Anders_Roslagen skrev:
Kanske även en vindpapp på råsponten kan vara på sin plats innan nya isoleringen (en hygroskopisk kanske?) fylls på.
Definitivt. Och kanske släckt kalk för att hålla mössen borta.
 
lofjon skrev:
Ja då blir det till att skotta mer då.

Ursäkta en korkad fråga, vad betyder hygroskpiskt?
I det här sammanhanget betyder det att isoleringen kan ta upp och avge vattenånga. Cellulosabaserade material klarar detta, mineralull gör det inte. Fördelen kan vara att tillfälliga högre fukthalter hanteras bra av isoleringen i stället för koncentreras inom ett litet område.
 
Tack för råden, väldigt uppskattat :)

Ursäkta en dum fråga, vad betyder hygroskopisk?
 
Ok, jag har valt ekofiber, antar att den är hygroskpoisk :)
 
Eh, vad hände nu..? Var jag så snabb att mitt svar hamnade över din fråga..? :D
 
lofjon skrev:
Ok, jag har valt ekofiber, antar att den är hygroskpoisk :)
Jepp, bra val.
 
Har du ovanplan som också skall isoleras så kanske även lite torr sand kan följa med en trappa upp som ljudisolering innan ekofiberna läggs i.

Då blir vindpappen dessutom ännu trevligare (så man slipper få sanden i filmjölken genom lockpanelstaket)...
 
Hakar på denna lite med en fråga.
Ska man lägga in vindpapp eller vindväv. indväven släpper ju inte igenom fukt kan man få problem om man lägger in sån??
Angående isolering så har jag en fundering om att fylla på befintligt spån med nytt spån. kan man lägga in vilket sågspån som helst?? tex sånt man har till hästarna. Har för mig att nån har sagt att de inte ska va granspån för att de avger en stark lukt?? (om de nu va gran)
mvh calle
 
Det kan kanske vara ide att täcka marken med en fuktspärr/plast också INNAN du lägger på blindbotten
 
Du bör blanda spånet. Del sågspån och upp till hyvelspånstorlek. Ett tips kan även vara att blanda i lite av de moderna cellulosabaserade materialen som brandimpregnerats om det nu skulle vara en parameter du vill ta hänsyn till.
 
Så här har jag förstått det: Det viktiga är att inte göra en varm yta på ena sidan och en kall på den andra där den varma (fuktiga) luften kyls av och släpper fukten i fel material. Det är svårt att hitta lösningar på detta i gamla hus och bättre att ha ,material som andas och släpper ut fukten om luften kyls. Vi ska lägga leca i grunden. Jag antar att om man gör det och får en god isloering av det sammtidigt som det kan släppa fukten vidare så kan man lägga värmegolv ovan?
 
Lecakulorna - Det har inte att göra med grundtypen i ditt hus eller att lecakulorna har en kappilärbrytande funktion mer än att du skall lägga ett värmegolv i det gamla huset? - Kan inte mycket om sån här isolering egentligen men är inte kulorna ett substitut för exempelvis en utgrävd mullgrund?
 
är väl bättre än mullbänken eftersom den är mer kapillärbrytande och isloerande? Samtidigt som de släpper ut fukten. En god ersättare alltså. Någon jag hörde om hade "varma" golv tack vare lerklining och leca trots att de inte lagt golvvärme. "Varma" innebär väl strax under husets temperatur antar jag.
 
Hmmp, fel av mig som tolkade värmegolv som golv med golvvärme. Vet inte hur stor skillnaden är mellan en riktig mull och leca men vitsen är att få luft stillastående. Kliningen mot draget och kulorna borde gjort susen men likväl så är pappen i blindbotten det som tar bort luftrörelsen - dvs hjälper till att hålla högre temperatur. Dessutom är kulorna typ "mössavvisande" då gångarna rasar för dem, kan vara Gysingesböcker jag läst det i...
 
jon_h skrev:
Definitivt. Och kanske släckt kalk för att hålla mössen borta.
Är det bra med kalk, jag har läst nån stans att äkta hussvamp behöver kalk för att växa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.