Målat sista strykningen på hyllplanen som ska sågas upp till smygar i fönstren och påbörjat sockeln till hallgarderoberna i gäststugan, sedan råkade jag väcka sonen med sänksågen när jag skulle såga en bit ur en täcksida för att täcka OSB.n och då var det färdigjobbat.

Uppförande av en sockel till hallgarderober av trä med gipsvägg och verktyg i ett pågående byggprojekt i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Gjorde rent spabadet ordentligt i flera omgångar. Tyvärr ingen efterbild men skönt mtp all smuts som blev efter pipe-cleanern.
Rengjort cirkulärt spabad på träaltan med slang och date-märkt skylt.
Skapa konto

Har också börjat måla om i ett rum, var en tapet med färger som inte föll oss i smaken innan. Ska bli lite mer åt det gråa hållet, men den vita väggfärgen fick agera grund..

Vägg med ränder i grönt och blått, påbörjad borttagning eller målning över tapeten.
Skapa konto
Ett nymålat rum med vit grundfärg, skyddspapp på golvet och en pall.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Lister :p

• Interiör av renoverat trapphus med vita lister, svart vägg och synlig trappa.
    Skapa konto
  • Renoverat rum med vita lister kring fönster och dörr, parkettgolv och radiator under fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Påbörjat takbyte på uthuset. Perfekt att börja med dagen innan det väntas 10cm snö.

Person på taket till ett uthus med delvis avlägsnat gammalt takmaterial, verktyg syns på marken.
Skapa konto
Uthus i mörker med påbörjat takbyte och stege, delvis snötäckt mark.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Satt socklar och foder.

Vitmålade dörrar med paneler och omgivande socklar och foder mot vit vägg och trägolv.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Satt socklar och foder.

[bild]
Snyggt, kör du med dyckertpicka?
Stör mig orimligt mycket för folk som kallar socklar och dörrfoder för "lister" så tack för att du skriver rätt benämning :rofl:

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
maah maah skrev:
Stör mig orimligt mycket för folk som kallar socklar och dörrfoder för "lister" så tack för att du skriver rätt benämning :rofl:
Samlingsnamn ;)

maah maah skrev:
Dyckertpicka, ja, 18 ga dyckert. Sen smal sträng med fogmassa längs alla kanter, utom mot golvet, för att slippa svarta springor. Spackel i dyckerthålen och sist lite färg över spacklet och fogmassan. I och med att jag har samma nyans på väggar och snickerier gör det inget om jag darrar till på handen vid finliret.

• Gilla
maah och 3 till
  • Laddar…
Dagens projekt under grabbens sovstund var att få högskåpsstommarna på plats.
Även passbiten mot väggen hann jag med, hyfsad passform trots att jag bara körde med sänksåg och skena, väggen var allt annat än rak, lite akrylfog så blir det perfekt. Imorgon kör jag vidare med takanslutningen.

Högskåpsstommar installerade i rum med verktyg och byggmaterial på golvet, ojämn vägg intill.
Skapa konto
Högskåpsstommar monterade i en renoveringsmiljö med verktyg och byggmaterial synliga på golvet.
Skapa konto
Högskåpsstommar installerade mot en ojämn vägg med välpassande passbit och verktyg i förgrunden.
Skapa konto
Installationsfas av vita högskåpsstommar mot en snedvägg i renoveringslokaler.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Vad har du för metod vid takanslutning?

Såhär går det när man är amatör och tror på mirakel mål.

Golv med borttaget kakel, repor på kvarvarande delar, en borr och en hammare på pappersunderlag.
Skapa konto

Närbild av en hand som håller en bit av vit kakelfärg med en repa, med suddig betongvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Repan kom av attjag drog 1 gång med nageln.

Halvfärdigt badrumsrenoveringsprojekt med avlägset kakel och synligt betonggolv.
Skapa konto

Tog endast 1 timme för mig. Jag som trodde att kakel mot betong sitter som berget.

Hade man vetat detta i början av projektet..

• Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Vad har du för metod vid takanslutning?
Skruvar en list i taket 15 mm innanför stommarna. Sågar till en passbit av en täcksida och skruvar en list på insidan i nederkant som jag sedan kan skruva i inifrån skåpsstommarna. Överkanten spikas in i listen med dyckert. Ska köra taklist över sedan så kanten upp mot taket är inte så noga.

När man kapar pappmachedörrar mer än 8mm behövs det fixas nytt botten för att hålla ihop masoniten.

En vit innerdörr fastklämd på en arbetsbänk med flera blå och svarta snabbtvingar under en renoveringsprocess.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Skruvar en list i taket 15 mm innanför stommarna. Sågar till en passbit av en täcksida och skruvar en list på insidan i nederkant som jag sedan kan skruva i inifrån skåpsstommarna. Överkanten spikas in i listen med dyckert. Ska köra taklist över sedan så kanten upp mot taket är inte så noga.
Tänkte på nåt liknande men det såg trångt ut ovanför skåpet. Vinkelskruvdragare?

K Kjell_G skrev:
Tänkte på nåt liknande men det såg trångt ut ovanför skåpet. Vinkelskruvdragare?
Det får bli ett fall för vinkelchucken, som det brukar bli på jobbet också.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.