Bra cliffhanger! :love:
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefin dörr och ovanligt med fyra speglar i den
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra cliffhanger! :love:
haha håller med, en av de starkaste cliffhangers jag upplevt, vad hände sen!?! :seenoevil:
 
Bra att jag lyckas skapa lite nyfikenhet. Får ju försöka hålla liv i tråden den tiden det tar att gå igenom vad vi gjort hittills!

Som jag berättat tidigare köpte vi huset för att renovera de två lägenheterna och hyra ut som en extrainkomst, samtidigt som vi hade möjlighet att styra hur granntomten används.

Men allt eftersom vi påbörjat renoveringen så har vi blivit mer och mer förälskade i dom kvaliteter som huset har och i kombination med den nedslående värderingen som tvåfamiljsbostad bestämde vi oss att vi ska flytta in i huset. När det blir dags så säljer vi vårt nuvarande hus.

När det inte längre fanns behov av ett kök på andra plan så fick vi istället chansen att göra ett rejälare badrum. Nackdelen var att jag fick bygga upp den vägg jag tagit ner och riva de jag slått upp. Därefter kunde vi börja testa den nya lösningen.
Renoveringsprojekt med nytt badrum under konstruktion, halvbyggd vägg och rörarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsprojekt med en toalett framför en ombyggd vägg och synliga träreglar i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av husets plan med träreglar, pågående ombyggnation för nytt badrum, med nedrivna väggar och spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boilerplate4U och 34 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Bra att jag lyckas skapa lite nyfikenhet. Får ju försöka hålla liv i tråden den tiden det tar att gå igenom vad vi gjort hittills!

Som jag berättat tidigare köpte vi huset för att renovera de två lägenheterna och hyra ut som en extrainkomst, samtidigt som vi hade möjlighet att styra hur granntomten används.

Men allt eftersom vi påbörjat renoveringen så har vi blivit mer och mer förälskade i dom kvaliteter som huset har och i kombination med den nedslående värderingen som tvåfamiljsbostad bestämde vi oss att vi ska flytta in i huset. När det blir dags så säljer vi vårt nuvarande hus.

När det inte längre fanns behov av ett kök på andra plan så fick vi istället chansen att göra ett rejälare badrum. Nackdelen var att jag fick bygga upp den vägg jag tagit ner och riva de jag slått upp. Därefter kunde vi börja testa den nya lösningen.
[bild]
Är det tänkt dubbla golvbrunnar det rödmarkerade eller är det för toa + golvbrunn?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Är det tänkt dubbla golvbrunnar det rödmarkerade eller är det för toa + golvbrunn?
Japp dubbla golvbrunnar.
Det blir dusch och badkar, så jag satte två brunnar för att få så diskret lösning som möjligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
...min enda kommentar om fönstren (sen ska jag inte säga nåt mer) är att även om du inte såg lönsamhet i att renovera så finns jättemånga som har mer tid än pengar (och att renovera gamla fönster är i princip bara tiden som kostar) och vill ha både gamla bågar och gammalt glas, helst med karmar. Så har du inte slängt dem ännu, se till att någon som vill ha dem får dem. Bara glaset är värt jättemkt för många (om det är gammalt glas). Jag byter själv fönster från 3-glas till 2-glas, men våra har ett helt annat utseende så är själv inte spekulant.

I övrigt önskar jag lycka till, och isolera inte FÖR tjockt, för det ökar risker och ser inte snyggt ut... :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Japp dubbla golvbrunnar.
Det blir dusch och badkar, så jag satte två brunnar för att få så diskret lösning som möjligt.
Kanske en spygatt och en vanlig brunn?
 
J JohanLun skrev:
...min enda kommentar om fönstren (sen ska jag inte säga nåt mer) är att även om du inte såg lönsamhet i att renovera så finns jättemånga som har mer tid än pengar (och att renovera gamla fönster är i princip bara tiden som kostar) och vill ha både gamla bågar och gammalt glas, helst med karmar. Så har du inte slängt dem ännu, se till att någon som vill ha dem får dem. Bara glaset är värt jättemkt för många (om det är gammalt glas). Jag byter själv fönster från 3-glas till 2-glas, men våra har ett helt annat utseende så är själv inte spekulant.

I övrigt önskar jag lycka till, och isolera inte FÖR tjockt, för det ökar risker och ser inte snyggt ut... :)
Jag har en fundering, om det skulle gå att få ekonomi i att tillverka t ex 2+1-fönster där yttersta lagret är gammalt fint glas.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag har en fundering, om det skulle gå att få ekonomi i att tillverka t ex 2+1-fönster där yttersta lagret är gammalt fint glas.
Finns tillverkare av nya fönster som har sk nytt kulturglas (vågigt) i yttre bågar. Har inte hört nån som har återvunnet glas, det är troligen för icke-industriellt? Och blir ändå så olikt gamla fönster det inte är värt det...
 
Bjor Bjor skrev:
Förstöra sådant vackert hus. Hoppas du sålde fönsterna och inte bars kastade dom.
Jag tycker nog att TS är den enda här som kan stå rakryggad och ta åt sig ära för att detta vackra hus överhuvudtaget får leva vidare. För inte kan ni väl tycka att det borde ha fått stå lika orört och förfalla i 20-30 år till, det hade varit att förstöra huset om något. Att TS sen inte lägger all sin tid och ekonomi på att till 100% bevara allt i originalskick måste man ha respekt för, på samma sätt som att man måste respektera de som vill och kan göra det. Tycker denna typ av trådar tyvärr alltid spårar ur när ”byggnadsvårdarna” drar allt in absurdum.
 
  • Gilla
rosen.johansson och 21 till
  • Laddar…
Spara fönstren till nästa ägare. Det kommer att vara ett bra säljargument att de finns kvar. Och ingreppet är inte lika irreversibelt som om de slängs/säljs.
Kan tillägga att i vårt senaste 20-talshus var det originalfönstren som var pricken över i när jag bestämde mig. Men men. Ni gör som ni vill även om trådrubriken får sig ett hack i kanten ;).
 
  • Gilla
wheaa och 1 till
  • Laddar…
Synd att du inte sparade dom gamla fönsterna och köket, dom passade huset. Hoppas du sålde fönsterna och inte bars kastade dom.
 
Redigerat av moderator:
  • Älska
JohanLun
  • Laddar…
Häftigt projekt, och bry dig inte om de som älskar gamla dragiga fönster. Jag hade också bytt ut till moderna fönster i klassiskt utseende.
 
  • Gilla
  • Wow
StaBen och 6 till
  • Laddar…
Tack till moderatorn som rensade lite. Det började som en kul diskussion men regeltolkningar och pajkastning passar nog bättre i en annan tråd (Samtidigt blev jag väldigt glad över alla som ställde sig till mitt försvar!)

Jag hatar jobb som inte driver projektet framåt och känns som bortslösad tid. Ett sådan exempel var när jag en Septemberdag trampade rakt igenom släpkärran och sedan fick lägga nästan en hel dag på att skaffa och byta skivan.

Barn håller en stor träskiva bredvid en släpkärra med tydlig skada i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tom släpkärra med ny svart skiva efter reparation, står intill ett byggarbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte visste jag heller att det kunde vara så meckigt att få i lite avloppsrör i ett bjälklag. (Badrum på plan 2)

Öppet bjälklag med avloppsrör, sågspån och en del av en ny regelstomme synlig vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till vänster om dörren (här har vi bytt till en betydligt rakare med samma mått) blir ett schakt för avloppsluftare och frånluftsventilation till badrum+bottenvåning.

Renoveringsprojekt med ny regelstomme, avloppsrör i väggen och isolerad sovrumsvägg i konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny regelstomme på väggen, avlopp och några extra reglar i bjälklaget tog mig nästan en månad, så det var väldigt skönt när jag fick kratta igen sågspånet!
Rum under renovering med öppet golv där sågspån och bjälklag syns, reglar och verktyg åt sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men skam den lycka som varar. Jag hade helt glömt bort att lägga ner vattenrören så det var bara att börja skotta igen. Dock lite mindre denna gången..

Renovering av badrumsgolv med synlig isolering, avloppsrör och elektriska rör i ett hus under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När dessa äntligen var nere så var det dags för golvspån. Här kommer vi lägga vattenburen golvvärme. Eftersom vi ska ha klinkers funderar jag också på om man skulle förstärka med elvärme för de där mellanperioderna när golvet blir kallt, men luften är varm. Vad tror ni om det?

Renoveringsprojekt med nya reglar, isolering och pågående installation av rör i ett oisolerat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barn som gestikulerar fredstecken i ett under-renovering hem med synlig isolering och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite kul vinklar att gipsa blir det för att täcka den nya limträbalken som bär av 2 av takstolar från den tidigare kattvinden. Men jag tycker resultatet blir någorlunda diskret så det får räknas som godkänt.

Hörnet av ett ombyggt rum med nyinstallerad gipsskivvägg samt OSB-panel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att inte tröttna eller köra fast så försöker jag hålla igång arbetet i flera rum samtidigt. Här har jag reglat och isolerat en vägg i vårt blivande sovrum. 45mm regel med isolering, diffspärr, OSB och gips blir det på alla de väggarna som jag ger mig på. Alla experter tycker ju olika men min samlade slutsats är att detta bör vara en okej konstruktion. Här finns också plats att lägga in ny el.
Person i arbetskläder installerar rör i öppet bjälklag vid en reglad och isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med OSB-skivor på väggen, verktyg och stege i ett pågående byggprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu har vi tagit oss in i November och det har börjat bli kallt ute. Jag slog på fjärrvärmen på samma kurva som den stod när vi tog över huset. Dagen efter var det drygt 22 grader i hela huset, så det verkar inte som att de har snålat på värmen direkt!
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.