Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Nu är GSM-modulen installerad och funkar fint. En trevlig detalj är att den dessutom har två reläer inbyggda för annat kul man vill slå på med mobilen. Funderar på att använda ena relät för belysning och andra för frånluftsfläkt.

byggde en slags köksmöbel av IKEA-delar: ivarhylla och skåp, kapat till rätt höjd, och en bänkskiva ovanpå. Blev inte så stabilt som jag önskat, men det går ju lösa med nån regel på rätt ställe. Men storleken och förvaringen är jag nöjd med.

[bild]
Kul att Wallas funkar bra.

Har du något kryss-stag bak? Brukar göra underverk.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
F fredl skrev:
Kul att Wallas funkar bra.

Har du något kryss-stag bak? Brukar göra underverk.
jo har krysstag bak, men den blev ändå lite vinglig. Ska nog sätta två längsgående reglar på baksidan sen, då borde den bli stum.

AXS
Dra två skruv rakt in i väggen genom benen. Om du inte vill kunna flytta den då såklart.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Nu har jag fått två ”offerter” på att plocka ner och ta bort alla vuxna träd på tomten (drygt 100 st, mest asp). Ena företaget (som jobbar med skogsavverkning) vill ha 10-15’ kr, då plockas det ner med maskin. Andra företaget plockar det manuellt och vill ha 23’ kr efter RUT. I båda offerterna är värdet på virket inräknat.

Dyrare än jag trodde, och tyvärr har jag mest troligt en fet veterinärräkning på gång (trasig hund, oklart hur mycket försäkringen täcker). Skulle jag plocka ner allt själv kommer bara utrustningen kosta 10’ och sen tillkommer all tid jag faktiskt inte har...

Det är bara börja spara och sikta på att leja bort jobbet nästa vinter.

Nu har jag fått två ”offerter” på att plocka ner och ta bort alla vuxna träd på tomten (drygt 100 st, mest asp). Ena företaget (som jobbar med skogsavverkning) vill ha 10-15’ kr, då plockas det ner med maskin. Andra företaget plockar det manuellt och vill ha 23’ kr efter RUT. I båda offerterna är värdet på virket inräknat.

Dyrare än jag trodde, och tyvärr har jag mest troligt en fet veterinärräkning på gång (trasig hund, oklart hur mycket försäkringen täcker). Skulle jag plocka ner allt själv kommer bara utrustningen kosta 10’ och sen tillkommer all tid jag faktiskt inte har...

Man kan ju lyckas hitta någon närbelägen som
vill ha virket själv som gör det på egen tid. Kan ju vara värt att undersöka. 100 träd är ju ändå en del.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…

Jag skulle kanske kunna hjälpa dej, men då får du nog precisera geografin lite bättre under din bild.
Inlandet kan vara allt från Lappland till Dalsland och alla andra landskap som inte ligger vid kusten.;)

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Tar de med alla kvistar och ris med så är 10-15 riktigt bra

• Gilla
Tovetorvan och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Tar de med alla kvistar och ris med så är 10-15 riktigt bra
mmm, det är nog så. Det är bara skillnaden mellan ”rimligt pris” och ”vad finns i plånboken” som stör mig lite :) Felet är i plånboken, inte i priset.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
mmm, det är nog så. Det är bara skillnaden mellan ”rimligt pris” och ”vad finns i plånboken” som stör mig lite :) Felet är i plånboken, inte i priset.
Ja. DET är ju en annan sak

Jag bor ju i Roslagen. ska fälla 18 träd på tomten varav ett måste sektionsfällas då det står nära bostadshuset.
Kostar 32.000 ink stubbfräsning och bortforsling av allt.

Då det är lite blandade trädsorter, tall, björk och gran så blir det tyvärr inga försäljningspengar för virket.

Här nära Sthlm är det ett riktigt bra pris. Bara etablera alla maskiner går på 10.000....

Men vill man använda pengarna till annat så. Det här är ju dessutom mitt boningshus och jag får nästan 300 kvm till disponibel tomt (och den del av tomten där det är mest sol om det inte står 20 meter höga tallar där)

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
AXS
Tog ner 4 träd och fick 2000:-. Så olika det kan vara.

Ingen granne med skog du känner? Ska det avverkas i närheten så borde du kunna köra på samma etablering. Eller så sätter du in en annons om att skog finns att ta ner gratis, kanske någon bonde som nappar.

Om det är mindre träd så går de kanske att klippa ned. Smidig sak som sätts på traktorn.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Skulle jag plocka ner allt själv kommer bara utrustningen kosta 10’ och sen tillkommer all tid jag faktiskt inte har...
Jag förstår tidsproblemet, men efter tio papp på vettig huggarutrustning har du ju...vettig huggarutrustning! ;)

• Gilla
  • Haha
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.