132 723 läst · 201 svar
133k läst
201 svar
Renovering av ett badrum från 1986 steg för steg [guide]
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Tack. Ja, allt är relativt. Kartonggips måste ju bredspacklas 2 ggr och slipas på plats vilket inte heller är så kul och det dammar betänkligt.J J-O skrev:
Fermacellskivorna kan man kapa på annat ställe om man vill och den enda bearbetning som behöver ske i rummet är när man borrar hål för eldosor. Håller man till ute behövs heller inte dammsugare.
Nä, jag ångrar faktiskt inte mitt val. Billigare blir det också.
Ska man plattsätta behöver man inte spackla skarvarna eller skruvskallar. Fixet bakom plattorna tar hand om försänkningen, behövs inte för tätskiktets skull heller.nizzehult skrev:Tack. Ja, allt är relativt. Kartonggips måste ju bredspacklas 2 ggr och slipas på plats vilket inte heller är så kul och det dammar betänkligt.
Fermacellskivorna kan man kapa på annat ställe om man vill och den enda bearbetning som behöver ske i rummet är när man borrar hål för eldosor. Håller man till ute behövs heller inte dammsugare.
Nä, jag ångrar faktiskt inte mitt val. Billigare blir det också.
Har då aldrig hört talas om någon som spacklat och slipat gipsskivor i badrum när det skall plattsättas, det finns liksom ingen vits.nizzehult skrev:
Minns bara att jag läst att vanligt spackel inte duger i badrum, inte färdigblandade våtrumsspackel heller. Cementbundna spackel ska användas. Men åter igen så finns det liksom ingen vits om skivorna är monterade korrekt såvitt jag förstått.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Detta gäller för LIP’s tätskikt (Foliesystem 27):
”Eventuell formolja, spackelrester, färgspill och liknande skall avlägsnas. En grundregel när det gäller LIP Foliesystem 27 är att underlaget skall ha en så liten sugförmåga som möjligt och en bärighet/stabilitet som håller för den keramiska konstruktionen.
Spackla eventuella ojämnheter i underlaget med cementbaserade pro- dukter, exempelvis LIP:s fästmassor, väggputs/spackel, avjämningsmassor”
Jag antar att vanligt väggspackel går bort... tur jag inte tänkte spackla!
”Eventuell formolja, spackelrester, färgspill och liknande skall avlägsnas. En grundregel när det gäller LIP Foliesystem 27 är att underlaget skall ha en så liten sugförmåga som möjligt och en bärighet/stabilitet som håller för den keramiska konstruktionen.
Spackla eventuella ojämnheter i underlaget med cementbaserade pro- dukter, exempelvis LIP:s fästmassor, väggputs/spackel, avjämningsmassor”
Jag antar att vanligt väggspackel går bort... tur jag inte tänkte spackla!
Be om att få det där skriftligt från försäkringsbolag t.nizzehult skrev:Det är korrekt och för att bringa klarhet i detta kontaktade jag mitt försäkringbolag och förklarade läget. Dom sa så här: reglerna är att avse som rekommendationer och ska kunna tolkas med sunt förnuft och att såga itu ett par rör bara för att kunna trä på ett par manschetter är inte ekonomiskt försvarbart om det gäller rörgenomföringar som man kan anse inte är utsatta för risk om dom sitter på denna höjd. Kantboll men inget vi kommer att anmärka på vid eventuell skada på annat ställe sa han sammanfattningsvis. Se där, dom kan också vara resonabla!
Jag har ett annat, liknande problem och det är att tapprören också kommer ut i Zon 1 - i väggen. Vilket är fullt tillåtet om man har en blandare direkt på andra sidan men inte om den sitter på ett annat ställe men jag förstår inte skillnaden, det blir ju hål hur man än gör och i mitt fall använder man godkända manschetter så vad är egentligen problemet?