Nä det är en Mazda 6 från 2005
 
  • Haha
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nä det är en Mazda 6 från 2005
Hur kommer det sig att det sitter spårskruvar på en så ny (japansk) bil?
 
Hysteriskt roligt. Plåten är likadan inklusive det lilla hålet i viket. Kul hur lite som hänt på 45år...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur kommer det sig att det sitter spårskruvar på en så ny (japansk) bil?
Jag fick väl omvandla några skruvar med förstörda stjärnskruvsskallar till spårskruvar för att få nån fason på dom. Egentligen var det jag som tänkte fel då jag inte behövde ha bort den skruven, voi voi...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Japp :geek:

Edit: sjukt snyggt förresten!! :giggle:
Tack!
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Man behöver väl fluss om man silverlöder, eller mjuklöder, så att man får en ordentlig kapillärverkan. Men jag har nog sett folk som hårdlöder med kopparfosfor och använder fluss, men det kan va dom lödde på stål eller gjutjärn då.

Jag har mjuklött några tryckluftskopplingar, då har jag använt fluss och vanligt tenn och även varit noga med att borsta.

OK, här säger en tillverkare man behöver inte fluss på koppar-koppar men nog koppar-brons eller koppar-mässing, eller något annat för den delen:
[media]
Känner nu att det nog är läge att testa lite jag också innan jag står där med acetylenflamman över huvudet och stänker hårdlod i håret :sweat:
 
  • Haha
JSten
  • Laddar…
LoweW
Sågat upp några 45x70 till en låda för mitt UJK parf-guide set så jag har ett bra sätt att förvara det på. Blir alltid positivt överraskad av hur bra finish det blir efter bordsågen + en snabb slipning med 80p sandpapper :D
 
  • Nysågade träreglar i storlek 45x70 med slät yta, redo för att bygga en förvaringslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Minns du vilket munstycke som är lagom storlek för 15-rör (de är märkta i L har jag för mig, tror jag har från 75 till 1500 till min X11)?
Jag använder alltid flerlågigt 500 l munstycke när jag hårdlöder koppar i den storleken, funkar kanonbra.

Flärlågigt 500 l munstycke för hårdlödning av koppar.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
S Stefan10 skrev:
Jag använder alltid flerlågigt 500 l munstycke när jag hårdlöder koppar i den storleken, funkar kanonbra.

[bild]
Tack!
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Jag tyckte denna video var informativ om lödning
 
Mjuklödning. The way to go!!:cool:

Svårt att misslyckas med.

//AA
 
Rickard.
S saiter skrev:
Svårt att misslyckas med
Ännu svårare att misslyckas med hårdlödning :) hördlödning kräver I princip ingen precision någonstans. Det är t ex inga problem att laga ett hål rakt in i ett kopparrör. Har sett fryssprickor över 1dm långa lagade med hårdlödning som fungerat i många år.

Mjuklödning är inte svårt men känsligare för fel.
 
Nu SKULLE jag kunnat skriva en hel uppsats om hårdlödning, olika fluss och olika lod, samt vilken typ av munstycke (och gas) samt tryck och allt sån man ska/bör använda..

Men jag känner att jag orkar fan inte det..

Oavsett: Ha aldrig för STORT munstycke när ni löder, att materialet blir för varmt (både arbetsstycke och lodet) är döden för fogen. När jag löder med acetylen brukar jag använda 250-300 l munstycke upp till runt 30 mm.
Koppar ska bli körsbärsrött, ABSOLUT INTE ljusrött/orange.

Har tidigare jobbat med att bygga och löda rörkonstruktioner av kopparrör i ett par år (med trycktestning av färdig konstruktion upp till 200 bar) samt att jag haft lödlicens för bl.a. koppar/rostfritt (där man röntgar och makroprovar lödningarna)

Känner ni att ni har några specifika frågor får ni gärna ställa dem, men vissa av råden som ges här i tråden är inte direkt bra.
 
  • Gilla
faf och 6 till
  • Laddar…
Rickard.
@Violina

Du har troligtvis för mycket kunskap för att hjälpa någon att löda för VVS bruk ;) det behöver inte vara komplicerat men tar nått försök innan man får in känslan.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
@Violina

Du har troligtvis för mycket kunskap för att hjälpa någon att löda för VVS bruk ;) det behöver inte vara komplicerat men tar nått försök innan man får in känslan.
Tror jag knappast.. vem vill ha undermåliga lödningar i sitt tappvatten-/värmesystem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.