M mrsmitch skrev:
Biocool och nej inga bubblor.
Okej, då har jag tyvärr inget bra svar. Vår pool håller 38 grader hela tiden och vi badar kanske två tre ggr i veckan. Använder swt guardian varannan vecka
 
Fulkemisten
M mrsmitch skrev:
Jäkligt dyr elräkning nu måste jag säga.
Det där verkar ju helt orimligt. Jag har 115 kWh på poolen (uppmätt, 350 h drift och bara en värmare på 3000 W, pumpen går bara då värmaren är igång) i november och då är den också relativt välisolerad enligt mig. Dvs 15- 20 cm EPS på sidorna och ännu mer under sitsarna (XPS) och så 12 cm i botten (XPS). Sedan har jag ett flytande underlock också som ligger på vattenytan. Om du har typ lika bra isolerat så måste du ha skaffat någon annan storförbrukare som du inte tänker på väl?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det där verkar ju helt orimligt. Jag har 115 kWh på poolen (uppmätt, 350 h drift och bara en värmare på 3000 W, pumpen går bara då värmaren är igång) i november och då är den också relativt välisolerad enligt mig. Dvs 15- 20 cm EPS på sidorna och ännu mer under sitsarna (XPS) och så 12 cm i botten (XPS). Sedan har jag ett flytande underlock också som ligger på vattenytan. Om du har typ lika bra isolerat så måste du ha skaffat någon annan storförbrukare som du inte tänker på väl?
Värdena är inte orimliga. Ett spa ligger på mellan 250-350 kWh i månaden i snitt baserat på en årsmedeltemp på 7 grader. Vilket ger lite förbrukning på sommaren och mer på vintern. Däremot skulle jag själv inte köra pumpen mer än 2x5 h per dygn. Därtill kan det vara läge att syna isoleringen till våren så att den sitter ihop ordentligt runtom. Är det inte tätt kvittar det vilken tjocklek på isoleringen som sitter runtom.

En tröja som hängs på axeln värmer inte magen.
 
Mitt pH behöver sänkas kring 0,4 per dag. Det känns overkligt mycket.

Tror det är kopplat till alkaliniteten och behöver troligtvis komma ner en bra bit under 100 innan det blir mer stabilt. Jag hade inte tänkt hälla i 1 kilo pH- per vecka.

I övrigt har jag fortsatt svårt att mäta syre i vattnet. Verkar vara något som blockerat syremätningen, alternativt trasiga stickor.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det där verkar ju helt orimligt. Jag har 115 kWh på poolen (uppmätt, 350 h drift och bara en värmare på 3000 W, pumpen går bara då värmaren är igång) i november och då är den också relativt välisolerad enligt mig. Dvs 15- 20 cm EPS på sidorna och ännu mer under sitsarna (XPS) och så 12 cm i botten (XPS). Sedan har jag ett flytande underlock också som ligger på vattenytan. Om du har typ lika bra isolerat så måste du ha skaffat någon annan storförbrukare som du inte tänker på väl?
Får inte riktigt ihop det där. Är drifttiden 350 h det vill säga en halv månad? Har du alltså kring 230 kWh per månad?

När det gäller värmaren kan den bara gå igång om pumpen är igång (behöver flödet för att ens få sättas igång). Däremot behöver den inte gå hela tiden pumpen är igång. Värmaren kan alltså inte värma om pumpen inte är igång.

Oklart hur mycket det går att spara på att ändra inställningen så att badet endast får värma de tider man väljer att köra pumpen enligt tidsinställningar.

De som klorerar en gång i veckan kan med fördel låta tempen sjunka till 30 innan klorchockning. Vad jag förstått är kloret mer verksamt närmare 20 än närmare 40, till skillnad mot bromet som är mer verksamt i ett större tempspann.

Klart imponerad av tjockleken på din isolering.

Får du några avlagringar eller annat på den flytande isoleringen du kör med? Jag tänkte som sagt testa men har inte fått hem den från landet ännu.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Får inte riktigt ihop det där. Är drifttiden 350 h det vill säga en halv månad? Har du alltså
Nä. Inte jag heller. Den har gått 115 h under nov. Alltså 350 kWh typ.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Klart imponerad av tjockleken på din isolering.
Slängde i det som fick plats under panelen. Var lite pyssel men det gick. Överst är det faktiskt bara 12 cm men nere vid sitsen så är det 20 cm. Under sitsarna är det packat det som går och fogskummat. Tänkte även att blåst borde göra sitt till för avkylning så satte vindpapp ytterst under panelen.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Får du några avlagringar eller annat på den flytande isoleringen du kör med? Jag tänkte som sagt testa men har inte fått hem den från landet ännu
Nä. Det ser bra ut. Inga konstigheter. Locket är brunt. Typ som isodrän fast ännu mörkare. Med ganska stora kulor så att hela rinner av när man tar upp det, verkar inte bli mättat heller. Två delar är det i också och lite för litet. Flottören skvalpar runt mellan halvorna.
 
Har nu haft tunnan igång ca tre veckor. Kör filtret 2x10h och har körts med Biocools "nya" instruktioner. Upplever ändå att vattnet har blivit lite grönaktigt, men inte "mjölkigt" som jag har sett vissa beskriva, utan fortfarande klart vatten. Tips på vad man kan testa? Har inte kört något flockningsmedel ännu, kan det vara värt att testa?
 
D Dallastower skrev:
Har nu haft tunnan igång ca tre veckor. Kör filtret 2x10h och har körts med Biocools "nya" instruktioner. Upplever ändå att vattnet har blivit lite grönaktigt, men inte "mjölkigt" som jag har sett vissa beskriva, utan fortfarande klart vatten. Tips på vad man kan testa? Har inte kört något flockningsmedel ännu, kan det vara värt att testa?
Biocools instruktioner är väl att chocka med dubbla dosen eller liknande om det är algbildning på gång. I annat fall en klorchockning.

I mitt fall körde jag badtunnan första tiden med för höga pH-värden innan jag köpte en digital pH-mätare. Det gav en en rad olika lustiga egenskaper som både algbildning, kalkutfällning och liknande. I min badtunna blev det rejält halt, även om vattnet inte såg uppenbart grönt ut på något sätt.

Skulle jag gå tillbaka till Biocool skulle jag också lägga till en helgchockning med klor. För tillfället gav jag mig på att läsa på ännu mer om brom och körde även igång med brom efter att ha gett upp första försöket. Tror jag är på rätt väg denna gången.

Bromtabletter som desinficering och klor som oxidering/aktivering av brominer i nuläget. Algdräp veckovis. Filtercykel kring 2x4 h till 2x5 h. Men filtrering kör ju betydligt mer om man kör inställningen med att badet löpande värmer mellan inställda filtercykler. Jag gissar på att om man ställer filtercykeln på 2x4 h får man i verkligheten ut minst 4 x 6 h.
 
Ni som har terasspoolen med aluminiumanslutningar. Hur mår dessa när ni kör i pH-?

Jag får som sagt rejäla utfällningar och även gropar i aluminiumet. När jag kollat runt är aluminium något man generellt aldrig använder i spabad. Inte på något ställe. Alls.

Jag hoppas verkligen att värmarna är rostfritt, annars lär de inte hålla länge alls.
 
Fulkemisten
Varför pH-sänkare? Klor sänker pH så man måste snarare använda en pH-höjare intermittent. Skulle inte tro att det är något problem med anslutningarna, de ska få ett oxidskikt på sig, detta sitter bara ytligt och skyddar resten av metalldelen från korrosion. Man hårdanodiserar ju aluminium för att få det mer hållbart och beständigt i många sammanhang.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför pH-sänkare? Klor sänker pH så man måste snarare använda en pH-höjare intermittent. Skulle inte tro att det är något problem med anslutningarna, de ska få ett oxidskikt på sig, detta sitter bara ytligt och skyddar resten av metalldelen från korrosion. Man hårdanodiserar ju aluminium för att få det mer hållbart och beständigt i många sammanhang.
Jag sänker pH för att det stiger med 0,2 per dygn. Troligtvis på grund av hög alkalinitet. I och med pH-sänkningen över tid sjunker även alkaliniteten men det tar rätt lång tid.

Jag kör bromtabletter som har diklor i sig (som de flesta bromtabletter på marknaden). Diklor är relativt pH-neutralt. Därtill har jag chockat med diklorgranulat men det verkar inte ha någon större påverkan på pH.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför pH-sänkare? Klor sänker pH så man måste snarare använda en pH-höjare intermittent. Skulle inte tro att det är något problem med anslutningarna, de ska få ett oxidskikt på sig, detta sitter bara ytligt och skyddar resten av metalldelen från korrosion. Man hårdanodiserar ju aluminium för att få det mer hållbart och beständigt i många sammanhang.
Ett oxidskikt...?

Det ser inte nyttigt ut. Vi pratar ju om 2-3 mm stora beläggningstoppar överallt på aluminiumanslutningen. Jag pratade med en poolleverantör och han menade att kloret kan göra det men jag har som sagt väldigt lite klor. Därtill ser jag direkt effekt på anslutningarna dygnet efter jag tillsatt pH-

Tar jag bort denna beläggning ser det ut som skador på själva anslutningen. Som små kratrar i metallen.

Närbild på en aluminiumanslutning med en oval, korrosionsliknande beläggning, eventuellt orsakad av klor eller pH-justeringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är för övrigt inte säker på att det är pH- som ger det där. Möjligt att det är kloret/bromet. Det verkar komma löpande dagligen.

Oavsett har jag nu justerat upp hårdheten i vattnet så jag ligger strax under 200 ppm. Låg på 100 innan. Vattnet var ev. aggressivt.

Bromtabletterna fungerar överlag bra. Ligger på kring 4 ppm stadigvarande. Går ner lite vid bad men glider upp sen igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.