143 328 läst · 1 141 svar
143k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Vad jag tycker är generellt i denna tråd är följande; många hantverkare tycker konsumenter är dumma i huvudet - många konsumenter tycker hantverkare är dumma i huvudet.
För mig låter det som en slags låsning i en konflikt likt Israal-Palestina eller liknande långbänkare.
Det är klart att om du föraktar mig, kommer jag att förakta dig. Vice versa.
Hur tar vi oss då vidare, ifrån detta tillstånd? Någon måste ju helt enkelt börja. Ska det vara konsumenten? Eller ska det vara hantverkarna?
Personligen tycker jag nog hantverkarna. Dels för att de är leverantörerna (kunden har alltid... någonting ni vet.)
Och dels finns det ett fåtal större organisationer som tillsammans skulle kunna verka för en attitydförändring i branschen som skulle få större effekt än om ett fåtal konsumenter gjorde detsamma. El-installatörerna kan sluta förlöjliga "hemmapulare". Beijer Bygg kan lägga ner sitt "Bygga åt idioter". Etc.
Ska vi kanske börja så? Ska vi kanske börja med att branschen slutar tycka - öppet - att sina kunder är så jävla dumma i huvudet? Kanske är jag då lite mer tolerant och lite mindre misstänksam när jag pratar med en hantverkare. Kanske blir jag då lite gladare mot den? Kanske blir den då lite gladare mot mig? Kanske blir jag då lite gladare tillbaka? Titta, plötsligt hade vi en trevlig kund-relation ihop.
För mig låter det som en slags låsning i en konflikt likt Israal-Palestina eller liknande långbänkare.
Det är klart att om du föraktar mig, kommer jag att förakta dig. Vice versa.
Hur tar vi oss då vidare, ifrån detta tillstånd? Någon måste ju helt enkelt börja. Ska det vara konsumenten? Eller ska det vara hantverkarna?
Personligen tycker jag nog hantverkarna. Dels för att de är leverantörerna (kunden har alltid... någonting ni vet.)
Och dels finns det ett fåtal större organisationer som tillsammans skulle kunna verka för en attitydförändring i branschen som skulle få större effekt än om ett fåtal konsumenter gjorde detsamma. El-installatörerna kan sluta förlöjliga "hemmapulare". Beijer Bygg kan lägga ner sitt "Bygga åt idioter". Etc.
Ska vi kanske börja så? Ska vi kanske börja med att branschen slutar tycka - öppet - att sina kunder är så jävla dumma i huvudet? Kanske är jag då lite mer tolerant och lite mindre misstänksam när jag pratar med en hantverkare. Kanske blir jag då lite gladare mot den? Kanske blir den då lite gladare mot mig? Kanske blir jag då lite gladare tillbaka? Titta, plötsligt hade vi en trevlig kund-relation ihop.
Tror du menar algoritmerE El-Löken66 skrev:Hej, så är det med Hantverkaren, deras affärsmodell bygger på avancerade logaritmer och genom att inte få sälja materiel störs deras system då de måste stanna upp och räkna på exakt hur mycket timpenningen måste justeras för att få önskad vinstmarginal, varken mer eller mindre.
Fråga vad deras timpeng är annars och föreslå snäppet högre samt att de inte utför kostnadsfritt arbete gällande materielgarantiärenden.
Medlem
· Västra götaland
· 110 inlägg
Är väl inget skäl? Vem vill betala 750 kr/h och sedan ett påslag på material om 50%?O Ovation skrev:
Frågan är hur man redovisar kostnader och fakturerar sina kunder. Jag betalar hellre en högre timersättning om jag slipper att bli blåst genom materialpålägg och fantasitimmar. Det borde faktiskt lagstiftas om detta, om det ens är möjligt.
Medlem
· Västra götaland
· 110 inlägg
Algoritm = uppsättning otvetydiga instruktioner som efter exekvering löser ett problemE El-Löken66 skrev:
Logaritm = inom matematiken den inversa funktionen till exponentiering
Jag tror du menade algoritm. Order logaritm betyder inget i sammanhanget.
Jepp, det är precis vad som avses, ett så kallat Bodediagram.J JohanLun skrev:
Fast algoritmer är häftigt så har någon dylika uträkningar implementerade i en app vore det spännande också.
Håller helt med om dettaM mephisto73 skrev:Är väl inget skäl? Vem vill betala 750 kr/h och sedan ett påslag på material om 50%?
Frågan är hur man redovisar kostnader och fakturerar sina kunder. Jag betalar hellre en högre timersättning om jag slipper att bli blåst genom materialpålägg och fantasitimmar. Det borde faktiskt lagstiftas om detta, om det ens är möjligt.
Krille-72 skrev:Du har rätt i sak men bör nog förtydliga att det är stor skillnad mellan en rör, el, Vent rabatter och bygg
Krille
Som jag skrev så är det generellt en vanlig affärsmodell i byggbranschen och speciellt inom El/VVS. Modellen är sen länge utvecklad av företag som Ahlsell m.fl. genom att tillhandahålla bruttoprislistor med generösa rabatter till de trogna hantverkarna.
Fungerade bra för Ahlsell m.fl. före tiden för internetgenombrottet. Nu kan alla hitta konkurrenskraftiga alternativ på nätet.
Men det är fortfarande rimligt att släppa lite pengar till hantverkaren för jobbet att vara informerad om produktutveckling samt anskaffande av material. Dock kanske det är orimligt med påslag på 100% eller mer när hantverkaren använder bruttoprislistan vid sin fakturering.
/Bernt
Jag håller med dig till fullo. Dessa grossister har verkligen lyckats. Inom bygg har det varit lite lika tidigare men numera går det inte att ha för stora spann mellan proffs och amatörbyggare. Annars är jag övertygad om att det hade sett exakt likadant ut inom bygg. Självklart har förtagen ett ansvar mot sina kunder. Men så länge systemen fungerar så kommer det att fortsätta. Tar du lås är det ännu värre. Där styr Assa med järnhand. Det skiljer ytterst lite om du tar in offerter från olika låsfirmor och tittar du på material prissättningen så är det mer eller mindre exakt lika. Ändå har låsfirmorna stora marginaler. Jag misstänker utan att veta säkert att Assa helt enkelt kräver att priserna inte ska ”dumpas”.
Jag har tidigare i tråden tagit upp bilindustrin som ett annat exempel. Vilken resa. Förr var en verkstadslokal skitig och det fanns många bilmärken. Idag är det renare än på sjukhusen och man är mer eller mindre tvingad att lämna bilen på märkesverkstad. Särskilt så länge den är ny. Där kan vi prata om marginaler på material. Men vi har vant oss och anpassat oss. Systemet ifrågasätts inte speciellt hårt av konsumenter. Oftast är det även där skattade pengar man betalt med.
Men hantverkare berör. Det är en sak som är säkert. Många trådar där det handlar om tydlighet och pris berör oftast inte en annan sak hantverkarna är kända för. Nämligen ”bygg fusk”. Man läser sällan att hantverkaren tagit för mycket betalt och dessutom utfört ett dåligt arbete. Det är lite antingen eller. Nu får jag väl hela tråden på mig men det är min upplevelse. Sen om det har något samband eller inte låter jag bara osagt för det vet jag inte.
Jag har tidigare i tråden tagit upp bilindustrin som ett annat exempel. Vilken resa. Förr var en verkstadslokal skitig och det fanns många bilmärken. Idag är det renare än på sjukhusen och man är mer eller mindre tvingad att lämna bilen på märkesverkstad. Särskilt så länge den är ny. Där kan vi prata om marginaler på material. Men vi har vant oss och anpassat oss. Systemet ifrågasätts inte speciellt hårt av konsumenter. Oftast är det även där skattade pengar man betalt med.
Men hantverkare berör. Det är en sak som är säkert. Många trådar där det handlar om tydlighet och pris berör oftast inte en annan sak hantverkarna är kända för. Nämligen ”bygg fusk”. Man läser sällan att hantverkaren tagit för mycket betalt och dessutom utfört ett dåligt arbete. Det är lite antingen eller. Nu får jag väl hela tråden på mig men det är min upplevelse. Sen om det har något samband eller inte låter jag bara osagt för det vet jag inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 715 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 715 inlägg
Jag har ett liknande problem som TS, dvs jag är intresserad av att få en rörmokare att göra jobb utan att sälja material. Värmen i huset är ojämn, vissa element blir varma, andra knappt, vissa justeringar behöver göras så att jag kan dra ner värmen på ett element utan att strypa allt bakom. Dessutom dåligt med värme i värmegolvet efter att systemet haft för lite vatten.
Att det inte går att leva på bara timmar har blivit klarlagt i tråden, så vad kommer hända om jag ringer en på måfå vald rörmokare?
Kommer de tacka nej för att utan material, en förlustaffär?
Kommer de placera mig i en kö, där alla med materialbeställning kommer gå före?
Kommer de säga att allt måste bytas för att försäkringen ska gälla?
Kommer de hitta "fel" som inte finns på cirkulationspumpen?
Inte kan de väl komma och hjläpa mig utan att sälja material för minst samma belopp som vad jag får betala för timmarna?
Att det inte går att leva på bara timmar har blivit klarlagt i tråden, så vad kommer hända om jag ringer en på måfå vald rörmokare?
Inte kan de väl komma och hjläpa mig utan att sälja material för minst samma belopp som vad jag får betala för timmarna?
Har du ingen i närheten, så kan du gå dit i stället. Ni ungdomar med digitala media, allt blir så kortfattat och missförstått bara.Fairlane skrev:Jag har ett liknande problem som TS, dvs jag är intresserad av att få en rörmokare att göra jobb utan att sälja material. Värmen i huset är ojämn, vissa element blir varma, andra knappt, vissa justeringar behöver göras så att jag kan dra ner värmen på ett element utan att strypa allt bakom. Dessutom dåligt med värme i värmegolvet efter att systemet haft för lite vatten.
Ja, du måste betala.
skit i algoritmer o sådant, använd ärlighet o sunt förnuft även om det nu verkar vara en bristvara bland de så kallade hantverkarnaE El-Löken66 skrev: