det tar på energin. Och så vill man ju spendera tid med sin familj också! Men vi är överens om att projektet måste fortgå och lagt in det i tidsplanen som jag ändå tror kommer hålla (klart till påsk).

Nåväl, var har hänt då? Vad har ändrats? En del, men inte många ändrigar denna gång! Nästan alla plywoodskivor är på plats och det känns bra. Även vattnet är inkopplat och klart. Det blev inget trycktest, men det läcker inget iallafall (ännu). Jag har som sagt ett par veckor innan jag stänger väggarna för gott. Och sedan ett tag till innan tätskikt skall på, det är först då det blir knivigt med läckage...

En tankeställare jag haft är lutning i nischen i duschen. Det bör vara en liten lutning här för att vatten skall rinna av pga av uppenbara skäl, men hur stor lutning är nog? Jag la 4mm distanser längst in vilket innebär 4mm lutning på 120mm, eller 33mm/m. Jag funderar på om detta är lite mycket?! Lutning mot golvbrunn skall vara 7-20mm/m... jag tar gärna till lite och visst ser man det med blotta ögat men det i sig är inget problem. Värre kanske det är att få dit hörnen av tätskiktet. Jag vet inte hur pass flexibla de är mot lutning. Fast lutning kan man ju ha även på golv där man även sätter hörnen? Jag kanske skall testmontera ett och se hur det blir innan man kommer för långt... sen kan ju schampoflaskor mm glida av kanten också :crysmile: om någon har erfarehet av detta säg gärna till!
 
  • Gilla
parsen
  • Laddar…
Såhär ser duschväggen ut idag, för den som är nyfiken!
Installation av duschvägg med synlig VVS och baksidan av ett öppet fördelarskåp, omgivet av plywood och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och baksidan av fördelarskåpet (insidan får ni inte se för där har jag gjort en miss som heter duga och jag skäms). En fråga, jag har funderat på att fylla upp utrymmet under skåpet med fogskum. Det fixerar bl a rören på ett bra sätt, men är det en dum idé?
Duschvägg under konstruktion med synliga VVS-rör och delvis fyllt utrymme med fogskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hans Taube och 2 till
  • Laddar…
Sen höll jag på att glömma, elektrikern har varit här också! Alla dosor är satta och sammankopplade med rör, samt rör till spottarna och led-listen som skall sitta i nischen.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
sen kan ju schampoflaskor mm glida av kanten också :crysmile: om någon har erfarehet av detta säg gärna till!
Ja alltså inte av flaskor som åker ner, utan lutning i nischen... :p
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Nu var det ett tag sedan jag skrev igen... verkligheten med jobb och småbarn börjar hinna ikapp. Det framgick säkert inte tidigare men i början av projektet var jag pappaledig och hade både tid och ork att både planera & genomföra. Nu har jag jobbat i tre veckor och man märker verkligen hur det tar på energin. Och så vill man ju spendera tid med sin familj också! Men vi är överens om att projektet måste fortgå och lagt in det i tidsplanen som jag ändå tror kommer hålla (klart till påsk).

Nåväl, var har hänt då? Vad har ändrats? En del, men inte många ändrigar denna gång! Nästan alla plywoodskivor är på plats och det känns bra. Även vattnet är inkopplat och klart. Det blev inget trycktest, men det läcker inget iallafall (ännu). Jag har som sagt ett par veckor innan jag stänger väggarna för gott. Och sedan ett tag till innan tätskikt skall på, det är först då det blir knivigt med läckage...

En tankeställare jag haft är lutning i nischen i duschen. Det bör vara en liten lutning här för att vatten skall rinna av pga av uppenbara skäl, men hur stor lutning är nog? Jag la 4mm distanser längst in vilket innebär 4mm lutning på 120mm, eller 33mm/m. Jag funderar på om detta är lite mycket?! Lutning mot golvbrunn skall vara 7-20mm/m... jag tar gärna till lite och visst ser man det med blotta ögat men det i sig är inget problem. Värre kanske det är att få dit hörnen av tätskiktet. Jag vet inte hur pass flexibla de är mot lutning. Fast lutning kan man ju ha även på golv där man även sätter hörnen? Jag kanske skall testmontera ett och se hur det blir innan man kommer för långt... sen kan ju schampoflaskor mm glida av kanten också :crysmile: om någon har erfarehet av detta säg gärna till!
Vi hade en inbyggd hylla i vårt förra badrum och jag tänkte aldrig på att det var en lutning på den. Schampoflaskorna trillade i alla fall inte ut och inget vatten blev stående heller. Tror minimal lutning räcker.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Ja, du har säkert rätt. Jag tror jag minskar lutningen något, främst för tätskiktet.
 
Någon som har koll på om det verkligen är ett krav med klinker under en WC-fixtur? Man ser det på bilderna i t ex säker vattens branschregler 2021 men det står ej konkret i text. Min fixtur ska byggas in tillsammans med resten av en sektion av väggen, så det är opraktiskt att lägga klinker under hela.

Någon som vet vad som gäller?
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Någon som har koll på om det verkligen är ett krav med klinker under en WC-fixtur? Man ser det på bilderna i t ex säker vattens branschregler 2021 men det står ej konkret i text. Min fixtur ska byggas in tillsammans med resten av en sektion av väggen, så det är opraktiskt att lägga klinker under hela.

Någon som vet vad som gäller?
Beror på hur du bygger den, kravet är att det ska vara tätt inkl ett dräneringshål el dyl, det ska tåla en ev vattenläcka samt att vattnet ska kunna ta sig ut, te.x med att gjuta en slitbotten inuti fixturen, med ett dräneringsrör som leder ut vattnet på golvet, dock ej ut i zon 1.
Slitsbotten ska vara fuktskyddad.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Beror på hur du bygger den, kravet är att det ska vara tätt inkl ett dräneringshål el dyl, det ska tåla en ev vattenläcka samt att vattnet ska kunna ta sig ut, te.x med att gjuta en slitbotten inuti fixturen, med ett dräneringsrör som leder ut vattnet på golvet, dock ej ut i zon 1.
Slitsbotten ska vara fuktskyddad.
Med slitbotten antar jag att du menar en ”klack” eller annan konstruktion som får upp fixturen på en höjd att vatten inte kan stå kvar under fixturen, utan ledas ut till väl synligt område (givetvis ej i Zon 1)? Om det stämmer vad är då bäst att gjuta med utanpå tätskiktet (eftersom fixturen monteras efter tätskiktet). Vanligt kakelfix borde ju fixa det kan man tycka?
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Med slitbotten antar jag att du menar en ”klack” eller annan konstruktion som får upp fixturen på en höjd att vatten inte kan stå kvar under fixturen, utan ledas ut till väl synligt område (givetvis ej i Zon 1)? Om det stämmer vad är då bäst att gjuta med utanpå tätskiktet (eftersom fixturen monteras efter tätskiktet). Vanligt kakelfix borde ju fixa det kan man tycka?
Lätt förklarat att du ställer dit fixturen på plats, sen sas inne i fixturen gjuter man en botten, som lätt förklarat ser ut som ett badkar, som man fuktskyddar, i detta "kar" gjuter man in ett rör, typ elrör eller slang, som leder ut ev vatten. Dom ggr jag gjort så, så har jag limmat på ca 20cm höga skivor av ngt slag på utsidan av fixturen, som får tjäna som form, sen gjutit med snabbetong.
 
J Jörgen Ö skrev:
Lätt förklarat att du ställer dit fixturen på plats, sen sas inne i fixturen gjuter man en botten, som lätt förklarat ser ut som ett badkar, som man fuktskyddar, i detta "kar" gjuter man in ett rör, typ elrör eller slang, som leder ut ev vatten. Dom ggr jag gjort så, så har jag limmat på ca 20cm höga skivor av ngt slag på utsidan av fixturen, som får tjäna som form, sen gjutit med snabbetong.
Jag förstår hur du menar, men det låter som en ganska omständig lösning?! Jag tänker mig att ett sådant ”badkar” i plast, motsvarande fuktskyddet under t ec kylskåp, hade varit enkelt att skicka med fixturen om det hade varit den bästa lösningen? Vad tror du annars att ställa fixturen på en gjuten klack, ca 5mm högre än det blivande golvet med någon lutning mot en öppning i framkant under toasitsen? Hela fixturen och resten av väggen kommer jag klä i t ex Lux-skivor.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag förstår hur du menar, men det låter som en ganska omständig lösning?! Jag tänker mig att ett sådant ”badkar” i plast, motsvarande fuktskyddet under t ec kylskåp, hade varit enkelt att skicka med fixturen om det hade varit den bästa lösningen? Vad tror du annars att ställa fixturen på en gjuten klack, ca 5mm högre än det blivande golvet med någon lutning mot en öppning i framkant under toasitsen? Hela fixturen och resten av väggen kommer jag klä i t ex Lux-skivor.
Nej, speciellt omständigt tycker jag inte att det är, men så har jag gjort ett antal oxå:cool:.
Men det vanligaste är ju att man gör tätskikt och sätter kakel och klinker färdigt, sen ställer man dit fixturen och klär med luxskivorna..
Endra regel ig är ju att det innanför fixturlådan tål vatten, samt att vattnet kan ta sig ut! Så vägen dit är ju valfri.
En klack skulle jag nog inte göra.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.