473 490 läst · 1 855 svar
473k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Misstänker de inte har koll på hur man gör, samma hos min nätägare - fast de sa de rakt ut, att de inte visste hur man gjorde o skulle ha möte med tillverkaren för att få hjälp med att aktivera P1-porten.J JSten skrev:
Körde lite i diket.
Installerade ESPhome på NodeMCU från RaspberryPi och var tvungen att köra en "pip3 install --upgrade platformio" för att få det att lira.
Jag är lite försiktig av mig så jag körde några extra steg för säkerhetsskull, men ändå blev det fel
esphome p1reader.yaml config
esphome p1reader.yaml logs
ls /dev/*USB*
lsusb
pip3 install --upgrade platformio
esphome p1reader.yaml run
Jag kör med en Unifi USG och den var det inga problem att slå på mDNS samt att lägga in p1reader.localdomain i Pihole Local DNS. Tyvärr kan jag inte byta till .local . Det gjorde att måste lägga till en parameter p1reader.yaml. Det är att lägga det här under wifi
domain: ".localdomain"
Nu har jag en NodeMCU som är isolerad, för att jag missade att lägga till domänraden och serieporten är avstängd
Får testa vidare när jag får tid.
/Magnus
Installerade ESPhome på NodeMCU från RaspberryPi och var tvungen att köra en "pip3 install --upgrade platformio" för att få det att lira.
Jag är lite försiktig av mig så jag körde några extra steg för säkerhetsskull, men ändå blev det fel
esphome p1reader.yaml config
esphome p1reader.yaml logs
ls /dev/*USB*
lsusb
pip3 install --upgrade platformio
esphome p1reader.yaml run
Jag kör med en Unifi USG och den var det inga problem att slå på mDNS samt att lägga in p1reader.localdomain i Pihole Local DNS. Tyvärr kan jag inte byta till .local . Det gjorde att måste lägga till en parameter p1reader.yaml. Det är att lägga det här under wifi
domain: ".localdomain"
Nu har jag en NodeMCU som är isolerad, för att jag missade att lägga till domänraden och serieporten är avstängd
Får testa vidare när jag får tid.
/Magnus
S svanstrom skrev:Nu har jag också meckat ihop min hårdvara och fått det att funka. Jag kör i princip på samma kopplingsschema som MrDuco men använder mig av en ESP-12 mikrokontroller (NodeMCU).
Jag har byggt min lösning på ESPHome-plattformen ([länk]), använder man ESP8266-baserade mikrokontrollers och Home Assistant så är det en otroligt smidig lösning, du kan centralt hantera alla dina sensorer och kommunikationen sker snabbt och säkert via Protobuf från kontrollern till Home Assistant. All konfiguration görs i yaml-filer.
Jag har skrivit en egen implementation av P1-läsaren som en "custom component" till ESPHome. Det kanske inte är den snyggaste koden eftersom jag inte är en embedded-utvecklare och inte har kodat C på länge, men den funkar bra och validerar CRC-checksumman på varje meddelande.
Min komponent exponerar alla mätvärden som separata sensorer, så det finns inget behov av att använda något mellanlager som NodeRed eller liknande, det är bara att konfigurera yaml-filen, bygga och flasha sin ESP-kontroller så kommer Home Assistant automatiskt att upptäcka den nya integrationen och göra den tillgänglig:
[bild]
När den väl är tillagd så har man tillgång till alla 26 sensorer:
[bild]
som t.ex momentan förbrukning:
[bild]
eller spänning på fas 2:
[bild]
Vill någon använda min komponent så har jag lagt upp den här: [länk]
Pull requests på kodförbättringar mottages gärna
Man behöver absolut inte vara programmerare för att kunna använda detta, tanka bara ned ESPHome, bygg ihop kretsen med en ESP-kontroller och ladda ned filerna från repot ovan. Ändra till dina egna uppgifter i YAML-filen, flasha och kör!
Tjena!S svanstrom skrev:Nu har jag också meckat ihop min hårdvara och fått det att funka. Jag kör i princip på samma kopplingsschema som MrDuco men använder mig av en ESP-12 mikrokontroller (NodeMCU).
Jag har byggt min lösning på ESPHome-plattformen ([länk]), använder man ESP8266-baserade mikrokontrollers och Home Assistant så är det en otroligt smidig lösning, du kan centralt hantera alla dina sensorer och kommunikationen sker snabbt och säkert via Protobuf från kontrollern till Home Assistant. All konfiguration görs i yaml-filer.
Jag har skrivit en egen implementation av P1-läsaren som en "custom component" till ESPHome. Det kanske inte är den snyggaste koden eftersom jag inte är en embedded-utvecklare och inte har kodat C på länge, men den funkar bra och validerar CRC-checksumman på varje meddelande.
Min komponent exponerar alla mätvärden som separata sensorer, så det finns inget behov av att använda något mellanlager som NodeRed eller liknande, det är bara att konfigurera yaml-filen, bygga och flasha sin ESP-kontroller så kommer Home Assistant automatiskt att upptäcka den nya integrationen och göra den tillgänglig:
[bild]
När den väl är tillagd så har man tillgång till alla 26 sensorer:
[bild]
som t.ex momentan förbrukning:
[bild]
eller spänning på fas 2:
[bild]
Vill någon använda min komponent så har jag lagt upp den här: [länk]
Pull requests på kodförbättringar mottages gärna
Man behöver absolut inte vara programmerare för att kunna använda detta, tanka bara ned ESPHome, bygg ihop kretsen med en ESP-kontroller och ladda ned filerna från repot ovan. Ändra till dina egna uppgifter i YAML-filen, flasha och kör!
Tack för inspirationen, Jag kastade ihop en mätare enl ditt kopplingsschema. Tyvärr får jag inte ut någon data. HAN-porten är aktiv (enl elleverantören) I loggen från ESP-home så ser det ut enl bilden! Någon idé?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en HAN eller P1-port?S STEERIKS skrev:
Tänkte så du inte har en AMS-elmätare med en RJ45 HAN-port som pratar MBUS.
Ni som har fått det att fungera med P1 porten, har ni lagt "request" signalen hög hela tiden eller hur ofta begär ni data?
I vårt område har de börjat att byta, har tyvärr inte fått min mätare bytt ännu. Men kollegan har fått och efter fråga till energibolaget så aktiverade de P1 porten men det kommer bara data var 10 sek, inte varje sekund som det står i dokumentationen. Hur ofta får ni ut data?
Efter en tid slutar också mätaren att skicka ut data och den måste startas om för att börja skicka data pånytt, någon som haft samma problem? Starta om i detta fall innebär ju tyvärr stänga ner hela huset och starta om mätaren med huvudbrytaren i mätarskåpet, inte så smidigt.
I vårt område har de börjat att byta, har tyvärr inte fått min mätare bytt ännu. Men kollegan har fått och efter fråga till energibolaget så aktiverade de P1 porten men det kommer bara data var 10 sek, inte varje sekund som det står i dokumentationen. Hur ofta får ni ut data?
Efter en tid slutar också mätaren att skicka ut data och den måste startas om för att börja skicka data pånytt, någon som haft samma problem? Starta om i detta fall innebär ju tyvärr stänga ner hela huset och starta om mätaren med huvudbrytaren i mätarskåpet, inte så smidigt.
Jag har en Tekniska Verken Aidon med RJ12 och jag har kortslutit data request med 5V. Det finns ett överströmsskydd på 100mA som kanske triggar om din ESP drar för mycket?J Jsson83 skrev:Ni som har fått det att fungera med P1 porten, har ni lagt "request" signalen hög hela tiden eller hur ofta begär ni data?
Okej, och hur ofta får du ut data? Du har inga problem att mätaren slutar skicka data efter ett tag? Våra mätare är Landis+ Gyr E360. Någon mer som har denna modell? https://eu.landisgyr.com/e360-seA aviborg skrev:
Vi har fått dokumentet som hänvisas till i inlägg 73 av JSten från leverantören och där står det att porten ska kunna leverera 250 mA på +5v. Men ja, drar man för mycket så sänker mätaren spänningen ut. För att utesluta ESP så har det kopplats in bara en lysdiod för att se datan, och även med bara en lysdiod inkopplad så slutar den blinka efter ett tag. Och då borde det inte vara problem med överström tänker vi.
Jag får data var 10 sekund, ca 7 dagars upptid nu.J Jsson83 skrev:Okej, och hur ofta får du ut data? Du har inga problem att mätaren slutar skicka data efter ett tag? Våra mätare är Landis+ Gyr E360. Någon mer som har denna modell? [länk]
Vi har fått dokumentet som hänvisas till i inlägg 73 av JSten från leverantören och där står det att porten ska kunna leverera 250 mA på +5v. Men ja, drar man för mycket så sänker mätaren spänningen ut. För att utesluta ESP så har det kopplats in bara en lysdiod för att se datan, och även med bara en lysdiod inkopplad så slutar den blinka efter ett tag. Och då borde det inte vara problem med överström tänker vi.
Jag kör request hög hela tiden och får också ut data var 10:e sekund. Senaste gången jag startade om min ESP var den 11:e november, så den har snurrat oavbrutet nu i snart två månader.
Jag har en Sagemcom T211-mätare.
Jag har en Sagemcom T211-mätare.
Hej!S STEERIKS skrev:
Jag har inte sett något liknande tyvärr. Jag gissar att du redan kollat det uppenbara, som att TX på porten verkligen går till RX på ESP:n och RX på porten till TX på ESP:n? Samt att data request-pinnen är satt till hög?
UART-debugging avslagen i yaml-filen? (annars krockar det med avläsningen)
Okej, tack för svar!A aviborg skrev:
Okej, tack för info.S svanstrom skrev:
Antingen är det någon bugg med Landis+Gyrs mätare eller så gör vi något fel. Hoppas snart få min egen mätare bytt så vi har ytterligare en mätare att testa på.
Hej
Vilken intressant tråd! Jag ska snart få ny Landis E360 mätare installerat och vill göra samma sak som andra.
Undrar om nån har redan paketerat eller gjort en guide (inkl kopplingsschema) och med kod på t.ex. github.com så att jag kan följa?
Vilken intressant tråd! Jag ska snart få ny Landis E360 mätare installerat och vill göra samma sak som andra.
Undrar om nån har redan paketerat eller gjort en guide (inkl kopplingsschema) och med kod på t.ex. github.com så att jag kan följa?
Hejbortek skrev:
Verkar inte som det är några andra som har E360 i denna tråd ännu. Kollegan har lyckats få ut data men mätaren slutar skicka ut data efter ett tag och måste då startas om.
Fick min E360 i förra veckan men energibolaget har inte svarat på min förfrågan gällande aktivering av porten ännu. Är tydligen bara 2 andra i kommunen som har begärt aktivering så inte säkert att kundtjänst vet hur man ska göra ännu utan gäller att få tag i rätt kontakt.
Kollegan har felanmält mätaren som slutar skicka data så får vi se vad de säger. Får jag igång min så har vi ytterligare en mätare att verifiera mot.