364 700 läst · 1 560 svar
365k läst
1,6k svar
Projekt: Terrasspool
Det här med grundläggande kemikunskaper. Vad är egentligen det?
Det som fick mig intresserad (och det jag minns) från kemilektionerna var allt som small, rök, brann och fräste. Det är de 4 egenskaperna jag försöker undvika i badtunnan nu vilket gör att jag inte har så mycket nytta av vad jag lärde mig för 25 år sen.
Däremot minns jag receptet för krut. Det kan jag dela privat för de som tröttnar på badtunnan och som snabbt behöver utrymmet tillbaka.
Det som fick mig intresserad (och det jag minns) från kemilektionerna var allt som small, rök, brann och fräste. Det är de 4 egenskaperna jag försöker undvika i badtunnan nu vilket gör att jag inte har så mycket nytta av vad jag lärde mig för 25 år sen.
Däremot minns jag receptet för krut. Det kan jag dela privat för de som tröttnar på badtunnan och som snabbt behöver utrymmet tillbaka.
Det är inte så konstigt att det kan bli lite jobbigt med badtunnekemin, håller själv på att lära mig genom att testa.
I ett bad på 1 m3 blir vattnet 20ggr mer belastat av smuts när du badar än en pool på 20m3. Så antingen byter man vatten ofta eller så leker man kemist
Och det hänger ju mkt på hur ofta man badar och hur smutsig man är.
Iaf, flockmedel har funkat kanon för mig då mitt vatten initial blir lite grådassigt. Jag har pump med filter bollar
I ett bad på 1 m3 blir vattnet 20ggr mer belastat av smuts när du badar än en pool på 20m3. Så antingen byter man vatten ofta eller så leker man kemist
Och det hänger ju mkt på hur ofta man badar och hur smutsig man är.
Iaf, flockmedel har funkat kanon för mig då mitt vatten initial blir lite grådassigt. Jag har pump med filter bollar
Lämpligen enklare syra/bas-balans, kemiska jämvikter och då främst buffert, samt principerna för katjon/anjon och sammansatta joner, således mestadels grunden i oorgansk kemi men såklart går det in en del i organisk kemi vad det gäller "poolkemi" men det kan man nog skippa så länge det "funkar".H henlin431 skrev:
Alternativet är att "göra som det står på förpackningen" och det funkar ju det med.
Steg 1.
Justera alkaliniteten till typ 80 på vanliga teststickor.
Steg 2.
I med klor till typ 3 ppm.
Steg 3.
Höj pH till typ 7 när kloret sänker detta värde över tid.
Steg 4.
Håll koll på samtliga värden och titrera dessa genom att buffra (steg 1), klorera (steg 2) och höj pH (steg 3) så att värdena håller sig inom referenen, försiktigt, inga kraftiga svängningar. Steg 1 görs mer sällan än steg 2 och 3.
Klor, alkalinitetshöjare eller sänkare beroende på ditt vatten, pH-höjare samt ibland flockmedel. Det räcker verkligen.Tobzter skrev:
Det här med alkalinitet för spa/badtunneägare kan vara en utmaning. Har sett en del som tröttnat på att hela tiden justera pH (dagligen) och valt att lägga sig på kring 50 i alkalinitet, varpå allt helt plötsligt blivit väldigt stabilt. Jag själv är i den situationen nu. Jag verkar öka 0,2 per dygn lite drygt. Det känns lite väl mycket. Ligger på alka på mellan 140-160 och sänker gradvis.
Testade för övrigt aktivt syre igår. Tablettform. Löses upp rätt fort. Olika tillverkare rekommenderar kontroll av nivåer efter olika tider. Efter 10 minuter, eller efter 1 timme och i vissa fall till och med efter 2 timmar. Jag fick inget mätbart värde efter 1 timme så jag lär kolla efter 10 minuter. Aktivt syre oxiderar och löser upp sig snabbt. Hur man ens kan få mätning 2 timmar efter att man lagt i syret är en gåta.
Testade för övrigt aktivt syre igår. Tablettform. Löses upp rätt fort. Olika tillverkare rekommenderar kontroll av nivåer efter olika tider. Efter 10 minuter, eller efter 1 timme och i vissa fall till och med efter 2 timmar. Jag fick inget mätbart värde efter 1 timme så jag lär kolla efter 10 minuter. Aktivt syre oxiderar och löser upp sig snabbt. Hur man ens kan få mätning 2 timmar efter att man lagt i syret är en gåta.
Kort kommentar kring flockning. I de fall ämnen samlar ihop sig och lägger sig på ytan är det svårt för filtret att ta detta. Allt som ligger på ytvattennivå sugs inte gärna ner i filtret har jag märkt.
Nåt tok är det. Mätte efter 10 minuter. Inget mätvärde på stickorna då heller. Gick över från tablett till granulatsyre. Visade inget heller. Swim & funs stickor lär lämnas tillbaka. pH strax under 7,6.och dosering enligt anvisningar.H henlin431 skrev:Det här med alkalinitet för spa/badtunneägare kan vara en utmaning. Har sett en del som tröttnat på att hela tiden justera pH (dagligen) och valt att lägga sig på kring 50 i alkalinitet, varpå allt helt plötsligt blivit väldigt stabilt. Jag själv är i den situationen nu. Jag verkar öka 0,2 per dygn lite drygt. Det känns lite väl mycket. Ligger på alka på mellan 140-160 och sänker gradvis.
Ja fick det i somras, körde då guardians chockmedel och pumpen i ett dygn sedan löste det sig! Man måste vara nog med att filtrering går med jämna mellanrum och jämn dosering av medelM mrsmitch skrev:
Vi doserar enligt alla konstens regler och har haft filtreringen igång 20hr om dygnet i tre månader. Jäkligt dyr elräkning nu måste jag säga. Vi funderar på att stänga av den efter jul. Har svårt att känna att det är värt det.Lenahugo skrev:
Hur har ni räknat? Pumpen lär ju inte dra alltför mycket. Hur mycket estimerar ni att badet kostat under tiden ni haft det? Snittkostnaden per månad (inkl alla säsonger) borde ligga på kring 400-500 per månadM mrsmitch skrev:
Oj vad konstigt. Vad kör du för medel, och har du bubblor?M mrsmitch skrev:
Har inte räknat. Men den här bilden är inte vacker. Det enda som förändrats i huset är poolen. Uppvärmning är pellets så det blir svårt att skylla på vädret.H henlin431 skrev:
Med bara pump konstant, dvs 300watt eller så, så hamnar du på ca 3-400 kwh i mån, dvs kanske 5-700 kr. Men kör du värmare konstant på 2kw så kommer du utan problem upp i 2-3000 i månaden.
Jag kör bara mitt bad mellan maj och okt, sedan fyller jag upp (har egen brunn) för vinterbad
, Chockar och behåller det en vecka kanske.
Jag kör bara mitt bad mellan maj och okt, sedan fyller jag upp (har egen brunn) för vinterbad
Vet ej hur mycket värmarna kör, badet har två värmare på 6kw tot. Det är inställt på 38 grader dock välisolerat. Kör värmarna hela tiden eller bara när temperaturen sjunker i badet?G guggen skrev:Med bara pump konstant, dvs 300watt eller så, så hamnar du på ca 3-400 kwh i mån, dvs kanske 5-700 kr. Men kör du värmare konstant på 2kw så kommer du utan problem upp i 2-3000 i månaden.
Det lär ju finnas termostat, men har du ett bad på 1-2m3 med uppvärmning till 38 grader när det är noll ute så lär det dra en del. Eller det beror såklart på hur välisolerat det är, framförallt locket.M mrsmitch skrev: