DennisCA DennisCA skrev:
Det beror väl på vilken sorts kamin man har. I vår kakelugn så tas friskluft in och rökgaserna förbränns en andra gång i en kammare ovanför elden.
Det är det säkert, men om supertorr ved nämns som ett problem borde det anges när problemet uppstår. Är det pga av syrebrist eller är det att rökgaserna lämnar förbränningsrummet för snabbt och kyls ner? Kan tänka mig att äldre murade skorstenar kyler ner endel av rökgaserna och finns partiklar skapas sotbeläggning.
Är personligen inte orolig att vår ved är för torr då den förvaras utomhus och kaminen har bra förbränning enligt sotaren.
 
Jag tycker det blir lite navelskådning när man börjar ta upp för torr ved som ett problem. Istället för att jaga varje liten dålig grej är det mycket viktigare att fokusera på de stora problemen. När det gäller vedeldning är de ju fuktig ved och pyreldning, och kan man lära folk att undvika dessa saker finns det mycket att vinna. Det ska vara lätt att göra rätt, och introducerar man ett spann för hur torr/fuktig veden ska vara gör man bara folk förvirrade...är den här klampen tillräckligt torr, men inte för torr? :worried:

Nej, jag säger att veden generellt ska vara så torr som möjligt!
 
  • Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Cheesen
P Paxman skrev:
Det här kommer säkert bli en evighetstråd med alla ved-förståsigpåare (inklusive mig själv) som ska tala om hur man SKA göra! :p

Jag kan börja:

I stort sett gör jag likadant som de två scouterna, två små skillnader har jag dock. Dels lägger jag tändmaterialet (i mitt fall näver sparat från björkved) i botten mellan de grövre basklabbarna. Eftersom värme och lågor strävar uppåt så vill jag ha startelden längst ned så själva tändveden (tunna stickor som läggs som en korsvirkesstuga över basklabbarna) snabbt värms upp och tänds. Jag lägger också nävern långt bak i kaminen så att de bakre pinnarna bränns av först. Det minskar risken för att delar av timmerstugan faller framåt mot glaset när de nedre delarna brinner av.

Dels lägger jag in de nya klabbarna innan uppvärmningsomgången brunnit ned helt. På så sätt får man hjälp av de sista lågorna, innan det bara blir glöd, att tända det nya bränslet. Med luckorna öppna på glänt den första minuten får också elden hjälp att få riktigt bra fäste.

Jag läser ibland att man ska tända veden uppifrån vilket jag aldrig förstått tanken med. Dock är jag inte den som är den, så jag har testat det några gånger...och det var helt värdelöst. Någon gång slocknade tändmaterialet och den gång det tog fyr, tog det väldigt lång tid. Med min metod har jag full fyr efter max en halv minut...när jag tände uppifrån tog det flera minuter.
.
Om man tänder uppifrån så får du ut mer energi ur veden då du får mindre oförbrända rökgaser som går ut genom skorstenen.
Prova båda metoderna och jämför hur mycket vitrök som kommer genom skorstenen under upptändningsfasen så inser du snart att när du tänder i botten så skickar du en halv klabbe oförbränd genom skorstenen. Tänder du korrekt så har du i princip ingen vitrök under upptändningsfasen.
 
  • Gilla
PierrePierre och 4 till
  • Laddar…
Jag är lat och köpte en bra kamin. Detta tror jag är det viktigaste man kan göra. Jag lägger in ett par klabbar, tänder med tändblock i botten och på några minuter brinner det fullt, automatspjällen sköter resten. Behöver aldrig tajma nästa inlägg, är det lite glöd kvar så lägger jag i, stänger luckan och snart är det full fyr igen. Automatspjäll och bra isolering är det viktigaste tycker jag. Sedan skall ju veden vara torr. Och trava inte ved sådär dikt an mot en vägg som dom gör på bilden, blir dålig luftcirkulation.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Passar på att fråga lite här. Vi har den här;
Kamin med öppna spjäll och eld, användare frågar om luftflödesinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedre spjället antar jag är för att få luft underifrån och mer drag, ska den vara fullt öppen hela tiden? Eller är det en inställningsfråga, reglera brinntiden? Det övre spjället;
Närbild av en spjällreglering på en kamin med frågor om öppningsgrad för optimal luftflöde och brinntid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska den alltid vara vriden så det är fullt öppet? Finns det någon vinning i att stänga den lite, inte fullt givetvis.
 
Jag har läst att sotpartiklarna som bildas när ved brinner kräver en viss tid för att förbrännas helt.
Om veden är för torr (< 12 % fuktkvot, möbeltorrt) brinner den så snabbt att sotpartiklarna inte hinner brinna färdigt.
 
  • Gilla
Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
G Ganescha skrev:
Passar på att fråga lite här.
Är killgissa okej? Det bäste hade väl varit om du hittat bruksanvisningen men jag kan chansa.

Övre vredet är kallrasskydd och ska alltid vara helt öppet när det eldas. Blir kaminen kall vintertid när den inte används kan ni stänga den.

Nedre spjället är syret till brasan, det ska troligtvis vare helt öppet tills allt är ordentligt varmt. När skorstenen är varm och det är bra drag kan ni kanske sänka till ungefär hälften (testa er fram) för att lugna ner brasan lite. Viktigt att inte sänka för mycket då ni då får en sämre förbränning och mer sot.

Hellre lite för mycket syre än lite för lite helt enkelt.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Nedre spjället antar jag är för att få luft underifrån och mer drag, ska den vara fullt öppen hela tiden? Eller är det en inställningsfråga, reglera brinntiden?
Jag kan inte svara för just er specifika kamin, men generellt skulle jag säga att tilluftsspjället ska manövreras så här:

Vid tändning av "kall" kamin: fullt öppet för att få kraftig förbränning för att snabbt få upp kaminens temperatur. I vår kamin börjar det "pumpa" när elden tagit fart ordentligt, och då vrider jag ned så att det precis slutar men ändå brinner för fullt.

När kaminen fått upp värmen: stryp tilluften så att det brinner bra men med lugna lågor. Stryp inte för mycket (pyreldning) då det ger ofullständig förbränning, vilket skapar mycket utsläpp och inte genererar så mycket värme.

G Ganescha skrev:
Det övre spjället;Ska den alltid vara vriden så det är fullt öppet? Finns det någon vinning i att stänga den lite, inte fullt givetvis.
Vår kamin har inget övre spjäll, men hade den haft det så hade jag antagligen alltid låtit det stå öppet. Enda anledningen att stänga det skulle vara ifall det blir kallras när kaminen inte används. Då vårt hus har självdragsventilation så vill jag inte täppa till några frånluftsvägar. Hellre släppa ut lite värme än att stänga in fukt resonerar jag. Stryp aldrig övre spjället när det eldas i kaminen!

EDIT: Tvåa på den! (y)
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är killgissa okej? Det bäste hade väl varit om du hittat bruksanvisningen men jag kan chansa.

Övre vredet är kallrasskydd och ska alltid vara helt öppet när det eldas. Blir kaminen kall vintertid när den inte används kan ni stänga den.

Nedre spjället är syret till brasan, det ska troligtvis vare helt öppet tills allt är ordentligt varmt. När skorstenen är varm och det är bra drag kan ni kanske sänka till ungefär hälften (testa er fram) för att lugna ner brasan lite. Viktigt att inte sänka för mycket då ni då får en sämre förbränning och mer sot.

Hellre lite för mycket syre än lite för lite helt enkelt.
Har letat efter bruksanvisning på nätet utan resultat. Men har kört på ungefär som du beskriver.
 
Åsa Lund
En modern kamin som bara har spjäll på luften in i kaminen ska inte strypas mer än att lågorna fortfarande "dansar"
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En modern kamin som bara har spjäll på luften in i kaminen ska inte strypas mer än att lågorna fortfarande "dansar"
Har kört med den helt öppen, provade idag att stänga den mer och ha den lite öppen men den sotade glasluckan, mer luft bör jag ha då antar jag?
 
Man tänder från ovan veden!!!

det är inte veden som brinner det är gasen och den ska förbrännas, punkt
 
  • Gilla
Viktualia
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Man tänder från ovan veden!!!

det är inte veden som brinner det är gasen och den ska förbrännas, punkt
Ni är ett gäng så påstår det ja...men jag följer anvisningarna från tillverkaren av min kamin och det fungerar otroligt mycket bättre. Istället för att det tar kanske fem minuter för att all tändved brinner när jag tänder från toppen, så är det fullt övertänt på kanske 30 sekunder när jag tänder från botten med en bit näver.

Så ni kan skriva "punkt" hur hur många utropstecken ni vill...jag kommer fortsätta tända min kamin på det sätt som är effektivast för den, alltså från botten.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
lnilsson lnilsson skrev:
Jag har läst att sotpartiklarna som bildas när ved brinner kräver en viss tid för att förbrännas helt.
Om veden är för torr (< 12 % fuktkvot, möbeltorrt) brinner den så snabbt att sotpartiklarna inte hinner brinna färdigt.
Kolla på röken.... Blöt ved ryker mycket och brinner således inte färdigt. Torr ved skapar helt klar rök.. Inga sotpartiklar alls.
 
P Paxman skrev:
Ni är ett gäng så påstår det ja...men jag följer anvisningarna från tillverkaren av min kamin och det fungerar otroligt mycket bättre. Istället för att det tar kanske fem minuter för att all tändved brinner när jag tänder från toppen, så är det fullt övertänt på kanske 30 sekunder när jag tänder från botten med en bit näver.

Så ni kan skriva "punkt" hur hur många utropstecken ni vill...jag kommer fortsätta tända min kamin på det sätt som är effektivast för den, alltså från botten.
Man bör göra det som fungerar bäst. Skriver tillverkaren att man skall tända från botten är det troligtvis så. De bör ha lagt en hel del resurser på att utröna vad som fungerar bäst så att kunden blir nöjd med produkten

Viktigast är ju som en del skriver att använda torr ved och att snabbt få upp värmen med en start rasa på finkluven ved.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.