Jag byggde ett skåp och 5 lådor förra veckan. Visserligen för skruv/beslagsförvaring, men principen är samma. Sidor av 15mm björkplywood och botten av 6mm björkplywood. Väldigt stabila och smidiga. Monterade med 700mm Blum Movento expansionsbeslag. Otroligt lyxig känsla i dem!

Närbild på tandade kanter av skurna björkplywoodbitar för skåpslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksprojekt med hörndetalj av björkplywood och expansionsbeslag på en arbetsbänk.
Skapa konto
Hembyggt skåp med låda av björkplywood på arbetsbänk i snickeriverkstad.
Skapa konto
Omonterad låda av björkplywood med fingerskarvar, redo för ihopmontage och beslag.
Skapa konto

• Gilla
spånhyvel och 13 till
  • Laddar…
LoweW
V vectrex skrev:
Jag byggde ett skåp och 5 lådor förra veckan. Visserligen för skruv/beslagsförvaring, men principen är samma. Sidor av 15mm björkplywood och botten av 6mm björkplywood. Väldigt stabila och smidiga. Monterade med 700mm Blum Movento expansionsbeslag. Otroligt lyxig känsla i dem!

[bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt! Var köpte du plywooden?

LoweW LoweW skrev:
Snyggt! Var köpte du plywooden?
Just denna är köpt på calexico. Rätt bra pris där om man handlar lite större mängd.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Om du gör egna lådor och vill göra egna expansionsbeslag med fullutdrag i plywood har John Heisz nyligen lagt upp en film på Youtube hur han gjort.
Det blir väl inte samma känsla som i blums beslag, men egentillverkade är ju härligt.

• Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
En fundering bara? Varför regla du inte upp väggen ordentligt innan du börja med köket? Ser ut som väldigt mycket salande för att få det bra. Vad ska du ha ovanför bänkskåpen på vägen?

• Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Blir troligen lådor av trä som ni säger, det blir då troligen gjorda i björkplywood 15mm (?) med 6 mm (?) botten. Även om det är ballt med skenor i trä blir det nog blüm undermonterade skenor, snyggare och stadigare, exakt vilken modell det ska vara är väll frågan, men sett att de har någon variant där man kan justera lådorna lite grann så de kommer helt perfekt, vilket ju är trevligt med tanke på att det ska vara infällda fronter.

• Gilla
Hamkla
  • Laddar…
katos katos skrev:
En fundering bara? Varför regla du inte upp väggen ordentligt innan du börja med köket? Ser ut som väldigt mycket salande för att få det bra. Vad ska du ha ovanför bänkskåpen på vägen?
Bra fråga och ser lite knäppt ut. Anledningen är att jag trodde jag var smart. Timret är lite längre in än den murade sockeln, så tänkte att väggskåpen kunde få sitta längre in än bänkskåp och kakel. Dvs få 40cm djupa skåp men att de bara sticker ut 30-35 cm eller liknande. Dock ska jag ju in med en fläkt där, och för att det ska gå att rengöra den och byta fettfilter osv så kunde jag inte trycka in skåpen så långt, jag vinner nog max 3 cm i djup på denna procedur. Dock blev kanten väldigt trevlig att ställa skåpen på, så blir stadigt och bra och kommer nog hålla mycket vikt.

Sen är det en till aspekt i det hela. Det är ju en timmerstomme bakom, och en dylik rör sig med årstiderna och fukthalten, dvs den drar ihop sig och expanderar lite grann. Det gör att det är dumt att skruva en regel hela vägen i timret vid en uppregling. Det går att lösa med vinkelbeslag som skruven kan glida lite i, så har jag gjort vid badrummet. Nu slipper jag dock tänkta så mycket på det då den uppreglade väggen inte är så lång/hög.

• Gilla
am_hed
  • Laddar…
Då var det dags för det stora väggskåpet som jag visade ritning på i tidigare inlägg.
Ett jäkla knöl med skeva/böjda/kupade bitar. Trixet med lite avrundade bitar för att få ett jämnare tryck på traven var ingen hitt. Kan varit så att jag rundade dem för mycket. Den översa biten var ganska mycket kupad, den under den lite mindre kupad, och den tredje ovanifrån var nästan helt rak/platt. Så när jag spände om dem efter att ha tagit några bitar så la jag en rak bit på istället. Hoppas på mer tur då.
Halvfärdigt träväggskåp på arbetsbänk med tvingar och verktyg i en verkstadslokale.
Skapa konto

Byggt och monterat halva skåpet, det för att se till att hålen vid fläkten osv passar. Blev inte världens snyggaste för uttagen för fläkt och skåpsbelysning. Men kommer inte synas så skit samma.
Delvis monterat träväggskåp i byggmiljö med hål för fläkt och belysning, verktyg på arbetsbänk.
Skapa konto

Sen ner med skåpet och fräsa spår för ledlister. Blir troligen IKEAs omlopp, men gjorde spåren några mm för breda så kanske lite andra fabrikat kan passa också.
Verkstad med stort träskåp under konstruktion, verktyg och spårfäste för LED-lister synligt.
Skapa konto
Inredd verkstadsyta med halvfärdigt väggskåp, fläkt och fräsverktyg på arbetsbänken, träspån och verktyg runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
spånhyvel och 3 till
  • Laddar…
Sen bygga ihop resten av skåpet
Halvfärdigt träskåpsprojekt i verkstad med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

På baksidan skruvade jag dit två stycken långtgående brädor som jag ska skruva upp skåpet med sen.
Träskåp under konstruktion i en verkstad med isolering och verktyg synliga.
Skapa konto

För att få till en lite mjukare kan men att skåpen ändå upplevs som raka blev det att ta fram det manligaste frässtålet jag kunde finna. Avrundningsstål med 1mm radie och väldigt litet kullager för att komma åt så när i hörnen som möjligt.
En närbild av ett frässtål som använts för avrundning av träkanter, med fokus på dess 1mm radie och kullager.
Skapa konto

Här kan man (kanske) se skilnaden på fräst och inte fräst. I ärlighetens namn kunde man ha åstadkommit samma sak med en bra slipsvamp på typ samma tid. Men men, den som har flest prylar när han dör vinner.
Träbräda med avrundade kanter mot bakgrund av osammanfogade träskåpsdelar.
Skapa konto

För att kunna få dit skåpet och få det rakt när jag drar i skruvarna, så drog jag i ett gäng skruvar så de stack ut från väggen lika långt som den utreglade väggen under minus 3 cm. Gjordes med hjälp av en rätskiva med en påtejpad träkloss. Väldigt snabbt och enkelt gjort.
Vägg med träpanel och en väggmonterad nivellering av gröna vattenpass, intill ett blått flaskställ.
Skapa konto

Sen upp med hela skåpsenheten. Den vägde några kilon och det var lite tight att få in den, men med lite baxning och uppallning av diverse så gick det ganska lätt för mig och frugan att klämma in det.
Person monterar träskåp i verkstadsutrymme, med verktyg och utrustning synlig.
Skapa konto

Tada, skåpet färdigt och på plats.
Omonterat träskåp med öppna fack och två långa brädor på baksidan i en träbeklädd byggarbetsplats.
Skapa konto

Nu är det bara resten kvar.

• Gilla
  • Wow
spånhyvel och 15 till
  • Laddar…
C
O Octavianus skrev:
Blir troligen lådor av trä som ni säger, det blir då troligen gjorda i björkplywood 15mm (?) med 6 mm (?) botten. Även om det är ballt med skenor i trä blir det nog blüm undermonterade skenor, snyggare och stadigare, exakt vilken modell det ska vara är väll frågan, men sett att de har någon variant där man kan justera lådorna lite grann så de kommer helt perfekt, vilket ju är trevligt med tanke på att det ska vara infällda fronter.
Kan tipsa om https://www.lignoshop.de/ som jag just tog emot en leverans med skenor och gångjärn från. Avsevärt mycket bättre priser än tex Teofils. Ska själv bygga ett kök snart, och man kan beställa måttanpassade trälådor också från Ligno! Man kan välja material, tjocklek och storlek ned på mm. Verkar vara bra pris även på det så kommer nog göra så. Även om det är roligt att bygga själv så är det svårt att hitta rätt material, i mitt fall askträ.

Redigerat:
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
C cffol skrev:
Kan tipsa om [länk] som jag just tog emot en leverans med skenor och gångjärn från. Avsevärt mycket bättre priser än tex Teofils. Ska själv bygga ett kök snart, och man kan beställa måttanpassade trälådor också från Ligno! Man kan välja material, tjocklek och storlek ned på mm. Verkar vara bra pris även på det så kommer nog göra så. Även om det är roligt att bygga själv så är det svårt att hitta rätt material, i mitt fall askträ.

Jag har kikat en del där och blir ju helt klart därifråna jag beställer. Skulle vilja ha de som visas i denna videon
men frågan är väll vilka det är bara, men får väll leta lite noggrannare när det börjar bli dags.

C
O Octavianus skrev:
Jag har kikat en del där och blir ju helt klart därifråna jag beställer. Skulle vilja ha de som visas i denna videon [media] men frågan är väll vilka det är bara, men får väll leta lite noggrannare när det börjar bli dags.
Det där är Blum Tandem - ser man direkt på de orange fästena. Av min första beställning nu ska jag bygga lite olika förvaringslösningar, så jag beställde både Tandem och Movento för att prova fram vilken som blir bäst till köket. Svårt att förstå exakt vad fördelarna med den lite dyrare Movento är annat än justeringsmöjligheterna för fronten. Kan rapportera tillbaka erfarenheter sen, men finns väl många andra här på forumet som byggt lösningar som kan ge tips.

A
Det är ju ingen jätteskillnad mellan olika märken på utdrag. Så fort ett märke kpmmer med en innovativ idé är ju de andra på efter en vecka. Handlar mer om (tycker jag) vilka man är inkörda på, tillgänglighet mm. Har man sid, höjd och tilt är det svårt att misslyckas. Själv kör jag alltid Hettich quadro V6 utdrag, mest för att de säljs som ett kit, dvs allt är med, inget plock med att välja olika konstiga fästen mm och för att de har ett bra pris förstås.

Mowatom. Var köper du dom ifrån?

C
mowatom skrev:
Det är ju ingen jätteskillnad mellan olika märken på utdrag. Så fort ett märke kpmmer med en innovativ idé är ju de andra på efter en vecka. Handlar mer om (tycker jag) vilka man är inkörda på, tillgänglighet mm. Har man sid, höjd och tilt är det svårt att misslyckas. Själv kör jag alltid Hettich quadro V6 utdrag, mest för att de säljs som ett kit, dvs allt är med, inget plock med att välja olika konstiga fästen mm och för att de har ett bra pris förstås.
Grejen är ju att Tandem och Movento båda är från Blum, men jag har svårt att förstå vad skillnaderna faktiskt är, annat än priset.
När jag beställde från Ligno fick jag också med allt som behövdes, dvs skenor och snäppfästen, ja tom skruv fastän jag inte beställde det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.