Dracula Dracula skrev:
Ska nämnas att däcken ser till synas fina ut. Mesta dubben är kvar och djupa mönster. Inget punkaspray har används. Jag ska kolla årtalet på däcken sen (det råkar jag veta hur man se) :) Pappa är liksom jag pedant och bilen ser ut som ny - alltid servad på VW. Ingen buskörning eller kört på stenar eller annat som sabbat bilen.
Men dubbdäck slits sällan ner till minimalt mönsterdjup. Jag har passerat bilprovningen med 30 år gamla dubbdäck. Däcken kan vara lika gamla som bilen, hur gammal är den?
 
Tomture61
Finns 2 till fel man kan råka ut för .
Om vinterdäcken sitter på alufälgar som inte är original till bilen så kan det ibland behövas plastdistanser för att få fälgen att passa på navet .
Hjulskruvar måste vara anpassade för fälgen , koniska eller kullriga .
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Varifrån får du dina uppgifter om att snedslitna däck på fel sida blir mer snedslitna?
 
Däck blir inte snedslitna på grund av felbalanserade däck. Blir dom snedslitna så behövs en framvagnsinställning eller fyrhjulsinställning beroende på bil.

Det finns bra vikter och dåliga vikter, vissa har bättre klister än andra. Men det är väldigt viktigt att pressa fast dom ordentligt på fälgen.

Åk till en riktig firma där det finns kompetens för att balansera däcken. Ibland är det inte helt enkelt att balansera däck och dom stora firmorna har oftast väldigt bra maskiner som löser det snabbt och enkelt.
 
Tomture61
Illustration av däckmönster med slitage, "Feathered Edges" och "Cupped (Cupping)" med orsaker som felaktig toe och balans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av bilddäck med olika slitagemönster och tillhörande felorsaker, som obalans och slitna delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter ju mer som att något däck är skadat oavsett hur fina de är..........Inga problem att balansera nåt som är fyrkantigt heller men det kommer att studsa rejält trots balanseringen.
En gammal punka med dålig lagning och sönderrostad cord är vad som behövs oftast och då blir det allt annat än runt och snart separation. Men det borde rimligen synas.
Men alla dessa okunniga som bara köper en däckmaskin och kränger däck vet ingenting om sånt här. Har flera i min närhet som inte ens kan balansera däck. Har tänkt att ringa flera ggr men man gör sig bara ovän med folk så det har inte blivit av. Nybalanserade hjul där man sätter flera vikter mot varann gör mig bara spyfärdig och borde rendera näringsförbud inom däck. En sån person kan nog heller inte avgöra andra problem..........
 
galento
Tomture61 Tomture61 skrev:
Går inte att balansera bort fel på fälg / däck , är det ovalt eller andra fel kommer bilen berätta detta .
Om fälg och däck är helt runt och rakt men däck har en ngt högre vikt på ngt ställe balanserar man bort detta .

Om däck byts så kan bromsskivor möjligtvis få skit på fel ställe , skivan / fälgen kan vobbla .
Hänt mej också , köpte en uppsättning General Grabber At2 till pickupen
och efter ett tag blev det obalans , hade hjulen på däckfirman med många
decenniers erfarenhet 3 ggr men de sa att däcken inte gick att balansera.

Så de fick jag sälja billigt och köpa nya på samma fälgar och då var det inga
problem.

Ps General däcken kom från däckonline och de ville inte veta av nån reklamation
så de nya däcken köptes av däckfirman istället.
 
Vikterna är inte av bly, de är förbjudna sen ett tag. De är i lackat stål.
Den dubbelhäftande tejpen sitter som satan....om man tvättar rent innan.
Thinner el bromsrengöring.
 
Om det är tvunget till många vikter har jag med viss framgång lossat däcket och vridit det ett halvt varv på fälgen och balanserat om.
Däck kan kollapsa invändigt om man kör i en grop eller annat med vass kant.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
De där vikterna med dubbelhäftande tejp kan sitta rätt dåligt. Hade några sådana på min ena mc, som lossnade nästan direkt efter däckbyte. Jag tror man ibland behöver sätta en klick lim för att de ska sitta ordentligt.

Att det vobblar kan bero på något fel i däcket. Jag hade det på en bil en gång.
Det var precis som att det hade blivit en liten bula på slitbanan som man knappt kunde se, så ta loss hjulen och inspektera noga.
 
Dracula Dracula skrev:
Idag var jag till en lokal liten däckfirma, driven av irakier(?) i ett hål i väggen i en källarlokal vägg i vägg med mekonomen :) ..men det ska väl gå lika bra tänker jag. 100kr per däck. De två som jobbade där höll på rätt länge, tag bort gamla vikter, balanserade, klistrade på vikter, snurrade däcken igen o höll på tills vikterna gjorde sitt.
[bild]
Här har du nog ett stort problem, om dom får göra omtag har dom inte koll på hur man använder en balanseringsmaskin, har sett ganska många exempel på däckfirmor (9ggr av 10 småfirmor) som helt enkelt inte klarar av att sätta klistervikter rätt utan "provar" sig fram tills dom kommer tillräckligt nära. Har ett par kompisar som drivit däckfirmor och har sällan fått däck som är bra balanserade, "10-15 gram fel känner ingen" är en vanlig kommentar.

Kan du hissa upp bilen och snurra på däcken, vindar/kastar det är det omöjligt att få bort vibrationer. Cordbrott eller billiga däck är också en bidragande orsak.

Balansering görs i obelastat (självklart finns undantag) läge, när däcket sitter på bilen är det komprimerat vilket också påverkar, det är här billiga däck oftast failar.

Att klistervikter lossnar är bara handhavandefel, orkar man inte tvätta ramlar dom självklart bort.

Jag lessnade och köpte egen däckmaskin och balanseringsmaskin, helt plötsligt försvann alla balansproblem.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Att klistervikter lossnar är bara handhavandefel, orkar man inte tvätta ramlar dom självklart bort.
Jag har dock noterat att många klistervikter numera bara har en tunn transparent dubbelhäftande tejp, medan de förr hade en tjockare vit eller svart, lite gummiaktig tejp som brukar sitta så in i berget.
 
L lordi skrev:
Jag har dock noterat att många klistervikter numera bara har en tunn transparent dubbelhäftande tejp, medan de förr hade en tjockare vit eller svart, lite gummiaktig tejp som brukar sitta så in i berget.
Det finns säkert dåliga varianter också, men Mekonomen och Biltema sitter som berget, Biltemas har till och med tape från 3M.
 
galento
L lordi skrev:
De där vikterna med dubbelhäftande tejp kan sitta rätt dåligt. Hade några sådana på min ena mc, som lossnade nästan direkt efter däckbyte. Jag tror man ibland behöver sätta en klick lim för att de ska sitta ordentligt.
Kan nog vara lite olika bra tejp beroende på var man köper vikterna,
har också varit med om vikter som lossnat på mc fast man rengjort
ordentligt före så att det skulle vara 100% handhavande fel är rent BS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.