FreQa FreQa skrev:
Ville göra något kul så jag påbörjade detta bygget. Inte riktigt klar än men den sitter där den ska uppochner på ena axelremmen och sitter ordentligt fast i hölstret.
[bild]
Smidigt i skog och mark.
Ett utmärkt projekt ju. Vad är det för material?
 
Alltgår Alltgår skrev:
Ett utmärkt projekt ju. Vad är det för material?
Tackar.
Tänkte att jag har några stumpar plasthängrännor, de borde vara av hållbar plast.
Gjorde en jigg för att klämma ihop
En hemmagjord jigg med träblock och skruvtvingar som pressar samman material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gymmattor från Biltema, borde vara lite kompaktare men funkar.
Verktygsjigg i hemmamiljö med hammare, kniv och tejpade plasthängrännor på slitet träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får vara försiktig med tejpningen, rynkar den sig blir det märken i plasten.

Detta är ju gerillapyssel, egentligen köper man från firma som har kydex mfl saker men ville testa "gratis".
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Skriver direkt till @mowatom men lägger det här då det kan intressera andra forummedlemmar.
Han frågade mig om hur man gör torparromber. Det har fått mig att fundera. Har ett uppdrag om tillverkning av en väldigt liten pardörr som skall skilja ett vardagsrum från en hall. Dörren skall normalt vara öppen men planeringen av lägenheten är så dum så att den dörr som skall sitta där normalt blockerar hallen när den står öppen. Därför pardörr i en 90 karm då denna kommer rymmas i nischen. Givetvis skall dörren glasas för att inte mörklägga hallen när dörren är stängd. Vill gärna göra något som kan vara ett smycke för lägenheten och testar att tillverka dörren som ett par extrahöga fönsterbågar med romber.

Skall försöka gå igenom arbetsordningen så att den som vill försöka själv har så mycket information som möjligt till hjälp. Därmed inte sagt att ni kan eller bör göra precis som jag har gjort. Var och en måste jobba på det sätt som passar bäst med de förutsättningar den har.

Här kommer det...

Hyvla upp och kapa alla ämnen.
Fräs dekorprofilen på allt. Hjälper en att veta hur bitarna skall vändas.
Kapa alla huvudbitar i yttermått plus två mm. Övermått för att medge justering färdig ihoplimmad ram.
Arbetsbänk med träplankor och verktyg, samt ritning av en dörr med torparromber, under arbete i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två linjer i arbetet. Går att göra i vilken ordning som helst.

1.
Kapa och såga vinklar på romber.
Fräs romber för tapp. Jag gör det med klinga i fräs med hjälpanhåll. Går också att göra direkt i sågen, men är lite sämre ergonomiskt. Avigt att hålla bitarna säkert i sågen.
Träram på arbetsbänk med profilerade kanter och en skarvad hörnkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träram för en pardörr med dekorprofil synlig på arbetsbänk, förberedd för rombglastillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Profilsvarvade träbitar med utfrästa dekorprofiler för pardörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.
Fäll ihop spröjs halvt i halvt med vinklar.
Tappa spröjs. Fäll in spröjs i ramen. I detta läge, ignorera romben. Gör extrabitar för säkerhets skull.
Slitsa ihop ytterhörnen på ramen.

De två linjerna går ihop. Romben skall in i spröjsen.

Kapa tvärspröjsen för romben. Tappa och såga vinklar så att tvärspröjs med romb är lika lång som tvärspröjs utan. Så gott du kan. Denna kapning måste duga. Är de glappt eller trångt, låt romben flexa lite. Vinkelfelet som kan uppstå är så litet så att det knappt syns.

Kapa stående spröjs för romb efter snålt mått. Snålt för att det som än gång kapats bort kan inte läggas till.
Sätt ihop hela ramen provisoriskt och kontrollera om allt stämmer.
Två träramar på golv konstruerade för pardörr med utskurna romber i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du kapat rätt så är allt klart. Om det är trångt för spröjsen, tag några tiondelar till, testa igen, om och om tills det är bra.
Delvis ihopsatt träram för pardörr med torparromber av träspröjsar på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du råkat kapa för kort så finns det två sätt att rätta till. Använda ger-mos (fogmassa) på den hopsatta ramen. Går att komma undan med om den skall målas. Eller göra nya stolpar och flytta spröjsen.

Dags att falsa allt för glaset. Varför nu? Anledningen är att falsen tar bort ytor som man har nytta av när de tidigare momenten utförs.
Trähantverk i verkstad: hyvlade och profilerade träämnen för en pardörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör tapphål där sådana behövs.
Träbit med profilerad kant och borrning för tapp i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har fräst tapparna så att de håller ca 9,7mm. Tanken är att kunna köra tapphålen med 10mm borr mot anhåll utan att behöva rensa hålen. Räknar inte med att dessa ramar är väderutsatta. Så det behöver inte vara perfekt. Om så skulle jag kört 10mm tapp, förborrat tapphålen och stämt ur dem. Hade jag haft tillgång till en stämborrmaskin så hade jag inte behövt kompromissa alls.

Torrmonterade för att se om teori fortfarande har beröringspunkter med fysisk verklighet.
Omonterad träram för pardörr i verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantverksmässigt tillverkad pardörr i trä med särskilda torparromber i spröjsen, står i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar stämma så det är dags för limning.

Satte ihop romb och spröjs först. Stående ram, spröjs med romb och de två tvärramar som spröjsen ansluter till i ett moment. Lite stressigt så inga bilder på detta.
Träramskonstruktion på arbetsbänk i verkstad som kommer bli en pardörr med rombiska glasöppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvärramen i botten islagen underifrån i efterhand.

Överskottet på tapparna inne i romben kapade jag bort med japansåg. Kommer behövas lite spackel där.
Händer som sågar en träbit på en arbetsbänk med träram och rombformade spröjs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två ämnen till en mycket liten pardörr.
Ramar till en liten pardörr med snidade torparromber i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag grundat så tar jag dem till en glasmästare som håller på med blyat glas. Hoppas kunna få allt tillskuret i färgat råglas. Frågar också vad det kan tänkas kosta att få glaset kittat. Tror att det passar bäst här. Är det för dyrt så gör jag det själv med glaslister.

Får nog tillfälle att fortsätta med detta under nästa helg...

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Lintto1 och 46 till
  • Laddar…
A
FreQa FreQa skrev:
Ville göra något kul så jag påbörjade detta bygget. Inte riktigt klar än men den sitter där den ska uppochner på ena axelremmen och sitter ordentligt fast i hölstret.
[bild]
Smidigt i skog och mark.
Ser ju gediget ut:) blir lite fundersam mot att ha den upp och ner,med alltings jävlighet som kan hända,om plasten tvärspricker när du trycker den hårt mot fodralet, känns det som att kniven har en farlig riktning,rätt långsökt men allt kan hända:oops::)
 
A
findus42 findus42 skrev:
Han frågade mig om hur man gör torparromber. Det har fått mig att fundera
Tackar för en nytt trevligt och lärorikt inlägg. Det där blir ju toppen! Ja, jag väntar på att få komma igång men har haft för mkt med annat tyvärr. Eller tyvärr, det är ju det vi lever på, men ser fram emot att få slippa skivmaterialet ett tag. Men visst är tillvägagångsättet lika eller mkt likt det du gjorde på ditt "testfönster" tidigare i höstas? Bra blir det iaf(y)
 
Sådant där är kul att pyssla med! Den där pressen duger säkert utmärkt.


FreQa FreQa skrev:
Tackar.
Tänkte att jag har några stumpar plasthängrännor, de borde vara av hållbar plast.
Gjorde en jigg för att klämma ihop
[bild]
Gymmattor från Biltema, borde vara lite kompaktare men funkar.
[bild]
Man får vara försiktig med tejpningen, rynkar den sig blir det märken i plasten.

Detta är ju gerillapyssel, egentligen köper man från firma som har kydex mfl saker men ville testa "gratis".
 
Lite udda pryl, men har knåpat ihop en rikthammare (?) till att kunna knacka/räta ut knivblad som vrider sig efter härdning (tyvärr långt ifrån ovanligt)
Biltemahammare och en hårdmetallborr fick offra sig. Fungerar kanon.
En hemmagjord rikthammare fastspänd i en skruvstycke under bearbetning med en borrmaskin i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmabyggd rikthammare med hårdmetallborr framför slipband för knivtillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord rikthammare används för att räta ut ett knivblad i en skruvstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord rikthammare med blått skaft och hårdmetallborr på arbetsbänk för att räta ut knivblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ser ju gediget ut:) blir lite fundersam mot att ha den upp och ner,med alltings jävlighet som kan hända,om plasten tvärspricker när du trycker den hårt mot fodralet, känns det som att kniven har en farlig riktning,rätt långsökt men allt kan hända:oops::)
Är inte livet farligt i sig!? ;)
Jag har i varje fall eggen riktad bort från mig.
 
mowatom skrev:
Men visst är tillvägagångsättet lika eller mkt likt det du gjorde på ditt "testfönster" tidigare i höstas?
Gjorde bara själva romben då. Vägen till färdigt resultat är mycket längre.
Nu är det skarpt läge med passning till en båge.
När jag gjorde testromben. Då tänkte jag att fogarna mot romben skulle göras först. Sedan att en hög med småspillror till bitar skulle tappas och geras för att passa in i bågen. När det var dags så dumpade jag den planen och gjorde tvärtom istället. Fyra möten (de mot romb) att mäta in istället för sex. Har inget sätt att veta om det var rätt beslut :rolleyes:. Att avgöra frågan kräver att en uppsättning till görs. Duger de jag gjort så kommer det inte hända...
Mvh Findus
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vilken skillnad med ett rakt anhåll på bordssågen! Nu lyckades till och med jag få bra resultat ;)
Kapat upp material för att göra skåpsluckor, väldigt enkel design med en yttre ram i 16mm mdf och spegel i 12mm.
Blir totalt 14 luckor, men hade för lite 12mm mdf kvar ("någon" har använt skivorna till annat)...
Staplar av sågade MDF-brädor för skåpsluckor, med både ytterramar och speglar uppställda i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testmontering som säger att jag inte mätt helt fel! Dags att besluta om det ska göras något mer med designen (t.ex fasa kanterna)
Testmonterade skåpsluckor i MDF på verkstadsvägg, med måttband och snickeriverktyg under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 9 till
  • Laddar…
Idag har jag gjort en av tre hållare till samlingen av fasta nycklar..
Undrar varför jag började i änden med nycklar man sällan använder, och där det finns luckor i samlingen... :thinking:
 
  • Hållare för fasta nycklar med storlekar 25 till 30 och lösa nycklar spridda på ett verkstadsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fem fasta nycklar upphängda på en hållare märkt med storlekar 25 till 30, med tomma krokar mellan vissa nycklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 12 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@Dan_Johansson sifferstans? Ser rejält ut :)
Japp, jag tänkte att jag behövde öva lite på att använda dem inför kommande instämpling av chassinummer.. (vilket uppenbarligen var bra, ser ut som åttan är uppochner..:rolleyes:)

Och varför inte bygga verktygshållare som överlever ett kärnvapenkrig?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Idag har jag gjort en av tre hållare till samlingen av fasta nycklar..
Undrar varför jag började i änden med nycklar man sällan använder, och där det finns luckor i samlingen... :thinking:
Har du monterat hållarna i framkant av arbetsbänken? :thinking:
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Har du monterat hållarna i framkant av arbetsbänken? :thinking:
Fanns ingen lämplig väggyta ledig.. :crysmile:

Ska nog inte sitta där sen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.