Efter mycket funderande har det äntligen blivit dags att förverkliga mina planer på en platsbyggd bokhylla. Som en liten extra morot till mig själv att komma i mål med projektet så tänkte jag dokumentera det i en tråd här på forumet. Och vem vet, kanske finns det någon som går i samma tankar som mig och kan lära sig av mina misstag ;)

Förutsättningar:
Har ett rum som används som bibliotek/arbetsrum som är ca 5x5m med ganska exakt 3 meter i takhöjd. Själva huset är från 1910-talet, och även om jag inte är någon byggnadsvårds-fundamentalist så hoppas jag få till en bokhylla som på något sätt passar med husets karaktär.

Jag har renoverat en del tidigare, men aldrig gett mig på något mer avancerat snickeri än uppsättning av taklister, så det här bygget ligger lite utanför min comfort-zone. Så ni snickarexperter på forumet får gärna säga skriva en rad om ni ser självklara misstag från min sida.

Plan:
Få till två stycken L-formade bokhyllor, med lådor längst ned som går från golv till tak. Jag har en vana att köra stenhårt när jag väl drar igång ett projekt, vilket gör att det visserligen blir klart ganska snabbt, men på bekostnad av kvalitén och den psykiska hälsan :). I det här projektet har jag bestämt mig för att det är minst lika viktigt att bygga med bra kvalité och ha kul under bygget som att komma i mål, vilket gör att det troligtvis kommer ta ett tag att bli klar.

Bifogar lite före bilder här, där nuvarande billy-bokhyllor står kvar för att visa på behovet av en lite snyggare lösning:D.
 
  • Ett rum med kaminer, tom bokhylla, ljuskrona och vita dörrar som förberedelse för platsbyggd hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med gråa väggar och vitmålade golv som visar två tomma bokhyllor intill ett fönster med julstjärna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med gråa väggar och tomma mörka bokhyllor vid ett fönster, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med blekgrå väggar, vit kakelkamin och dörrar, samt ett golvstående världskarta kollage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett rum med planerade positioner för L-formade bokhyllor markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
LoweW och 9 till
  • Laddar…
Min första tanke var att bygga bokhyllan i Al-laminat eller liknande material. Men efter att ha kollat upp prisskillnaden mellan olika typer av laminat-skivor och MDF så slog snåltarmen till. Speciellt med tanke på att jag inte kommer ha några hyllor som är bredare än 60 cm. Det positiva med att välja MDF var att jag kunde välja att investera i en såg som jag verkligen "villhövde" ;)

Så grunden till bokhyllan kommer var MDF som sedan på något sätt ska kläs med lister på framsidan. Kan tillägga att jag inte gjort någon fancy ritning (utöver den redan redovisade ritningen ovan) så vi får se hur långt jag kommer med huvudräkning på alla mått :p
 
  • Material och verktyg för bokhylla ligger på golv, inklusive MDF-skivor och en såg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leonardaukea och 6 till
  • Laddar…
Hej, trevligt inlägg , men tänker du fylla dessa med böcker i vår digitala värld eller annat roligt?
 
Om det är någon som funderar på om en sänksåg verkligen är värd att investera i, så kan jag säga att det var ett sant nöje att remsa upp MDF:en trots allt damm och spån. Värt varenda krona!

Det tog dock väldigt betydligt längre tid att bygga stommarna än vad jag först trodde, och efter 4 timmar hade jag kommit så här långt.
 
  • Delvis uppbyggd MDF-stomme i ett rumshörn bredvid en blå stol och kartongbit på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alko och 5 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, trevligt inlägg , men tänker du fylla dessa med böcker i vår digitala värld eller annat roligt?
Jag är ju så gammaldags att jag fortfarande köper böcker, och sedan är för snål för att slänga dem ;) Tror att jag har ca 20 hyllmeter böcker för tillfället, men har hindrat mig själv från att köpa fler senaste året då det varit lite för dåligt med hyllor. Så mest böcker kommer det att bli, men säkert lite andra prydnadsaker och dylikt.
 
  • Gilla
Omikr0n och 7 till
  • Laddar…
Efter en första helgen så hade jag kommit så här långt i byggandet. (Bakstyckena är av 4 mm furuplywood) Mycket tid gick åt till att räkna ut måtten och fundera ut hur jag skulle få ihop bitarna på bästa sätt. MDF är ganska lätt att såga till rätt mått i, men HELT VÄRDELÖST att skruva i. Trots förborrning spricker det väldigt lätt, och jag skulle rekommendera andra att välja någon form av planhyvlat för de tunna remsorna som jag har i de understa stommarna.

Min tanke är att bygga alla sektioner först, för att sedan sammanfoga med lister, täcksidor och annat. Så det kommer dröja ett tag innan man får en uppfattning om slutprodukten.
 
  • Påbörjat byggprojekt av hyllsektioner i furuplywood i ett rum med blå stol och förpackningsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Tjenare! Kul projekt men har en del tips med MDF. Det första är att det är som du säger, verkligen hemskt att skruva i "ändträ". Desto bättre är "pocket holes". MDF är hårt i ytterkanterna och mjukt i centrum så om du istället skruvar från de tunna horisontella bitarna in i det "hårda skalet" på de vertikala bitarna så kommer det sitta bättre.
Plugg, skruv och lim är dock att föredra även om det tar 3 gånger så lång tid så får det en chans att hålla.
Skruv i MDF ska ha frigångshål, försänkning och vara förborrade med mindre hål i biten som den ska in i för att sitta bra och undvika sprickbildning, ofta så brurkar jag sikta på att skriven ska in minst 30mm i den bit som gängan ska sitta.
Oftast när jag bygger med MDF så är det lim och dyckert som gäller för att sen kompletera med skruv. Dyckertens får bitarna att sitta på plats så de inte hinner glida runder innan jag får skruven på plats.


Ska du måla allt så är tipset att först spackla och grovslipa för att bryta kanter mm, sen måla grundfärg så porerna fylls och sen slipa igen. Eventuellt ett lager grundfärg till innan sen din valda färg om du slipat bort mycket av den. En fin liten roller gör jobbet bra men en billig tryckspruta (om man har möjlighet) gör livet mycket lättare.

Bifogar lite bilder från senaste MDF-bygget. Är inte en bokhylla men byggd med samma tekniker då jag gillar att träna även på verkstadsbyggen :)
Halvfärdig MDF-konstruktion med synligt filter på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikalt verktygstavla byggt med MDF-tekniker, med grön diamantmönstrad inläggning och träförstärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-verkstadsbygge med grovfilter, upphångt på en verkstadsvägg, omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbygge med MDF-paneler och inramade gröna spaljéer, monterad på verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nikorasu och 9 till
  • Laddar…
LoweW
gs242 gs242 skrev:
Tjenare! Kul projekt men har en del tips med MDF. Det första är att det är som du säger, verkligen hemskt att skruva i "ändträ". Desto bättre är "pocket holes". MDF är hårt i ytterkanterna och mjukt i centrum så om du istället skruvar från de tunna horisontella bitarna in i det "hårda skalet" på de vertikala bitarna så kommer det sitta bättre.
Plugg, skruv och lim är dock att föredra även om det tar 3 gånger så lång tid så får det en chans att hålla.
Skruv i MDF ska ha frigångshål, försänkning och vara förborrade med mindre hål i biten som den ska in i för att sitta bra och undvika sprickbildning, ofta så brurkar jag sikta på att skriven ska in minst 30mm i den bit som gängan ska sitta.
Oftast när jag bygger med MDF så är det lim och dyckert som gäller för att sen kompletera med skruv. Dyckertens får bitarna att sitta på plats så de inte hinner glida runder innan jag får skruven på plats.


Ska du måla allt så är tipset att först spackla och grovslipa för att bryta kanter mm, sen måla grundfärg så porerna fylls och sen slipa igen. Eventuellt ett lager grundfärg till innan sen din valda färg om du slipat bort mycket av den. En fin liten roller gör jobbet bra men en billig tryckspruta (om man har möjlighet) gör livet mycket lättare.

Bifogar lite bilder från senaste MDF-bygget. Är inte en bokhylla men byggd med samma tekniker då jag gillar att träna även på verkstadsbyggen :)
[bild] [bild] [bild] [bild]
Var köpte du de filtren? Har planer på att bygga en luftrenare till verkstaden men inte hittat några bra filter än.

Väldigt snyggt byggt också!
 
20 hyllmeter var inte så mycket.
I förrförra lägenheten hade jag 10 meter Billy... Så med extra hyllplan kom jag upp i teoretiska 70 hyllmeter. Nu var ju inte allt fyllt med böcker. Det fanns brädspel, tidningar, lådor, kläder och allt möjligt.
Men för att sätta det i lite perspektiv så var lägenheten på 40 kvm... Som huserade ungen i sex år innan vi flyttade. Det var spännande och trångt.
Så 50% större än biblioteket TS har att tillgå.
Men efter två flyttar så har man lärt sig att böckerna är vansinnigt tungflyttade och varje flytt har lett till en rejäl gallring av det som inte är referenslitteratur.
Numera är det "bara" 5 meter Billy kvar. (35 hyllmeter)
Men jag har utökat mängden Ivar i förrådet istället nu när man har hus.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
När jag har skruva ändträ på mdf så har jag efter förborrning skruvat med spån/osb skruv. Aldrig spruckit.
 
  • Gilla
Byggabroar och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Var köpte du de filtren? Har planer på att bygga en luftrenare till verkstaden men inte hittat några bra filter än.

Väldigt snyggt byggt också!
Skickat PM för att inte high-jacka tråden :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Du ser ut att sätta hyllplanen på samma avstånd. Ett sätt att slippa mäta ihjäl sig är att såga till två mdf-bitar som du ställer på högkant och lägger sedan nästa hyllplan på medans du skruvar/ limmar fast hyllplanet. sedan flyttar du upp mdf-bitarna och fortsätter på samma sätt.
 
  • Gilla
FreddieD och 11 till
  • Laddar…
Karlia
B Bjoellander skrev:
Jag är ju så gammaldags att jag fortfarande köper böcker, och sedan är för snål för att slänga dem ;) Tror att jag har ca 20 hyllmeter böcker för tillfället, men har hindrat mig själv från att köpa fler senaste året då det varit lite för dåligt med hyllor. Så mest böcker kommer det att bli, men säkert lite andra prydnadsaker och dylikt.
Böcker är små kompisar som man bara genom att plocka fram en kan återuppleva. Såklart de inte går att slänga, fram för fler (gärna platsbyggda) bokhyllor!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
gs242 gs242 skrev:
Tjenare! Kul projekt men har en del tips med MDF. Det första är att det är som du säger, verkligen hemskt att skruva i "ändträ". Desto bättre är "pocket holes". MDF är hårt i ytterkanterna och mjukt i centrum så om du istället skruvar från de tunna horisontella bitarna in i det "hårda skalet" på de vertikala bitarna så kommer det sitta bättre.
Plugg, skruv och lim är dock att föredra även om det tar 3 gånger så lång tid så får det en chans att hålla.
Skruv i MDF ska ha frigångshål, försänkning och vara förborrade med mindre hål i biten som den ska in i för att sitta bra och undvika sprickbildning, ofta så brurkar jag sikta på att skriven ska in minst 30mm i den bit som gängan ska sitta.
Oftast när jag bygger med MDF så är det lim och dyckert som gäller för att sen kompletera med skruv. Dyckertens får bitarna att sitta på plats så de inte hinner glida runder innan jag får skruven på plats.


Ska du måla allt så är tipset att först spackla och grovslipa för att bryta kanter mm, sen måla grundfärg så porerna fylls och sen slipa igen. Eventuellt ett lager grundfärg till innan sen din valda färg om du slipat bort mycket av den. En fin liten roller gör jobbet bra men en billig tryckspruta (om man har möjlighet) gör livet mycket lättare.

Bifogar lite bilder från senaste MDF-bygget. Är inte en bokhylla men byggd med samma tekniker då jag gillar att träna även på verkstadsbyggen :)
[bild] [bild] [bild] [bild]
Tack för tipsen! Just det där med målningen är något som jag bävat för, och att sprutmåla låter som ett ypperligt sätt att göra det lite snabbare och roligare på.
 
VidarH VidarH skrev:
20 hyllmeter var inte så mycket.
I förrförra lägenheten hade jag 10 meter Billy... Så med extra hyllplan kom jag upp i teoretiska 70 hyllmeter. Nu var ju inte allt fyllt med böcker. Det fanns brädspel, tidningar, lådor, kläder och allt möjligt.
Men för att sätta det i lite perspektiv så var lägenheten på 40 kvm... Som huserade ungen i sex år innan vi flyttade. Det var spännande och trångt.
Så 50% större än biblioteket TS har att tillgå.
Men efter två flyttar så har man lärt sig att böckerna är vansinnigt tungflyttade och varje flytt har lett till en rejäl gallring av det som inte är referenslitteratur.
Numera är det "bara" 5 meter Billy kvar. (35 hyllmeter)
Men jag har utökat mängden Ivar i förrådet istället nu när man har hus.
Skönt att höra att jag inte är ensam om att spara på böckerna. Tolkar din inställning till 20 hyllmeter som att jag i princip "behöver" köpa fler böcker ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.