Vi byggde ett helt nytt badrum på ovanvåningen i vår 70-tals hus 2019-2020. Anlitade en kakelsättare som vår snickare rekommenderade och köpte kakel och klinker själv då tiden var knapp. Och i somras så märkte vi att flera kakelplattor har spruckit från taket och ner till golvet. Nu är problemet att ingen vill ta på sig att reparera badrummet. Kakelsättare säger att det är materialfel och är frostspräningar från fabrik och butiken vill inte kännas vid detta. Snickaren som satte reglarna bakom kaklet har friskrivit sig helt.
Vi måste helt enkelt stå för hela kostnaden själv. Kan detta vara korrekt att man inte alls har någon garanti för spruckna kakelplattor efter 6 månader?
Vi måste helt enkelt stå för hela kostnaden själv. Kan detta vara korrekt att man inte alls har någon garanti för spruckna kakelplattor efter 6 månader?
Har ni sas kvitto på hela renoveringen så har ni garantier!
Har ni lejt in alla yrkesgrupper själva, eller har ni en huvudentreprenör?
Varför plattor spricker är svårt att svara på, pga att det finns många orsaker varför!
Är det bara på ett ställe, eller är det på fler ställen? Finns det fler bilder, gärna på lite mer avstånd!?
Svårt att se på denna bild.....får inte ihop var i badrummet det är....
Har ni lejt in alla yrkesgrupper själva, eller har ni en huvudentreprenör?
Varför plattor spricker är svårt att svara på, pga att det finns många orsaker varför!
Är det bara på ett ställe, eller är det på fler ställen? Finns det fler bilder, gärna på lite mer avstånd!?
Svårt att se på denna bild.....får inte ihop var i badrummet det är....
Lurigt läge, men är plattsättaren en seriös firma så borde hans ord väga en del vid garantidiskussion med affären som sålt kaklet.
De (affären) borde ha reklamationsrutiner när en kund anmärker på kakel etc, och då kunna gå vidare till kakelproducenten.
Hur motiverar kakelaffären avslaget?
De (affären) borde ha reklamationsrutiner när en kund anmärker på kakel etc, och då kunna gå vidare till kakelproducenten.
Hur motiverar kakelaffären avslaget?
Nej det där är en sättningsskada alt att det finns en skivskarv bakom som rör sig.K Kane skrev:
"frostsprängningar" my ass
Råkade ut för nåt liknande hos en kund, sprack från golv till tak.
Kikade på kort från när jag var dit och från innan jag började tätskikta och kunde då se att det var genralskarv eller vad man ska säga på osb och gips, skarvarna var på samma ställe och där sprack det
Kikade på kort från när jag var dit och från innan jag började tätskikta och kunde då se att det var genralskarv eller vad man ska säga på osb och gips, skarvarna var på samma ställe och där sprack det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi anlitade en snickare som skulle lösa kakelsättare och elektriker men fick separata fakturor från dem alla.
Det gäller sju plattor i följd på denna klacken, de följer varandra som en lång spricka. Vi har ett 70-tals hus som rör sig ganska mycket då vi var lite spricker överallt i vanliga väggar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Är sprickan på den lilla bit som är vit och sticker ut från väggen/taket på bilden med reglarna, sett inifrån duschen?
Sattes det en regel mot den befintliga väggen och sedan nytt gips på det?
Sprickan ser misstänkt ut att vara typ 60mm in från ytterkanten och det skulle kunna motsvara en regel plus gips. Isf har regeln eller väggen rört sig i förhållande till den andra.
Sattes det en regel mot den befintliga väggen och sedan nytt gips på det?
Sprickan ser misstänkt ut att vara typ 60mm in från ytterkanten och det skulle kunna motsvara en regel plus gips. Isf har regeln eller väggen rört sig i förhållande till den andra.
Är sprickan på den här väggen?
Reglarna är felvända, vilket torde påverka väggens förmåga att ta upp sidokrafter. Kan enligt mig förklara sprickorna.
obs, jag är superamatör! Halvvägs klar med mitt första badrum.
Logga in
Skapa konto
Reglarna är felvända, vilket torde påverka väggens förmåga att ta upp sidokrafter. Kan enligt mig förklara sprickorna.
obs, jag är superamatör! Halvvägs klar med mitt första badrum.
Ja det är precis där vattenpasset står som 7 plattor har spruckit. Vi vet inget om den underliggande konstruktionen då väggen var där från början, men snickaren hävdar att han har reglat som man ska.
Men hur ska man bevisa att det är en rörelseskada och vem ska stå för detta?
Men hur ska man bevisa att det är en rörelseskada och vem ska stå för detta?