D Dallastower skrev:
Äntligen 38 grader, ikväll ska det badas :love:
Hur var det att bada?
 
  • Gilla
Moana
  • Laddar…
Riktigt riktigt nice, trots att det regnade :rofl:

Största problemet första mig just nu är elen. Har satt en belastningsvakt på faserna till badtunnan, och den slår ifrån om tex VVB går igång eller om vi körde flera plattor på spisen samtidigt. Men vi gör åtminstone att säkringen inte går. Pump och värmare går igår igen så fort vakten släppet på ström igen, så det funkar. Återstår att se vad som händer nära det blir kallt på riktigt ute.
 
D Dallastower skrev:
Riktigt riktigt nice, trots att det regnade :rofl:

Största problemet första mig just nu är elen. Har satt en belastningsvakt på faserna till badtunnan, och den slår ifrån om tex VVB går igång eller om vi körde flera plattor på spisen samtidigt. Men vi gör åtminstone att säkringen inte går. Pump och värmare går igår igen så fort vakten släppet på ström igen, så det funkar. Återstår att se vad som händer nära det blir kallt på riktigt ute.
Stormkök är ju annars årets julklapp. Då slipper du spisen helt!

Vad är målet framåt? Fasa runt i centralen eller säkra upp?
 
H henlin431 skrev:
Det handlade bara om vilken av de vanligaste klortyperna jag fått hem då jag inte förstod benämningen. Men jag redde som sagt ut det. Chockklor och chockklor kan var rätt olika saker. Snabbklor och snabbklor kan också vara rätt olika saker.

Tycker själv inte det rör sig om så många olika ämnen. Klor för chockklorering. Brom för långtidsverkan. Algdräp för förebyggnad av alger.

Anledningen till att en del blandar syre innan/efter bad är att de tar ut flottören med verksamma ämnet under bad och helt enkelt vill öka på skyddet innan/efter bad. Därtill snabbas bromet på då många har svårt få till rätt nivå av just bromet.

Syftet är att få stöd i badet när vattnet har stor påverkan. Bromet kan ta tid på sig att komma igång.

Jag har läst en hel del om skador i spabad vid användande av klor. Det gäller lock, kuddar och plastdetaljer. För mig är det viktigt att locket håller 5 och inte 2 år. Vi har ju planerat ha det igång året om.

Resten jag skrev var mest uppdateringar av vad jag pysslade med.
Har läst på mer om brom och grejat vidare. Tabletter tar väldigt lång tid att lösa upp. Syftet är att få upp brombanken. Hög brombank och desinficering är olika saker. Men tabletterna innehåller ju även klor som då fungerar som en aktivator.

Det här är alltså anledning till att brom är lite svårt i början. Man får inte utslag på teststickorna. Det jag gjorde för att speeda upp processen var att krossa två tabletter (en per dag). Nu visas bromvärden på 5 ppm. Jag minimerade därför hålen till flottören där det ligger tabletter i syfte att se var bromvärdet tar vägen. Att krossa tabletter rekommenderas ibland och ibland inte. Men resultatet är att man fyller upp brombanken snabbare (vilket i mitt fall känns bättre än att vänta upp till några veckor).

Nu är alltså målet att försöka hålla värdet på 5 (och till och med låta det sjunka lite) men också se till att chocka varje/varannan vecka i syfte att aktivera bromet ordentligt.

Hur bra bromet aktiveras av det klor som är i tabletten känns lite oklart. Men det finns ju ingen som säljer brom i tablettform som inte rekommenderar att chocka poolen varje/varannan vecka. Chockning verkar kunna ske med olika ämnen vars syfte är att verka som oxidationsmedel. Det här är anledningen till att en del fyller på med aktivt syre eller klorchock i mindre mängd efter varje bad. Det är för att aktivera bromet, som sen igen återförs till brombanken (det som är kvar).

Får man ordning på det här verkar det finnas en del fördelar gentemot att bara använda klor. Framförallt verkar brom vara bättre verksamt i högre temperaturer. Däremot är det lite oklart hur bra det är kontra metaller. Eller rättare sagt, det är inte bra mot metaller men om det ger skador i badtunna eller inte är lite oklart.

Ingen har badat under mitt pågående äventyr.

Att hiva i en massa bromtabletter utan att då och då chocka poolen verkar alltså inte vara en bra lösning. Därför är bromet i tablettform inte en ersättning för vanligt klor, rakt av. Man måste fortfarande se till att aktivera det.

Jag har läst att en del alltså kör:

* Bromtabletter (läggs i för att långsamt bygga upp/underhålla brombank så att det finns tillgängligt när det aktiveras)
* Snabbklor (i syfte att chocka badet varje/varannan vecka)
* Aktivt syre efter varje bad (troligtvis för att det är säkrare att hantera än klor och enkelt kan appliceras efter varje bad, vilket gör att aktivering av bromet kommer igång ofta och gör vad det ska istället för att vänta till veckovisa chockningar)

De användare som använder dessa tre ämnen skriver inte varför de gör på det här sättet. Ovanstående är alltså vad jag tror är anledningen.

Jag själv ser inget i den där kombinationen som bör vara farligt eller ha negativa effekter (förutom eventuell kostnad), förutsatt att man hanterar ämnena separat och mäter ph och brom löpande.

Anledningen till att algdräp ibland rekommenderas i kombo med brom verkar ha att göra med att brom inte hanterar alger lika effektivt som klor. Därför adderas i vissa fall alltså ytterligare ett ämne.

En annan intressant detalj är att forum i usa och forum i sverige har rätt olika information. Us-relaterade forum har enormt mycket mer information och teknisk beskrivning för just brom än vad vi redogör för i Sverige. Det verkar även gälla försäljare och leverantörer. På svenska forum och via diverse handledningar hänvisas man generellt till brom, doserare och nån chock då och då.

Jag hoppas framåt att kanske kunna minimera chockningen och istället löpande aktivera bromet efter varje bad. Det är ju trots allt då det behövs som mest.

I övrigt har min alkalinitet sjunkit en del. Jag gissar på att jag kommer behöver höja det när jag rett ut hur stabilt bromvärdet. Ingen fara som det är nu. I början hade jag ju alk-värden som var långt över vad teststickorna ens kunde visa men över tid verkar det ha sjunkit (även innan jag började med chockning och brom).

En utmaning jag fick senaste dagarna är den där vita flytande geggiga avlagringen jag läst om på fåtalet ställen (men jag har väldigt, väldigt lite). Jag antar att det är en restprodukt från chockningen jag gjorde för några dagar sen och att det fällts ut från döda alger. Om det finns andra teorier, säg gärna till. Filtret lär ta det förr eller senare.
 
Redigerat:
En fråga, hur bra hade det funkat att ha en badtunna ståendes med badkarskanten en 0,5-1meter från hus fasaden där vi har vardagsrummet. Samt ca 2,5meter från sovrummet! Kommer man störa sig på cirkulationspumpen, låter den så mycket tro?

Och rent allmänt, hur korkat är det egentligen att placera en badtunna såpass nära huset? Är det idiotiskt eller brukar man göra så? Tänker rent säkerhetsmässigt både när det gäller el/värme och eldning? :surprised:
 
C crazytok skrev:
En fråga, hur bra hade det funkat att ha en badtunna ståendes med badkarskanten en 0,5-1meter från hus fasaden där vi har vardagsrummet. Samt ca 2,5meter från sovrummet! Kommer man störa sig på cirkulationspumpen, låter den så mycket tro?

Och rent allmänt, hur korkat är det egentligen att placera en badtunna såpass nära huset? Är det idiotiskt eller brukar man göra så? Tänker rent säkerhetsmässigt både när det gäller el/värme och eldning? :surprised:
Jag lade upp en video kring ljudet från cirkulationspumpen. När locket är stängt låter den väldigt lite. Med trallens lock på låter det nästan inget. Ibland lite synd då appen jag använder ibland har en fördröjning. Då försöker jag gå och lyssna vilket är svårt om det är andra ljud omkring.

Om du bygger egen låda och den är nära 9-10 cm tjock och tät lär du inte höra den inifrån huset.

Närheten till huset ser jag ingen större risk med. Det är väl generellt inte bra om 1,5 kubik läcker ut på 2 minuter men det där ska väl huset klara om det sker. Det är ändå rätt begränsat med vatten jämfört med läckage över tid från ett trycksatt system där nytt vatten löpande läcker.

Edit: såg att du körde eldning också. Då är det ju generella riktlinjer/regler att följa som berättar avstånd och användning som bör följas. Finns situationer där trall tagit eld och då trallen i många fall sitter fast i huset är det inte så bra. Men om installationen är bra och riktlinjer har följts ska det ju fungera.

Därtill lär man ha bra avstånd mellan kaminröret och huset generellt. Beroende på hur och vad man eldar kan det dra iväg flagor från rökröret. Om de av någon anledning tar sig in på vinden kan det givetvis bli problem.

Ett annat problem är ju att röken drar in via ventilation om allt är monterat nära huset. Ligger vinden åt fel håll kommer det dofta i huset.

På landet är vår badtunna monterad 10 meter från närmsta hus men platsen valdes för att det helt enkelt fanns plats just där, markmässigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Stormkök är ju annars årets julklapp. Då slipper du spisen helt!

Vad är målet framåt? Fasa runt i centralen eller säkra upp?
För tillfället ingenting alls. Kommer att sätta en extern termometer i poolen så jag kan ha koll på temperaturen och sätta ett larm på den ifall den börjar sjunka. Visar det sig att det inte funkar alls när det blir kallare så får jag i värsta fall tömma poolen och göra ett omtag i vår. Men det hoppas jag slippa :)
 
H henlin431 skrev:
Jag lade upp en video kring ljudet från cirkulationspumpen. När locket är stängt låter den väldigt lite. Med trallens lock på låter det nästan inget. Ibland lite synd då appen jag använder ibland har en fördröjning. Då försöker jag gå och lyssna vilket är svårt om det är andra ljud omkring.

Om du bygger egen låda och den är nära 9-10 cm tjock och tät lär du inte höra den inifrån huset.

Närheten till huset ser jag ingen större risk med. Det är väl generellt inte bra om 1,5 kubik läcker ut på 2 minuter men det där ska väl huset klara om det sker. Det är ändå rätt begränsat med vatten jämfört med läckage över tid från ett trycksatt system där nytt vatten löpande läcker.

Edit: såg att du körde eldning också. Då är det ju generella riktlinjer/regler att följa som berättar avstånd och användning som bör följas. Finns situationer där trall tagit eld och då trallen i många fall sitter fast i huset är det inte så bra. Men om installationen är bra och riktlinjer har följts ska det ju fungera.

Därtill lär man ha bra avstånd mellan kaminröret och huset generellt. Beroende på hur och vad man eldar kan det dra iväg flagor från rökröret. Om de av någon anledning tar sig in på vinden kan det givetvis bli problem.

Ett annat problem är ju att röken drar in via ventilation om allt är monterat nära huset. Ligger vinden åt fel håll kommer det dofta i huset.

På landet är vår badtunna monterad 10 meter från närmsta hus men platsen valdes för att det helt enkelt fanns plats just där, markmässigt.
Tack för svar! Ok det låter ju bra, att det inte låter så mycket alltså... :)

Gällande kaminen så får man såklart bygga det enligt konstens alla regler för att få det brandsäkrat som du säger. Har ingen konkret lösning men ser framförmig att man omsluter den i tex sten eller liknande och trallen emot stenen eller dylikt!

Men vi får se hur placeringen blir. Det var bara en tanke och ville bolla möjligheterna här först om det ens är en lösning att göra så!

Tack!
 
Då har jag sparkat igång min tunna också, verkar funka fint. Premiärbadet igår gav mersmak!
Inga läckage än vad jag kan se
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Det är ingen som fått problem med mjölkigt/grumligt vatten? Trots 2x10timmar filtrering får vi grumligt vatten. Aldrig slemmigt, inga utslag eller konstig lukt. Lite trist att behöva byta vatten en gång i månaden. Vi badar 2-4 personer 1-2hr i veckan bara.
 
Fulkemisten
M mrsmitch skrev:
Det är ingen som fått problem med mjölkigt/grumligt vatten? Trots 2x10timmar filtrering får vi grumligt vatten. Aldrig slemmigt, inga utslag eller konstig lukt. Lite trist att behöva byta vatten en gång i månaden. Vi badar 2-4 personer 1-2hr i veckan bara.
Använd flockmedel.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Använd flockmedel.
Men man ska väl inte använda flockmedel när man har filterbollar? Eller har någon testat?
 
Tobzter
Fasiken. Verkar vara mer jobb att hålla denna igång än att montera ihop allt å få de tätt...
Dessa stora klossar "spabad" står ju överallt hos folk . Är alla hobby kemister ?
Jag har haft en ovanmarks pool 3 sommrar och typ så gott som bara haft en flottör med klor i från biltema och självklart gjort rent filtret 1 gång vecka.. de har funka toppen hela sommarn..

Vad ska man ha för startpaket med kemikalier? Jag har egen brunn så är inte så sugen på att byta vatten mer än nångång per år e tanken.
 
Fulkemisten
Jag har testat. Det funkar bra. Filterbollar eller sand är bara två olika former av mekaniskt filter.
 
Fulkemisten
Tobzter Tobzter skrev:
Fasiken. Verkar vara mer jobb att hålla denna igång än att montera ihop allt å få de tätt...
Dessa stora klossar "spabad" står ju överallt hos folk . Är alla hobby kemister ?
Jag har haft en ovanmarks pool 3 sommrar och typ så gott som bara haft en flottör med klor i från biltema och självklart gjort rent filtret 1 gång vecka.. de har funka toppen hela sommarn..

Vad ska man ha för startpaket med kemikalier? Jag har egen brunn så är inte så sugen på att byta vatten mer än nångång per år e tanken.
Det är värmen. En ovanmarkspool är lite annan grej. Blir inte alls samma bakterietillväxt då den håller kanske 25 grader på sommaren. Men nä, så krångligt är det inte om man vet vad man håller på med, blir det problem kan dock mer än grundläggande kemikunskaper krävas för att slippa "trial and error" för att komna till bukt med vad man nu har för strul. Det viktigaste är nog att göra så lite som möjligt och bara en (och gärna rätt) åtgärd i taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.