15 006 läst · 49 svar
15k läst
49 svar
Elda rätt och minska utsläppen
Har märkt att eldar jag spillvirke från husbygge så blir brännkammaren svart/sotig , tyder på att det finns för mycket bränsle som brinner samtidigt och för lite luft (luftspjäll öppet 100%)9 9Rune5 skrev:"Annars blir veden torr, brinner för snabbt och det gör att utsläppen ökar"
Men... I en modern braskamin (min ser likadan ut, en Contura-sak) så ska det jo va minimalt värmetap. Vilka utsläpp syftar man till?
Har man bra tillgång på oxygen och en normal mängd bränsle, så borde allt va okej? (Contura sina äldningsinstruktioner varnar mot att strypa draget för mycket, då får man inte hämtat ut full effekt från bränslet)
Eldar man ved som är för torr så blir brandförloppet för häftigt och luften räcker ej till .
Minskar man luftspjället i detta läge för att minska effekten så åker mycket brännbara gaser + sot ut i skorsten , dvs ohälsosamma avgaser .
Ang att tända brasan på toppen så funkar det helt ok för mig , blir mindre rök från brasan märker jag .
Använder två tändblock + tändved (10 x 10 mm) + lite mindre bitar åvan på detta .
Redigerat:
Det nedre spjället är för luft till brännkammaren , det övre skall vara helt öppet vid eldning men kan stängas när du har eldat färdigt , för att behålla värmen som finns kvar i kaminen .G Ganescha skrev:Passar på att fråga lite här. Vi har den här;
[bild]
Nedre spjället antar jag är för att få luft underifrån och mer drag, ska den vara fullt öppen hela tiden? Eller är det en inställningsfråga, reglera brinntiden? Det övre spjället;
[bild]
Ska den alltid vara vriden så det är fullt öppet? Finns det någon vinning i att stänga den lite, inte fullt givetvis.
Spillvirke från byggen? Att det blir svart/sotigt tror jag beror på att det inte är lövträd du eldar...Tomture61 skrev:Har märkt att eldar jag spillvirke från husbygge så blir brännkammaren svart/sotig , tyder på att det finns för mycket bränsle som brinner samtidigt och för lite luft (luftspjäll öppet 100%)
Eldar man ved som är för torr så blir brandförloppet för häftigt och luften räcker ej till .
Minskar man luftspjället i detta läge för att minska effekten så åker mycket brännbara gaser + sot ut i skorsten , dvs ohälsosamma avgaser .
Ang att tända brasan på toppen så funkar det helt ok för mig , blir mindre rök från brasan märker jag .
Använder två tändblock + tändved (10 x 10 mm) + lite mindre bitar åvan på detta .
Det är skillnad på att elda småbitar (brinner överallt) mot att elda 2-3 vedklampar (som enbart brinner på ytan)@ @ndreas skrev:
Grövre spillbitar typ reglar brinner mycket lugnare än panelvirke/ läkt .
Redigerat:
Cheesen skrev:
Alltför torr ved gör också (förutom att soten inte hinner brinna färdigt) att förbränningen går så fort att det kan uppstå syreunderskott, vilket gör förbränningen ofullständig.
https://josefdavidssons.se/fin-ved-att-elda-med/
Det är inte alla utsläpp som syns i röken. Lätta kolväten och kolmonoxid är helt osynliga.
Edit; ved som förvaras utomhus når aldrig < 12% fuktkvot, så den blir aldrig för torr. Det är bara om man förvarar veden långa perioder inomhus i uppvärmda utrymmen som den kan bli för torr.
Har samma kamin som i videon och skulle inte röra den spaken under pågående eldning. Tror inte att ask uppsamlaren är tänkt/dimensionerad för att hantera några större mängder glöd.H henkepenk skrev:
I tillägg till de två ovanstående inläggen så kan jag säga att kaminen funkar bättre med nån centimeter aska i botten som isolerar lite mot gjutjärnet. Det är också en anledning till att inte öppna askgallret.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Vad kul att man som scout blir expert på att elda i moderna braskaminer....
Lite enkel fysik "ceteris paribus" (används ofta i forskning för att ta bort variabler, betyder "allt annat lika"):
Att ge instruktioner för hur det ska eldas beror på en massa saker: träslaget, torrheten, hur den är huggen, kaminen osv. Ett svar är inte facit, inte mitt heller
Lite enkel fysik "ceteris paribus" (används ofta i forskning för att ta bort variabler, betyder "allt annat lika"):
- Fukt (vatten) kräver energi för att avdunsta innebär torrt=bra
- Dålig förbränning innebär lite förenklat för lite syre eller låg temperatur.
- Det är den brännbara ytarean på veden som avgör hur snabbt det brinner, 1 stor vedklabbe brinner långsammare än samma om den är i mindre bitar (även densitet mm påverkar).
- Normalt är det en fördel att elda från toppen då rökgaserna hinner förbrännas bättre som fler har påpekat. Men det förutsätter att temperaturen är nog hög, veden är rätt för det mm.
- Ved kan aldrig vara för torr, det är alltid bra! Men om man har riktigt torr ved ska den inte vara lika finhuggen som fuktigare ved om man laddar lika mycket varje gång i spisen, riskerar syrebrist = sotning
- Värme är bra, därför är många kaminer och vedpannor klädda med keramik/tegel/mm för att få hög temperatur i förbränningsrummet.
- Det är bättre att hugga veden lite grövre (eller ladda mindre med ved åt gången) än att minska på tilluften i kaminen för att det brinner för mycket. Varje gång man minskar tilluften riskerar man att det blir för lite syre och det sotar.
- Lättare träslag (gran, tall osv.) hugger jag inte lika fint eftersom de brinner snabbare, ek blir mest finhuggen för min del.
Att ge instruktioner för hur det ska eldas beror på en massa saker: träslaget, torrheten, hur den är huggen, kaminen osv. Ett svar är inte facit, inte mitt heller
När jag eldar i min Keddy SK 1002 så har jag knappt fem minuter på mig mellan första och andra laddningen för att det ska ta sig, om jag hsr tur.
Lägger jag in för tidigt så brinner första lasset fortfarande = rök i huset.
Lägger jag in för sent så tänds inte nästa lass utan ligger bara och ryker. Öppnar jag nu för att tända manuellt ryker det in nåt fruktansvärt. Om jag inte öppnar kommer snart grannen ringa brandkåren.
Att tända genom att ge mer syre är en hårfin balans. Öppnar jag luckan för tidigt kyler jag ner kammaren. Öppnar jag för sent har glödbädden avtagit för mycket för att generera värmen som behövs.
Jag skulle behöva något lättantänt att lägga in med andra lasset men som inte börjar brinna direkt.
Lägger jag in för tidigt så brinner första lasset fortfarande = rök i huset.
Lägger jag in för sent så tänds inte nästa lass utan ligger bara och ryker. Öppnar jag nu för att tända manuellt ryker det in nåt fruktansvärt. Om jag inte öppnar kommer snart grannen ringa brandkåren.
Att tända genom att ge mer syre är en hårfin balans. Öppnar jag luckan för tidigt kyler jag ner kammaren. Öppnar jag för sent har glödbädden avtagit för mycket för att generera värmen som behövs.
Jag skulle behöva något lättantänt att lägga in med andra lasset men som inte börjar brinna direkt.
Du får berätta mer om huset som kaminen bor i , ventilation, tar du luften till kaminen från luften i huset mm.M Micke_xyz skrev:När jag eldar i min Keddy SK 1002 så har jag knappt fem minuter på mig mellan första och andra laddningen för att det ska ta sig, om jag hsr tur.
Lägger jag in för tidigt så brinner första lasset fortfarande = rök i huset.
Lägger jag in för sent så tänds inte nästa lass utan ligger bara och ryker. Öppnar jag nu för att tända manuellt ryker det in nåt fruktansvärt. Om jag inte öppnar kommer snart grannen ringa brandkåren.
Att tända genom att ge mer syre är en hårfin balans. Öppnar jag luckan för tidigt kyler jag ner kammaren. Öppnar jag för sent har glödbädden avtagit för mycket för att generera värmen som behövs.
Jag skulle behöva något lättantänt att lägga in med andra lasset men som inte börjar brinna direkt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jag saknar en detalj i artikeln som också ger fukt. Ta in veden dagen innan du ska elda. På kall ved som kommer inomhus kondenseras fukt och det hämmar elden, speciellt innan det tagit sig.lnilsson skrev:Alltför torr ved gör också (förutom att soten inte hinner brinna färdigt) att förbränningen går så fort att det kan uppstå syreunderskott, vilket gör förbränningen ofullständig.
[länk]
Det är inte alla utsläpp som syns i röken. Lätta kolväten och kolmonoxid är helt osynliga.
Edit; ved som förvaras utomhus når aldrig < 12% fuktkvot, så den blir aldrig för torr. Det är bara om man förvarar veden långa perioder inomhus i uppvärmda utrymmen som den kan bli för torr.
Det verkar vara en väldig känslig kassett...men även vår Keddy SK102 ryker in om man använder fel teknik. Knepet är att öppna luckan försiktigt och bara lite på glänt när det är dags att lassa in mer ved. Cirkulationen inne i kassetten måste få lugna ned sig en smula vilket gör att tilluften tar vägen via luckan istället för via spjällen. På så sätt dras röken upp i utloppet istället för att virvla ut i rummet.M Micke_xyz skrev:När jag eldar i min Keddy SK 1002 så har jag knappt fem minuter på mig mellan första och andra laddningen för att det ska ta sig, om jag hsr tur.
Lägger jag in för tidigt så brinner första lasset fortfarande = rök i huset.
Lägger jag in för sent så tänds inte nästa lass utan ligger bara och ryker. Öppnar jag nu för att tända manuellt ryker det in nåt fruktansvärt. Om jag inte öppnar kommer snart grannen ringa brandkåren.
Att tända genom att ge mer syre är en hårfin balans. Öppnar jag luckan för tidigt kyler jag ner kammaren. Öppnar jag för sent har glödbädden avtagit för mycket för att generera värmen som behövs.
Jag skulle behöva något lättantänt att lägga in med andra lasset men som inte börjar brinna direkt.
För att ny ved ska tändas bra behövs lite lågor kvar i den gamla laddningen och luckorna ska inte stängas förrän det tagit sig ordentligt i den nya veden. De gånger jag missar att lägga in ny ved i tid så kan det krävas lite tändvirke först för att få igång lågorna igen och sedan den nya laddningen ved. Jag har också ett rör, med ena änden lite ihoptryckt för att få lite jetstråle, stående bredvid kassetten som jag använder för att blåsa igång brasan igen med.