S swe.jocke skrev:
Länge sedan jag var här nu inser jag :)
"Behöver" göra samma sak. Vad använde du för maskiner för detta? Hur lång tid tog det?
Tre kvällar efter att barnen lagt sig. Körde med vinkelkap, Tyckte det gick åt så många blad till tigersågen i början och de var betydligt dyrare än 10 kronors kapskivor från Biltema. Hade 4mm plåt i vår. Gäller att fundera ut hur stora bitar en kan bära ut själv också, jag hade en bit som var riktigt jobbig att få ut skälv på slutet för att jag var lat och ville inte kapa mer.

Mask med partikelfilter, skyddsglasögon, och kraftiga handskar, med vinkelkap slår det ganska bra med gnistor. Fick släcka ett ark med wellpapp som tog fyr under tanken.

Det ska noteras att vår tank hade stått torr i 40 år därav ingen brandrisk att använda vinkelkapen. Är din tank max 3mm finns det ofta nibblers att hyra, vilket bör göra det avsevärt snabbare, renare osv.
 
J JPW skrev:
Har du inte råkat göra en generalskarv ovan dörren till vänster? Den behöver nog förstärkas för att inte spacklingen ska spricka, gissar jag. Tyvärr gissar jag så klart av egen erfarenhet. Måttligt kul när skarvar spricker när det är tapetserat och klart...
Tack för omtanken men det är ingen fara, skarven är förskjuten ca 5 cm in över dörren.
Det är inte smidigt att få ihop det när man ska tänka på alla skarvar, få så lite spill som möjligt och samtidigt ha det smidigt att spackla sedan. Bättre på jobbet där man bara floar på.
 
  • Gilla
JPW
  • Laddar…
Sonen sov sina två timmar idag med så jag lyckades pilla ihop gavelväggen. Det tar lite tid då allt utom fönsterhålet är snett.

Inomhusvy av en gavelvägg under konstruktion med gipsplattor, fönster och byggmaterial på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Mycket nöjd med hyllor på vinden. Avskyr när det är/blir rörigt. Ska nog göra två fack till. Mer får inte förvaras där uppe - annars sälja eller tippen.
Snor nog den idéen! Tack!
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Gipsningen gick vidare idag. Ytterligare en vägg klar.
Nyligen gipsskivor installerade på en inomhusvägg med ett fönster, synlig isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan fick jag ta tag i låskistan på ytterdörren. Den har kärvat lite i låsningen men nu på senare tid har det blivit värre. Så det var bäst att ta tag i problemet innan det blev ett jätteproblem. Låskistor är som klockor har jag upptäckt, de går inte ta isär utan att någon anonym del flyger iväg och man får ett helvete att luska ut hur allt satt. Men när allt monterats ihop infettat och klart så funkade allt utan problem igen. Kistan var väldigt torr på smörja invändigt.

En öppen ytterdörr med synlig låskista, utsikt till en vit bänk och ett fönster, inomhusmatta och en del av en mopphållare vid en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 4 till
  • Laddar…
Börjat sätta upp nytt innertak i köket idag.
Mycket avbrott så tar längre tid än tänkt.
Installation av nytt innertak i ett kök med verktyg och byggmaterial synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Fortsatt att dra nätverk i huset. Denna gång är det framdraget tråd till den ena grabbens rum. Och ja, kabelhärvan ska få ett eget skåp.

Kabeldragning i ett rum med synliga nätverkskablar, kontakter och utrustning på en ospacklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 3 till
  • Laddar…
D09
Kompletterat huset med en hjälpreda
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 4 till
  • Laddar…
Gipsat färdigt så långt jag kan, det blev lite pussel i pentryt men det blir ju skåp över i alla fall.
Nyinstallerade gipsskivor i pentry, elledningar och förberedelser för skåpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade gipsskivor i ett hörn av pentry där skåp ska monteras, med synliga eluttag och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag förberett inför morgondagens äventyr. Hoppas att allt går smidigt när taket ska målas. Ett pentry under renovering med nyligen gipsade väggar och tak, täckt fönster, samt målarutrustning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum täckt med plast under förberedelse, gipsskivor uppe och byggverktyg synliga, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Idag har jag kopplat om vattnet i vårt pannrum och blivande hundfixarrum.

Nyligen installerad vattenkran med rinnande vatten i ett rostfritt ståldiskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns alltid bra när stora milstolpar uppnås.

Nya kopparledningar och vattenutkastare installerade i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade även på att koppla in vattenutkastaren på utsidan.

Nyinstallation av kopparrör och vattenutkastare på vägg i pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev även en utkastare inne.

Renoverat pannrum med nyinstallerad utrustning och vattenutkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar sig...
 
  • Gilla
Maxizor och 5 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Idag har jag kopplat om vattnet i vårt pannrum och blivande hundfixarrum.

[bild]
Det känns alltid bra när stora milstolpar uppnås.

[bild]
Passade även på att koppla in vattenutkastaren på utsidan.

[bild]
Det blev även en utkastare inne.

[bild]
Det tar sig...
Vad fint och prydligt du har det med rören. Just ingående önskar jag att mitt såg lika fint ut. Men jag råkade tappa en regel ner på mina rör så det sprang läck idag :O Så inom någon vecka ska alla gamla stålrör ha bytts ut, de var inte så bra.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad fint och prydligt du har det med rören. Just ingående önskar jag att mitt såg lika fint ut. Men jag råkade tappa en regel ner på mina rör så det sprang läck idag :O Så inom någon vecka ska alla gamla stålrör ha bytts ut, de var inte så bra.
Snyggar till efter hand, en sak i taget...
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
surris
Badrummet har legat på is ett tag, men drog igång idag igen med spackling m.m. sen återstår det bara tätskikt och kakel/klinkers.
Ofärdigt badrum med spacklade väggar och tak, stege i mitten, fönster och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg det en gång i tiden
Renoveringsprojekt av ett badrum i början, med blottade träbjälkar och ett par tofflor på golvet, utsikt mot andra hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
-RB- och 4 till
  • Laddar…
Kört lite färgspruta i gäststugan. Resultatet är väl sådär, men det beror nog mer på mig och färgen än sprutan. Det ska ju på några lager till så det är nog inga problem.

Vitmålat träväggspanel bredvid omålat panel, ojämn färgspridning från färgspruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålat innertak i gäststuga med delvis täckt fönster och osymmetriskt färglager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad takpanel i gäststuga med synliga färgskvätt och ojämn täckning, skyddsplast täcker fönster och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad takpanel och vägg under konstruktion i en gäststuga, skyddad fönsteryta, ofärdigt resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Renovering av ett litet badrum med avlägsnat tak som avslöjar träbjälkar och isolering, vägg med öppnad del nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Julen är över, så forsätter riva lilla wc där taket läckte.

Renoveringsarbete i ett litet badrum med en toalett och väggar där kakel är borttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbete i ett litet badrum med krossat takavfall på golvet bredvid en handfat och en hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete av liten toalett med delvis bortrivna väggar och golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.