3 780 469 läst · 12 845 svar
3780k läst
12,8k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Ja precis men det finns nog en del att hämta i hur maskinen värmer upp luften, d.v.s hur den omvandlar kall luft till varm luft. Min erfarenhet är att de maskiner som konsentrerar luftflödet också är effektivare på att värma upp luften. När jag växte upp använde vi en Braun kupé fläkt(ca 30x20x8) som värmde upp ett litet garage förvånandsvärt snabbt. Köpte en 2Kw fläkt från biltema som var klart större men den gav ingen direkt effekt.V vectrex skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Att 2kW alltid är 2kW och att värmefläktar har 100% verkningsgrad för värmeelementet håller jag med om men de har också en termostat så en bättre konstruktion (annat, ”bättre” luftflöde) kan ge en bättre uppvärmning av utrymmet. Jämför extremfallet där fläkten inte finns / är trasig, kanske inte ens några galler för genomströmning av luft finns. Då kommer luften runt elementet / termostatkänselkroppen ganska snabbt värmas upp och värmeelementet slås av, dvs. Trots att märkeffekten är (max) 2kW kommer den inte gå med (i snitt) 2kW och uppvärmningen av utrymmet gå betydligt långsammare.useless skrev:
Nu har jag ingen uppfattning av den ovan länkade fläkten (har några av Julas ”vanliga” röda som jag antar är de som den jämförs med) så jag säger inte att den är bättre på att (snabbt) värma upp ett utrymme, men den kan vara det...
/U
Jo, jag vill ju hålla med om det men varför skiljer sig då resultatet sig så pass mellan 2KW maskinerna? Något i designen måste ju påverka effekten? Termostaten är väll en sak men kanske även hur värmen fördelas i rummet också har en effekt? Med fläkt? Utan fläkt? Fläkt på olika hastigheter o.s.v.? Jag är uppenbarligen inte särskilt kunnig på området men en sak är säker, resultaten skiljer sig rejält även om fläkten anger samma verkningsgrad.useless skrev:
”Papperseffekt” kan ju också skilja mot ”verklig effekt”. Dock brukar värmefläktar/elementens effekt ofta stämma hyfsat väl. (Finns få kr att tjäna på att fuska för tillverkaren just på det)
Men går det åt lika mycket, 2kW så tillförs lika mycket värmeenergi till rummet.
Sen kan fläktar/utformning ge olika spridning alternativt ”gångtid” pga termostatplacering (men fysikens lagar är svåra att rubba)
Men går det åt lika mycket, 2kW så tillförs lika mycket värmeenergi till rummet.
Sen kan fläktar/utformning ge olika spridning alternativt ”gångtid” pga termostatplacering (men fysikens lagar är svåra att rubba)
Det är förmodligen en kombination av flera faktorer. Dålig fläkt, dålig termostat och dålig design som gör att luften sprids dåligt och termostatens mätning av temperaturen korrelelar dåligt med rumstemperaturen.
Det är ju mer än bara effekten på värmeelementet som är betydande för hur effektivt den värmer upp ett rum.
Framförallt fläkten, om den inte är effektiv nog så stannar ju majoriteten av värmen runtomkring värmefläkten, där den gör noll och ingen nytta för temperaturen i rummet. "Elda för kråkorna", så att säga.
Så, visst, 2kW värmeeffekt är alltid 2kW värmeeffekt, men det betyder inte att alla 2kW värmefläktar är lika effektiva på att värma ett rum.
Framförallt fläkten, om den inte är effektiv nog så stannar ju majoriteten av värmen runtomkring värmefläkten, där den gör noll och ingen nytta för temperaturen i rummet. "Elda för kråkorna", så att säga.
Så, visst, 2kW värmeeffekt är alltid 2kW värmeeffekt, men det betyder inte att alla 2kW värmefläktar är lika effektiva på att värma ett rum.
Nej.L Lucif3r skrev:Det är ju mer än bara effekten på värmeelementet som är betydande för hur effektivt den värmer upp ett rum.
Läs om grundläggande fysik och återkom. Försöker inte vara dryg men ovanstående är helt felaktigt.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Tack för tipset. Jag la en beställning på 35:an och hoppas att den fungerar med min kompressor. Vilken köpte du och har du testat den än?C cpalm skrev:Protech verktygsbutik har under en längre tid haft "först-till-kvarn"-kampanj på Ingersoll Rand 35MAX och 2235QTIMAX mutterdragare. [länk]
Priset var aningen för bra för att vara sant så jag ville vänta med att tipsa tills jag vet att de verkligen kunde leverera också, men mycket snabb leverans och inget strul!
Svårt att säga men flera teorier har ju redan framförts. Det mest troliga är väl att termostaten slår ifrån i den ena fläkten men inte den andra.S snowjim skrev:
Förbrukar båda 2kW så kommer skillnaden vara liten. Men visst, förlitar man sig helt på konvektion (dvs helt utan fläkt) så sprids inte värmen lika effektivt och det kommer vara varmare nära värmekällan och kallare längre bort från den, jämfört med den med kraftfull fläkt som fördelar energin jämnare. Medelvärmen i rummet kommer dock vara densamma. Tillförd energi är ju exakt lika.