Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med. Kan vi få det att gälla för andra energislag också?

Särskilt har vi det där lilla abret med fossil kraft. Eftersom att den dödar folk som flugor och sannolikt har en inte allt igenom positiv inverkan på klimatet verkar den samhällsekonomiskt inte ta sina kostnader. Det måste vi också lösa innan vi förnumstigt säger att just kärnkraften ska bära sina kostnader.
Jag tycker att det ska gälla alla energislag, med undantaget att nya energislag som är klart bättre än befintliga ska ges stöd direkt eller indirekt under en övergångsperiod tills den är etablerad och kan stå på egna ben. De sämre som fossila ska beskattas så att de fasas ut, men jag tror inte på att det fungerar om vi inte har rimliga alternativ först och då behövs stöd för att utveckla det.

Kärnkraften ser jag som etablerad och har fått chansen så den ska inte behöva stöd om den är långsiktigt hållbar, men den ska inte heller straffbeskattas.

Det borde väl vara CO2-belastning sett till energislagets livscykel som ska vara avgörande för ev subventioner från samhällets sida, givet de klimatmål man försöker uppnå.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Elbilar är redan förberedda för varierande laddning och alla jag känner till är uppkopplade mot nätet eller blåtand så det är ett lite mer hanterbart problem.

För de vvb och bvp som har ingång för styrning skulle det kanske kunna gå. Men det bästa är väl att tillverkarna tar fram ett nytt styrsystem med statsbidrag (det är i praktiken ett nytt styrkort med lite mer portar) och ny programvara som kan styra effektkpnsumtionen. Då skulle ombyggnad kunna hållas nere till några tusenlappar och de kommunala elbolagen kan styra med varierad taxa. T ex kan man ställa in i styrsystemet hyr mycket det får kosta per kWh innan man drar ner. Man kan ju då också välja att ladda tanken med köjspannan (stor investering men acceptabel när Sverige nu om 5 år skall bli ett nytt Venezuela). Då kan dessutom de rika fortsätta värma huset medan de fattiga får frysa så att MP myser i sina bruksvärdessatta hyreslägenheter i innerstaden som man får om man känner rätt personer.

Upparbetnibg är inget problem. Dels kan man köra reaktorn så att mängden Pu-240 blir för hög men framförallt kan man säga till Windscale eller Cogema att blanda in det till MOX och leverera färdiga bränslestavsr. Så gör vi i dagsläget.

A Anders_Nilsson skrev:
Elbilar är redan förberedda för varierande laddning och alla jag känner till är uppkopplade mot nätet eller blåtand så det är ett lite mer hanterbart problem.

För de vvb och bvp som har ingång för styrning skulle det kanske kunna gå. Men det bästa är väl att tillverkarna tar fram ett nytt styrsystem med statsbidrag (det är i praktiken ett nytt styrkort med lite mer portar) och ny programvara som kan styra effektkpnsumtionen. Då skulle ombyggnad kunna hållas nere till några tusenlappar och de kommunala elbolagen kan styra med varierad taxa. T ex kan man ställa in i styrsystemet hyr mycket det får kosta per kWh innan man drar ner. Man kan ju då också välja att ladda tanken med köjspannan (stor investering men acceptabel när Sverige nu om 5 år skall bli ett nytt Venezuela). Då kan dessutom de rika fortsätta värma huset medan de fattiga får frysa så att MP myser i sina bruksvärdessatta hyreslägenheter i innerstaden som man får om man känner rätt personer.

Upparbetnibg är inget problem. Dels kan man köra reaktorn så att mängden Pu-240 blir för hög men framförallt kan man säga till Windscale eller Cogema att blanda in det till MOX och leverera färdiga bränslestavsr. Så gör vi i dagsläget.
När det gäller effekten som finns i elsystemet så är oftast inte den effekt du tar ut exempelvis en kall vinterdag problemet. Det är hur man skall kunna hantera fel i nätet som är problemet.

Visserligen så kan man inte bygga ut Pågen i Skåne pga för lite effekt i nätet, men det är en utbyggnadsfråga och inget som man löser genom att flytta laddningen av elbilar någon timme hit eller dit. Att börja dribbla med enskilda mindre elförbrukare för att hantera det problemet är bara korkat. Samma sak när det gäller utbyggnaden av elnätet till ett nytt bostadsområde, det är ingen idé att försöka spara in på detta genom att få de befintliga i stadsdelen att kapa topparna. Det kostar mer än det smakar. På nationell nivå så kan man göra vissa vinster, men de är inte alls så stora eftersom man på nationell nivå ändå har en ganska bra spridning över tid, förutom just detta med att alla skall duscha och äta samtidigt (vilket alltså beror på att vi håller ungefär samma dygnsrytm). Redan idag så kan inte jag ladda min bil och ha igång ugnen samtidigt. Jag kan inte heller ha igång bastun och ladda bilen samtidigt (eller ha igång ugnen eller spisen samtidigt som bastun). Det är en konsekvens av att jag betalar nätavgift utifrån ur många ampere jag som mest använder och jag har satt den gränsen till 20A för att spara ett par tusenlappar per år jämfört med om jag hade haft 25A. Dvs, den största delen av detta problemet är redan löst! Man kan redan nu betala för att få bruka mer energi under topparna om man vill. Jag tänker mig att jag skall automatisera min elbilsladdning (som är ställbar) och min bastuvärme (jag har redan en kontaktor till denna) så att jag slipper tänka på att jag inte kan köra dessa samtidigt, men det är av bekvämlighetsskäl. Jag har dock redan gjort mitt bidrag iom att jag har 20A och inte 25A uppsäkring på huset.

När det gäller att kunna hantera fel i nätet så handlar det om att snabbt kunna minska åtgången eller öka tillgången i storleksordning av ett större kraftverk eller en större överföringsledning. Detta skall alltså helst åstadkommas på en bra bit under en sekund för att man inte skall riskera stabiliteten i nätet. Ju längre det dröjer, desto större risker för att hela nätet går ned. Detta går inte utan att ha extremt väl synkroniserade brukare/producenter i nätet om det skall göras distribuerat. Detta går inte att göra idag! Det blir alldeles för dyrt, bland annat för att Internetanslutningarna inte har tillräcklig kvalitet, men även för att du skall övervaka elkonsumtionen och hantera inställningar rörande "overrride" vilket också behövs. Detta fungerar inte! Kostnaderna motsvarar inte nyttan!

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om du jobbar med detta så vet du om att hela internet i den bemärkelsen inte har legat nere eller egentligen kan ligga nere. Störningar är en sak.
Fast det är klart. Det är ju helt omöjligt att få en dator att via internet skicka en förfrågan till en annan dator och fråga om den är online och sen utför ett kommando.
...
Internet kan definitivt ligga nere i sin helhet, både av "fel" och "med vilja" (illvilja).

"Ligga nere" definieras som att önskad trafik inte kommer igenom ände till ände.

Hur? Inte f..n skriver jag det på en öppen sida - fy i skamvrån till den som vill fråga mig.

/Mycket väl insatt.

pacman42 pacman42 skrev:
Frågeställningen som vi diskuterat är alltså "virtuell svängmassa" dvs kapabiliteten att kunna......
Jag är antingen för korkad för att inte förstå eller så har ni ett tänkande som håller er i boxen.

1: Man behöver inte veta exakt vilken förbrukning som är inkopplad i form av Vvb.
Det spelar nämligen ingen roll om det just vi inkopplingstilfället är 1 Vvb som är trasig. En annan som är proppfull. Osv
Rimliga antaganden är faktiskt tillräckligt när man har många olika förbrukare att spela med.
Jag orkar tyvärr inte skicka mer räkneexempel för det verkar ändå inte som viljan finns att inse att det finns 1 gw i form av Vvb beredare. Det verkar vara viktigare att enas om att det är 0.999999gw och inte 1gw.....
Jag tittar på tekniken. Och rimligheten i att använda den.
Att då börja med att folk inte vill frysa i duschen är att inte överhuvudtaget förstå.
Likaså behöver man inte skicka "på" till alla enheter exakt samtidigt.
Får man bara grundfaktan om vilket elområde den befinner sig och effekt den installeras med så är det tillräckligt.

Det spelar heller inte nån större roll om internet ligger nere i Landskrona eller Stockholm. Så länge som datorn som skickar ut kommandona har redundans.

Men för att inte hänga upp sig på Vvb. Så nämner jag ett område till, elbilar.
Nu finns det 2 poster att hänga upp sig på.

S Soltorp40 skrev:
Internet kan definitivt ligga nere i sin helhet, både av "fel" och "med vilja" (illvilja).

"Ligga nere" definieras som att önskad trafik inte kommer igenom ände till ände.

Hur? Inte f..n skriver jag det på en öppen sida - fy i skamvrån till den som vill fråga mig.

/Mycket väl insatt.
Elnätet kan definitivt ligga nere i sin helhet, både av "fel" och "med vilja" (illvilja).

"Ligga nere" definieras som att önskad ström inte kommer igenom ände till ände.

/Mycket väl oinsatt.

S Soltorp40 skrev:
Internet kan definitivt ligga nere i sin helhet.....

/Mycket väl insatt.
När låg senast hela internet nere i hela Sverige så att inget kommer fram alls?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag är antingen för korkad för att inte förstå eller så har ni ett tänkande som håller er i boxen.

1: Man behöver inte veta exakt vilken förbrukning som är inkopplad i form av Vvb.
Det spelar nämligen ingen roll om det just vi inkopplingstilfället är 1 Vvb som är trasig. En annan som är proppfull. Osv
Rimliga antaganden är faktiskt tillräckligt när man har många olika förbrukare att spela med.
Jag orkar tyvärr inte skicka mer räkneexempel för det verkar ändå inte som viljan finns att inse att det finns 1 gw i form av Vvb beredare. Det verkar vara viktigare att enas om att det är 0.999999gw och inte 1gw.....
Jag tittar på tekniken. Och rimligheten i att använda den.
Att då börja med att folk inte vill frysa i duschen är att inte överhuvudtaget förstå.
Likaså behöver man inte skicka "på" till alla enheter exakt samtidigt.
Får man bara grundfaktan om vilket elområde den befinner sig och effekt den installeras med så är det tillräckligt.

Det spelar heller inte nån större roll om internet ligger nere i Landskrona eller Stockholm. Så länge som datorn som skickar ut kommandona har redundans.

Men för att inte hänga upp sig på Vvb. Så nämner jag ett område till, elbilar.
Nu finns det 2 poster att hänga upp sig på.
Man måste fortfarande veta hur mycket aktiv effekt (dvs, hur mycket de förbrukar nu) de VVB man kopplar ur motsvarar. Man måste koppla ur rätt effekt för att kunna kompensera för effektbortfallet. Att man klarar stabiliteten i elnätet när enskilda användare laddar bilen eller slår på ugnen beror på att det är så många brukare och att de inte kopplas in exakt samtidigt. Därmed så kan man kontinuerligt kompensera för förändringarna.

När en större mängd effekt faller bort så gör den dock detta momentant och då måste också kompensationen för detta ske momentant. Med vattenkraft och värmekraftverk så fungerar detta genom att man väldigt snabbt kan öka effekten på dessa. Skall denna reglering dock ske med hjälp av VVB, så vill det till att:
1) VVB faktiskt kör när detta inträffar
2) att man vet hur mycket kompensation man kan få
3) att man vet hur mycket kompensation man faktiskt får

Pga detta så kan man inte acceptera att exempelvis 20% av VVB plötsligt är omöjliga att styra (pga att Internet är nere). Man måste dessutom kontinuerligt mäta hur mycket effekt de faktiskt använder, så att man vet hur mycket effekt som de kommer att sluta att använda.

Man vill inte hamna "för mycket fel" jämfört med störningen som inträffar, "lite fel" är OK (eftersom vattenkraft mm kan hantera detta om man har lite ytterligare marginaler i systemet), men "mycket fel" fungerar inte. Det spelar ingen roll om det är för mycket eller för lite effekt heller.

De vanliga störningarna på Internet (som är rätt vanliga) som du troligen knappt märker av (annat än som att en webbsida inte laddades direkt när du ville titta på den) skulle mycket väl kunna räcka för att sänka elnätet om de inträffar samtidigt som ett större kraftverk eller en viktig kraftöverföringskabel faller ifrån. Även med en bra synkroniserad lösning för detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
När låg senast hela internet nere i hela Sverige så att inget kommer fram alls?
Mitt hus har inte brunnit ner, men ändå har jag brandförsäkring.

S Soltorp40 skrev:
Mitt hus har inte brunnit ner, men ändå har jag brandförsäkring.
Jag har brandvägg. Men det säger inget om de jag frpga.

Historiskt sett har man fått hantera svaga elnät/system med lokal reservkraft och jag ser inte att någon annan teknik är på inmarsch. Det krävs som sagt en standard och rimligt pris på utrustningen för att detta skall hända.

Jag väntar med spänning på när Northvolt auktionerar ut överskottsproduktion till villaägare så de skall kunna installera batteripaket. Låter som ett bra komplement till solceller.

Men problemet är ju att förbrukningen är hög när solen inte skiner, dvs på vintern. Detta skulle delvis kunna kompenseras av att man laddar sig elbil och sitt batteripaket när det är gott om el. Men detta kräver en teknik för att signalera tillgång och priser så att utrustningen kan dra igång. Detta i sig ger risk för en ketchupeffekt.

Men vi har fortfarande problemet med standard och utrustning. Detta tror jag kräver ett statligt initiativ för att övervinna. Eller hur har man löst detta problem i Tyskland som många hyllar för deras gröna omställning?

Undrar om inte suterränghusen borde komma tillbaka med deras härliga källarutrymmen där man kan ha stora svänghjul. Om nu svänghjulen inte ger upphov till ljud- och vibrationsproblem.

A Anders_Nilsson skrev:
Historiskt sett har man fått hantera svaga elnät/system med lokal reservkraft och jag ser inte att någon annan teknik är på inmarsch. Det krävs som sagt en standard och rimligt pris på utrustningen för att detta skall hända.

Jag väntar med spänning på när Northvolt auktionerar ut överskottsproduktion till villaägare så de skall kunna installera batteripaket. Låter som ett bra komplement till solceller.

Men problemet är ju att förbrukningen är hög när solen inte skiner, dvs på vintern. Detta skulle delvis kunna kompenseras av att man laddar sig elbil och sitt batteripaket när det är gott om el. Men detta kräver en teknik för att signalera tillgång och priser så att utrustningen kan dra igång. Detta i sig ger risk för en ketchupeffekt.

Men vi har fortfarande problemet med standard och utrustning. Detta tror jag kräver ett statligt initiativ för att övervinna. Eller hur har man löst detta problem i Tyskland som många hyllar för deras gröna omställning?

Undrar om inte suterränghusen borde komma tillbaka med deras härliga källarutrymmen där man kan ha stora svänghjul. Om nu svänghjulen inte ger upphov till ljud- och vibrationsproblem.
Suterränghus är bra då de håller kyla på sommaren och värme på vintern. Jag älskar den egenskapen.

pacman42 pacman42 skrev:
Frågeställningen som vi diskuterat är alltså "virtuell svängmassa" dvs kapabiliteten att kunna kompensera för snabba svängningar i elsystemet.

Det grundläggande problemet är tajming. Man har kort tid på sig att fatta beslut och man har kort tid på sig att genomföra aktiviteterna. Om ett större fel inträffar i nätet så har man extremt kort tid på sig att kompensera för detta. För att kunna besluta om hur många som skall kopplas bort och vilka som skall kopplas bort så behöver man ha tillgänglig data på hur mycket energi var och en av dessa behöver vid varje givet tillfälle. Detta innebär att man måste mäta förbrukningen och man måste veta hur stor del av denna förbrukning som är bortkopplingsbar (man mäter förbrukningen på det som går att koppla bort). Tillgängligheten på allt i detta systemet är A&O. Man kan inte köra med "best effort" för då kan man inte kompensera. Så snart man får störningar i kommunikationsnätet så tappar elnätet möjligheten att hållas stabilt.

Om vi pratar om en miljon hushåll så skall alltså övervakningssystemet mäta och styra en miljon hushåll, helst med en turn-aroundtid på en bra bit under en sekund. Lycka till med det! Man klarar idag inte av att göra detta med denna noggrannheten på de stora kraftanläggningarna, utan där är det mätning av frekvensen och svängmassan som används för att hantera kompensationen.

Nu har jag förenklat det hela en hel del. Jag är dessutom ingen expert på elsystemens problemställning här, jag arbetar med hur nätverken skall kunna erbjuda tillräckligt hög tillgänglighet, tillräckligt låg latens och tillräcklig kapacitet i nätverken för denna typ av lösningar mellan olika kraftverk.
Du överdriver komplexiteten kraftigt.
En sista nödåtgärd idag för att undvika kraftiga svängningar i frekvens och last i elnätet är ju områdesvisa bortkopplingar.
Brutalt och grovt. Men det fungerar, helt utan att man har full koll på vilka apparater som på en gång kopplas bort eller vad de råkar dra för stunden.
Samma sak gäller vid normal rundstyrning, med skillnaden att det sker i många tusen gånger mindre steg, allt ifrån 1 bortkopplad vvb till flera hundra tusen st.
Det blir alltså inga reglerproblem alls av att man saknar 100% information om alla förbrukare.
Istället styr man mot frekvens och hela områdens momentana förbrukning men med mkt större precision.
Och obefintliga komfortförluster för de enskilda hushållen.

A Anders_Nilsson skrev:

Ett hus magasinerar flera hundra kWh rent termiskt. Det är lätt att få tillgång till genom rundstyrning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.