C
Karlia Karlia skrev:
Är det inte så att lös egendom köps i befintligt skick?
Inom ramen för köplagen kan man avtala om att egendomen skall övergå i "befintligt skick", en form av friskrivning. Men om inget annat avtalats har säljaren (ett visst) ansvar för varans skick.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag kan tycka att om man inte har ett lånelöfte att visa upp bör man heller inte få delta i budgivningen, .

Nähe!!!!, så om man har för avsikt att köpa sin bostad kontant/banköverföring , så skall man inte få vara med och bjuda då??

/// BG

• Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte vad som är det stora problemet?

Varje hus är unikt och det är helt omöjligt att veta marknadspriset på det innan affär, ibland prutas det, nästa gång blir det budkrig. Det händer självklart att det var "rätt" pris också eller att det inte säljs alls.

Olika försäkringslösningar, obligatoriska besiktningar, säljargarantier mm fördyrar bara processen.

Dom flesta köpare o säljare är seriösa även strul inträffar. Har själv drabbats av både köpare och säljare som backat från muntligt ok, men så fungerar det och det kan jag leva med. Har även tackat nej till högsta bud då köparen kändes strulig vid tillfälle.

Som köpare gäller det att göra en ordentlig besiktning och vara medveten om att skit kan inträffa ändå. Och tyvärr är det oftast ändå inte ett dolt fel om det dyker upp skit som verkar vara första tanken hos många köpare.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BG.s BG.s skrev:
Nähe!!!!, så om man har för avsikt att köpa sin bostad kontant/banköverföring , så skall man inte få vara med och bjuda då??

/// BG
Självklart handlar man kontant :cool:

Då skickar man kopia på kontobesked...

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
P plus8 skrev:
Mäklaren kontaktar då den tilltänkta köparen som bekräftar sitt bud/avsikt m h a BankID. Bekräftelsen är ett interimistiskt avtal och innebär att om den tilltänkte köparen drar sig ur ska denne betala säljaren t ex 5 % av sin budsumma. BankID bekräftelsen ska vara mäklaren tillhanda inom xx timmar. Om inte har säljaren rätt att erbjuda en annan budgivare att köpa fastigheten.
Detta är ju i princip så det fungerar idag. Köpeavtalet tecknas ju normalt ganska omgående efter avslutad budgivning utan onödigt dröjsmål och parterna är därefter bundna till köpet. Både köpare och säljare är dessutom i sin fulla rätt att t.ex. kräva "vi skriver ikväll, annars blir det inget" med dagens system.

Ser inte det stora problemet med att man skulle "tappa tempo". Ett större problem är nog att övriga budgivare kanske inte vill stå kvar vid sina bud om budvinnaren hoppar av.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rolle691 skrev:
varför inte bara kräva en depositions avgift för att få buda.
Alla får tillbaka den om man håller sitt bud.
Säg att avgiften är 10 000kr eller högre.
Inte ofta man backar ur då tror jag.
Ursäkta men detta kan aldrig fungera i verkligheten menar jag.
Vi har nyligen köpt men i starten hade vi 7 objekt att titta på under Fredag - Söndag, alla är möjliga kandidater till köp beroende på visningen (vad tycker vi om stället ) och hur utvecklar sig priset under budgivningens gång. Jag deltar inte med bud, jag följer för att känna av om det passar budgeten.
När ska man betala in depositionen? Innan man har gått på visning, som en entreavgift? Knappast va?
Budgivningarna går igång måndag morgon, tisdag em blir första objektet nära slutbud och då känner jag det är intressant. Ska jag då be mäklaren stoppa allt för jag vill betala deposition och delta? Budgivning kan fortsätta tidigast nästa dag om jag själv kunde skicka över depositionen, beror på vilket jobb man har. väl?

Man kan inte ha bindande bud när du köper något för flera miljoner som säljaren visar upp under 10-15 minuter per intressent. Det bara är så, sunt förnuft helt enkelt.

• Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Min första lägenhetsaffär var utgångspriset 310 000. Vi var två budgivare och min motpart vann med 600 000, då han inte inte fick lånelöfte gick frågan till mig.
Men i det läget så är situationen en helt annan, jag tog tillbaka mina bud och erbjöd 275 000.
Efter lite förhandlande så fick jag köpa för utgångspriset 310 000.

Tråkigt för säljaren som säker hade korkat upp champagnen.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
redarn redarn skrev:
Till ett antal kommentarer av typen, men om jag behöver en bostad snabbt så vill jag buda på många.

Suck.

Tänk på den på andra sidan av affären.

Har ni bråttom så hyr.

Detta även med dagens system. Ruttet att buda oseriöst på det sättet.
Hur... Ja det brukar vara lätt att hitta hyresobjekt också.

När vi letade hus runt 2013 så hände det att vi bjöd på mer än ett objekt samtidigt och vi förlorade i stort sett alla budgivningar.
Vi vann en som vi skrev kontrakt på, men vi hoppade av det köpet efter en ordentlig besiktning. Trist för säljarna såklart, men jag ser inget fel i vårt agerande.
Vi vann en annan budgivning där säljaren sålde till den med nästhögsta budet när vi utöver säljarens besiktning ville göra en egen besiktning.
Slutligen vann vi en budgivning och köpte huset efter besiktning.

Vi kanske borde tänkt mer på säljaren och inte bjudit på mer än ett objekt i taget? Hade det gynnas säljaren?
I många av budgivningarna gjorde nog våra bud att huset såldes för många 100' mer än det gjort annars. Hade det gynnar säljaren?

Ja, det finns fall där den med högst bud också lagt högst bud på en annan bostad, men de fallen är väldigt få i relation till alla affärer.

För övrigt lyckades faktiskt vi hyra en lägenhet som vi egentligen inte ville ha under tiden vi letade. Vi hade räknat med att bo där 6 månader, men det blev 2 år, trots att vi tittade på långt över 100 potentiella bostäder och bjöd på kanske 8-10 av dessa.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur... Ja det brukar vara lätt att hitta hyresobjekt också.

När vi letade hus runt 2013 så hände det att vi bjöd på mer än ett objekt samtidigt och vi förlorade i stort sett alla budgivningar.....

Att förlora en budgivningen är i min syn helt utan förpliktelser.
även om man hade nr2 i listan och nr1 drar sig ur så är det helt fritt att hoppa på eller skippa.

Om man däremot bjuder på 2 st och vinner båda, så ser jag inget problem med att man får betala en "oj nu blev det fel och du får starta om budgivningen igen avgift*

C
A Alexn72 skrev:
Om man däremot bjuder på 2 st och vinner båda, så ser jag inget problem med att man får betala en "oj nu blev det fel och du får starta om budgivningen igen avgift*
En omstart av budgivningen lär väl i och för sig sällan behövas om buden är bindande. Bara att gå till budtvåan, osv. Inte för att jag tror att det är så vanligt idag heller.
Om inte annat håvar ju säljaren in en bra hög med "böter" från de som inte längre vill stå för sina bud.

Nissens
Karlia Karlia skrev:
Såklart inte, men det är där och och även hus i attraktiva lägen som priserna och konkurrensen är hög. I exempelvis Ödeshög är konkurrensen mindre.. I avfolkningstrakter kan till och med husen vara omöjliga att sälja.
Visst, men hus i attraktiva områden ligger ofta inte centralt och de är riktigt dyra. Det jag kommenterade var att det stod att det var lägenheter ”centralt” som är mest attraktivt.

C cpalm skrev:
En omstart av budgivningen lär väl i och för sig sällan behövas om buden är bindande. Bara att gå till budtvåan, osv. Inte för att jag tror att det är så vanligt idag heller.
Om inte annat håvar ju säljaren in en bra hög med "böter" från de som inte längre vill stå för sina bud.
Det ska enbart var den som vinner budet som kan bli betalningskyldig för avgiften

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är det inte så illa så att alla kräver lånelöfte, men vissa gör det.
Fast vad innebär "kräver"? Jag upprepar min tidigare fråga:

Alfredo Alfredo skrev:
Och svarar man "skit i det så lever du längre" måste väl ändå mäklaren framföra budet till säljaren, eller?
Kan man verkligen diskvalificeras från möjligheten att lägga bud om man inte företer ett lånelöfte?

Alfredo Alfredo skrev:
Kan man verkligen diskvalificeras från möjligheten att lägga bud om man inte företer ett lånelöfte?
Det står säljaren helt fritt att välja att acceptera bud eller inte.

• Gilla
Tbr53 och 1 till
  • Laddar…
O olastr skrev:
I Danmark har säljare och köpare olika ombud. Det är nått vi borde ta till oss även i Sverige.
Finns ingen som hindrar dig att ha ”köparombud” i Sverige..... är bara att betala en person till i husaffärandet ;)

• Haha
olastr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.