Hej alla smarta människor!

Jag har en fråga om fjärrstyrning av en strömbrytare till en oljepanna.

Pannan är gammal (60-talet) och det enda som är elektriskt på den är styrningen av oljebrännaren, vilken av ljudet att döma är en av-/påreglering. Man stänger av pannan via en strömbrytare på väggen. Det är ingen som bor permanent i huset så det vore praktiskt att kunna slå på och av pannan utan att vara där, så att vattenburna värmesystemet inte fryser, t ex.

Har ni några bra tips på typ av fjärrstyrd strömbrytare för att slå på/av en oljepanna? Några önskemål utan prioritetsordning:

* 4G-anslutning (eller möjligen WiFi, finns i huset). Fast Internet finns inte.
* en vettig app för Android och iOS, eller nån bra webbplats, där man kan styra brytaren
* ska kunna slås på och av manuellt när man är på plats
* ska tåla normal småländsk kyla, värme och fukt (ouppvärmd källare)
* ska ha rimligt säker uppkoppling (vill inte att script kiddies ska hitta brytaren och mickla med oljebrännaren)
- om brytaren funkar med Apples HomeKit räcker det men kan vara annan lösning också
* ska vara pålitlig. Den måste funka jämt.

Sen måste den ju vara godkänd och kunna installeras i en fast installation, etc. Jag vet inte heller riktigt hur det är med trefas och sånt men gissar att en brännare allmänt inte går på trefas?

Någon som har något bra förslag?

jag antar att du också har en cirkulationspump i huset -- ska den också slås av/på tillsammans med oljepannan? eller går den ständigt? (den har inte så stor elförbrukning och mår nog egentligen bäst av att alltid gå -- så länge vattnet inte frusit)

ett exempel på en "riktig" produkt som får monteras i en liten lämplig DIN-kapsling kan vara något i stil med:
https://www.acandia.se/product/gsm-styrning
som kopplas upp med GSM med eget SIM-kort och styrs med SMS-meddelanden (jag har ingen egen erfarenhet av den)

vore det mitt hus skulle jag redan ha installerat en Shelly 1PM (och kanske en till för cirk-pumpen), kompletterad med dess optionella temperaturgivare (upp till tre stycken)

den kopplar upp via Wi-Fi, har enfasig brytning och lämnar information om energiförbrukning (=alltsomoftast drifttid), den går att styra lokalt med strömbrytare, den går att aktivera varsomhelstifrån via app och websida, den går att styra automatiskt på överskriden/underskriden temperatur

nedan ett snapshot från en Shelly 1PM utrustad med två temperaturgivare som övervakar en Nibe LVP och och loggar energiförbrukning/drifttid genom monitorering utav en fas som går till elpatronerna

Skärmdump av gränssnitt för Shelly 1PM visar temperatur- och energiförbrukningsstatistik samt inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

även här får installationen göras i någon lämplig kapsling och det tarvas nog en lite "modernare elektriker" för att fixa till det hela...

harka harka skrev:
jag antar att du också har en cirkulationspump i huset -- ska den också slås av/på tillsammans med oljepannan? eller går den ständigt? (den har inte så stor elförbrukning och mår nog egentligen bäst av att alltid gå -- så länge vattnet inte frusit)

ett exempel på en "riktig" produkt som får monteras i en liten lämplig DIN-kapsling kan vara något i stil med:
[länk]
som kopplas upp med GSM med eget SIM-kort och styrs med SMS-meddelanden (jag har ingen egen erfarenhet av den)

vore det mitt hus skulle jag redan ha installerat en Shelly 1PM (och kanske en till för cirk-pumpen), kompletterad med dess optionella temperaturgivare (upp till tre stycken)

den kopplar upp via Wi-Fi, har enfasig brytning och lämnar information om energiförbrukning (=alltsomoftast drifttid), den går att styra lokalt med strömbrytare, den går att aktivera varsomhelstifrån via app och websida, den går att styra automatiskt på överskriden/underskriden temperatur

nedan ett snapshot från en Shelly 1PM utrustad med två temperaturgivare som övervakar en Nibe LVP och och loggar energiförbrukning/drifttid genom monitorering utav en fas som går till elpatronerna

[bild]

även här får installationen göras i någon lämplig kapsling och det tarvas nog en lite "modernare elektriker" för att fixa till det hela...
Ja just det, glömde bort cirkulationspumpen! Hade varit bra att kunna slå på den tillsammans med pannan även om jag antar att den tål att köras hela tiden.

Tack för tipsen, ska kolla upp dem noggrannare ikväll! Antar att du använder en sådan Shelly 1PM själv? Bra erfarenhet av den då, antar jag?

jojohnsson jojohnsson skrev:
Ja just det, glömde bort cirkulationspumpen! Hade varit bra att kunna slå på den tillsammans med pannan även om jag antar att den tål att köras hela tiden.
En Danfoss shunt/temperatur-styrning kör cirkulationspumpen typ 1 ggr/vecka när man ”stängt av” värmen för att undvika att pumpen fastnar när den är avstängd längre tider.

jojohnsson jojohnsson skrev:
Bra erfarenhet av den då, antar jag?
jag tycker att man får väldigt mycket funktionalitet för pengarna med en Shelly 1PM -- ett WiFi-fjärrmanövrerat relä, lokal styrning via strömbrytare, mätning av energiförbrukning, frånbrytning av last om ansluten effekt överskrider inställd nivå, loggning av händelser och historisk energiförbrukning, veckoschema eller astrour för anpassning av belysning efter solens vandringar, möjlighet att ansluta upp till tre temperatursensorer -- alltsamman för mindre än tvåhundra kronor! lite swiss army knife...

för den aktuella Nibe-pannan använder jag den främst för att hålla koll på energiförbrukningen och ha lite koll på status (temperaturerna) samt att slå av elpatronerna sommartid (använder då enbart värmepumpen, även om det då tar lite tid att återhämta sig efter en större tappning av varmvatten)

enklast är troligen att sätta en egen Shelly på cirkpumpen separat, såvida inte oljebrännaren och cirkulationspumpen redan har gemensam matning

billigast och snabbast leverans i Sverige(?), från Amazon för 196 kr:
https://www.amazon.se/Shelly-PM-41-...child=1&keywords=shelly&qid=1610893793&sr=8-7

vill man ha temperatursensorerna är det kanske enklast att ta dom från tillverkaren direkt, 3 sensorer för €12.90
https://shop.shelly.cloud/temperature-sensor-addon-for-shelly-1-1pm-wifi-smart-home-automation#314
där kostar en 1PM endast €15, frakter (och lite leveranstid) tillkommer

välkommen till forumet förresten!

blackarrow blackarrow skrev:
En Danfoss shunt/temperatur-styrning kör cirkulationspumpen typ 1 ggr/vecka när man ”stängt av” värmen för att undvika att pumpen fastnar när den är avstängd längre tider.
det är så sant att den funktionaliteten finns på bättre cirkulationspumpar!

fast om cirkulationspumpen är lika gammal som oljebrännaren så har den nog ingen sådan finess...

vidare så kräver väl en omställning till/från av cirkulationspumpens "sommarläge" att man fysiskt trycker på någon knapp / vrider på ett vred? då blir det ju svårt att fjärrstarta cirkulationspumpen från sommarläget till full fart fram i maskin

om man låter en Shelly sköta strömförsörjningen till cirkulationspumpen kan man enkelt skapa ett veckoprogram som låter den gå ett valfritt antal minuter ett valfritt antal gånger i veckan -- sedan får man ställa om till kontinuerlig drift av pumpen när oljepannan körs

harka harka skrev:
det är så sant att den funktionaliteten finns på bättre cirkulationspumpar!

fast om cirkulationspumpen är lika gammal som oljebrännaren så har den nog ingen sådan finess...

vidare så kräver väl en omställning till/från av cirkulationspumpens "sommarläge" att man fysiskt trycker på någon knapp / vrider på ett vred? då blir det ju svårt att fjärrstarta cirkulationspumpen från sommarläget till full fart fram i maskin

om man låter en Shelly sköta strömförsörjningen till cirkulationspumpen kan man enkelt skapa ett veckoprogram som låter den gå ett valfritt antal minuter ett valfritt antal gånger i veckan -- sedan får man ställa om till kontinuerlig drift av pumpen när oljepannan körs
Tack för tips @blackarrow , bra att veta att sånt finns! Under de 40 år som huset inte använts permanent så känner jag dock inte till att vi haft problem med att cirkulationspumpen fastnat nån gång så just det här får vänta. Som ett nästa steg kommer jag vara intresserad av temperaturstyrning etc. men jag tror jag kommer stanna vid fjärrstyrd brytare för tillfället (kanske då även för cirkulationspumpen).

Kan lägga till att huset tittas till kanske en gång i månaden, målet med den här grejen är främst att se till att vattenledningar inte fryser sönder, utan att behöva köra pannan jämt (olja är dyrt).

Som kuriosa: Den gamla cirkulationspumpen gick tyvärr sönder för kanske 15 år sen. Det var en rejäl pjäs! Den nya är kanske en tjugondel av storleken, en Wilo StarRS25/3 DM, verkar vara den här: https://www.rskdatabasen.se/kategor...-cirkulationspumpar/star-rs-253-180-5761130-3

Redigerat:
harka harka skrev:
jag tycker att man får väldigt mycket funktionalitet för pengarna med en Shelly 1PM -- ett WiFi-fjärrmanövrerat relä, lokal styrning via strömbrytare, mätning av energiförbrukning, frånbrytning av last om ansluten effekt överskrider inställd nivå, loggning av händelser och historisk energiförbrukning, veckoschema eller astrour för anpassning av belysning efter solens vandringar, möjlighet att ansluta upp till tre temperatursensorer -- alltsamman för mindre än tvåhundra kronor! lite swiss army knife...

för den aktuella Nibe-pannan använder jag den främst för att hålla koll på energiförbrukningen och ha lite koll på status (temperaturerna) samt att slå av elpatronerna sommartid (använder då enbart värmepumpen, även om det då tar lite tid att återhämta sig efter en större tappning av varmvatten)

enklast är troligen att sätta en egen Shelly på cirkpumpen separat, såvida inte oljebrännaren och cirkulationspumpen redan har gemensam matning

billigast och snabbast leverans i Sverige(?), från Amazon för 196 kr:
[länk]

vill man ha temperatursensorerna är det kanske enklast att ta dom från tillverkaren direkt, 3 sensorer för €12.90
[länk]
där kostar en 1PM endast €15, frakter (och lite leveranstid) tillkommer

välkommen till forumet förresten!
Tack!

Ja, det låter som väldigt mycket för pengarna (1PM). Och dessutom billigt. Jag ska läsa på och se lite youtube så jag fattar hur det funkar. Verkar uppfylla det allra mesta jag önskar mig. :)

För installation så antar jag att jag får fråga elektrikern om de är moderna nog. :D

Låt cirkulationspumpen gå hela tiden!
Det kan finnas dragningar i yttervägg eller liknande som är mer frostbenägna och cirkulerar vattnet hela tiden minskar den risken. Dessutom kärvar c-pumpar (som saknar motionsautomatik) väldigt gärna ihop.
I övrigt föreslår jag samma som någon nämnde ovan, en DIN-monterad GSM-enhet som kan styras via SMS.

• Gilla
Papperskatt och 1 till
  • Laddar…
Mår oljepannan bra av att långa stunder vara kall, tänker på kondens?
Vore det inte bättre att låta pannan vara på och styra shunten så man håller typ 5 grader.

Att starta pannan by remote är ju lätt att missa om det tvärt blir kallt. Jag har sett vad som händer om ett vattenburet system fryser, det blir skitigt av det svarta vattnet.

Protte

• Gilla
elmont
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Mår oljepannan bra av att långa stunder vara kall, tänker på kondens?
Vore det inte bättre att låta pannan vara på och styra shunten så man håller typ 5 grader.

Att starta pannan by remote är ju lätt att missa om det tvärt blir kallt. Jag har sett vad som händer om ett vattenburet system fryser, det blir skitigt av det svarta vattnet.

Protte
Jag vet inte om den far illa av det men den funkar än, trots några decennier där den varit avslagen större delen av vintern. Men att det är lätt att missa har vi dyrköpt erfarenhet av. Så jag håller med om att det garanterat vore bättre att kunna styra shunten, etc, men det får bli ett senare steg som jag gissar blir svårare. Shunten är helt manuell och går för tillfället inte sänka under en viss nivå (pga att den inte funkar som den ska, antar det är slitage).

R
Jag vill bara avråda från att använda GSM/SMS för styrning. Tyvärr är det ofta 90-talstekniker som GSM, SMS och KNX som elektriker rekommenderar eftersom det var det som de lärde sig på sin utbildning för många herrans år sedan.

Och vad är det som gör gammal beprövad teknik dålig? Som jag upplever det brukar det vara ny teknik som dras med en hel del problem?

• Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Jag vill bara avråda från att använda GSM/SMS för styrning. Tyvärr är det ofta 90-talstekniker som GSM, SMS och KNX som elektriker rekommenderar eftersom det var det som de lärde sig på sin utbildning för många herrans år sedan.
Det var det dummaste inlägget jag läst på ett bra tag.
Ibland är gammal enkel beprövad teknik som SMS-styrning precis vad (och det enda) man behöver.
Problemet löst. Stabilt och utan en massa fancy appar som kan haka upp sig.
Kan berätta att jag jobbar professionellt med systemutveckling i ett av Sveriges största IT-bolag men har ändå insett att den allra senaste moderna tekniken inte är något självändamål.

• Gilla
Oldfart och 5 till
  • Laddar…
R
Att det är beprövat är inte nödvändigtvis samma sak som att det är dåligt, det sa jag inte.
Att rekommendera föråldrade utgående lösningar bara för att inte tagit till sig något av de senaste 15 årens teknikutveckling är något annat.

För den som missat det så har GSM-näten varit under avveckling i resten av världen under flera år. Det var alltså det som man använde för att köra WAP. Lugn, om du inte vet vad det är så betyder det bara att du är under 50.

Nu ska jag gå och surfa lite med Gopher. (som faktiskt är ett nyare protokoll än GSM)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.