M MartinP666 skrev:
Givetvis måste man ta höjd för jobb som inte leder till avslut och provision, men det kan ju inte vara så svårt att räkna ut ett snitt på hur många det handlar om över en längre tidsperiod och justera priset därefter. Dessutom bör en erfaren mäklare ganska ofta kunna se vilka objekt som är lätta respektive svåra att sälja, och även där justera priset i enlighet med förutsättningarna.
Precis! :)
 
Claes Sörmland
L La jolie maison skrev:
Vet inte vilken bransch som du kan likna med mäklarens, för jag har svårt att tro att mekanikern, frisören, hantverkaren är okej med att stå för de fasta kostnaderna och samtidigt lägga ner tiden i vetskap om att man "kanske" kommer få ersättning. Låt mig gärna veta om du kommer på någon.
Det är helt standard för de olika typer av företagare som du tar upp. Man investerar i en verksamhet och sen kanske man får ersättning för det. Man får ersättning om ma lyckas sälja sina tjänster. Samma som för mäklare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är helt standard för de olika typer av företagare som du tar upp. Man investerar i en verksamhet och sen kanske man får ersättning för det. Man får ersättning om ma lyckas sälja sina tjänster. Samma som för mäklare.
Då har jag missat den detaljen, ska höra med frissan om det är OK nästa gång! ;)
 
P
Ditt inlägg kändes mer som försvar av en hel branch där det absolut även finns mäklare som inte tjänar speciellt mycket pengar och hur avtalen ser ut skiljer sig rätt mycket mellan orter osv..
Men det finns också mäklare som ser ut att gräva guld med spade..

Sen är det kanske ett tips angående bilar.. Ja det är stor risk att det svider i ögonen på era kunder om mäklaren åker runt i bilar som kostar en halv förmögenhet..

Har 2 vänner i mäklarbranchen varav den ena kommer från min branch så ja jag har viss insyn tyvärr... :)
Hans egna ord är "jag har aldrig tjänat så mycket pengar för så lite jobb som nu"
Det är klart att mäklare har en hel del tid som ingen ser att man gör som också ska debiteras nånstans helst ,men generellt så har mäklare på orter med lite dyrare fastigheter som i större städer som växer ännu rätt bra marginaler och antalet jobbade timmar på bra objekt som är lättsålda till höga priser så blir det högre timpenning än dom flesta brancher särskillt i förhållande till vad som behövs / krävs

Ja det kan vara en svår branch just med att arvodet baseras på när man faktiskt har sålt en fastighet där håller jag med helt. och det kan vara krångliga både köpare och säljare och mäklare med för den delen :)

Det jag däremot reagerar på är att branchen är så nöjd med att dyra objekt där man tjänar lätta pengar försvaras med att alla objekt är inte så lättsälda.. rimligen så borde rätt person betala det som det ska kosta så dagens "det jämnar ut sig över objekten" system borde avskaffas eller så borde folk som ska sälja dessa lättsålda dyra hus vara tuffare vid kontraktskrivningen med mäklaren ,för varför ska denne husägare betala för mäklaren får andra uppdrag där man "går back".. där tiden mäklaren lägger ner blir mer än arvodet..
 
Redigerat:
  • Gilla
TAR12 och 1 till
  • Laddar…
Jag kontaktade Hemnet och frågade. Där är beskedet att alla hussäljare i samband med tecknande av mäklaravtal också förväntas få dem av ett avtal med Hemnet som också innehåller prislistan.

Jag har ännu inte fått svar på varför man tycker att fakturan ska gå till säljaren i stället för till den som beställer, och inte heller om det är möjligt att mäklaren får fakturan till sig själva (vilket någon mäklare påstått att man inte kan).

- - -

Jag noterar att det finns kommentarer ovan om hur mäklarens ekonomi ser ut och hur det fungerar nmed att ligga ute med pengar för annonser m.m. och att man har kostnader även om man inte säljer.

En mäklares företagssituation avviker inte nämnvärt från vissa andra företagare. En bilhandlare måste t.ex. betala för en bil han köper in innan han kan sälja den, förhoppningsvis med vinst. I princip alla företagare har fasta och administrativa kostnader samt lönekostnader oavsett vilken försäljning man råkar ha. Det finns t.ex. många som har det bra mycket värre än mäklare under corona-tider.

Slutligen är det inte direkt relevant för om Hemnet ska skicka fakturan till säljaren eller till den som beställt annonsen.

Jag har i allt resonemang kunnat urskönja att det kan bero på att vissa fastigheter framför allt inte säljs, och då tycker tydligen både mäklare och Hemnet att det är säljaren som ska stå för notan. Möjligen är det också ett resultat av att provisionen till mäklare med åren pressats nedåt. På den tiden mäklararvode var 6-9 % var utrymmet för omkostnader en annan.

- - -

Slutligen, om mäklaravtalet inte inkluderat ett Hemnetavtal där tillkommande kostnad specificerats så skulle jag vara påstridig att inte heller stå för notan för något jag specifikt inte beställt.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L La jolie maison skrev:
Då har jag missat den detaljen, ska höra med frissan om det är OK nästa gång! ;)
Nu får du fundera lite. Frissan tar ju inte betalt av dig när de inte hjälper dig att fixa håret. Först när du köper en tjänst så blir det betalning. Precis som en mäklare. Mäklaren får inte betalt för att sälja in sig men får betalt för att förmedla ett objekt.
 
  • Gilla
Torpfröken och 3 till
  • Laddar…
Jag finner det hela lite märkligt, att inte fler blir mäklare. Lite jobb, mycket pengar...

En högpresterande mäklare inom en av Sveriges största kedjor som jag känner, berättade hur många arbetsdagar han hade under 2020, har arbetade 360 dagar... räck upp en hand alla ni andra som arbetar lika mycket?

Klart han tjänar pengar, klart han ska få köra vilken bil han vill utan att "Svensson" ska bli avundsjuk.
 
  • Gilla
MiNiSde
  • Laddar…
L La jolie maison skrev:
Då har jag missat den detaljen, ska höra med frissan om det är OK nästa gång! ;)
Du kan kanske fråga blomsteraffären i stället? Hur mycket måste de köpa in för att öppna butiken? Hur mycket går sedan inte att sälja, för att det vissnar....

Hur mycket möbler måste inte en möbelaffär köpa in, och hur mycket måste de inte anställa folk för och annonsera innan de kan sälja? Och vad gör de med möbler som inte intresserar någon?

Datorhandlare och vitvaruhandlare, som har bland marknadens minsta marginaler... som ändå måste ha butik, personal, lager och annonser....

Nej, det är inte speciellt synd om mäklare. Möjligen kan det föreligga en överetablering, för det finns väldigt många mäklare... och det går så klart varierande bra.

Tänk att i stället vara taxichaufför och ägna halva dagen eller med till att sitta i en bil och hoppas på ett köruppdrag...
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
O olomar skrev:
Jag finner det hela lite märkligt, att inte fler blir mäklare. Lite jobb, mycket pengar...

En högpresterande mäklare inom en av Sveriges största kedjor som jag känner, berättade hur många arbetsdagar han hade under 2020, har arbetade 360 dagar... räck upp en hand alla ni andra som arbetar lika mycket?

Klart han tjänar pengar, klart han ska få köra vilken bil han vill utan att "Svensson" ska bli avundsjuk.
Man behöver ju definiera "högpresterande" så att vi förstår vad som menas. Jobbar han bara ofta, eller mycket? Skapar han resultat? Misstror absolut inte dig personligen, men din bekanta är kanske inget snitt. Klart att alla i samhället som jobbar hårt ska ha råd med en rolig bil.

Sedan jobbar väl vi alla 360 dagar per år om man räknar in att kolla mejlen, ögna igenom nåt papper och ta ett jobbsamtal... Som sagt man måste ju se till vad man uträttar och levererar i praktiken. Tänk alla som fikar och skvallrar bort några timmar av sin arbetstid varenda dag, springer till tandläkaren och frissan... Så närvaro är inte samma sak som resultat.

Med det sagt, borde han inte ta lite mer ledigt? :)
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Man behöver ju definiera "högpresterande" så att vi förstår vad som menas. Jobbar han bara ofta, eller mycket? Skapar han resultat? Misstror absolut inte dig personligen, men din bekanta är kanske inget snitt. Klart att alla i samhället som jobbar hårt ska ha råd med en rolig bil.

Sedan jobbar väl vi alla 360 dagar per år om man räknar in att kolla mejlen, ögna igenom nåt papper och ta ett jobbsamtal... Som sagt man måste ju se till vad man uträttar och levererar i praktiken. Tänk alla som fikar och skvallrar bort några timmar av sin arbetstid varenda dag, springer till tandläkaren och frissan... Så närvaro är inte samma sak som resultat.

Med det sagt, borde han inte ta lite mer ledigt? :)
Han omsätter ca 8 000 000 milj. i provisionsintäkter varje år, klart han inte är genomsnittet men ett mått på hur mycket man "måste" jobba för att nå vissa högt uppsatta mål.
 
O olomar skrev:
Han omsätter ca 8 000 000 milj. i provisionsintäkter varje år, klart han inte är genomsnittet men ett mått på hur mycket man "måste" jobba för att nå vissa högt uppsatta mål.
Ja och han visar ju också att det går att förmedla mer än 1-3 objekt per månad som det påstås längre upp i tråden.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fastighetsmäklaren är bl.a. skyldig att informera om de kostnader som uppkommer i det uppdragsavtal som du skriver på innan mäklaren får påbörja sitt arbete. En del i det är en fullmakt som låter mäklaren boka annons i ditt namn på hemnet.se. Sen fakturerar hemnet bostad/fastighetetsägaren när den läggs ut.
Som sagt, detta ska mäklaren gå igenom och du ska få en kopia på det hela. Bara att titta på det ni har skrivit på.
 
  • Gilla
MiNiSde
  • Laddar…
O olomar skrev:
Han omsätter ca 8 000 000 milj. i provisionsintäkter varje år, klart han inte är genomsnittet men ett mått på hur mycket man "måste" jobba för att nå vissa högt uppsatta mål.
Åtta miljarder? Även om han bara tar 1% i provision blir det 80 miljoner, och om han kan ta ut 20% av det i lön blir det alltså 16 miljoner kronor. Det hade jag inte tjänat om jag så jobbat 1000 dagar om året.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Åtta miljarder? Även om han bara tar 1% i provision blir det 80 miljoner, och om han kan ta ut 20% av det i lön blir det alltså 16 miljoner kronor. Det hade jag inte tjänat om jag så jobbat 1000 dagar om året.
Åtta miljarder, nädu snarare 8000 miljarder. :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu får du fundera lite. Frissan tar ju inte betalt av dig när de inte hjälper dig att fixa håret. Först när du köper en tjänst så blir det betalning. Precis som en mäklare. Mäklaren får inte betalt för att sälja in sig men får betalt för att förmedla ett objekt.
Kanske hen menade annonsen som frissan satt in i närtidningen som självklart faktureras dig som är kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.