Bästa svaret

Jag kollade på registerkartan, det verkar inte inlagt.

Å andra sidan, så är det inte många meter mellan "vändplanen", dvs grannens plan framför garaget och din fastighetsgräns, runt 10m kanske. På flygbilden ser det ut som det är grusat eller saltat mot damm, och det slutar precis framför garaget ca 10m från din fastighetsgräns.

Att ni har 40m olika väglängd tror jag beror på att det är skillnaden i avstånd från allmänna vägen till C:s fastighetsgräns och till din fastighetsgräns. Egentligen skall man väl ta till brukningscentrum, men man kanske gjorde en förenkling här?

Gäller gränsen från rågångsutstakningen från 1919 fortfarande, och har du hittat gränsmarkeringarna?

Jag hade pratat med den som snöröjer och bett dom köra extra hela din uppfart så du slipper skotta 30m eller 40m för hand.

• Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:

Å andra sidan, så är det inte många meter mellan "vändplanen", dvs grannens plan framför garaget och din fastighetsgräns, runt 10m kanske. På flygbilden ser det ut som det är grusat eller saltat mot damm, och det slutar precis framför garaget ca 10m från din fastighetsgräns.

Att ni har 40m olika väglängd tror jag beror på att det är skillnaden i avstånd från allmänna vägen till C:s fastighetsgräns och till din fastighetsgräns. Egentligen skall man väl ta till brukningscentrum, men man kanske gjorde en förenkling här?

Gäller gränsen från rågångsutstakningen från 1919 fortfarande, och har du hittat gränsmarkeringarna?

Jag hade pratat med den som snöröjer och bett dom köra extra hela din uppfart så du slipper skotta 30m eller 40m för hand.
Håller med i "troendet" om att ni betalar fram till fastighetsgräns bägge 2.
Att det finns en vändplan har inte med saken att göra.

SarB
M -MH- skrev:

Vad sökte du på för fastighet för att hitta i registerkartan?

Claes Sörmland
Jag tror bara det hela bara är ett missförstånd där många tenderar att läsa in för mycket i ordet vändplats i anläggningsbeslutet. Troligen menade lantmätaren bara platsen där vägen slutade vid "e" och man var tvungen att vända.

För övrigt, i anläggningsbeslutet till den gemensamhetsanläggning för väg som jag har del i är hela väganläggningen markerad med svarta tjocka streck. That's it, inga mer förtydliganden än så. Det är inte så att de tjocka svarta strecken i TS anläggningsbeslut inte generellt markerar en befintlig väg utan är just det som definierar väganläggningen?

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror bara det hela bara är ett missförstånd där många tenderar att läsa in för mycket i ordet vändplats i anläggningsbeslutet. Troligen menade lantmätaren bara platsen där vägen slutade vid "e" och man var tvungen att vända.

För övrigt, i anläggningsbeslutet till den gemensamhetsanläggning för väg som jag har del i är hela väganläggningen markerad med svarta tjocka streck. That's it, inga mer förtydliganden än så. Det är inte så att de tjocka svarta strecken i TS anläggningsbeslut inte generellt markerar en befintlig väg utan är just det som definierar väganläggningen?
Håller med om båda delarna i det du säger.

M -MH- skrev:

Tack så mycket. Så är det förstås och det låter rimligare att grannen betalar till sin tomtgräns och jag till min och därför är skillnaden 40 meter på vägsträckan. Det hade jag aldrig kommit på själv. Jag tycker det är konstigt att de skottar till hans garage men att jag har högre andelstal.

Angående gränsmarkeringarna är de borta då det var stenar utlagda 1919 och dessa har grannen rivit bort eftersom han har byggt hundgård över dessa. Det är alltså en gjuten platta där nu så de kommer jag aldrig hitta igen. Jag har läst det där lantmäteriprotokollet när de gick runt och la ut gränsstenar och beskrivningen på hur stenarna ser ut och dess storlek. Ja, det är den gränsen som gäller. Men man vet ju inte vart den går. Gränsrör ska vi dock ha lite längre upp mellan grannen och mig men den hittar jag inte heller igen så antar han har plockat den också. Du som har sett dagens karta ser väl att hans hundgård står över tomtgränsen i ett hörn?

SarB
O oliva skrev:
Tack så mycket. Så är det förstås och det låter rimligare att grannen betalar till sin tomtgräns och jag till min och därför är skillnaden 40 meter på vägsträckan. Det hade jag aldrig kommit på själv. Jag tycker det är konstigt att de skottar till hans garage men att jag har högre andelstal.

Angående gränsmarkeringarna är de borta då det var stenar utlagda 1919 och dessa har grannen rivit bort eftersom han har byggt hundgård över dessa. Det är alltså en gjuten platta där nu så de kommer jag aldrig hitta igen. Jag har läst det där lantmäteriprotokollet när de gick runt och la ut gränsstenar och beskrivningen på hur stenarna ser ut och dess storlek. Ja, det är den gränsen som gäller. Men man vet ju inte vart den går. Gränsrör ska vi dock ha lite längre upp mellan grannen och mig men den hittar jag inte heller igen så antar han har plockat den också. Du som har sett dagens karta ser väl att hans hundgård står över tomtgränsen i ett hörn?
Har ni båda endast bostadsfastigheter? Högre andelstal kanju bero på längre väg, men 40 m torde inte göra så stor skillnad. I anläggningsbeslutet brukar ju framgå hur de har beräknats.

SarB SarB skrev:
Har ni båda endast bostadsfastigheter? Högre andelstal kanju bero på längre väg, men 40 m torde inte göra så stor skillnad. I anläggningsbeslutet brukar ju framgå hur de har beräknats.
Har man delat in området i zoner kan det slå en del.

Du har ju en större fastighet, 10 ha med hälften skog/hälfen äng ser det ut som. Det bore ge ett större andelstal.

Har du frågat grannen var han säger att gränserna går? Det kan ju ha satts ut nya rör sedan 1919.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Jag tycker att allt låter märkligt, har ni gjort något när ni flyttade in för att reta era grannar och styrelsen? Och det är därför dom nu bråkar med er?

Att skotta 40 meter extra väg kan inte bli någon större kostnad för föreningen, om det påverkar kostnaden över huvud taget.

För att hitta en lösning på gåtan, hur lång skall vägen vara enligt beslutet, och var börjar den, om den börjar vid en punkt som är lättare att bestämma så kanske man kan mäta hela sträckan och se vart man hamnar?? har TS tur här så kan man konstatera att vägen slutar där TS vill...
Om detta görs om, blir det väl att vägföreningen tar över allt ansvar för dessa extra 40m. Tex att det sa grusas, skrapas osv. Att göra det utan vändplats för stora maskiner blir inte alls så enkelt alla gånger.
Finns det en enkel vändplats? Eller blir dessa 40m tidsödande, svårt backa tillbaka?

"vinner" 40m men blir ålagd anlägga ny vändplats?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
L larka742 skrev:
"vinner" 40m men blir ålagd anlägga ny vändplats?
En vägförening kan inte ålägga en medlem att anlägga en vändplats. Det är samfällighetens huvudvärk att se till att de kan sköta väganläggningen enligt anläggningsbeslutet.

Snailman
SarB SarB skrev:
Om ingen bestämning faktiskt krävs och det är enkelt att konstatera att vägen ingår så bör det inte vara några konstigheter. Blanda in registerkartan enbart för att konstatera att den i detta fall förhoppbingsvis stämmer med beslutet. Att visa beslutet i sig räcker ju uppenbarligen inte.
Jag brukar föreslå att göra så och om LM inte vill uttala sig om sträckningen istället i ett mail förklara vad man behöver ansöka om, hur lång tid en sådan förrättning kan tänkas ta och vilka som får bära kostnaderna. Det hjälper ofta folk att välja att komma överens istället.
Ja, det låter smart, i min vägförening ville de omfördela hur mycket var och en skulle betala i vägavgift, det kom en räkning från Lantmäteriet på typ 60 000 kr. Väganvgiften låg på cirkus 50 kr om året då, var ett par decennier sedan det inträffade.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En vägförening kan inte ålägga en medlem att anlägga en vändplats. Det är samfällighetens huvudvärk att se till att de kan sköta väganläggningen enligt anläggningsbeslutet.
Jo men som sagt i tråden med tror jag, om det är så att det var en vändplats på ett ställe som sedan försvann, eller åts upp av den nya vägen.

Vill man sedan ha tillbaka plogandet hela vägen - faller det inte på fastighetsägaren att kanske återställa vändplatsen. OM det skett ändringar över tid utförda av fastighetsägaren vid tex avstyckning..

Claes Sörmland
L larka742 skrev:
Jo men som sagt i tråden med tror jag, om det är så att det var en vändplats på ett ställe som sedan försvann, eller åts upp av den nya vägen.

Vill man sedan ha tillbaka plogandet hela vägen - faller det inte på fastighetsägaren att kanske återställa vändplatsen. OM det skett ändringar över tid utförda av fastighetsägaren vid tex avstyckning..
I grund och botten tillhör gemensamhetsanläggningen vägföreningen och de har skyldighet att stå för dess drift.

Men visst, om en medlem i en vägföreningen skulle sabotera en del av väganläggningen så finns det ju skadeståndsansvar för detta. Men jag ser inte riktigt vad det har med trådens fall att göra.

Det låter väl mest som om grannen kan ha ställt till vägen när den flyttades till andra sidan dennes hus. Att TS har rätt till en korrekt underhållen väg fram till fastighetsgränsen ser jag som närmast en självklarhet. Det ”måste” ha varit det som beslutades när vägföreningen bildades och jag kan inte tänka mig att en hel styrelse är så inskränkt att ingen i den håller med om det.

• Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.