7 216 läst · 28 svar
7k läst
28 svar
BALANSERA DÄCK - VAL AV VIKTER - HJUL VOBBLAR I HÖG HASTIGHET
En verkstad satt nyligen på mina gamla vinterhjul på bilen (jag tog över pappas bil i somras och har inte åkt med dessa vinterdäck innan). Direkt efter ute på motovägen känner jag vid ganska exakt 80km/h ett vobblande i bilen, känns inte bara i ratten utan hela bilen. Detta bör ju indikera i obalanserade däck. Hur kan de bli obalanserade efter tidigare balansering? Snedslitna? ...inte vad jag kan se med blotta ögat.
Idag var jag till en lokal liten däckfirma, driven av irakier(?) i ett hål i väggen i en källarlokal vägg i vägg med mekonomen ..men det ska väl gå lika bra tänker jag. 100kr per däck. De två som jobbade där höll på rätt länge, tag bort gamla vikter, balanserade, klistrade på vikter, snurrade däcken igen o höll på tills vikterna gjorde sitt.
Vikterna de tog bort satt fast rätt ordentligt, och de såg ut att varit täckta med någon sorts tejp. Jag såg de knappt, så väl kamouflerade var vikterna. De skar bort "vikt-tejp-längderna" med morakniv. De nya vikterna såg ut som leksaksbitar av plast. På bilden sitter 3 vikter, den i mitten hade han satt 4 mm snett så den satt utanför fälgen. Skulle flyga bort direkt vid högtryckstvätt. Jag kunde på bensinmacken se detta och lyfte upp vikten hur lätt som helst o tryckte fast den igen. Jag är verkligen orolig över klistret på dessa vikter om de verkligen håller. Klistra på redan smutsiga fälgar.Finns det olika typer av vikter man använder på marknaden?
Killarna verkade inte bry sig om vilka däck som satt var, bara rullriktningen var rätt. Fy fan tänker jag! Jag lyckades i alla fall hålla koll på att vänster bakdäck kom tillbaka på rätt plats igen. Detta är rätt allvarligt eftersom ev. snedslitna däck kommer bli ännu mer slitna om de hamna på fel sida om bilen, väl? Men, ett balanserat däck bör ju i alla fall vara balanserat, även om det hamnar på "fel" sida av bilen.
Idag, minuter efter balanseringen - märker jag lite mindre vobbel, men det finns kvar. Körde kort bara men tror det nu är vobbel vid ca 90km/h. Kommentarer på mina funderingar o vad det kan vara för vobblande? (Imorgon åker jag till bror på besiktningsfirman och ser om han kan lista ut något) Det ska nämnas att innan hujbytet fanns inga som helst problem med bilen eller hjulen.
Idag var jag till en lokal liten däckfirma, driven av irakier(?) i ett hål i väggen i en källarlokal vägg i vägg med mekonomen ..men det ska väl gå lika bra tänker jag. 100kr per däck. De två som jobbade där höll på rätt länge, tag bort gamla vikter, balanserade, klistrade på vikter, snurrade däcken igen o höll på tills vikterna gjorde sitt.
Vikterna de tog bort satt fast rätt ordentligt, och de såg ut att varit täckta med någon sorts tejp. Jag såg de knappt, så väl kamouflerade var vikterna. De skar bort "vikt-tejp-längderna" med morakniv. De nya vikterna såg ut som leksaksbitar av plast. På bilden sitter 3 vikter, den i mitten hade han satt 4 mm snett så den satt utanför fälgen. Skulle flyga bort direkt vid högtryckstvätt. Jag kunde på bensinmacken se detta och lyfte upp vikten hur lätt som helst o tryckte fast den igen. Jag är verkligen orolig över klistret på dessa vikter om de verkligen håller. Klistra på redan smutsiga fälgar.Finns det olika typer av vikter man använder på marknaden?
Killarna verkade inte bry sig om vilka däck som satt var, bara rullriktningen var rätt. Fy fan tänker jag! Jag lyckades i alla fall hålla koll på att vänster bakdäck kom tillbaka på rätt plats igen. Detta är rätt allvarligt eftersom ev. snedslitna däck kommer bli ännu mer slitna om de hamna på fel sida om bilen, väl? Men, ett balanserat däck bör ju i alla fall vara balanserat, även om det hamnar på "fel" sida av bilen.
Idag, minuter efter balanseringen - märker jag lite mindre vobbel, men det finns kvar. Körde kort bara men tror det nu är vobbel vid ca 90km/h. Kommentarer på mina funderingar o vad det kan vara för vobblande? (Imorgon åker jag till bror på besiktningsfirman och ser om han kan lista ut något) Det ska nämnas att innan hujbytet fanns inga som helst problem med bilen eller hjulen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om de höll koll på rullriktningen varför tror du att de hamnar på fel sida bilen?Dracula skrev:Killarna verkade inte bry sig om vilka däck som satt var, bara rullriktningen var rätt. Fy fan tänker jag! Jag lyckades i alla fall hålla koll på att vänster bakdäck kom tillbaka på rätt plats igen. Detta är rätt allvarligt eftersom ev. snedslitna däck kommer bli ännu mer slitna om de hamna på fel sida om bilen, väl?
Balanseringen bör kollas igen.
Förmodligen fel på bilen, spelar ingen roll numera ifall jag har nya perfekt balanserade däck, låter illa ändå.
Det är många saker vid hjulen som måste vara 100 % korrekt.Dracula skrev:En verkstad satt nyligen på mina gamla vinterhjul på bilen (jag tog över pappas bil i somras och har inte åkt med dessa vinterdäck innan). Direkt efter ute på motovägen känner jag vid ganska exakt 80km/h ett vobblande i bilen, känns inte bara i ratten utan hela bilen. Detta bör ju indikera i obalanserade däck. Hur kan de bli obalanserade efter tidigare balansering? Snedslitna? ...inte vad jag kan se med blotta ögat.
Idag var jag till en lokal liten däckfirma, driven av irakier(?) i ett hål i väggen i en källarlokal vägg i vägg med mekonomen ..men det ska väl gå lika bra tänker jag. 100kr per däck. De två som jobbade där höll på rätt länge, tag bort gamla vikter, balanserade, klistrade på vikter, snurrade däcken igen o höll på tills vikterna gjorde sitt.
Vikterna de tog bort satt fast rätt ordentligt, och de såg ut att varit täckta med någon sorts tejp. Jag såg de knappt, så väl kamouflerade var vikterna. De skar bort "vikt-tejp-längderna" med morakniv. De nya vikterna såg ut som leksaksbitar av plast. På bilden sitter 3 vikter, den i mitten hade han satt 4 mm snett så den satt utanför fälgen. Skulle flyga bort direkt vid högtryckstvätt. Jag kunde på bensinmacken se detta och lyfte upp vikten hur lätt som helst o tryckte fast den igen. Jag är verkligen orolig över klistret på dessa vikter om de verkligen håller. Klistra på redan smutsiga fälgar.Finns det olika typer av vikter man använder på marknaden?
Killarna verkade inte bry sig om vilka däck som satt var, bara rullriktningen var rätt. Fy fan tänker jag! Jag lyckades i alla fall hålla koll på att vänster bakdäck kom tillbaka på rätt plats igen. Detta är rätt allvarligt eftersom ev. snedslitna däck kommer bli ännu mer slitna om de hamna på fel sida om bilen, väl? Men, ett balanserat däck bör ju i alla fall vara balanserat, även om det hamnar på "fel" sida av bilen.
Idag, minuter efter balanseringen - märker jag lite mindre vobbel, men det finns kvar. Körde kort bara men tror det nu är vobbel vid ca 90km/h. Kommentarer på mina funderingar o vad det kan vara för vobblande? (Imorgon åker jag till bror på besiktningsfirman och ser om han kan lista ut något) Det ska nämnas att innan hujbytet fanns inga som helst problem med bilen eller hjulen.
[bild]
Bromsskivor måste sitta helt korrekt utan rost / skräp mot navet .
Fälgar får ej vara skeva eller ovala eller vobbla.
Däck kan få många olika skador tex cord lossnar , felaktigt förvarade (ovala)
Att tappa balanseringsvikter är inte ovanligt. Vet såklart inte när din far fick hjulen balanserade sist men det kan ju ha trillat bort en vikt sedan detta blev gjort. Skitiga eller skadade fälgar kan också ge upphov till wobbel och/eller vibrationer, likaså skadade bromsar.
Och så ska du inte åka till några amatörer med något så viktigt som däck och fälg, utan till en riktig gummiverkstad. De kan kolla upp hjulen och se om det räcker att göra en ny balansering eller om du rentav behöver köpa en ny uppsättning vinterdäck.
Och så ska du inte åka till några amatörer med något så viktigt som däck och fälg, utan till en riktig gummiverkstad. De kan kolla upp hjulen och se om det räcker att göra en ny balansering eller om du rentav behöver köpa en ny uppsättning vinterdäck.
Det går att få balans i ett ovalt däck och då känns det som obalans ändå.
Jag hade liknade problem och satte upp hjulen i balanseringsmaskinen och snurrade.
Däcket var allt annat än runt...
Ur med luften och snurrade däcket lite, pumpade upp ett betydligt högre tryck än man har i vanliga fall och då såg man att däcket satte sig bättre och det var runt.
Sänkte till rätt tryck och balanserade på nytt.
Detta gäller ju förutsatt om det inte är fel på däck eller fälg...
Jag hade liknade problem och satte upp hjulen i balanseringsmaskinen och snurrade.
Däcket var allt annat än runt...
Ur med luften och snurrade däcket lite, pumpade upp ett betydligt högre tryck än man har i vanliga fall och då såg man att däcket satte sig bättre och det var runt.
Sänkte till rätt tryck och balanserade på nytt.
Detta gäller ju förutsatt om det inte är fel på däck eller fälg...
Det som talar emot är ju att bilen funkade helfint med sommardäcken. Det vara ju direkt efter hjulskiftet som jag märkta av vobblandet. Skull ju isåfall vara VW verkstad som sabbade bilen i samband med hjulskiftet.V Ville_Vessla skrev:
Men borde inte balansering av däck motverkade ev snedslitningar osv? Det borde ju däckkillen märkt om det inte gick att balansera ett hjul och påpekat detta. Om det skulle vara fel på bilen, bromsar osv. så skulle jag märkt det med sommarhjulen på. Däcken var alltid förvarande i anpassad däckställning ("stående rör") och bör inte ha deformerats.Tomture61 skrev:
Går inte att balansera bort fel på fälg / däck , är det ovalt eller andra fel kommer bilen berätta detta .
Om fälg och däck är helt runt och rakt men däck har en ngt högre vikt på ngt ställe balanserar man bort detta .
Om däck byts så kan bromsskivor möjligtvis få skit på fel ställe , skivan / fälgen kan vobbla .
Om fälg och däck är helt runt och rakt men däck har en ngt högre vikt på ngt ställe balanserar man bort detta .
Om däck byts så kan bromsskivor möjligtvis få skit på fel ställe , skivan / fälgen kan vobbla .
Om hjulet inte är riktigt runt så får du vibrationer även om det är balanserat. De två har inte med varandra att göra. Om däcket är gammalt kan det vara på väg att kollapsa. Corden går sönder, däcket tappar formen och det kan bli en bubbla på slitytan. Om det är så illa finns det inget mer att göra än att byta däcken. Trots att de fortfarande går att balansera.
En fälg kan vara lite skev. Det kan också ge vibrationer utan att hjulet är obalanserat. Det kan vara punkaspray i däcket. Då går det inte att balansera. Det borde de i så fall ha märkt när de försökte balansera. Skulle möjligen kunna förklara varför det tog lång tid för dem.
Visst är det tänkbart att verkstaden inte hade koll på vad de gjorde. Men det finns även andra saker som kan förklara varför det vibrerar.
En fälg kan vara lite skev. Det kan också ge vibrationer utan att hjulet är obalanserat. Det kan vara punkaspray i däcket. Då går det inte att balansera. Det borde de i så fall ha märkt när de försökte balansera. Skulle möjligen kunna förklara varför det tog lång tid för dem.
Visst är det tänkbart att verkstaden inte hade koll på vad de gjorde. Men det finns även andra saker som kan förklara varför det vibrerar.
Ska nämnas att däcken ser till synas fina ut. Mesta dubben är kvar och djupa mönster. Inget punkaspray har används. Jag ska kolla årtalet på däcken sen (det råkar jag veta hur man se) Pappa är liksom jag pedant och bilen ser ut som ny - alltid servad på VW. Ingen buskörning eller kört på stenar eller annat som sabbat bilen.
Ta bilen till en riktig däckverkstad och be dom kolla däck / fälgar .Dracula skrev:Ska nämnas att däcken ser till synas fina ut. Mesta dubben är kvar och djupa mönster. Inget punkaspray har används. Jag ska kolla årtalet på däcken sen (det råkar jag veta hur man se) Pappa är liksom jag pedant och bilen ser ut som ny - alltid servad på VW. Ingen buskörning eller kört på stenar eller annat som sabbat bilen.
Tvättar man inte fälgen där blyvikter ska monteras så har man inte körkort för jobbet .