Cheesen Cheesen skrev:
Alltså, om man nu ser på helheten så har Rolle85 antagligen en 10 år gammal skärm, att börja med att köpa en speldator för att spela moderna spel i 4K är helt bortkastat isåfall.. då måste man börja med:
1. Ny skärm
2. Ny speldator.

Förslaget jag gav var baserat på att det är en budjetlösning som går att införliva i TS nuvarande system. Grafikkortet som sitter i datorn i dag fungerar ypperligt för moderna spel i lägre upplösning vilket är relevant så länge som Rolle inte vill lägga 5-7000 kr på en ny skärm också.

Om man istället inte har något emot att det får kosta pengar så får man ju naturligtvis komma med ett annat förslag, men jag antog rimligen att det är en viss budjetlösning som efterfrågas då Rolle85 från början ville vara nöjd med en minnesuppgradering.

Sen har det vart en massa snack om installation hit och installation dit i tråden. Men om jag uppfattat saken rätt så har Rolle85 redan Windows 10 på sin dator och då behöver han med 95% säkerhet bara koppla in sin hårddisk och sin SSD i sitt "Nya" system så kommer datorn själv att boota och uppdatera drivrutiner så att den fungerar.
Att han sedan kommer att "behöva" installera nya chipset drivrutiner är en parantes då den vanliga användaren aldrig märker någon skillnad på en standard rutin och en dedikerad drivrutin... (Nämner detta bara för att det kommer att tas upp i tråden vid ett senare tillfälle)
Drivrutiner till grafikkortet finn redan på hårddisken.
Ljudkortet kommer med 97,5% säkerhet att fungera med standarddrivrutin
samma sak gäller för inbyggt wifi.
Håller inte med om att skärm bör köpas före man har en dator som kan driva den på ett bra sätt. 1920x1080 är fullt tillräckligt fortfarande. Att uppgradera till en 4k skärm skulle bara göra att det känns segt då det kräver mycket mer av datorn att driva spel så att flytet blir ok.

Cheesen
P Per Ingemansson skrev:
Håller inte med om att skärm bör köpas före man har en dator som kan driva den på ett bra sätt. 1920x1080 är fullt tillräckligt fortfarande. Att uppgradera till en 4k skärm skulle bara göra att det känns segt då det kräver mycket mer av datorn att driva spel så att flytet blir ok.
En 10 år gammal 19" klarar knappast av 1920x1080... Snarare 1680x1050 eller mer troligt 1366x768
Vi talar antagligen om en skärm med vgakontakt... Det var nämligen standard då.

Cheesen Cheesen skrev:
En 10 år gammal 19" klarar knappast av 1920x1080... Snarare 1680x1050 eller mer troligt 1366x768
Vi talar antagligen om en skärm med vgakontakt... Det var nämligen standard då.
Poängen är att oavsett vilken skärm som finns i dagsläget så är det bättre att uppgradera datorn först. Orkar inte leta efter bättre källa än Wikipedia men 2011 var de flesta skärmar 1920.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skärmupplösning
Det hade nog varit sant för en bärbar dator, men stationära har haft full hd ett bra tag. Baserat på övriga komponenter känns det som ett rimligt antagande.

Vad hade ni betalt för denna datorn
Specifikationslista för en dator med Intel core i5, 8GB RAM, MSI moderkort, AMD grafikkort och andra detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En shout out till ”Cheesen” som nu postar ett likadant moderkort till mig (y)

Är 3500kr ok?

BigR
R Rolle85 skrev:
Är 3500kr ok?
Ja det tycker jag i det här sammanhanget. Modernare grejer. Försök få ner det till 3000.

Nu köpt! På väg hem

• Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
Du vet att du är hejdlös?:)(y)

Hehe ja detta blev en dyrköpt läxa...började med nya ramminnen o slutar med ny dator..fy fan.
Vet inte vad jag köpt men han sa att Starcraft 2 är fjuttspel för denna dator.
Interiör av en påslagen dator med synliga komponenter och grönt LED-ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Kört högsta upplösning...inga problem

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Men den jäkeln som bad mig uppdatera bios ska få sig en liten smäll

• Haha
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Hehe

Men jag ska ändå försöka laga den gamla datorn, blev lite dyrt nu innan jul o allt :sweat:

cheesen, tack! Så jäkla sjyst !

Redigerat:
R Rolle85 skrev:
Men jag ska ändå försöka laga den gamla datorn, blev lite dyrt nu innan jul o allt :sweat:

cheesen, tack! Så jäkla sjyst !
Blev aldrig citerad så kollade inte tillbaka här på ett tag. Synd att det blev som det blev! Det är alltid risk för strul när man blandar RAM-minnen som jag nämnde, men ofta så fungerar det om alla körs på "långsammaste specifikatinerna" dvs de snabbare minnena matchas ner till de sämre. Man kan behöva öka spänningen till minnena ibland om de inte är stabila om man blandar också. Men nu blev det ju en BIOS-uppdatering som tydligen gick på tok - uppdatering av BIOS är ju också tyvärr en ganska riskfylld operation, speciellt om man inte är helt säker på sin sak och att man har rätt BIOS-version. Eftersom minnena fungerade var för sig så var de ju kompatibla med moderkortet och BIOS så det var ju egentligen inga problem där, bara att de inte lirade med varandra direkt ur lådan :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.